Vraag voor ervaren ruiters/amazones over puberen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

Vraag voor ervaren ruiters/amazones over puberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 13:42

hoi ik zou graag willen weten of jullie met veel moeite
door de puberperiode heen gegaan
eventulele opties:
met veel moeite en stress
makelijk zonder moeite
met veel stress en moeit
enzovoort
ik ben zelf 13 jaar en rij 11 jaar zit in deze periode
en ik kom er aardig goed dooreen maar ik
zou graag ook willen weten hoe anderen dit hebben
beleeft *D
Laatst bijgewerkt door Leo op 31-01-11 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Cassidy

Re: vraag voor ervaren ruiters/amazones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:43

Bedoel je de puberperiode bij jezelf of bij een paard?

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 13:44

eigelijk alebij maar eigelijk boedoel ik bij het paard

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:47

Dat is afhankelijk van het paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:54

Ook is het hele begrip "puberen" bij paarden nogal omstreden. Ikzelf geloof er eigenlijk helemaal niet in. Er is bij het inrijden/africhten vaak een periode dat sommige (niet allemaal) paarden je zullen uitproberen. Dat heeft m.i meer met de trainings/africhtingsfase, en het karakter van het betreffende paard te doen dan met hormonaal bepaalde veranderingen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:57

Het is toch eens bewezen dat paarden in de leeftijd 3-7 kunnen puberen????

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:59

Chaos schreef:
Het is toch eens bewezen dat paarden in de leeftijd 3-7 kunnen puberen????

En 3 tot 7 jaar is een erg grote spreiding voor een biologische oorzaak. Vandaar omstreden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:00

Ja, de leeftijd heb ik er zelf bij verzonnen want die wist ik niet meer, laat het 4-6 jaar zijn.
En daarbij, hoe kan het nu omstreden zijn, terwijl mensenkinderen in de leeftijd 12-18 kunnen puberen? Heb je nog meer spreiding voor dezelfde biologische oorzaak??? :+

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 14:01

ja mijn paard is ook een beetje een aansteller maar ik ben ook
hard aan het trainen voor dressuur wedstrijden *D *D

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:07

puberende paarden, heb ik echt nog nooit van gehoord :D Ik rijd eigenlijk vooral jonge paarden, merk dat ze wel eens hun kuren hebben en dat het leerproces steeds op en af gaat maar is dat niet bij alle paarden zo, van gelijk welke leeftijd? Oké, een jong paard zal rapper eens een bokje zetten of gaan lopen, maar ik vind dat 'oudere' paarden (8+) dan weer net wat leper zijn omdat ze al weten hoe alles in elkaar zit en hoe ze het je lastig kunnen maken :P Wat versta je dan precies onder 'puberen' bij een paard?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:08

Chaos schreef:
Ja, de leeftijd heb ik er zelf bij verzonnen want die wist ik niet meer, laat het 4-6 jaar zijn.
En daarbij, hoe kan het nu omstreden zijn, terwijl mensenkinderen in de leeftijd 12-18 kunnen puberen? Heb je nog meer spreiding voor dezelfde biologische oorzaak??? :+

Heb je óók verzonnen dat het "bewezen" is?
Paarden worden vér voor hun vierde jaar geslachtsrijp, en hebben dergelijke hormoonveranderingen allang achter de rug tegen de tijd dat ze worden ingereden.
Het is natuurlijk altijd wél een fijn excuus als het allemaal niet zo wil lukken en het dier onhandelbaar gedrag vertoond.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:11

haha mijn interpretatie van puberen bij een paard is wanneer ze na het inrijden hun balans hebben gevonden dat ze eens een paar keer proberen een bok er uit te gooien of een andere actie uit te halen die ze nog niet eerder deden.

Maar verder is het gewoon een combivan karakter en hoe ze opgevoed zijn denk ik :)

Maar het maakt mij niet uit of het bewezen is hoor :) Zelfs mensen hebben op verschillende leeftijden ineens rare acties :+ Is dat ook puberen? Ik noem t wel altijd zo :P haha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:12

Wat ik onder puberen bij een paard versta, is dat het paard grenzen gaat proberen te verleggen, zich vooral onder het zadel vrijer gaat voelen en ook daar af en toe gaat protesteren en gaat uitproberen.
En dat kan een bok zijn, of ineens niet meer rechtsom willen, omhoog komen, noem eens wat. Naar mate je in je training vordert loop je tegen grenzen en protesten aan en daar moet je doorheen.
Als je lichamelijke problemen uitgesloten hebt, kunnen bovenstaande reacties zeker tot "puberen" gerekend worden.
En dan zie ik puberen niet als hormonaal gestuurd, want ruinen doen dat ook, ongeacht hoe vroeg ze zijn gecastreerd.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:13

