Losrukken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ma_ris_ka

Losrukken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 12:29

Hallo allemaal,

Ik rijdt een KWPN-ruin van 1,76 meter hoog (jaja, grote vriendelijke reus). Erg lief dier onder het zadel, dat gaat allemaal dikke prima. Ook in de omgang een erg vriendelijk dier, gek op aandacht. Maarrrrr soms aan de hand zo vreselijk ongemanierd. Hij kent zijn enorme kracht maar al te goed. Het gevolg is dat als meneer iets in zijn hoofd krijgt, de nek opzij gaat en zo naar zijn bestemming toe galoppeert. Als het hek van de wei een keer open is blijven staan bijvoorbeeld. Meneer ziet het en doeiii :( Ook kan ik hem zomers niet uit de wei halen om te rijden, wanneer hij als enige de wei uit moet (ook niet als er nog een paard meegaat trouwens; ze moeten allemaal, of hij gaat niet). Hij loopt dan tot halverwege mee, ziet dat de rest niet mee komt en gaat dan rechtsomkeert (ook aan het hoofdstel met bit in). Hij laat zich altijd weer pakken, maar dan is het te laat om hem te straffen. Als ik hem dan alsnog zou straffen, komt ie de volgende keer natuurlijk helemaal al niet meer terug. Het is niet zo dat ie standaard zich losrukt. Hij staat tegenover de manege en ik kan rustig met hem aan de hand naar de manege en weer terug om te rijden bijvoorbeeld en dan is er niets aan de hand.

Ook heb ik het Monty Roberts halster mogen proberen van een kennis, maar het ongemak/last dat hij heeft van het halster wanneer hij zich misdraagt lijkt hem minder zwaar te wegen dan wat het hem oplevert wanneer hij zich losrukt. Het is hem bij zijn eerste eigenaren misschien te vaak gelukt en ik zit er nu mee. Ik zit op dit gebied even met de handen in het haar. Wie o wie weet wat te doen?

Zijn losruk gedrag is de reden waarom ik niet officieel durf te starten. OP vreemde terreinen is hij al erg druk. Maar als ik hem met afladen van de trailer al kwijt ben en hij lekker door de menigte rent, door mensen hun proeven heen en mss nog erger.. de hoofdweg op waar net een vrachtwagen aan komt? Want rennen doet ie als ie bang is. Ik moet er niet aan denken, de gedachte eraan jaagt me zoveel angst aan. Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft... ;)

JPS

Re: Losrukken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:39

Misschien dat een hengstenketting aan het halster tijdelijk oplossing kan bieden

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 13:55

Heb ik ook aan gedacht, maar zou zo graag zien dat hij mijn leiderschap accepteert, zonder dat het alternatief pijn of iig ongemak is wanneer hij niet luistert. Maar hengstenketting is idd mijn B-plan als we er zonder niet komen. Het moet hoe dan ook stoppen, want als hij wel een keer de weg over rent op het verkeerde moment o.i.d. Bah, lijkt me te vreselijk voor woorden. Dan liever ongemak van dergelijke ketting dan verongelukken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:04

Ik begrijp je beredenatie maar het is inderdaad en iig belangrijk dat er geen ongelukken gebeuren!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:05

-> OPG

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:06

Beest kan wel wat hebben hoor! Had met die van mij precies hetzelfde: mijne is wel niet zo groot, maar gooit zijn schouder erin en dan kun je niks meer :n Ik heb hem een tijdje met hoofdstel en hengstenketting van en naar de wei gebracht, en bij het minste of geringste stapje dat hij voor mij uit wilde, even een ferme ruk aan de ketting, is even niet leuk, maar jij in het ziekenhuis is nog veel minder leuk! Waarschijnlijk is dat maar een paar keer nodig en laat hij het daarna wel. Mijne is nu met alleen een touwtje naar het land te brengen, blijft rustig bij me. Zachte heelmeesters....Voor zowel zijn als jouw eigen veiligheid, gewoon even doorbijten, daarna is het klaar en kun je gewoon lekker veilig verder!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:08

