paard stil laten staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silviraa

paard stil laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:19

Mijn paard bleef altijd braaf stil staan als m'n moeder erop wilde gaan zitten.
Nu heeft ze 3 weken stil gestaan met de sneeuw en gladheid en nu blijft ze met opstappen niet meer stilstaan.

Heeft iemand tips zodat ze weer stil blijft staan als ze erop wil?

Oja, ze stapt op met een stoel..

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:35

Hou je je paard ook vast als je moeder wil opstappen?

Esther_92

Re: paard stil laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:53

Paard vast houden, en anders eventueel even eerst wat energie er uit laten!

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:56

Paard zelf goed vasthouden en als ze een tijdje geen beweging heeft gehad, zou je haar eerst kunnen longeren voordat iemand er op stapt. Dan is de dikste drukte er even uit.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:59

Klinkt bekend, die van mij is er ook zo één. Even een rondje laten lopen aan de longe, daarna is de ergste onrust eruit.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:59

Eerst gaan grondwerken, en vanaf de grond het paard goed leren stilstaan, dan pas gaan rijden.. :)

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:07

Als je probeert op te stappen en paard loopt weg dan weer afstappen en opnieuw proberen net zo lang dat ze stil staat totdat je helemaal erop zit. Het verschilt per paard wat je doet, longeren kan helpen maar dat hielp bij mij destijds niet. Ik kreeg dit tip, nu staat ze nog steeds stil met opstappen

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:19

Hier de andere eigenaresse van het paard. Zus van TS.
Wanneer je Platina vasthoud moet je nog erg snel zijn met opstappen , ze wil dan toch erg snel gaan lopen.
Maar hierdoor blijft ze iets langer stilstaan. Maar het gaat erom dat mijn moeder voornamelijk alleen in de bak rijd en dan geen hulp heeft. Longeren zou kunnen , maar verwacht niet dat het daarin zit.
In de bak ging het opstappen eerst prima. Ze is de laatste tijd ook een beetje aan het stuiteren. Ze schijnt af en toe wat omhoog te willen komen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:48

Telkens als je paard een stap naar voren zet, 3 stappen terugzetten. De lol is er dan snel vanaf.
Komt het paard wel dagelijks buiten? Anders kan ik me wel voorstellen waarom het paard geen geduld heeft om te blijven staan. In dat geval zou ik het paard eerst losgooien of longeren en daarnaast zorgen dat het paard wel dagelijks buiten komt.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:14

Paard komt dagelijks buiten in onze uitloopbak. En daarin is ook niets veranderd.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:20

Ik lees nu dat het paard wel eens omhoog durft te komen. Past het zadel wel? Dat lijkt toch wel protest.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:27

@ _Dune_ : Ik zal dat met die passen terug lopen eens proberen en zal eens goed naar het zadel kijken

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:33

Ik zou eerst naar het zadel laten kijken, en dan pas mijn andere tip proberen. Bij het opstijgen komt er veel druk op 1 kant van het zadel. Dat is bij een passend zadel al vervelend. Bij een niet passend zadel kan dat ronduit pijnlijk zijn. Laat ook iemand kijken die er verstand van heeft. Het is vaak erg lastig beoordelen of een zadel ergens knelt of drukt.
Succes in ieder geval!

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:08

Paard vasthouden... Of wat ook nog wel eens kan helpen, voor het paard gaan staan... Tenzij dat het paard onbetrouwbaar is maar een paard zal je nooit express overrijden/lopen

xtara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:48

Het paard heeft ook een tijd stil gestaan he, misschien heeft hij/zij gewoon teveel energie.
Dat heb ik met die van mij in ieder geval.
Na 2 keer goed rijden is het probleem opgelost.

Tikoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:59

Eerst inderdaad het zadel bekijken.
Om op te stappen in de bak (alleen) kan je haar bv. met haar neus in een hoek parkeren ;-)

Geartje_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:42

Gewoon vasthouden en zoals hier boven ook een goeie tip!!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:24

Tikoes schreef:
Eerst inderdaad het zadel bekijken.
Om op te stappen in de bak (alleen) kan je haar bv. met haar neus in een hoek parkeren ;-)

Daar los je het probleem niet mee op, je neemt enkel de mogelijkheid weg. Zodra je dan weer op gaat stappen waar er wel naar voren gelopen kan worden heb je het probleem weer.

Ik zou gewoon gaan oefenen met het stilstaan. Zoals iemand al eerder zei: Voor elke stap die het paard zet een paar stappen terug. Kost je misschien wel een kwartier in het begin als je een stijfkoppig paard hebt, maar de boodschap komt vanzelf over. :)
Ook niet helemaal verhinderen dat het paard weg kan lopen door haar aan alle kanten vast te houden, het beest kan pas leren wat er van haar verwacht word wanneer ze een fout maakt (in dit geval weglopen) die dan gecorrigeerd word. (in dit geval de passen terug).

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:37

Als je paard al een hele tijd stilstaat en hij staat (bijwijze van spreken) op ontploffen, longeer hem dan even.
Anders moet je hem leren om blijven te staan via grondwerk (of een andere methode). Zeker belonen als hij braaf blijft staan als je opstapt!
Als hij niet blijft staan, doe he opnieuw, want anders weet hij dat hij kan weg lopen zonder dat al te veel problemen en gaat hij dit blijven doen!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:16

mijn paard wilde vroeger nooit stilstaan. Niet bij het poetsen, niet bij het deken opdoen en zeker niet bij aansingelen of opstappen.

Heb hem nu via grondwerk het commando 'blijf' geleerd, en nu gaat dat veel beter :)
Gewoon je paard halt laten houden, 'm los laten, je hand (vinger) opsteken en zeggen 'blijf!' Eerste keren loopt je paard waarschijnlijk weg. Dan moet je 'm niet terug brengen naar z'n plaats, maar gewoon weer vastpakken bij 't halster en halt laten houden waar ie dan staat. En dan weer je hand heffen en het commando geven. Het ging bij mijn paard best snel, maar iedere paard heeft natuurlijk een ander leertempo ;)

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:06

Leer je paard het commando blijf. Begin daarmee bij het poetsen. Laat je paard stoppen en zeg hard 'blijf'. Hiermee ga je niet zo lang door tot hij het commando snapt.

Silviraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 11:32

Bedankt voor alle tips!
We denken nu dat ze misschien hengstig is en dat het daardoor komt.

Onze shetlander (een ruin) is normaal bang voor ons paard, maar nu heeft hij ook veel interesse en stopt z'n neus tussen haar staart.
En met rijden heeft Platina steeds haar staart in de lucht.

Ik hoop dat ze weer stil blijft staan als ze niet meer hengstig is.
(Als ze dat uberhaupt is)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:38

Hengstig, teveel energie of wat dan ook. Stilstaan = stilstaan dus moet je gewoon consequent in zijn dan is het zo weg.
Idd bij elke stap naar voren 3 passen terug. Dat is het enige wat bij mijn paard heeft gewerkt.

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:16

misschien eerst even longeren en goed vasthouden

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:24

Paard is gewoon chagerijnig, ik heb er hier nog zo 2 staan.
Geduld, dat is de oplossing. Ik wacht met opstijgen net zo lang tot mevrouw (of meneer) stil staat. Duurt wel een kwartier, maar geloof me, wij hebben meer geduld!