Hoe omgaan met hengstigheid?? DRAMA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusiesu

Hoe omgaan met hengstigheid?? DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 14:08

jeetje wat ik gister toch heb meegemaakt...

Mijn normaal zo lieve en rustige tinker merrie is HELEMAAL gek geworden in de wei gister. Zo erg dat ze me bijna aanvloog tijdens haar sprongen/bokken/galopperen door de wei. Ik was gewoon bang van dr! Nu had ze steeds dr staart omhoog alsof ze hengstig was, dus na wat onderzoek kwam ik erachter dat ze dan inderdaad heel anders kunnen zijn qua gedrag.

Maar hoe ga je hiermee om? De situatie was best gevaarlijk omdat ze heel dicht bij mij kwam met haar sprongen. Ik heb haar maar in het weiland laten uitrazen (helemaal kapot van de slidings nu |( )

Hebben jullie dit al eens meegemaakt en hoe ga je hiermee om?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:04

is ze nu echt hengstig of is het een vermoede? De staart in de lucht komt ook wel eens van opwinding of schrik.

Die sprongen ik zeg altijd in de wei ga je het paard zijn domein in dus opletten. (zelf dit jaar ondervonden, stond onder een jollige bui in de buurt en voel het nog steeds ;( ) Maar kan het geen jolligheid zijn geweest of dat ze wil spelen.

Je weide gaat er nu helaas aan als ze gaan racen :+ .

suusiesu

Re: Hoe omgaan met hengstigheid?? DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:43

nouja de DA was er die middag voor de inentingen, en hij gaf deze uitleg. Het is ook zo totaal out of character voor haar dat het me wel logisch leek. Maar ik ga het bijhouden want als ze het over 3 weken weer op die dag is dan klopt het volgens mij;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:48

de ene merrie heeft er meer last van dan de andere...er zijn merries die kun je dan nieteens rijden.
Hoe oud is je merrie?

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:54

geerke schreef:
de ene merrie heeft er meer last van dan de andere...er zijn merries die kun je dan nieteens rijden.
Hoe oud is je merrie?

in november 4 geworden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:00

bij vorige keren heb je niets gemerkt toen ze hengstig was?

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:03

nouja ik heb haar in mei gekocht, toen is ze wel paar keer hengstig geweest maar niet zo heftig als nu. Toen kon ze haar energie ook nog kwijt met haar vriendje een fjord, nu staat ze alleen sinds een tijdje:(.

Schijnt ook wel de leeftijd en het voorjaar te zijn volgens de DA (dit is het eerste voorjaar dat ik met haar mee ga maken natuurlijk...)

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:25

O ja dat kan.
maar gewoon goed uitkijken en ff kijken hoe lang
het duurt.
Laat anders de DA even kijken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:28

Hoe vaak komt ze buiten?
Het kan door de hengstigheid komen maar ik denk eerder dat ze gewoon fris is en blij met het waterige winterzonnetje.
Neem in het vervolg een zweepje mee, als ze te dichtbij komt kun je haar in elk geval laten voelen dat ze voor jou aan de kant moet en niet andersom.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:44

24/7 staat ze buiten. Het begon ook ineens. Ze kwam eerst paar keer heel lief snuffelen en ineens kreeg ze de kolder in de kop

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:34

Is ze niet blij je te zien? Is ze blij om aan het werk te mogen, of juist niet?
Staat ze met andere paarden?

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:38

@ anneliesdj:
ze is echt ontzettend mensgericht, altijd super blij je te zien maar uit dit door knuffelen niet door gek doen. Ze vind het leuk om te spelen maar ik ben altijd degene die dit start. Ze heeft zoals ik al zei met een fjord gestaan en staat nu sinds 2 maanden alleen.

Vanwaar de vragen? Denk je ergens aan?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:21

Het alleen staan voor een paard kan veel stress opwekken :j .
Je zegt dat de fjord niet meer bij haar staat, nu staat ze dus twee maanden alleen en waarschijnlijk komt ze niet tot rust.
Een nieuw maatje erbij zou een oplossing kunnen zijn en denk ook eerlijk gezegt dat het probleem daar ligt.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 23:46

die komt zaterdag:) nu maar hopen dat het klikt!

Ik snap dat alleen staan niet leuk is en dat ze haar energie wat minder kwijt kan, maar ze moet haar grenzen naar mensen toe toch blijven kennen??

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:00

Het alleen staan van paarden geeft normaal gesproken een enorme onrust in het dier.
Als haar gedrag ineens zo verandert is kan het heel goed komen door het alleen staan op het moment.
Ze zoekt jouw aandacht maar op de verkeerde manier.
Fijn dat er zaterdag een maatje voor haar komt hopelijk verandert dit gedrag dan want ik kan me voorstellen dat het moeilijk is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:07

suusiesu schreef:
@ anneliesdj:
ze is echt ontzettend mensgericht, altijd super blij je te zien maar uit dit door knuffelen niet door gek doen. Ze vind het leuk om te spelen maar ik ben altijd degene die dit start. Ze heeft zoals ik al zei met een fjord gestaan en staat nu sinds 2 maanden alleen.

Vanwaar de vragen? Denk je ergens aan?

