Wie o wie kan helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sayenti

Wie o wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 23:06

Hallo,
sinds kort heb ik 2 hengsten veulens van 2 jaar bij,deze staan samen met nog een hengsten veulen van 6maand en een dominantere merrie van 6jaar.
Ondereen kunnen ze het echt goed met elkaar vinden en spelen ze steeds zoals achter elkaar aanlopen bokje,...
het heeft me veel moeiten gekost om aan de 2nieuwe paardjes kunnen aan te komen omdat ze 1.6maand alleen op de weide hebben gestaan zonder contact met mensen te hebben.
Het poetsen gaat sinds 3weken echt supper vlot.
ze staan 24/24-7/7 in de weide met schuilstal en onbeperkt hooi.
Maar nu ging ik woensdag de paarden korreltjes voederen komt er 1van de 2veulens aangelopen en richt zijn kont naar mij en geeft me echt een rake klap (die echt wel op mij bedoeld was) dit ging dus 2x dat hij naar mij trapte.
Donderdag wil ik weer gaan voederen komt hij terug draaien met zijn kont om weer een trap te geven deze keer gaf ik hem een tikje dat hij vooruit moest.
Nu vrijdag komt de 2de hengst en bijt gewoon in mijn benen tijdens het voeren :o?
geef ik een tik op zijn neus dat hij moet los laten met gevolg dat ik nu al het vertrouwen weer kwijt ben en geen 1van de 2meer kan aanraken zonder angstige kenmerken..
Dit heb ik dus nog nooit mee gemaakt..
Is dit gedrag gewoon gekomen door 'verwend' te worden of door mij als een speeltje aan te zien aangezien ze dit normaal onder elkaar doen?

Weet niet of dit topic juist staat.

Hoop langs deze weg bruikbare tips te krijgen

Alvast bedankt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:53

Hoi, jij bent een nieuw paard voor hen, dus een concurrent die geen leiding mag overnemen van deze groep, :( vandaar deze aanvallen, is maar 1 manier zelf lijder worden, dus terug aanvallen tot ze bij je weg lopen een paar keer links om laten lopen dan weer rechts om tot ze dichter bij blijven, dan de leider opzoeken en aanhalen, daarna de rest begroeten, en jij bent de nieuwe lijder. 8-)
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 29-01-11 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Re: Wie o wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:02

Jij bent zeker helemaal pro join-uppen, nietwaar ;)

Punt is dat dit voor mij puur als hengstenstreken klinken. Ze zijn je aan het uit proberen, en dat is natuurlijk normaal. Je moet nú duidelijk maken dat jíj bepaalt wat er gebeurt en wat niet. Een tik geven is geen enkel probleem, dat ze dan weglopen is natuurlijk jammer, maar het is niet zo dat je het vertrouwen beschaamd. Een paard heeft een behoefte aan een leider, en als jij die niet geeft, nemen ze hem zelf. Heeft niets met het beschamen van vertrouwen te maken als ze weglopen, maar gewoon een punt: jij geeft aan dat het niet mag, dus lopen ze weg. Komt wel weer goed, ze moeten even doorhebben dat ze best in de buurt mogen komen, maar zonder te trappen/bijten :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:52

Pluttersput heeft helemaal gelijk...
Maar...2 jarige hengsten zijn geen veulens meer hoor. :n .. Ik zou die 6 jarige merrie er heel snel bij vandaan halen.... ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:12

Je zal je paarden moeten opvoeden.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hen vormen jij en de paarden een "kudde" en op dit ogenblik proberen zij of zij leider kunnen worden over jou.
Jij moeten hen opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en de paarden "ondergeschikte".

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hen dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hen moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hen en moet je corrigeren als zij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paarden zijn en zolang dat je je paarden hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paarden in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Ik zou je aanraden hulp te zoeken en wil je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken,
zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:17

Hengsten van 2 jaar even bij de merrie en veulen vandaan halen.
En wat ze nu doen is puur speelgedrag, al is gericht trappen naar jou een grote no-no.
Als je geen plannen hebt om te gaan fokken, zou ik de tweejarige nu laten castreren. Hoe eerder je erbij bent, hoe minder goed het zaakje is doorbloed en hoe kleiner de kans op complicaties.
Als ze hun hormonen eenmaal kwijt zijn, kun je beginnen met opvoeden (eigenlijk ben je er al te laat mee) zonder dat je dingen triggert waardoor de hormonen op gaan spelen en ze echt levensgevaarlijk worden.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 16:02

Cassidy schreef:
Hengsten van 2 jaar even bij de merrie en veulen vandaan halen.
En wat ze nu doen is puur speelgedrag, al is gericht trappen naar jou een grote no-no.
Als je geen plannen hebt om te gaan fokken, zou ik de tweejarige nu laten castreren. Hoe eerder je erbij bent, hoe minder goed het zaakje is doorbloed en hoe kleiner de kans op complicaties.
Als ze hun hormonen eenmaal kwijt zijn, kun je beginnen met opvoeden (eigenlijk ben je er al te laat mee) zonder dat je dingen triggert waardoor de hormonen op gaan spelen en ze echt levensgevaarlijk worden.

