Merrie & veulen zien elkaar na 4 maanden terug, kan dat???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roossssa

Merrie & veulen zien elkaar na 4 maanden terug, kan dat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:11

Hallo bokkers!

Ik kon de titel niet echt perfect omschrijven en weet ook niet zeker of het hier goed staat!

In mei 2010 is bij mijn merrie een veulen geboren, ook een merrie'tje. Na 4/5 maanden is ze afgespeend, ietwat vroeg daar ben ik me erg goed van bewust maar moeder trapte haar kleine kapot en de kleine mocht ook absoluut niet meer drinken want mams kwam met opengesperde mond naar haar toegevlogen.
Inmiddels is de 'kleine' bijna 8 maanden en komt ze weer terug de wei op. Inmiddels staat ze samen met een jong shetje en komt het paard van mijn vriendin erbij. Dat paard is 14 jaar (tevens is dat paard gewend om met shetjes en veulens te staan).
De wei waar ze met zijn 3e inkomen grenst niet direct aan de wei waar mijn andere paarden staan (waaronder dus de moeder) maar ze kunnen elkaar wel perfect zien en horen. Er ligt 1 wei tussen hun wei'tjes in.

Nu is mijn vraag, zijn er mensen die ervaring hiermee hebben? Gaat dat goed, of juist helemaal niet? Het blijft natuurlijk voor elk paard anders maar misschien kan ik me een beetje voorbereiden, wil namelijk niks verkeerd doen.

Zullen moeder & dochter elkaar herkennen? Of zelfs naar elkaar toe willen (door de stroomdraad) zelfs nadat moeder haar kind zo heeft aangepakt in dr eerste maanden van haar leven?

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

Cassidy

Re: Merrie & veulen zien elkaar na 4 maanden terug, kan dat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:13

Als moeder en dochter uit elkaar zijn gehaald denk ik niet dat ze elkaar na zo lange tijd als zijn moeder-dochter herkennen. Tenminste die indruk heb ik bij mijn paarden.
Voor de rest is het uitproberen, moeilijk te voorspellen wat ze gaan doen. Ik zou er iig wel bijblijven en een oogje in het zeil houden...

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:16

Hoi TS

Dit gebeurd zo vaak dat moeders hun kinderen zat zijn in de eerste periode van hun leven. Maar dat het veulentje 2 en een half jaar later weer terug komt en de moeder hevig staat te hinnniken omdat ze haar dochter of zoon ziet. Paarden zien zeker wel wie hun kind is.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:21

Dankjullie voor de reacties, jullie zeggen beide het tegenovergestelde maar ik snap het wel, het is natuurlijk per paard verschillend.
Ik blijf er zeker een tijdje bij, heb al 3middagen vrij gevraagd op mijn werk zodat ik het goed in de gaten kan houden. Onze klusjesman heeft wel alle stroomdraden gecontroleerd en zo nodig gemaakt :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:27

Mijn veulen is zelfs gespeend in de weide naast haar moeder, met alleen schrikdraad er tussen, maar vermaakte zich super met haar nieuwe vriendje, en bleef er keurig achter. Moet zeggen dat zij ook al ruim 7 maanden oud was ten tijde van het spenen. Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken, kan me eigenlijk niet voorstellen dat een merrie die het veulen al zo jong bij haar vandaan jaagde, nu ineens enorm contact zou gaan zoeken met haar kind.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:30

Ik zou het me eigenlijk ook niet kunnen voorstellen maar je weet maar nooit, daarom ben ik altijd maar zo goed mogelijk voorbereid :)

Bij jou was je kleine hengstje toch laatst zo ziek? Heb nog wel eens met je gekletst in DBT ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:32

Ik heb mijn friesje ook vaak bij haar dochter (van vorig jaar) in paddock staan of naast elkaar op de poetsplek...In het begin vond moederlief het niet leuk, maar deed alleen beetje dreigen met de mond en achterhand...Maar als ik er dan nog een paardje bij zette ging ze met man en macht haar dochter beschermen...en als ik het andere paardje er weer uithaalde ging ze weer dochterlief bedriegen... maar des te vaker ik ze bij elkaar zette des te liever wordt ze tegen haar dochter...
Af en toe word dochter even op de plaats gezet...
Die van mij is nu zwanger en is dus mega saggi tegen alle paardje behalve haar dochter (en nog 1 ander paardje die haar vriend is)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:35

op een stal waar ik gelopen heb herkende moeder en zoon elkaar nog steeds na 6 jaar zoon in kwestie hinnikt nooit, alleen als hij zijn moeder ziet. heel appart ;)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:37

