paard eet eigen mest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elsenashley

paard eet eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:53

heeft iemand tips voor een paard wat zijn eigen mest blijft eten
medisch niets met hem aan de hand, alles onderzocht, verveling kan ook niet,
wie heeft tips?

laura1986

Re: paard eet eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:54

Hoe wordt hij gehouden en wat krijgt hij te eten?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:57

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:02

Grote kans dat je paard toch een vitaminen of mineralen tekort heeft! Heb je een mineralen/zoutblok voor hem?
Watvoor voer krijgt hij verder?
En hoe weet je dat verveling niet kan? Wat heb je daar al aan gedaan om dat uit te sluiten?

NicoleLoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:22

Ons paard had sinds hij vban het stro naar zaagsel overging na plm 2 weken ineens de smerige gewoonte
zijn mest te eten en uit te smeren op de muur.

We hebben hem daarna weer terug gezet op stro en de muren goed schoongemaakt met een allesreiniger met chloor.
Verder een liksteen geplaatst en ervoor gezorgd dat hij regelmatiger uit zijn stal komt, een paar keer per dag.

Weet niet of je wat veranderd hebt aan zijn dagelijkse bezigheid weidegang etc. maar vaak is het als hetgeen medische of voedingsoorzaak heeft
(je kunt bij bijvoorbeeld havens info hierover krijgen) toch verveling.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:28

normaal wijst mest eten op een tekort of slechte darmwerking. Veulens doen het om zelf een cultuur in hun darmen te krijgen, want zonder bacteriën kunnen paarden geen ruwvoer verteren en gaat alles verloren.
Paarden met chronische diaree zonder andere tekorten of afwijkingen worden soms opgegoten met een "soepje" mest van een gezond paard.

Heeft je paard voldoende knabbel en afleiding gedurende de dag of is er recent iets veranderd wat stress met zich kan meebrengen?

XxEvitaMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:31

Je zou een mineralen/vitamine blok in je box kunnen hangen, meestal als ze mest gaan eten hebben ze een tekort aan mineralen en vitamines.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:35

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:36

Mijn paard doet dit ook al enige tijd. Ze is afgelopen zomer bevangen geweest en sindsdien eet ze haar mest op. Heb ook al bloed en mest onderzoeken gedaan maar daar kwam niks uit wat daarmee te maken kon hebben.

Krijgt jouw paard genoeg hooi? Heeft ze genoeg speeltjes in de stal? Liksteen?

Nu ik mijn paard meer hooi bijvoer word het mest eten minder. (wat ik toen niet kon doen omdat ze erg ziek is geweest door koliek) Ik geef haar zeewier bij, en een rode liksteen van KNZ voor extra mineralen.

Heb ook navraag gedaan bij de DA of het mest eten kwaad kon maar dat was dus niet het geval. Het is gewoon een nare gewoonte die niet hoort bij volwassen paarden.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:37

ik ben vandaag bij me veulen geweest.
hij is nu 19 maanden oud. en zag vandaag dat ie poep eet.
kweet niet of het van hem zelf is of van een ander..
kan die te kort komen aan iets?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:23

beetje vreemde vergelijking, maar als honden die doen komen ze ook iets te kort
ze ruiken dan aan het poep of ze er iets aan hebben, daarom eten ze niet altijd alle poep dat ze tegen komen

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:53

-
Laatst bijgewerkt door Ami op 20-01-23 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

elsenashley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 16:24

alles is al doorgelicht> voeding, stal, onderzocht of iets te kort komt> is allemaal ok en medisch miets aan de hand ook geen tekorten zegt dierenarts

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:30

Ja, onze hond doet dat ook af en toe. Als ik dan aan het mesten ben pikt hij een drolletje uit de kruiwagen en gaat hem op zitten eten. Hij doet het niet altijd, gewoon af en toe

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:03

misschien kan je een zoutblok voor hem kopen,
of extra vitaminen geven!
wat ook kan helpen is dat hij aldoor iets heeft om op te knabbelen.

carmen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:15

ik heb dit noch nooit gezien bij paarden. alleen bij mijn hond! die deet het geloof ik voor de lol :P . maar ik denk dat dit niet zo bij paarden is. ik hoop dat je er snel achterkomt wat het is...

mellietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:09

Voor veulens is het normaal. Die bouwen zo darmflora op voor zover ik weet.
Je zou je paard een tijdje yakult kunnen geven (overleg even met je eigen dierenarts of het in dit geval ook een oplossing kan zijn) dit heb ik nl. ooit eens een tijdje moeten doen. Ik denk dat het in ieder geval niet schadelijk is.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:16

-
Laatst bijgewerkt door Frost op 28-09-23 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:13

stukje gekopieerd uit een onderzoek
wel in het engels:

Citaat:
Why do horses eat manure?
Manure eating (coprophagia) can be normal behavior in horses. In young foals, eating the mother’s manure is a normal developmental stage.
Through this behavior the foal learns to explore his environment and use his senses to make choices about what is palatable and what is
not.
He is also getting some dietary fiber and the beneficial intestinal microbes needed to support his own digestive processes once he begins eating solid food. In addition, the healthy intestinal microbes are an effective barrier to pathogenic bacteria which could adversely affect the foal’s
health.

In older foals and adult horses, manure eating may be a way of supplementing intestinal microbes, dietary fiber, and perhaps other nutrients that are lacking in the horse’s own diet.
Coprophagia is normal and nutritionally necessary behavior in rabbits, a species whose intestinal tract is very similar to that of the horse.
Many nutrients released or produced by microbial breakdown of dietary fiber, as well as the microbes themselves (which are a rich source of
proteins, lipids, vitamins, and numerous co-factors), are lost in the manure.
Rabbits make effective use of these valuable nutrients by ingesting manure for a second pass.

Perhaps some horses who eat manure are doing a similar thing, particularly if they are on a very restricted diet
(e.g. dry lotted with just poor quality grass hay because they need to lose weight).
Manure eating in horses can also be caused by boredom or social disorder (e.g. isolation, incompatible company, frequent changes in the horse’s turnout routine or companions). As with dirt and wood eating, taking a closer look at the horse’s diet and management should identify
where improvements may be needed.

misschien heb je hier iets aan?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:20

Waarschijnlijk te kort aan voedingsstoffen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:24

Mijn paard heeft het ook een tijd gedaan toen ze te weinig ruwvoer binnen kreeg.
Ze stond met andere paarden samen en ze kregen ook samen hooi.
Maar omdat ze erg onderdanig is at ze te weinig en daardoor ging ze mest eten...
Sinds ze zelf een paddock heeft (draadje ertussen) en meer ruwvoer krijgt heeft ze het nooit meer gedaan...

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:25

vitaminetekort? zou het laten onderzoeken