paard 5 weken bezig houden in haar box

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

paard 5 weken bezig houden in haar box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:08

hoihoi,

Mijn halfinger merrie mag 5 weken haar box niet tot nauwlijks verlaten ivm een blessure.
Ze heeft een speelbal in haar box waar ze helemaal gek mee is.
Vanmiddag snoepjes in gedaan en de bal vloog door de hele stal heen.
Ruim 3 kwartier is ze met de bal bezig geweest.
Alleen jullie begrijpen al een halfinger en veel snoep werk gaat niet samen.
Ze krijgt op het moment geen biks maar lucerne om haar energie zo laag mogelijk te houden.
Dus biksjes in de bal doen heeft ook niet veel zin.

Heeft iemand een idee wat ik er in zou kunnen doen ?

Ohja waar het topic presies moest weet ik niet dus heb hem hier neer gezet.

Jessix

Re: paard 5 weken bezig houden in haar box

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:57

Je kunt haar wat takken geven om op te knagen. Hooi in een slowfeeder. Ik weet niet waarom ze binnen moet blijven, maar als ze echt op rust moet zou ik haar ook niet te druk maken met balspelletjes. Verder kun je haar wat kunstjes leren d.m.v. vrijheid dressuur. Targets aanrakken, pakken, etc.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:08

Ik zou zoeken naar een manier om haar zo lang mogelijk over het hooi te laten doen.
Hier op bokt kan je meerdere vormen van slowfeeders vinden. Ik weet dat er wat staan
in het toppic van paddock paradise.
succes ermee!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 01:50

Ik ga eens kijken voor een hooislowfeeder.
Die bal word ze niet druk van maar houdt haar bezig.
Zodat ze beetje afleiding heeft.

Ze moet binnen blijven ivm een peesblessure in de knie.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 02:03

Toen mijn paardje op rust moest had ze inderdaad ook een slowfeeder en een voerbal. Ondanks dat ze hier een tijdje mee bezig was, ging ze zich toch vervelen en druk maken op stal. Dit was duidelijk niet erg goed voor het herstel en besloot ik om haar op een klein stukje paddock te zetten bij de andere paarden. Ze stond alleen, maar wel naast de andere paarden op een stuk van 5x5. Dit heeft goed gewerkt om haar wat rustiger te krijgen.
Misschien is dit ook wat voor jouw paardje. Succes.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 03:00

Mijn paardje heeft van de DA sadatie mee gekregen.
Ik heb een hitte petit van een haflinger en de DA leek het verstandig om met sadatie het allemaal wat rustiger te houden.
Ze is tot op heden nog rustig maar wil zoveel mogelijk voorkomen dat ze zich verveeld.
Wat misschien ook wel mee helpt is dat ze 4 keer per dag hooi en 3 keer per dag een beetje lucenrne krijgt.
Dat is toch een stuk beter dan 2 keer per dag want als het dan op is is het echt op.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 08:09

Je hebt ook nog van die blokken met aanvullend voer voor paarden die in de zomer op de wei staan. Toen mijn paard 2 maanden boxrust had en i.d.d. geen bix mocht gaf ik die. Dan krijgt ze wel de vitamines en mineralen die ze nodig hebben maar geen extra eten. Ik ben vergeten hoe het heet maar is van Pavo.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 08:24

Ik mag vandaag na 4 weken boxrust weer gaan stappen, Jeeeaaah. *\o/*
Ik heb hem een voerbal van de paardendrogist gegeven, is nieuw, en wilgentakken om aan te knabbelen. Veel ruwvoer en uitgebreid poetsen en tutten. Maar voor een 3 jarige heeft hij zich voorbeeldig gedragen.
Heel veel strerkte :(:) , ik had er zelf erg veel moeite mee om mijn paard te laten staan.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:06

Omdat ik een ouder paard heb mocht zij niet volledig op boxrust (risico dat artrose de kop op doet steken)... Ik mocht 2 tot 3 keer daags een 10 minuten wandelen met haar... Zij had ook een peesblessure bij de knieholte en heeft daar 5 maanden mee gestaan...
Nu ben ik aan het opstarten na 2 maanden boxrust i.v.m. een gescheurde hamstring...

Misschien dat je dit met je DA kunt bespreken... Komt je paard toch een paar keer uit stal...

Verder heeft ze niet veel aan speelgoed in de stal gehad, zeker geen voerbal omdat ze voernijd heeft en dan springt ze van links naar rechts om iedereen weg te jagen. Wel had ik een bal in een hooinet ophangen, daar amuseerde ze zich wel mee...