Volgens mij is het gewoon kwestie van proberen en hopen dat ze beide voldoende ontzag voor stroomdraden hebben dat ze in hun eigen weilanden blijven

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:39

Die van mij is ook met dezelfde leeftijd gespeend, omdat moeders het ook zat was. Moeders is 8 maanden weggeweest en herkende zoon gelijk weer. Ze hebben toen weer samen in de wei gestaan. Het enige probleem was dat zoon weer probeerde te drinken daar moesten we wel voor oppassen i.v.m. met uieronsteking. Dat is uiteindelijk overgegaan en is het heel goed gegaan. Ook apart ging goed.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:39

Bij mij komen ze dus niet meer bij elkaar in de wei, ze kunnen elkaar alleen zien en horen. Ik hoop gewoon dat ze niet door de draden rennen..

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:40

Hoi Roo,
Ons veulen is ongeveer op dezelfde leeftijd afgespeend en na krap twee maanden terug gezet in de kudde waar de merrie in tussentijd naar verhuisd was. Ze zijn met z'n tienen en het gaat prima, ze zijn af en toe wat klef, maar het grootste deel van de tijd is de kleine heel zelfstandig.
Ik denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken. Hou ze een beetje in de gaten, mocht het uit de hand lopen heb je dat gauw genoeg door. Is het je eerste veulentje? Ik had afgelopen jaar pook voor het eerst een veulen (toevallig ook een Haf en ik heb haar ook nog Sterre genoegd ook :P) dus ik heb wel een beetje een idee van hoeveel zorgen je je kan maken de eerste keer. Meestal valt het achteraf nogal mee :) Succes en geniet van je kleine!

Groetjes Jose

PS leuk foto overzicht in je profiel. onze sterre kreeg ook eerst een hele lichte vacht, haar wintervacht is weer mooi bijgekleurd :)

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:41

Roo_19 schreef:
Volgens mij is het gewoon kwestie van proberen en hopen dat ze beide voldoende ontzag voor stroomdraden hebben dat ze in hun eigen weilanden blijven

Jup, een flink pak stroom op het draad kan soms wel nodig zijn :D

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:42

Anarya, goh wat een toeval allemaal! Bij mij was het inderdaad ook het eerste veulentje, ook voor de merrie zelf :) Hopelijk verloopt het net zo soepel als bij jou!! En bedankt voor je leuke bericht!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:48

Bij mij ging het anders, Na 6 maanden het veulen gespeend en de winter apart gehad. In het voorjaar even bij elkaar gehad, moeder vloog kind echt aan. Kind is die zomer weggeweest naar een hengstenwei en daarna nauwelijks meer in contact geweest met moeder. Nu ("veulen" wordt 5) staan ze tegenover elkaar in de zelfde stal en zijn ze wel weer aan elkaar gewend. Of het een moeder-zoon relatie is weet ik niet. Ze gaan nu samen in de paddock en als ik weinig tijd heb, werk ik ze samen los in de bak. Gaat super goed. Als ik één van de twee meeneem, begint de ander te hinniken. Overigens staan ze daar met 6 paarden in de stal, er blijft er dus nooit eentje alleen achter. Bedoeling is dat ik tweespan met ze ga rijden. Als het verschil in grootte tenminste niet al te groot wordt. Dus het komt me erg goed uit dat ze nu zo goed met elkaar gaan.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:51

Mijn merrie sloeg haar zoon die ze een aantal maanden niet gezien had echt helemaal verrot, ik was ook even benieuwd of ze elkaar nog zouden herkennen. Nou kende de kleine spruit zijn mama wel maar mama wou er echt helemaal niks meer mee te maken hebben. Vreemde dieren eigenlijk ;)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:53

Haha ja het is inderdaad wat vreemd :P Bij mij kunnen ze in principe niet bij elkaar komen omdat er 1 wei tussen zit en meerdere stroomdraden maargoed, als ze willen kunnen ze daar natuurlijk ook dwars doorheen rennen, verwacht het niet omdat ze elkaar na 4 maanden spuugzat waren maar ja, ik houd met alles rekening! Dan kom ik niet voor verassingen te staan :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:56

Al_Zawraa schreef:
Mijn veulen is zelfs gespeend in de weide naast haar moeder, met alleen schrikdraad er tussen, maar vermaakte zich super met haar nieuwe vriendje, en bleef er keurig achter. Moet zeggen dat zij ook al ruim 7 maanden oud was ten tijde van het spenen. Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken, kan me eigenlijk niet voorstellen dat een merrie die het veulen al zo jong bij haar vandaan jaagde, nu ineens enorm contact zou gaan zoeken met haar kind.