Dankje, ik had de DA al aangesproken om eventueel te laten castreren al om het echte hengsten gedrag voor te zijn maar deze rade me aan tot zeker 2.5-3jaar hengst te laten echt fok plannen zijn er niet en zullen ook op de leeftijd dat de DA wil castreren ook dadelijk gecastreed worden. Van de 2jaarse staat wel 1tje te koop.
dus dit is niet handig om dan al te laten castreren als de volgende eigenaar hem wil laten keuren als hengst.

montyjansen schreef:
Hoi, jij bent een nieuw paard voor hen, dus een concurrent die geen leiding mag overnemen van deze groep, :( vandaar deze aanvallen, is maar 1 manier zelf lijder worden, dus terug aanvallen tot ze bij je weg lopen een paar keer links om laten lopen dan weer rechts om tot ze dichter bij blijven, dan de leider opzoeken en aanhalen, daarna de rest begroeten, en jij bent de nieuwe lijder. 8-)

De bedoeling is om de paarden gewoon halstertje te leren en borstelen en voor de rest nog niet echt iets met te doen en ze lekker laten'jong' zijn.

Pluttersput schreef:
Jij bent zeker helemaal pro join-uppen, nietwaar ;)

Punt is dat dit voor mij puur als hengstenstreken klinken. Ze zijn je aan het uit proberen, en dat is natuurlijk normaal. Je moet nú duidelijk maken dat jíj bepaalt wat er gebeurt en wat niet. Een tik geven is geen enkel probleem, dat ze dan weglopen is natuurlijk jammer, maar het is niet zo dat je het vertrouwen beschaamd. Een paard heeft een behoefte aan een leider, en als jij die niet geeft, nemen ze hem zelf. Heeft niets met het beschamen van vertrouwen te maken als ze weglopen, maar gewoon een punt: jij geeft aan dat het niet mag, dus lopen ze weg. Komt wel weer goed, ze moeten even doorhebben dat ze best in de buurt mogen komen, maar zonder te trappen/bijten :)

Het was helemaal niet zo bedoeld dat ze zich rot zouden schrikken van mijn tikje.
ik beloon het goede gedrag door een snoepje of eens te 'krabben'. afstraffen heb ik hiervoor nog nooit gedaan maar had na het tikje eigelijk niet verwacht dat ze terug zo bang zouden zijn.

MarcR : Dankje zoals gezegt het goede gedrag word zeker beloond.
helaas kan ik er nu niet meer aankomen en zullen we terug op nieuw moeten beginnen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:42

[Het was helemaal niet zo bedoeld dat ze zich rot zouden schrikken van mijn tikje.
ik beloon het goede gedrag door een snoepje of eens te 'krabben'. afstraffen heb ik hiervoor nog nooit gedaan maar had na het tikje eigelijk niet verwacht dat ze terug zo bang zouden zijn.)

Het is juist de bedoeling dat ze zich rot schrikken van dat tikje. Ze hebben in 1 keer door dat jij niet over je heen laat lopen, en zo wil je het hebben. Ze weten heus wel dat ze terecht gestraft worden en komen heus wel weer terug. Als ze je dan even iets laat doen, bv een stapje terug of halstertje om, oid en ze dan beloont is het klaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:17

goed gedrag belonen voor een snoepje zou ik niet doen,paarden gaan snel bedelen en als ze dan es geen snoepje krijgen kunnen ze echt vervelend worden en bijterig..

dat ze schrokken van dat tikje was inderdaad goed hoor,ze moeten echt wel weten dat er niet in mensen gebeten kan worden of naar ze geschopt.
klein voorbeeldje wat ik net 2 weken geleden zelf heb meegemaakt:

ik ging jonge paarden voeren in het land,elk dier een bult brok op de rgond zodat ze even wat extra's kregen.
normaal kun je bij de paarden zo erbij lopen als ze eten,ze zullen je niks doen.

ik liep nu achter een jong veulen langs van net 7 maanden oud,maar zij zag niet dat ik het was en haalde zo vol met 2 achterbenen tegelijk naar me uit.
ze zag dus dat er wat achter haar was, en bedacht zich dat ze haar eten niet wilde delen en ik kreeg echt en volle mep tegen mijn bovenbeen aan. :+
toch bedacht ik me geen moment en heb haar onmiddelijk een gigatrap terug gegeven tegen haar billen aan.

