Paard is totaal anders bij nieuwe ruiter en eigenaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Paard is totaal anders bij nieuwe ruiter en eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:34

Mijn merrie heb ik nu 4 maanden. (zij is nu 9 jaar) Het is tot nu toe een ontzettend braaf paard waar ik heel blij mee ben.
Vanaf de 1e dag nog geen stap verkeerd gezet. Is niet bang of schrikkerig. Loopt bijvoorbeeld met gemak voorop in het bos.
Ook een stukje alleen over de weg heb ik een paar keer gedaan en dat gaat ook prima.
Dressuur lessen gaan ook goed. Ze werkt goed mee en het gaat steeds beter. Is wel gevoelig aan de hulpen maar als je voorzichtig en rustig rijdt is het een hartstikke fijn paard om te rijden.
Ook na de vorstperiode met enkele weken vrij weinig beweging stapte ik er zo weer op en ze bleef even rustig.
In de omgang ook erg lief.
Eigenlijk een ideaal paard (voor mij in ieder geval wel).

Nu ben ik erachter gekomen dat bij de vorige eigenaar het paard niet gemakkelijk was.
Kon daar flink steigeren, erg heet en lastig met rijden en een buitenrit was een ramp.
Het paard is eigenlijk onder een voorwendsel verkocht (stoppen met paardrijden maar dat was dus niet zo).

Heeft iemand anders dit ook wel eens meegemaakt?
Waar lag het dan aan dat een paard opeens zo veranderd is?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:36

It's all about energy :Y)

Als je een gevoelig paard hebt kan het heel goed aan je eigen energie liggen :j
Als zij meer spanning had nam je paard dat dus over... en aan de manier van rijden kan het ook nog liggen.
Laatst bijgewerkt door Air op 01-02-11 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:36

Tsja, vaak is het maar net hoe je met een paard omgaat....

En de mensen waarvan het paard was zullen er wel wat angst voor hebben opgebouwd en daar maakt het paard natuurlijk gretig misbruik van ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:37

Het lijkt erop dat ze heel erg goed reageert op jouw aanpak en karakter en wat minder op die van hun :D
Er zijn daarnaast nog allerlei factoren die dit zouden kunnen verklaren, ook bijvoorbeeld de stal en/of de omgeving, het voer, het harnachment misschien? Het blijft dus gissen, maar onlogisch is het zeker niet :n Een paard reageert op hoe er met hem omgegaan wordt :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:38

sabine1985 schreef:

En de mensen waarvan het paard was zullen er wel wat angst voor hebben opgebouwd en daar maakt het paard natuurlijk gretig misbruik van ;)

Oei! Wat fout gedacht.... zo denken mensen, paarden niet.

Hoe moet een paard op je vertrouwens als jij geen leiderpositie aanneemt maar zelf gespannen bent? Dat werkt op ieder paard door en bij een gevoelig paard al helemaal.

Maar dat heeft niks met misbruiken te maken :n

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:39

dat kun je idd wel zo stellen Air!
De afgelopen maanden ben ik erg gestrest geweest had veels te veel dingen aan me hoofd en te doen en had verschijnselen van overspannen... en mijn paard was gewoon niet meer te rijden. Buitenritten ging altijd op en top. Maar hij flipte hem gewoon helemaal verschrikkelijk.
Gelukkig gaat het nu alweer beter... maar durf het buitenrijden nu eerst niet meer met hem aan. :n
dat terwijl ik hem nu al bijna 4 jaar heb... en ik vanaf het begin al met hem buitenrijd, zonder enige problemen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:40

Dat zou kunnen. Toen ik erachter kwam hoe zij bij de vorige eigenaar was werd ik wel even een moment onzeker. Maar er is niks veranderd gelukkig.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:42

Nee, dit heb ik persoonlijk niet meegemaakt.
Maar meid, het is gewoon één groot compliment van je paard! Ze heeft vertrouwen in je en laat zich door jou leiden.
Waarschijnlijk is er bij de vorige eigenaar een keer iets voorgevallen waardoor deze angst heeft gekregen. Een paard voelt die angst en raakt daardoor ook gespannen. Daardoor zal de ruiter weer meer gespannen worden en zo heb je een vicieuze cirkel.

aquafan2

Re: Paard is totaal anders bij nieuwe ruiter en eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:43

Kan zijn dat je paardnog wat overdonderd is door de verhuizing.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:46

_Dune_ schreef:
Nee, dit heb ik persoonlijk niet meegemaakt.
Maar meid, het is gewoon één groot compliment van je paard! Ze heeft vertrouwen in je en laat zich door jou leiden.
Waarschijnlijk is er bij de vorige eigenaar een keer iets voorgevallen waardoor deze angst heeft gekregen. Een paard voelt die angst en raakt daardoor ook gespannen. Daardoor zal de ruiter weer meer gespannen worden en zo heb je een vicieuze cirkel.

