Shet en ezel samen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarahbalou

Shet en ezel samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:45

Deze zomer verhuizen we naar een huis met een wei achter. Mijn moeder en ik zijn het niet helemaal eens over de dieren die we daarin gaan zetten :o . Ik wil het liefst 2 shetjes, zij wil het liefst 2 ezels. Oorspronkelijk zou er een paard in komen te staan, maar omdat ik volgend jaar op kot ga is dat niet zo praktisch. Het beste compromis zou natuurlijk zijn: 1 shet en 1 ezel. Maar een toekomstige buurman heeft ons verteld dat dat niet goed samen gaat vanwege een soort worm die ezels vaak hebben en waar paarden ziek van kunnen worden. Maar zou dat probleem niet tegengegaan kunnen worden door goed te ontwormen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Thats_Me

Re: Shet en ezel samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:48

Als je aan ezels begint moet je er ook sowieso twee nemen. Ook al hebben ze een paardenvriendje ze hebben toch ook behoefte aan een ezelvriend. Ik weet ook niet hoever jullie van de buren afwonen want ezels kunnen ee pokke herrie maken.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander om paarden en ezels gemengd te houden. Beter gewoon voor allebei een soortgenootje.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:46

Je buurman bedoelt longworm, die weinig kwaad kan bij ezels maar gevaarlijk is voor paarden. Daar schijn je gewoon tegen te kunnen enten. Nu je weet hoe hij heet kun je er vast wel wat meer info over vinden.
Leuk hoor, ezeltjes! Ik zou het wel weten! :D

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:00

Nee, die worm is echt heel gevaarlijk en door goed te ontwormen kan het nog steeds niet tegengehouden worden. Enten is wel een oplossing maar dan moet je heeeeeel strikt opvolgen.
Hij slipt er altijd wel even door, hoor, en als je teveel ontwormt, dat is ook niet goed...

Dusseh, heel erg leuk om je shetje en een ezeltje bijeen te zetten, maar pas er wel mee op :Y)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:21

Mijn appaloosa in shetformaat staat samen met een ezel, ze zijn echt dikke maatjes. Ze staan samen in de wei en in een grote box. In de wei spelen ze regelmatig met elkaar en staan ze ook vaak met elkaar te kroelen. Als ik met mijn pony aan het werk ga dan staat de ezel te balken omdat ze hem mist..
Heb me laten vertellen dat als ezels een 'vriendschap' aangaan met een ander dier dat dit dan ook voor het leven is.

Nagevraagd bij de VA hoe het zit met de longwormen, als beide regelmatig ontwormd worden dan is er geen gevaar voor de pony. Longworm kan met ivermectine bestreden worden. Niet alle ezels zijn overigens per definitie besmet met die longworm.

loveeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:27

Onee hoor het kan echt prima (ik spreek uit ervaring)
je moet alleen wel echt een overdekt stuk hebben/stal ofzo want een ezel kan heel erg slecht tegen de regen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:44

Ik vind het prima kunnen! :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:07

loveeee schreef:
Onee hoor het kan echt prima (ik spreek uit ervaring)
je moet alleen wel echt een overdekt stuk hebben/stal ofzo want een ezel kan heel erg slecht tegen de regen.

:j ben het hier mee eens

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:14

Mijn verzorgShetten staan ook met een ezel samen, 24/7 buiten, mooie schuilstal, binnenkort ezelveulen en ponyveulen erbij, het gaat prima samen :D

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 01:17

Bij ons staat ook altijd een shet met een ezel kunnen niet zonder elkaar!
Hier heeft het nooit voor problemen gezorgd..

Groetjes

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 15:21

Bedankt voor de reacties!
We zijn er nog niet uit, maar er is helemaal geen haast bij :) .

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:25

Ik heb zelf 3 ezels, geen shet. Maar ik zit er wel over te denken om een shet te kopen. Ezels maken helemaal niet veel herrie, zoals iemand hierboven zei. Ze balken alleen veel als ze alleen staan. Kijk eens op www.de-ezelvriend.nl , dat is een ezelforum, daar zijn ook veel mensen met ezels en paarden bij elkaar :)

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:15

ik heb gehoord dat een ezel een ziekte kan overdragen naar een paard.
via de strond ofzo..

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:19

Gaat prima samen hoor!!!
I.d.d. goed ontwormen dan is er niets aan het handje
hartstikke leuk!

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:21

bij mijn verzorg paarden hadden ze ook een shet en een ezel samen,
en dikke maatjes van elkaar, dus het kan wel hoor, ;)

GInaaDeXter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:12

ezels en shetlanders kunnen prima samen gaan.