ze sprong een meter weg,draaide zich om en bleef op een afstandje naar me staan kijken...
ik heb haar daarna geroepen, ze kwam bij me, ik heb haar een aai over haar bol gegeven.
op zo'n moment weten ze dan wel dat ze fout zijn geweest,maar door die aai bevestig je weer dat je band ondanks dat toch goed blijft.

snoepjes geven hoeft niet,is niet nodig,paarden snappen heel goed een vriendelijk woord en een aai.

sayenti:
ga es kijken hoe de merrie reageerd als de dieren te dicht bij haar komen, daar leer je al heel veel van.
ga gewoon verder met waar je mee bezig was met je dieren, maar let goed op.
als je vind dat de jonge dieren te dicht bij komen kun je vaak ook al met je stem waarschuwen, of met een zwaai van je armen.

en zoals ik al zei,dat tikje is niet erg,dat hoort toch bij hun opvoeding

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:24

ik vind het behoorlijk klinken als hengstenstreken. de meeste jonge hengsten zijn behoorlijk dominant en bazig en proberen elk nieuw iemand even uit door te schoppen of te bijten. pak ze daarom ook aan als hengsten.
je kunt ze best een keer een goede tik geven hoor als ze dat doen. ze mogen niet schoppen of bijten. het wil nog wel eens helpen om te reageren zoals een ander dier ook zal doen. dus laten weten dat je de baas bent en een schop terug geven. bijten vind ik altijd wat anders. daarom zou je dus een tik kunnen geven.
ze moeten goed weten wie hun baas is.
als jij er bij bent hebben ze zich te gedragen naar jou regels. maak die dan ook goed duidelijk naar de paarden toe. je moet hierin ook consequent zijn en blijven. dat is vooral bij jonge dieren erg belangrijk.
ik zou proberen om niet te bang te zijn. of in ieder geval niet zo over te komen. valt niet mee altijd maar ze voelen je angsten aan en gaan hierop reageren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:34

Ik vraag me eigenlijk af of je op een veulen hoopt met je twee 2 jarige hengsten bij je 6 jarige merrie??
Ik zou ze toch laten ruinen. Geeft zodirect een stuk meer rust in de tent!
Wil je dat niet zal je strenger op moeten treden en zal het "tikje" meer een flinke optater moeten worden!
Hou er rekening mee dat jou mep het paard niet al te veel pijn zal doen, maar een flinke klap van een van je hengsten tegen jou aan kan je dood zijn als de klap verkeerd aankomt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:47

sayenti schreef:
[
[
ik beloon het goede gedrag door een snoepje of eens te 'krabben'. afstraffen heb ik hiervoor nog nooit gedaan maar had na het tikje eigelijk niet verwacht dat ze terug zo bang zouden zijn.

"Belonen" met snoep of eten is geen beloning voor een paard maar een bevestiging van het feit dat zij de leider zijn.
In een kudde zal een mindere zijn eten afgeven aan de leider, dus stel jij je op als ondergeschikte en niet als leider.

Fout gedrag bestraf je door "druk" te zetten met houding, stem, handelingen, enz.
Goed gedrag beloon je door "druk" weg te nemen met houding, stem, handelingen, enz.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:57

ellepel schreef:
sayenti:
ga es kijken hoe de merrie reageerd als de dieren te dicht bij haar komen, daar leer je al heel veel van.
ga gewoon verder met waar je mee bezig was met je dieren, maar let goed op.
als je vind dat de jonge dieren te dicht bij komen kun je vaak ook al met je stem waarschuwen, of met een zwaai van je armen.

en zoals ik al zei,dat tikje is niet erg,dat hoort toch bij hun opvoeding

De merrie is ten zeerste dominant en dus ook de leidster hier hebbe de andere paarden veel respect voor

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:01

dan zie je dus ook dat zij ze wegjaagt ,en als ze niet goed luisteren naar haar zal ze ze ook wel es wat harder aanpakken.
door er naar te kijken leer je veel en leer je zelf ook hoe je paarden goed op een afstand kunt houden :j

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:32

ellepel schreef:
dan zie je dus ook dat zij ze wegjaagt ,en als ze niet goed luisteren naar haar zal ze ze ook wel es wat harder aanpakken.
door er naar te kijken leer je veel en leer je zelf ook hoe je paarden goed op een afstand kunt houden :j

inderdaad maar naar haar komen ze steeds terug.
vandaag kwamen ze zelf en heb ik enkele dingetjes die hier in het topic staan toegepast en ik moet zeggen stond helemaal versteld.