Dank je wel :o
Het rare is dat ik eigenlijk helemaal geen leiderstype ben. Wel rustig, misschien vindt ze dat wel prettig?
In het begin was ik af en toe ook wel eens wat angstig (1e keer naar het bos - hoe zal het gaan?)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:47

Air schreef:
sabine1985 schreef:

Oei! Wat fout gedacht.... zo denken mensen, paarden niet.

Hoe moet een paard op je vertrouwens als jij geen leiderpositie aanneemt maar zelf gespannen bent? Dat werkt op ieder paard door en bij een gevoelig paard al helemaal.

Maar dat heeft niks met misbruiken te maken :n

Dussss dat was dus met een knipoog bedoeld hea...

Ik bedoelde daar dus mee dat wanneer je zelf als een brok spanning je paard onder controle probeerd te krijgen dat dat dus never ever zal gaan werken omdat paarden reageren op spanning..........en zo word dus de omgang 1 grote ellende omdat het paard reageert op jou spanning, jij reageert weer op de spanning die het paard dan vertoont en ga zo maar door.......

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:52

aquafan2 schreef:
Kan zijn dat je paardnog wat overdonderd is door de verhuizing.

Je bedoelt dat haar oude gedrag nog kan terugkeren als zij zich meer thuis voelt?
Ik hoop het niet. Gelukkig sta ik op een kleine pensionstal met 8 paarden dus het is een rustige, fijne plek.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:54

Na 4 maanden is een paard niet meer zo overdonderd hoor. Dat is meer iets van de eerste weken. Na een paar maanden is een paar al wel aardig gewend. Misschien nog niet helemaal, maar toch al wel op weg.
De combinatie rustige stal en rustige baas zal haar goed doen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:56

Ik zou me daar maar niet zo heel druk over maken :) Niet elk paard past bij elk mens. De meeste paarden reageren op elke ruiter anders. Of zelfs op jouw stemming. Geniet er lekker samen van :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:00

Geniet er maar van hoor! Waarschijnlijk hebben jullie die beroemde "klik" die de oude eigenaren niet hadden...Waarom hebben ze haar weggedaan als ik vragen mag? Misschien wel omdat ze elkaar niet zo goed lagen en ze hun paard iemand gunden die wel goed met haar overweg kan (jij dus :P)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:01

1) Ik zie dat je een metall afstammeling hebt; dat zijn vaak wat hete en gevoelige paarden en kunnen bij de verkeerde ruiter idd erg lastig zijn
2) heb je haar helemaal laten keuren en ook bloed laten afnemen? gewoon vd zekerheid; het komt namelijk nogal wel eens voor dat paarden met verdovende middelen ingespoten worden v een verkoop; dit effect afhankelijk van wat ze gebruikt hebben kan duren van enkele dagen tot max 6 maanden

waarschijnlijk is dat laatste niet in jouw geval maar toch iets om in je achterhoofd te houden bij evt problemen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:40

Gevoelig is ze wel, ook op de hulpen. Dat ze heet is kan ik niet zeggen, wel voorwaarts.
Met rijden zorg ik dat ik zo stil mogelijk zit en licht de hulpen geef.
Na een kwartiertje losrijden is ze 'gewend' en accepteert dan goed de hulpen en wil dan ook het bit goed aannemen.
Ze is wel gekeurd maar geen bloed afgenomen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:06

Ik denk dat zoiets ook vaak tussen de oren zit bij de ruiter. In dit geval wist jij niets van het verleden en begon je met een schone lei.
Je ziet vaak genoeg dat mensen al helemaal voor zich zien wat er zou kunnen gebeuren als ze een het verhaal zouden horen. Door de spanningen in je lijf geef je dat door aan het paard die dan ook gespannen/onzeker of angstig word.
Als je dat als ruiter overkomt en je wordt daardoor onzeker zal het ook moeilijk worden om te doorbreken omdat je in je hoofd allerlei dingen ziet.
En als je als nieuwe ruiter niet op de hoogte bent van dat soort dingen dan gaat dat helemaal niet in je hoofd malen en dan blijf je rustig en voor veel paarden werkt dat goed. Veel paarden zijn gevoelig voor stress. Ook kan er natuurlijk veel verschil zitten in huisvesting ik weet niet of daar veel aan veranderd is. Maar als mijn paard bv veel op stal staat is daar ook geen land mee te bezeilen. Zolang zij voldoende weidegang krijgt is er niet zo gek veel aan de hand anders is ze net een bom. Of bijvoorbeeld een hele drukke stal. Dus daar kan ook een deel van het probleem gezetten hebben en net zo als voeding als een paard te veel energierijk voer krijgt moet hij dat toch vroeg of laat een keer kwijt.
Waarschijnlijk een combinatie tussen verschillende dingen.