Sterkte...!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 14:44

Er zit dus niks anders op dan snoepjes in de bal te doen.
Wortel kan eventueel ook wel maar dat is zo snel snot.

Ze mag we uit haar box o te stappen maar alleen als ze niet te druk word.
Nu gaat het nog goed maar over een week word ze daar echt te druk voor.
Zo doende dat ik alvast zoek naar een eventuele oplossing.
Zolang het stappen kan doe ik dit ook zeker.
Ik ben gemiddeld 3 uur per dag op stal en haal haar in die 3 uur een aantal keer uit haar box omdat ze stappen saai vind maarja in dr box is het natuurlijk ook saai.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:52

Snoepjes kun je er beter niet in doen ivm kans op bevangenheid
Dan ben je verder van huis..
Een goed alternatief is Wiesencobs (of iets vergelijkbaars)
Dat is een graskorrel =ruwvoer zonder melasse met meer dan 50 verschillende grassen en kruiden

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:57

Meestal schikken ze zich ook wel aardig in hun lot. Het belangrijkste is eigenlijk, dat ze veel zien. Mensen lopen, dingen gebeuren op het erf etc. Verveling kan je beter niet oplossen met voedsel. Een Haflinger is al gauw dik. En boxrust betekend rust, dus geen takken geven, speeltjes etc. Het is de bedoeling dat ze zo stil mogelijk staat, toch?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:15

Johanna59 schreef:
Meestal schikken ze zich ook wel aardig in hun lot. Het belangrijkste is eigenlijk, dat ze veel zien. Mensen lopen, dingen gebeuren op het erf etc. Verveling kan je beter niet oplossen met voedsel. Een Haflinger is al gauw dik. En boxrust betekend rust, dus geen takken geven, speeltjes etc. Het is de bedoeling dat ze zo stil mogelijk staat, toch?

Dat is bij haar niet het geval.
De DA heeft gezegd dat ze zelfs met iemand op haar rug zou mogen stappen maar dat gaat bij haar helaas niet.
Ze mag wel uit haar box mits niet gevaarlijk voor haar/mij/anderen.
Vanavond is ze door een vriendin gedaan en met wandelen volledig uit haar plaat gegaan.

Vanuit haar box kijkt ze uit op de ingang van de buitenbak, ze ziet dus vrijwel de hele dag mensen lopen.

unamie schreef:
Snoepjes kun je er beter niet in doen ivm kans op bevangenheid
Dan ben je verder van huis..
Een goed alternatief is Wiesencobs (of iets vergelijkbaars)
Dat is een graskorrel =ruwvoer zonder melasse met meer dan 50 verschillende grassen en kruiden

Ik ga daar eens voor kijken.

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:23

Van hartog hebben ze grasbrokken, gewoon gras in een brokje geperst.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:22

Ik begrijp het geloof ik niet helemaal. Je paard moet 5 weken op boxrust vanwege een peesblessure. Zodra iemand haar er uit haalt gaat ze gekke dingen doen. Daar wordt de blessure niet beter van. Dan zou je er haar dus niet uit moeten halen, met als gevolg dat, als je haar er na 5 weken uit haalt, hij waarschijnlijk helemaal zo gek als eeen deur is. Lijkt me ook niet goed voor de blessure.
Volgens de DA mag ze wel wat rondstappen met iemand op zijn rug. Kun je dan niet een stukje van, zeg 10 bij 10, voor hem afzetten, buiten, waar hij een beetje beweging krijgt, maar niet al te gek kan doen. En dan dag en nacht op dat stukje? Het is maar een idee hoor. Je verhaal lijkt me zo onlogisch.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:27

Ik heb ook zo'n voerbal en doe er vaak stukjes wortel in. Beetje groot zodat ze moeite hebben om het eruit te krijgen. Dat is beter dan snoep en ze zijn best een tijd bezig. Ook het hooi in netten doen helpt wel een beetje, zijn ze toch langer bezig om het op te eten.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 00:28

Mijn Da zei dat ze onder geen beding ongecontroleerd mocht stappen.
Ze staat normaal namelijk met een maatje los en dan rennen ze ook nooit maar dit mocht echt niet.
Ik vind het zelf ook heel sneu voor haar.
Ze MAG dus wel gewoon uit haar stal als ze maar geen gekke sprongen en dergelijke maakt.
Maar mijn merrie is daar heel onvoorspelbaar in.
En om dat proberen tegen te gaan staat ze onder sadatie.
Dus zolang zij braaf blijft bij het stappen mag ze gewoon aan de hand (of onder het zadel, maar dit is geen optie) stappen. Als dit niet meer gaat moet ze helaas 24/7 in dr box blijven, dit probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen.