Idd je moet snel gaan ingrijpen, eignlijk ben je al veel te laat maar tjaa , nu dus beginnen hé.
Een paard zoals het jouwe gaat echt nooit ofte nooit gewoon uit vriendelijkheid zich niet meer lostrekken, zo denkt een paard echt niet.
Jij moet idd de leider zijn en steeds ook blijven, maar dat houdt dan ook in dat je hem moet kunnen houden, dus niet meer loslaten, hij mag dus die kans niet meer krijgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:42

En vergeet niet dat een alfapaard ook echt wel een pijnprikkel toedient als de ondergeschikte dwars is en niet wil luisteren. Wij als mensen gebruiken dan een hengstenketting maar de alfa een beste schop of beet en dat is vele malen pijnlijker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:12

Als je leiderschap over je paard wilt krijgen, ga aan grondwerk doen, en wees voorbereid op confrontaties. Bespreek het even met de eigenaar, want jullie moeten wel op een lijn zitten. Volg er lessen in. Ik zou je willen adviseren om aan Parelli te gaan doen, en neem les van een goede instructeur.

Een paard dat geleerd heeft om zijn kracht tegen je te gebruiken, moet je licht maken. Met touwhalster, leadrope en stick. En door geschikte oefeningen, en correcties. Die je zo zacht moet houden als mogelijk is en zo hard moet doorvoeren als noodzakelijk is.
Hengstenketting is een quick fix. Je leert hem meer (en je leert ook zelf meer) door grondwerk.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_Nb ... re=related

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:05

Maris_Robijn schreef:
Heb ik ook aan gedacht, maar zou zo graag zien dat hij mijn leiderschap accepteert, zonder dat het alternatief pijn of iig ongemak is wanneer hij niet luistert.

Wat pijn betreft met ik het met je eens, maar ongemak is een ruim begrip hoor. Als je paard onder het zadel aan het rennen slaat neem ik toch aan dat je 'm een hoek instuurt (als je in de bak bent ten minste). Dat is dan toch ook ongemak, paard wil rennen, kan niet, want er staat een bakrand in de weg. De deal is simpel, paard doet leuk mee, paard heeft plezier. Paard doet niet leuk mee, paard heeft probleem. Maak het juiste antwoord aantrekkelijk en het verkeerde antwoord onaantrekkelijk.

Oké, los van de preek het volgende: om zich los te rukken steekt paard waarschijnlijk z'n mooie hoofdje in de lucht, keert het van jou af en zet het op een lopen. Jij laat los door een combinatie van factoren. Enerzijds is dat 650 (gokje) kg die op stoom komt, maar tegelijk is het ook diezelfde 650 kg die jou wegduwt en het lastig maakt om vast te houden. Door z'n hoofd van jou af te draaien duwt paardlief z'n romp naar jou toe en brengt jou uit balans. Nu is het voor paard een stuk lastiger om zich los te rukken als hij a) z'n hoofd mooi laag houd, model westernpaard en b) z'n romp juist om jou heen buigt en dus als het ware enigszins in stelling loopt om jou heen. Als hij dan weg wil rennen kan hij niet over je heen rennen en kun jij 'm een tik op de achterhand geven, waardoor die uitzwenkt en paard keurig met z'n neus bij jou eindigt. Dit kun je in stap goed oefenen.