Een klik tja dat kan natuurlijk dat jij beter bij het paard past maar ik geloof niet zozeer in zo'n klik dat een paard bij de een totaal "onhandelbaar" zou zijn en bij een ander persoon meteen een engeltje.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 11:14

Tigra: dat zal er ook wel mee te maken hebben.
Dat ze totaal onhandelbaar was bij de vorige eigenaar, wil ik niet zeggen. Wel lastig en heet.
Ze staat nu op een rustige stal en komt elke dag buiten met een vast groepje.

Maar het kan ook andersom toch:
Dat een paard dat altijd goed te rijden was, bij een volgende eigenaar een moeilijk paard wordt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:20

Een vriendin van me heeft ooit een paard gekocht die verkocht werd wegens tijd/geldgebrek en moeten kiezen tussen 2 paarden. Meisje die hem verkocht zooooo verdrietig, contact willen houden etc. Via via is die vriendin er uiteindelijk achtergekomen dat dat paard een paar maanden in training heeft gestaan bij een bekende africhtingsstal, daar werd het paard "gestoord en levensgevaarlijk" verklaard. Ben je lekker mee

Overigens hebben we het paard met veel tijd en geduld toch ingereden en van dat gekke gestoorde paard hebben wij nooit last gehad

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:20

Heel herkenbaar :) Toen ik mijn ruin kocht wist ik niet dat hij bij de vorige eigenaar grote problemen gaf tijdens buitenritten en erg moeilijk kon zijn. Hij had dan ook al menige buitenspiegel van auto's gesloopt en een paar keer in de sloot gestaan met de vorige eigenaresse :=
Maar dat had ze mij niet verteld, dus toen ik een paar weken later met los teugeltje bij haar op het erf stond viel ze bijna van haar stoel. Toen vertelde ze pas wat ze allemaal met hem had meegemaakt buiten en dat het onmogelijk was om met hem een buitenrit te maken.
Bij mij heeft hij in de 7 jaar dat ik hem heb gehad nooit ook maar 1 pas verkeerd gezet en ook nooit geschrokken. Hij heeft heel wat jonge groene paarden verkeersmak gemaakt :D
Het kwam dus waarschijnlijk allemaal van haar energie af. Zij was bang waardoor hij ook bang werd. Ook onder in de bak was hij volgens haar ontzettend lastig, maar nooit wat van gemerkt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-02-11 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:23

Mijn paard heeft een totale gedrags verandering ondergaan..
bij de vorige eigenaar was het een paradepaardje, kijken, alles spannend, onzeker dat wel, maar uitte het in energiek zijn en zich niet laten vangen in de wei/bak(in de 2 jaar dat zij hem had moest zij eerst met een ander paard gaan knuffelen, meneer werd jaloers en dan pas kon ze hem pakken)
toen ik hem 1,5 maand had, bleef hij stilstaan als ik hem wilde pakken en nu komt hij al enige tijd gewoon naar me toe(heb hem sinds mei)
toen de zadelmaakster kwam(zelfde als die van de vorige eigenaar) zei zij ook dat ze het zadel herkende en wist dat deze van Remie moest zijn, maar het paard niet zou herkennen zo rustig en lief als dat hij was.

Mijn reden hiervoor is gewoon, dat meisje was in het begin nog wel zelfverzekerd, maar ze werd steeds banger en banger, meneer zelf is zo onzeker als de pest, en bij gebrek aan leiderschap begon hij zelf dat te zoeken door steeds maar dingen eng vinden, bij mij is hij er geneen keer vandoor gegaan, en niet om arrogant te klinken, maar ik weet dat dat komt omdat hij weet dat ik hem wel zal redden van alle aliens en cheetahs in de bosjes.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:25

JE zegt dat ze nu elke dag buiten komt, kwam ze dat daar niet?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:27

De energie van de ruiter inderdaad en of deze wel of niet leiding geeft.
Mijn instructeur heeft wel eens paarden gezocht voor dame die meerdere paarden verkocht had omdat ze op buitenrit niet braaf genoeg waren. Het bleek dat ook het nieuwe oerbrave paard bij haar toch dezelfde problemen toonde. Kwam door de angst e.a. van de ruiter zelf, dus ze liep steeds bij al haar paarden tegen hetzelfde probleem aan. Terwijl in ieder geval het gezochte nieuwe paard bij andere ruiters dit dus niet deed - maar bij haar wel vrijwel direct...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 11:28

Ik weet dat ze bij de vorige eigenaar zomers op het land kwam overdag en 's winters bleven ze op stal.
Bij mij gaan ze ook zomers op de wei en 's winters staan ze overdag van 11.00 - 17.00 in de paddock.