Nee natuurlijk heb ik dat niet verzonnen. Ik weet alleen de leeftijdsspreiding niet meer exact.
Het schijnt ook niet écht puberen te zijn, maar 99% van de paarden schijnt toch een periode door te maken die hier zeer goed mee vergeleken kan worden. Hoe men dit dan noemt: puberen/uitproberen maakt imo niks uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:15

"Puberen" is korter dan "uitproberen"..:D

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 14:15

dat is precies wat mijn paard doet:D

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:20

ah zo, dan vindt ik 'puberen' niet echt een juiste omschrijving. Zo goed als alle paarden testen de ruiter uit als ze stabiel zijn en als er wat meer wordt gevraagd, da's toch vrij normaal ook. Een paard gaat nu eenmaal kijken of het niet gewoon kan stappen in plaats van galloperen, naast een hindernis lopen ipv erover te gaan en zonder ruiter lekker kan voorthoppen ipv met. Op het 'puberen' bij paarden zou ik dan niet echt een leeftijd zetten, want stel dat een paard pas op 10jarige leeftijd wordt geleerd, dan zal het dezelfde 'puber'verschijnselen tonen als een jong paard dat geleerd wordt, ondanks het wel al volwassen is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:45

Ben het met K-H eens, als je geen puberen bedoeld, moet je het niet zo noemen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:28

PP --> OPG

Winxz_Bas

Re: Vraag voor ervaren ruiters/amazones over puberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:39

Ik ben het hier deels mee ens, alleenkomt het ook wel voor bij oudere paarden,
ik rij een merrie van 12 jaar, die na 1 jaar echt weer aan het werk word gezet,
en vind dat soms moeilijk. maar dan juist bijvoorbeeld springen wat ze erg leuk vind, gaat ze me ´uitproberen´ en liever stappen dan draven..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:44

Kuggur schreef:
Heb je óók verzonnen dat het "bewezen" is?
Paarden worden vér voor hun vierde jaar geslachtsrijp, en hebben dergelijke hormoonveranderingen allang achter de rug tegen de tijd dat ze worden ingereden.
Het is natuurlijk altijd wél een fijn excuus als het allemaal niet zo wil lukken en het dier onhandelbaar gedrag vertoond.

En toch krijg ik echt de sch**t van de meeste vierjarigen. Sommigen met 2,5 of 3 al onder het zadel, sommigen beginnen pas net, en ik vind het echt geen fijne leeftijd. Het ligt op dat moment dus echt niet aan de africhtingsfase, ik ervaar het echt als: 'ik ben vier en ik ben een grote klier.'
Met de paarden die als vijf- of zesjarige aangeleverd worden krijg ik de uitprobeerfase ook echt veel minder, ze lopen wat achter op de anderen maar het spaart je wel een tijd dat je het dier wel achter het behang kunt plakken :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:46

KH. Mijn ervaring is dat als ik paarden op oudere leeftijd beleer (heb ze beleerd van 6-18jaar ) dat ik echt niet zulk gedrag krijg als wanneer ik paarden zadelmak maak in de leeftijd van 2-5. Maargoed, dat is míjn ervaring.

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:05

@Chaos: Ik heb anders wel een 5 jarige gehad waarmee ik ben moeten stoppen omdat ze gewoon TE lastig werd :) Nuja, 5 is dan wel op het randje hé, maar toch. Denk dat het vooral afhankelijk is van karakter, heb zo ook driejaars en 2,5 jaars gehad waar nooit een bok is uitgekomen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:06

K_H schreef:
@Chaos: Ik heb anders wel een 5 jarige gehad waarmee ik ben moeten stoppen omdat ze gewoon TE lastig werd :) Nuja, 5 is dan wel op het randje hé, maar toch. Denk dat het vooral afhankelijk is van karakter, heb zo ook driejaars en 2,5 jaars gehad waar nooit een bok is uitgekomen..

Voor alleen zadelmak maken? Want met 2,5 en 3,5 vind ik ze ook niet speciaal lastig. Maar degenen die dan langer blijven krijgen bij mij als vierjarige allemaal zo'n periode dat het ineens gruwelijke kwallen worden, bleh. Zelfs de braafste paarden hebben met vier jaar minstens een paar weken dat de trukendoos opengaat, daarna is het weer over en zijn ze braaf als vanouds. Ik heb dat toch altijd als puberen gezien omdat het zo opvallend is dat het steeds op dezelfde leeftijd is.

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:13

@Urielle : nee hoor, een van de paardjes die ik opleerde is nu 4 en ik rij hem nog steeds, nog altijd geen problemen mee. Hij heeft nochtans een karaktertje maar het wordt zeker niet slechter naarmate hij ouder wordt. Andere merrie die ik heb gereden die was pas lastig om in te rijden, maar daarna ook geen problemen meer mee gehad..En paard die ik 3 jaar heb gereden die kreeg ik onder mn kont als 4 jaars, die had toen kuren maar die zijn er in gebleven, hij is nu 7 en nog altijd even gek :D Ik blijf er bij dat het meer aan het karakter ligt en dus verschilt van paard tot paard ;)