Ze mag namelijk wel uit haar box omdat het haar strekpees is en niet haar buigpees.
Als het haar buigpees was geweest had ze helemaal niet uit haar stal mogen komen.

Ik hoop dat het zo duidelijker is ?
Dit was het verhaal van de DA

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 00:30

aisie schreef:
Ik heb ook zo'n voerbal en doe er vaak stukjes wortel in. Beetje groot zodat ze moeite hebben om het eruit te krijgen. Dat is beter dan snoep en ze zijn best een tijd bezig. Ook het hooi in netten doen helpt wel een beetje, zijn ze toch langer bezig om het op te eten.

Ze krijgt 4 keer per dag hooi,
Eerste keer rond 7 uur + lucerne
2e keer om 13 uur.
3e keer om 17 uur + lucerne
en laaste keer om 9 uur.

Er zit dus vrij weinig tijd tussen en vaak heeft ze haar hooi net 1.5 uur op voor ze de nieuwe alweer krijgt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:31

misschien kun je buiten een klein paddockje maken buitenlucht en even een andere omgeving/uitzicht is al een leuke breuk in de dag. Verder misschien een plekje waar ze van veel mensen aandacht krijgt (met een bordje niet voeren) en waar een bepaalde periode wat te doen is op stal waardoor ze wat afgeleid wordt door andere pony's etc die voorbij lopen.

Verder zorgen dat ze paarden als buren heeft die ze in haar ruimte wil hebben (wederzijds) omdat ze dus helemaal niet uit elkaars ruimte kunnen gaan in een normale box. Voor een nacht al niet leuk naast een niet passende buurman maar groot deel van de dag is helemaal vervelend.

Verder zou mogelijkheid tot sociaal contact fijn zijn (kriebelen etc.)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 00:37

Mijn paardje staat in een gesloten (ruime) box met aan de voorkant een open bovendeur.
Erg veel contact is er met de buurpaarden dus niet en in vergelijking met haar vorige stalling kan ik merken dat ze dit erg opprijs stelt.

Ze mag echt niet in een paddock anders had ik daarvoor gekozen, tevens is ze een houdini dus even iets tijdelijks maken werkt niet, je moet dan echt iets heel stevigs maken en zorgen dat ze er echt niet uit kan ontsnappen.
Ik had het met alle liefde voor haar gedaan.

Als ik kijk naar de box ligging heeft ze een perfecte box, daar is de hele dag wat te zien.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:38

Nu begrijp ik het idd beter. je pony mag wel stappen, maar geen gekke dingen doen, wat wel kan gebeuren als ze teveel ruimte en aanleiding krijgt.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 00:40

Ik moet ze sowieso toch bellen voor een afspraak van over 5 weken.
Zal dus sowieso even overleggen van hoe of wat.
Tot nu toe is mijn paardje nog redelijk te houden maar zie het ook niet zitten om dr 5 weken op sadatie te moeten houden.
Dit lijkt mij totaal niet goed voor lichaam en geest.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:47

houdini met stroomdraad (eventueel meerdere lagen op meerdere hoogtes in een ruimte van 4x4 ofzo. Veel bewegingsruimte heeft ze dan niet maar daar gaat het nu ook even niet om, hoe jammer dat ook is.

Dat het paard prive op prijs stelt kan dus ook te maken hebben met wat ik eerder zei over de juiste buren een eigen ruimtes. Een paard heeft een cirkel van eigen ruimte om zich heen met 3 meter doorsnee, in een box van 3x3 staan ze dus altijd in elkaars ruimte.

Een hoge wand kan veiligheid wat betreft aanvallen en ander ongewenst gedrag van een ander paard bieden. Jammer dat je paard niet van sociaal contact houdt. Ook enig idee waarom?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 01:00

Mijn paardje houdt juist wel van sociaal contact maar bij haar box wil ze het gewoon niet hebben.
Zelfs haar maatjes mogen niet in de buurt van dr box komen.
Maar zodra ze in de paddock staat kan ze het met elk paardje vinden.
Haar box is gewoon haar plekje en daarom kan ik merken dat ze dit heel erg op prijs stelt.

Ze bijt zelfs haar maatje als ze bij dr box in de buurt komt, dat is echt haar plekje en op haar vorige stal stond ze in een geheel gesloten box met trailies en was ze de hele dag onrustig naar de buren toe welke er ook stonden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:05

ah op die fiets :D