Hoe houd je hoofd laag en in stelling om je heen? Hetzelfde als wanneer je erop zit, alleen met je hand ipv je been. Je komt in de wei, loopt naar je paard, halstert paard, neemt positie in naast z'n schouder (niet naast z'n hoofd, dan kun je niet handig bij de plek waar je kuithulp geeft). Stel dat je links naast je paard staat, dan houd je het halstertouw in je linkerhand en houd je rechterhand stand-by bij z'n zij. Halstertouw in linkerhand is "martingaal". Halster doet niets als paard braaf hoofd laag houd, maar als hoofd te hoog komt botst hoofd tegen halster. Je hand dus stilhouden t.ov. van hoofd, net als met rijden.
Je vraagt door zachtjes met je vinger (rechts) te prikken stelling, omstreeks de plek waar je onder het zadel een beenhulp, of spoor, geeft (niet stiekem aan het touw trekken om het hoofd opzij te krijgen). Je vraagt een beetje stelling, niet om het hoofd in één zwaai opzij te gooien en jou te pletten. Zwaaiende hoofden blokker je met een hand naar keuze, gewoon een vuist maken en die voor je houden (bij minder lompe paarden volstaat een opgeheven hand ook). Daar botst het zwaaiende hoofd vanzelf tegen aan. Eigen schuld paard. Zwaai kan komen van porrende vinger ipv van vragende vinger, voortaan zachter vragen. Of van onopgevoed paard. Ernstig onopgevoed paard wordt boos om botsing met vuist, maar zou vermoedelijk al ergere problemen geven dan je beschrijft. Beetje onopgevoed paard leert z'n lesje door botsing met vuist. Als paard netjes reageert op stellingvraag (altijd direct stoppen met vingerdruk zodra hoofd naar binnen komt) en hoofd op normale hoogte houd stap je aan. Gewoon door stap te zeggen. Geen reactie, dan even met einde halstertouw llinks langs je lichaam naar achter tegen flank tikken. Stap is stap. Paard stapt eerst, jij volgt. Jij zet namelijk paard in beweging, niet andersom. In stap steeds hoofd corrigeren zodra paard het omhoog of naar buiten brengt. Net zoals je met rijden met je binnenbeen de stelling onderhoud indien nodig. Prikvinger doet ook niets als paard braaf lichte stelling om jou heen houdt, maar corrigeert zodra hoofd naar buiten piept. En als hoofd veel naar buiten zwaait dan prikt de vinger hard(er). Niet om paard te pesten, wel om paard duidelijk te maken dat paardenrompen niet bedoeld zijn om mensenlijven opzij te duwen. Paard kan trouwens prima horen en zien wat er aan de andere kant gebeurt, handig met van die ogen aan weerszijden van het hoofd, dus geen enkele reden om ongevraagd hoofd te draaien. Wees daar consequent in en laat je niet verleiden om je paard te volgen door te kijken in de richting die hij interessant lijkt te vinden. Jij bent de leider, jij bepaalt waar jullie heen gaan, jij bepaalt wat interessant is om naar te kijken. Nog een leuke van beetje onopgevoede paarden: eerste stap niet recht naarvoren maar beetje naar links, jou opzij duwend. Niet intrappen, meteen prikje geven.

Eerst kleine stukjes stappen en dan halthouden. Rem controleren is altijd goed, paard bezig houden in het begin nog veel beter. Wissel af met links en rechts van paard lopen, draai onderweg een volte, verzin wat. Net als met rijden, paard bezig houden. Als paard bezig is, niet weet wat er gaat gebeuren, is hij minder geneigde een eigen plan te verzinnen. Na verloop van tijd kun je uiteraard gewoon in een keer de wei uit lopen, maar in het begin even wat dingen tussendoor die paard niet verwacht. Halt, stukje achteruit, keren, stukje draven, andere kant op en weer terug. Hoofd blijft altijd laag (neus naar de grond mag, maantop hoger dan schoft mag niet) en in lichte stelling om jou heen, of je nou links of rechts loopt. Paard kan een poging doen te ontsnappen door om jou heen te draaien, in de geval laat je 'm doordraaien tot hij zelf stopt. Dus jij loopt links op schouderhoogte, paard houdt lichte stelling maar passeerd jou om linksaf om jou heen weg te gaan. Dan ga je voor de achterhand, beweeg naar z'n heup en duw z'n achterhand weg, laat 'm uitzwaaien. Dan krijg je een wending om de voorhand en dan eindigt paard met z'n neus bij jou. Goed, dit laatste is wel erg lastig uitleggen van achter de computer, hopelijk kun je iets met m'n uitleg. succes

