leren voetjes geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luke_Joyce

leren voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:08

hallo,

ik heb net een paardje van 3.5j dat ik net gekocht heb. Hij zou normaal te maandag gekapt worden maar hij wil zijn voetjes niet geven. Hoe kan ik hem dat aanleren. Ik heb ooit al wel aan paarden geleerd maar Luke ( mijn paardje) laat zich volledig vallen, en hij is nogal een groot paardje waardoor ik hem niet kan houden. Wie kan mij informatie geven want zijn hoefjes moeten echt wel gedaan worden.

groetjes Joyce & Luke

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:15

Met kracht ga je dit niet oplossen, met techniek wel.
Ga veel aandacht aan de benen besteden als je er niet aan mag komen met je handen, gebruik een grondwerkstokje.
Sowieso zou ik je willen adviseren om aan grondwerk te doen, hem te laten wennen aan aanrakingen over zijn hele lichaam.
Onderstaande tip is dan ook in het verlengde van grondwerk.

Even een quote van mezelf uit een ander topic, scheelt weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

Luke_Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:55

Cassidy schreef:
Met kracht ga je dit niet oplossen, met techniek wel.
Ga veel aandacht aan de benen besteden als je er niet aan mag komen met je handen, gebruik een grondwerkstokje.
Sowieso zou ik je willen adviseren om aan grondwerk te doen, hem te laten wennen aan aanrakingen over zijn hele lichaam.
Onderstaande tip is dan ook in het verlengde van grondwerk.

Even een quote van mezelf uit een ander topic, scheelt weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

hallo,

bedankt voor de tip, deze deed ik normaal ook als ik een jong paard leer voetjes te geven. Ik mag over geheel zijn lichaam aankomen hij is super braaf en laat alles toe. Ook mag ik aan zijn benen komen zijn hoeven alles laat hij toe. Ik kan het been ook optillen maar dan laat hij alles hangen tot hij valt als ik niet op tijd los laat. Dus weet ik niet meer wat te doen. Zit met mijn handen in men hare. En hij zou dringent gecapt moeten worden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:49

BEH --> OPG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:56

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.youtube.com/watch?v=lEos0GWBl3Q

Er is geen quick fix voor dit probleem. Ga grondwerk doen, zorg voor respect van zijn kant.
En een beetje smid kan met hangende paarden omgaan hoor.
Zorg dat je je paard longeert voordat de smid komt, zorg ervoor dat het voetjes kan geven, beloon hem desnoods met snoepjes, en vraag aan de smid of hij er de tijd voor wil nemen.
Meeste smeden begrijpen als je een jong dier hebt, dat het allemaal wat moeizaam gaat. En het is voor hun ook alleen maar fijn als een jong dier vertrouwen krijgt in de smid, scheelt hun een hoop geknok later...

aeolusnr1

Re: leren voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:43

Tja tis gewoon je tijd erin steken en het aanleren hé.
Of een instructeur/trainer inschakelen, of in training zetten, uiteraard dan niet enkel voor het voetjes geven.
als je elke dag erop traint geeft hij binnen de week zijn voetjes als vanzelf, eigenlijk de eerste dag al maar dit moet dan nog door getraint worden en zo als standaard in zijn geheugen zitten.

wilma19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:08

ik heb de mijne het met wortels geleerd,werkte super snel

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:17

Die van mij deed dit ook. Maar als ik vasthield en hij 'viel' ving hij zichzelf toch snel weer op. (Tja een haflinger is nog enigsinds vast te houden ;)). Verder trapte hij heel erg als ik zn achterhoeven optilde. Wat ik gedaan heb ik eerst met de voorhoeven beginnen, dit ging al een beetje en ook de achterhoeven erbij. Bij iedere hoef die ik even kon optillen heb ik een snoepje gegeven. Zo probeerde ik steeds langer de hoeven op te tillen en steeds weer een beloning. Nu ben ik zover dat ik met enige moeite toch de hoeven al kan krabben. En steeds weer die beloning (is die van mij wel heel gevoelig voor).

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:26

Ik zou hem gewoon een schreeuw geven of een tik tegen zijn buik geven, want ik begrijp dat je nu niets doet wanneer hij zich laat zakken? En anders met 2 personen even proberen. Ken een paard wat dit doet, en als je er wat van zegt (op tijd) dan blijft ze gewoon staan. En het been gewoon vast proberen te houden als dit lukt. Succes.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:51

met jonge paarden vooral overdreven belonen (evt met snoepje). juist niet afstraffen want het beestje weet niet eens wat je van hem verlangt en wat hij moet doen. wij hebben bij onze jonge ruin net als jado2000 gedaan. eerst de voorhoeven en belonen als hij deze optilt. niet belonen op het moment dat je de voet weer neerzet want dan maakt hij de verkeerde connectie en continu bij voet geven de commando herhalen. geeft gij dan een voetje overdreven goed zooo (of iets dergelijks) zeggen en dan later de achterhoeven erbij. Gewoon geduld hebben en dan gaat het vrij snel lukken.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:39

Bij mij heeft de hoefsmid ermee geholpen. Hij had namelijk een slim trucje, je moest een beetje druk met je hand op de hoef zetten, dus vanuit het been een beetje naar de hoef drukken en als je de druk dan eraf neemt, tilt het paard vanzelf zijn hoef op. Dat is een soort reflex. Daarna heb ik hem uitgebreid beloont, en zo heb ik het steeds meer opgebouwd.