Dat is ook het beste... eerst afspenen met draad ertussen, en vooral het veulen in dezelfde omgeving en groep houden.
Daarna regelmatig even echt weg met merrie en veulen (kun je daarvoor ook al oefenen), gewoon lekker wennen aan afwezigheid.
Draad moet ertussen zodat ze ophouden met drinken en de uier kan 'opdrogen'.
Spenen mag met 7 a 8 maanden... maar ook gerust met een jaar, beetje afhankelijk van de conditie van de merrie.

Echt bij elkaar vandaan rukken van de ene op de andere dag wordt veel gedaan, maar is eigenlijk het minst gunstig.

In antwoord op je vraag: gewoon erbij zetten... uier zou inmiddels geen melk meer moeten produceren. Houdt het wel goed in de gaten, en anders draadje ertussen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:57

Roo_19 schreef:
Ik zou het me eigenlijk ook niet kunnen voorstellen maar je weet maar nooit, daarom ben ik altijd maar zo goed mogelijk voorbereid :)

Bij jou was je kleine hengstje toch laatst zo ziek? Heb nog wel eens met je gekletst in DBT ;)

Nu je het zegt weet ik het idd weer! Hengstje heeft een hartruis, is verder niet ziek, maar de DA verwachte dat hij niet ouder dan 1 jaar ging worden, gelukkig lijkt het nu wel iets beter te gaan.

Ik zou het idd gewoon proberen, als ze allebei goed respect hebben voor de draad, zullen ze er vast wel netjes achter blijven, helemaal als er een heel weiland tussen zit. Ik zie vaker problemen als ze over de draad elkaar wel aan kunnen raken.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:59

Nogmaals ze komen niet bij elkaar te staan, ze kunnen elkaar alleen zien. Er ligt een weiland tussen hun weilanden in met stroomdraden dus ze kunnen inprincipe niet bij elkaar komen tenzij ze door de draden heen rennen.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:01

Al_Zawraa schreef:
Roo_19 schreef:

Nu je het zegt weet ik het idd weer! Hengstje heeft een hartruis, is verder niet ziek, maar de DA verwachte dat hij niet ouder dan 1 jaar ging worden, gelukkig lijkt het nu wel iets beter te gaan.

Ik zou het idd gewoon proberen, als ze allebei goed respect hebben voor de draad, zullen ze er vast wel netjes achter blijven, helemaal als er een heel weiland tussen zit. Ik zie vaker problemen als ze over de draad elkaar wel aan kunnen raken.

Gelukkig maar, vond dat zo'n leuk veulen destijds! En met zijn merrieveulen vriendinnetje ook alles goed??

Ik probeer het denk ik volgende week gewoon, dan is het paard van die vriendin van me er ook en ik hoop gewoon dat ze zich weinig van elkaar aan zullen trekken.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:06

Ja, met beide veulens gaat het erg goed, het hengstje blijft door zijn hartruis alleen erg achter in de groei, merrietje wordt in februari alweer 1 jaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:07

Roo_19 schreef:
Nogmaals ze komen niet bij elkaar te staan, ze kunnen elkaar alleen zien. Er ligt een weiland tussen hun weilanden in met stroomdraden dus ze kunnen inprincipe niet bij elkaar komen tenzij ze door de draden heen rennen.

Oh... niks aan de hand joh. Wij spenen hele groepen veulens af met een draadje ertussen...
'Elkaar niet mogen zien of horen' na afspenen is een beetje achterhaald.
Los daarvan is het voor merrie en veulen minder stressvol om het op deze manier te doen.

Enfin, lekker doen dus!

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:12

Veulen is al 3/4 maanden afgespeend :)

Hoop dat alles goed gaat en Al_Zawraa, ik ga eens even kijken bij jou veulens!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:38

ik lees hier met 7/8 maanden afspenen, nu hebben wij een ardenner merrie met een zoon van nu 3 maanden. Zoals het ras, is ook zoonlief al een flinke knaap, ik denk zo groot als een d-pony. Moeder wordt echt helemaal leeggezogen en is al aardig wat kilo's kwijt. ook reageert ze al regelmatig nijdig zijn kant op, hij irriteert haar regelmatig. Kan het kwaad als we het veulen eerder afspenen? Want als we nog 4 maanden wachten, hebben we geen paard meer over vrees ik!