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:28

Beste Bokkers,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga jullie adviezen ten harte nemen en hoop goede resultaten te boeken. Ik ben erg gek met het paard en wil alles goed met hem doen, maar dit gedrag moet ik niet meer toleren. Ik moet consequenter zijn, dat geeft voor hem ook meer duidelijkheid. Het helpt alleen niet echt dat hij ook nog eens uberGROOOOT ;) en sterk is haha. Het is hem te vaak gelukt. Van de persoon die het paard meegemaakt heeft voor mijn tijd heb ik namelijk vernomen dat hij dit al jaren(!!) doet. De opmerking dat IK persoonlijk veel te laat bent, slaat in mijn ogen dan ook kant noch wal. Het gedrag heeft zich voorheen al gemanifesteerd, aan mij om te trachten een oplossing te vinden. Hij heeft de kracht, dan moet ik de brains hebben. Maura, bedankt voor je uitvoerige beschrijving. Ik ga ermee aan de slag.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:03

Ik raad je aan heel veel grondwerk te gaan doen ;) ZOals Cassidy al zei: Parelli. Ben ik ook mee bezig, houdt m'n paard lekker bezig, zodat hij niet uit verveling raar gaat doen. Voest en Monty Roberts zijn ook goede methoden :)

Je zegt dat het niet helpt dat hij übergroot en sterk is. Maar probeer dit niet zo te zien. Geloof me, een Shet is ook sterker dan jij, en als die lastig gaat doen, kun je 'm ook niet houden. Ik keek eerst ook naar grote paarden met de gedachte: 'oei, die is veel te groot voor mij'. Maar als je je paard lekker veel bezig houd en 'm veel te doen geeft (alleen longeren in rondjes is dus niet genoeg) dan zal zelfs een paard van 1.80 een mak lammetje zijn ;)

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:21

Grondwerk doet echt wonderen.
Toen ik mijn haflinger kreeg liet hij me alle hoeken van de stal en het erf zien, als de staldeur openging liep hij me gewoon ondersteboven omdat meneer vondt dat hij dat wel kon maken.
Op dat moment had ik een zwaar gekneusde rug en mocht niet rijden dus ben grondwerk gaan doen, dit is voor mij echt een geweldige basis geweest.
Mijn pony loopt als een hondje achter me aan, wacht met zijn stal of de roundpen inlopen totdat ik aangeef dat het mag.
Bij het poetsen word ik niet meer geplet tegen de stalwand en zijn lijf omdat meneer iets interessanters ziet en hij is met 1 vinger om te zetten.
Bovendien kreeg ik hem alszijnde "lomp" en alleen te rijden met een stang.
Dit is het resultaat van 1 maand intensief grondwerken, voorheen zou hij met dus gewoon omgelopen hebben of was naar de rand vd bak gegaan om gras te eten }> :

Ik heb hem nooit met een stang gereden maar met een gewone bustrens en een jaar later konden we dit:

Heel veel succes met het oplossen van je probleem!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:23

gaaf joh, dat hij achter je aan draaft en galoppeerd! Dat krijg ik bij mijn paard niet voor elkaar. Aan het touw krijg ik 'm met moeite in draf naast me, maar los echt niet. En galop zeker niet :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:00

Jawel hoor, ga Parelli doen, en je paard wil daarna bij je zijn. Hij gaat achter je aan, in stap, draf en galop.
Hij komt zelfs in volle galop vanuit het land naar het hek als jij aankomt, omdat hij graag wil werken. Als je Parelli goed doet wel.

http://www.youtube.com/watch?v=lqKYG9UqP1Y

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:03

Iedereen kan dit met zijn paard leren, het is maar de tijd en kunde die je er moet insteken.
Heel erg proficiat het resultaat mag echt wel gezien worden.
En echt dit kan met elk paard, ongeacht welk ras, het temperament en de actie zal wel verschillen uiteraard.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 08:45

Heeft de eigenaar van het paard ook problemen om het paard uit het weiland te halen?