Klinkt alsof ze jou ziet als speelmaatje, ze zal zich wel vervelen nu ze alleen staat en wordt dus vrolijk als ze jou ziet, ze daagt je uit wss.
Het kan ook leuk zijn om te spelen met je paard maar ze moet wel leren respect te hebben voor jou, dus komt ze te dichtbij of bokt gericht dan even laten merken dat dat niet kan.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 13:14

mijn belangrijkste vraag is dan: hoe laat ik dat merken? Want als ik gewoon over het land loop of aan het uitmesten ben heb ik niet altijd een zweep of iets dergelijks bij me. Normaal zet ik haar in de rijbak als we gaan spelen, dan heb ik een longeerzweep. Ik vind de ontwikkeling dat zij nu de speeltijd bepaald toch wat minder leuk... Maar we gaan hopen dat t na morgen beter wordt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:43

Neem altijd iets mee ter verdediging, dat hoeft niet perse een zweep te zijn, kan ook een halster of touw zijn (touw leg je makkelijk over je schouders terwijl je bezig bent). Maak een denkbeeldige cirkel om je heen, op bv 3 meter (ligt aan waar jij je prettig bij voelt), daarbinnen mag ze alleen komen als ze rustig en opletten op jou is. Bokken, uitdagen en gek doen is prima maar niet binnen jouw persoonlijke ruimte, komt ze daar wel in dan geef je haar een tik met het touw/halster of als ze te ver van je af is kun je 't ook gooien. Als je graag veel indruk maakt moet je een beetje mikken; tijdens het bokken/steigeren is de buik vaak makkelijk te raken en dat maakt vaak veel indruk omdat het gevoelig is.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:01

Hoe speel jij met je paard, daar kan natuurlijk ook onbewust de rang worden bepaald tussen jullie twee.
Als ze hard op je af komt rennen, bokkend of steigerend moet je haar wegjagen.
Dit kun je doen door met je halster te zwaaien (met halster slaan ben ik geen voorstander van maar ieder zijn eigen manier) en of iets meenemen wat geluid (stokje met een plastic zak eraan bv, ik gebruikte toendertijd een plastic bordje met kettinkje want deze kon ik makkelijk in mijn zak stoppen) maakt waardoor je haar laat schrikken van je weg stuurt.
Laat dit absoluut niet ruiken aan je merrie, want het moet een beetje eng blijven voor haar en als je haar laat ruike kan het zijn dat ze het niet meer eng vind.
Ze moet even terug gezet worden en dat doe je op deze manier.
Ga niet naar haar toe, en wacht totdat ze met hangend hoofd naar je terugkomt, als ze zich gedraagt belonen en anders herhalen.
Je moet hier wel wat aan doen anders kan het steeds erger worden.
Hopelijk is het allemaal niet nodig en word ze vanzelf weer rustiger door het maatje wat morgen komt.
Succes!

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:35

Tjaa, ik maak het ondertussen ook bijna maandelijks mee. De merrie die ik doe word echt vals. Heb hier trouwens ook een topic over geopend. Ze valt echt gericht aan en kijkt alsof ze je dood wil hebben.
Eerste paar keer schrok ik even maar daar heb ik me maar overheen gezet. Ze gaat steigeren en springt vanaf dat met de oren in der nek en haar mond open op me af. Dan schiet ik maar aan de kant en gaat ze een stukje voorbij en krijgt ze gewoon mijn leuke rijlaarsjes in der buik. Nu krijg ik natuurlijk reactie's van. Dit is niet de oplossing. Dat is zielig. Kom het dan maar zelf oplossen.
Dit doet ze trouwens alleen buiten de bak. Zogouw ze in de bak is er niks meer aan de hand.
Dan kan ik ook gewoon met der spelen ofzo alsof er niks is. \
Ze rent achter me aan enzo en is poeslief.

Ik geef der gewoon op der sodemieter als ze het doet, en nu word het steeds minder. Doet nog wel eens pogingen maar ondertussen weet ze dat dan zij de l u l is en niet ik.

succes ermee:)

Doet ze het trouwens vaker, of was het eenmalig?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:22

Hoe gaat het ondertussen.
Klinkt het met haar nieuwe maatje?

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 10:40

hm ze is wel iets rustiger, maar ja als het echt hengstigheid was zal het nu ook wel weer over zijn toch? Maar het maatje en zij klikken niet echt... dus de eigenaar heeft besloten dat ze haar liever terug neemt.

Maaar... ik geef niet op, ben nu aan het berichten met een leuke bokker over een shetje in bruikleen, ben benieuwd!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:16

Wat jammer dat het niet klikt, hoewel ik denk dat het tijd nodig heeft.
Een shet is natuurlijk ook goed en wat je zegt als het door de hengstigheid komt kan het zijn dat het weer over is tot de volgende maand.
Succes met de shet dan, ben echt benieuwd hoe het verder gaat.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 14:32

hmm ja ik ben het helemaal met je eens dat het (normaal gesproken) tijd nodig heeft, maar er spelen wat meer dingetjes. Ik denk dat de eigenaar en ik er al niet helemaal achter stonden. Ik was niet echt verliefd en het was niet precies wat ik zocht, maar dat beestje had een nieuw plekje nodig.

Maar nu hij me getrapt en gebeten heeft en ik hier kleine kindjes heb rondlopen kan en wil ik dat risico niet nemen. Daarbij wil de eigenaar het ook niet meer, dus ik denk dat dit het beste is.

Ik hou je op de hoogte;), bedankt voor de adviezen allemaal!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:37

Dikke kans dat je paard niet eens hengstig was maar gewoon ernstig zit verlegen om een robbertje stoeien. Bij gebrek aan soortgenoot daagde ze jou uit om met haar te spelen.