Ontsnappende haflinger!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jelle2005

Ontsnappende haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 23:25

Ik heb een haflinger merrie van 4,5 jaar. Sinds een paar maanden ontsnapt ze steeds uit het land. Eerst was het gewoon naar het land ernaast totdat ze ook over de weg is gekomen en 's morgens bij de boerderij stond. Vond ik niet zo'n leuke verrassing... Nu loopt ze in de bak en af en toe mag ze in het land als ik er ben om op haar te letten.

Heeft iemand tips of advies wat ik kan proberen zodat ze wel in het land blijft of heeft iemand ook zo'n leuk paard?
Er staat wel stroom op de omheining.

Caira

Re: Ontsnappende haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:39

staat ze alleen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:40

Ik neem aan dat er weinig in het land te eten is? Krijgt ze wel hooi bijgevoerd op het land?
En heeft het paard voldoende ruimte? En staat ze met paard(en) waar ze goed mee op kan schieten?

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:42

Ik ken veel haflingers die zo ondeugend zijn. Misschien idd meer hooi of speelgoed inde wei, zodat ze zich niet verveelt. Heb vroeger een fjord gehad die een gevangenis om de wei had als draden hahah Het gekke beest ging er alsnog doorheen
Hoop dat de vervelende gewoonte stopt bij die van jou. Is idd geen pretje en dood eng!

jelle2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 23:47

Ze krijgt 2 keer per dag kuil bij en ze staat samen met een ander paard en heeft ook buren dus contact genoeg dacht ik zo, ik weet niet wat ik nog kan veranderen ze kan het heel goed met het andere paard vinden dus daar ligt het ook niet aan. Ze heeft ook een speelbal maar daar doet ze niet zoveel mee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:02

jelle2005 schreef:
Ze krijgt 2 keer per dag kuil bij en ze staat samen met een ander paard en heeft ook buren dus contact genoeg dacht ik zo, ik weet niet wat ik nog kan veranderen ze kan het heel goed met het andere paard vinden dus daar ligt het ook niet aan. Ze heeft ook een speelbal maar daar doet ze niet zoveel mee.

Wat heb je als omheining? Lint of draad? En hoe hoog en hoeveel draden?
En gaat ze er echt dwars doorheen dat ze het stuk maakt?

jelle2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 00:07

We hebben draad ongeveer een meter hoog en dan nog 1 eronder en ik heb haar 1 keer gezien dat ze gewoon tegen het draad aanloopt en toen knapte er een paal en dan stapt ze er gewoon over heen. Verder heb ik het haar niet zien doen maar er is nooit wat stuk ds ik denk dat ze eronder gaat. Normaal loopt ze niet bij de boerderij maar heeft ze een stuk land met een kapschuur. Maar daar lopen in de winter de veulens en daar ontsnapte ze nooit uit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:11

jelle2005 schreef:
We hebben draad ongeveer een meter hoog en dan nog 1 eronder en ik heb haar 1 keer gezien dat ze gewoon tegen het draad aanloopt en toen knapte er een paal en dan stapt ze er gewoon over heen. Verder heb ik het haar niet zien doen maar er is nooit wat stuk ds ik denk dat ze eronder gaat. Normaal loopt ze niet bij de boerderij maar heeft ze een stuk land met een kapschuur. Maar daar lopen in de winter de veulens en daar ontsnapte ze nooit uit.

1 meter is vrij laag. Ik zou als je paard zo makkelijk uitbreekt er nog een draad boven doen en als je denkt dat ze er onder door kruipt zeker nog een draad eronder, of eventueel iets van kippengaas onder de draad aan de buitenkant zetten. En meer stroom op de draad.

Is er ook iets anders aan de wei waar ze niet uitbreekt?
Heb je trouwens ook gemeten of de stroom er goed opstaat? Na een tijdje vergaat de draad en loopt de stroom er niet goed meer door en heb je kans dat heel zwak is. Dus even heel de draad nakijken met zo'n meet apparaat als je dat nog niet gedaan hebt.

jelle2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 00:20

Het stroom heb ik gemeten en er staat 9.0 op. Dus dat moet ze voelen. Maar ik heb wel nieuw draad gehaald omdat het stroom bij de merries die ernaast lopen niet goed is omdat idd het draad oud is. Dus het draad wat de beide stukken scheid is niet optimaal maar is nog bijna nieuw. Maar omdat dit het land is waar normaal altijd de merries met veulens eerst inkomen mag er geen gaas om en ook niet meer draad. Nu heb ik wel een 'kampie' zoals we het noemen waar wel kippengaas omzit en daar doe ik haar wel eens in maar dat is niet zo groot dus dat vind ik niet leuk voor haar.

jelle2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 00:22

Is er misschien nog een ander soort speelgoed waardoor ze zich niet gaat vervelen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:25

jelle2005 schreef:
Is er misschien nog een ander soort speelgoed waardoor ze zich niet gaat vervelen?

Je hebt wel iets van voerballen maarja dat moet dan ook de wei niet uitrollen.

Phaedra01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:32

Goeie elektriciteit op de omheining houd élk paard binnen.
Halglingers zijn ook koudbloeden dus kunnen beter tegen elektriciteit op de omheining.

iCaity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:56

een houten omheining aanleggen?

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:21

sterke omheining uitzetten en zorgen dat ze zich niet verveelt

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:34

Een houten omheining aanleggen dat kost veelste veel geld. Bij ons staat er ook eentje, die kruipt onder het weiland door als je er geen goeie stroom op hebt staan.
Je moet er gewoon wat sterkte stroom op zetten. Zodat ze weten dat het niet fijn is om er onder door te gaan over een overheen te springen??

loveshetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:31

Een houtenhekwerk maken of iets wat haar heel lang bezig houd.
Bij ons op stal hielpen een hele berg wilgentakken om de shetlander binnen de lintjes te houden.
En wij hebben meer elektriciteit op de draad gezet

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:38

Ik ken het heb ook een haflinger gewoon het draad op tillen en je bent buiten . Haflingers hebben dikke manen en voelen dam de stroom niet .

Vechten in het haar doen met aluminium folie krijgt ze een goeie klap mechien is het dan over . Je kan het proberen .

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:51

Hahaha wat grappig. Sorry, ik zou het ook niet weten. Misschien dat het met het nieuwe draad al lukt en de manen vlechten...

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:00

Misschien handig om even te checken of er door de hele wei stroom op het draad staat? Dat het niet ergens staat te tikken en te vonken?

GInaaDeXter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:15

misschien moet je het iets hoger doen het draad , zoals sommige mensen al zeiden.
en misschien even kijken of er nog genoeg stroom opstaat ;) En het goed gespannen houden.
Veel succes ermee.