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:57

De eigenaren; een 65+ echtpaar (ontzettend lieve mensen), waarvan de man een voorliefde voor paarden heeft, maar wiens activiteiten m.b.t. de paarden zich beperken tot kuil en bieten voeren haha. Wij zetten de paarden zelf buiten/binnen en mesten zelf de stallen. De eigenaar heeft overigens zelf nooit gereden o.i.d. Hij vind paarden gewoon prachtig en heeft, lucky him, de financiele middelen om naast zijn honderden koeien ook een paardenstal te onderhouden met op dit moment vijf paarden, ondanks dat hij de sport niet beoefent of beoefent heeft. Lucky for us is dat we dus ieder gratis een 'eigen paard' hebben. Ik ben de enige die het paard rijdt e.d. Hij zegt ook; het is jullie eigen paard, doe ermee wat jullie willen, mits verantwoord en paard-vriendelijk, en geen meerdere mensen op 1 paard (hij is een sterk aanhanger van rust en regelmaat voor de dieren door een vaste amazone of ruiter). Ideaal dus :)

Parelli spreekt me erg aan!!! Ik hoop dat wij over een jaar ook een voor en na filmpje kunnen tonen haha..
Ik wil ook graag het boek van Monty Roberts hebben; "de man die naar paarden luistert". Kent iemand dit boek?? Wat heb je eraan gehad?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:02

Ja dat boek ken ik, en het is een autobiografie met toch bijzonder veel tegenstrijdige informatie. Vermakelijk om te lezen, als je in je achterhoofd houdt dat het fictie is. Je leert iig niets over het trainen van paarden. Je kunt kijken of je hem in de bieb kunt lenen. Het aanschaffen iig niet waard.

Parelli heeft een boek geschreven, is onlangs naar het Nederlands vertaald. Parelli - Natural-Horse-Man Ship. Dat is een boek dat ik je kan adviseren om aan te schaffen.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:10

ik zou het toch ook een keertje met een hengsten ketting proberen, ik heb dit probleem gehad met een friese merrie die ik verzorgde
ze nam de benen om naar het gras te rennen en ik ging er achteraan:S
ik heb haar toen een hengstenketting omgedaan en een zweepje in de hand genomen.
Toe ze probeerde weg te rennen heb ik haar een tik op haar borst gegeven en op het zelfde moment een ruk aan de ketting gegeven.
na een aantal keer heb ik het zweepje weggedaan en toen reageerde ze alleen op de ketting.
Na een paar keer ketting ook weg gedaan en weg was het probleem!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:23

Cassidy schreef:
Jawel hoor, ga Parelli doen, en je paard wil daarna bij je zijn. Hij gaat achter je aan, in stap, draf en galop.
Hij komt zelfs in volle galop vanuit het land naar het hek als jij aankomt, omdat hij graag wil werken. Als je Parelli goed doet wel.

http://www.youtube.com/watch?v=lqKYG9UqP1Y

ben ik ook mee begonnen, alleen zijn we nog niet zo ver. Heb dat boek wat jij al noemde ook. Wijken voor me doet ie al netjes naar voor, naar achter naar links en naar rechts. Ook echt wijken aan de hand <3
Hij komt wel vaak in galop naar me toe als ie buiten staat en ik kom aanlopen.

Heb dat boek van MR trouwens ook, maar je leert er idd niet over training van paarden. Alleen de join up staat erin beschreven, maar da's geen methode die je standaard gebruikt bij paarden trainen :n Al lijkt dat tegenwoordig wel een rage te zijn :\