Luke_Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 22:43

ik weet nu waarom hij zijn voetjes niet kan geven. en waarom hij precies altijd valt.
Hij heeft een evenwichtstoornis (wobbler). Nu is mijn vraag hoe ik dit moet gaan oplossen want de hoefsmid zal toch ook eens moeten langs komen en hij kan nog geen 2 min. zijn voet omhoog houden zonder zijn evenwicht te verliezen. Voor de rest heeft hij geen last van deze aandoening. Want hij huppelt rond in de wei zoals het hoort bij jonge paarden.

groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:46

Wie heeft die wobbler gediagnosticeerd? Is hij in een kliniek geweest?
Paarden met Wobbler/Ataxie, zijn met correcte training soms te verbeteren.
Een Wobbler/Ataxie moet medisch gediagnosticeerd worden, een jong paard is soms slungelig en gebrek aan spierkracht kan het verkeerde beeld geven....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:50

Is het vallen of gewoon gaan liggen, want dat laatste doen vrij veel jonge paarden.
Laat het eerst de hoefsmid maar eens proberen die zien wel meer rare dingen. We hebben hier ook paarden die door artrose hun been niet verder dan 20 cm van de grond krijgen en toch kan een goede hoefsmid daar gewoon aan bekappen.
Ik heb ook een paard dat graag gaat liggen, maar als je ze niets geeft om op te leunen en met je andere hand je paard corrigeert is het zo afgeleerd.
Ik heb gewoon het been een tijdje met een touw opgetild, en bij leunen acuut in de buik geprikt met een vinger, binnen 3 dagen was het grapje over.

edit: ik zie dat er wobbler geconstateerd is. Hoe ben je hier achter gekomen?

Luke_Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:56

Cassidy schreef:
Wie heeft die wobbler gediagnosticeerd? Is hij in een kliniek geweest?
Paarden met Wobbler/Ataxie, zijn met correcte training soms te verbeteren.
Een Wobbler/Ataxie moet medisch gediagnosticeerd worden, een jong paard is soms slungelig en gebrek aan spierkracht kan het verkeerde beeld geven....

de dierenarts heeft wobbler geconstateerd en heeft geezegd dat er niets aan te doen valt. Spijtig genoeg want zou er alles voor over hebben om hem hier van te verlossen

Luke_Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:58

Sizzle schreef:
Is het vallen of gewoon gaan liggen, want dat laatste doen vrij veel jonge paarden.
Laat het eerst de hoefsmid maar eens proberen die zien wel meer rare dingen. We hebben hier ook paarden die door artrose hun been niet verder dan 20 cm van de grond krijgen en toch kan een goede hoefsmid daar gewoon aan bekappen.
Ik heb ook een paard dat graag gaat liggen, maar als je ze niets geeft om op te leunen en met je andere hand je paard corrigeert is het zo afgeleerd.
Ik heb gewoon het been een tijdje met een touw opgetild, en bij leunen acuut in de buik geprikt met een vinger, binnen 3 dagen was het grapje over.

edit: ik zie dat er wobbler geconstateerd is. Hoe ben je hier achter gekomen?

door controle van de dierenarts. Hij lief nog al stijf van achter.

mvg Luke

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:31

Een dierenarts heeft natuurlijk roentgenogen en kan meteen zien dat er wat aan de hand is (NOT!)
Om een wobbler correct te kunnen constateren is er wat uitgebreider onderzoek nodig. En dat in een dierenkliniek. Stijf lopen kan meerdere oorzaken hebben, van een rugprobleem/scheefzittende wervel, verwaarloosde spierbevangenheid, spat of andere gewrichtsproblemen, tot gewone spierpijn na te hard werken of stijfheid door tekort beweging aan toe.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:47

De diagnose kan wel zonder scintigrafie oid gesteld worden Cassidy,
maar dan meestal niet door een reguliere veearts, maar een veearts/chiropractor met veel ervaring met wobbler/ataxie (bv Steffi van der Laarse).
Met een scintigrafie wordt wel exact de situatie in beeld gebracht,
echter is dit ook een moment opname...zeker bij jonge nog groeiende paarden. Het beeld veranderd nog door de groei!

Bij mijn paard is de diagnose wobbler gesteld op 2,5 jarige leeftijd, gradatie 4 met een beschadeging op de wervels C6 en C7.
Echter is hij hier middels homeopathie en training toch sterk verbeterd en weer een gebruikspaard geworden.
Zo goed zelfs dat hij nu succesvol in de sport loopt! In april ga ik L2 starten en thuis is hij M1 bevestigd (hij moet nog 6 worden).
Hij heeft er echter wel een krampbeen aan over gehouden welke hij dus ook niet kan/kon geven...3 andere benen geen probleem alleen rechtsachter!

Maar nu ben ik sinds de kerstvakantie met clickertraining en een touwtje om dat been (kootholte) aan de slag gegaan en niet zonder succes!
Van amper 2 tot 4 seconden, zit ik nu al aan voetje geven, ontspannen (masseren op bil) dan
zakt/ontspant hij en kan ik hem normaal vasthouden een paar minuten...dit vergt wel training!

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:15

trainen met stukjes peen werkt