paard accepteert ander paard niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

paard accepteert ander paard niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 13:56

Sinds september heb ik er een paard bij staan. Na een week heb ik het nieuwe paard bij de andere twee ingedaan, dit ging de hele dag goed tot aan etens tijd. Mijn ouwe jaagt de nieuwe de hele tijd op en met geschreeuw krijg ik ze ook niet uit elkaar. Heb het na een tijd eindelijk zover gekregen dat ik er weer draad tussen heb gekregen. En nu heb ik ze nog steeds apart staan, overdag spelen ze gewoon met zijn tweeen over het draad heen en kriebelen ze elkaar een beetje, maar wanneer het brokken tijd is vallen ze elkaar bijna door het draad heen aan. Ze krijgen bij mij bijna onbeperkt ruwvoer en twee keer daags krachtvoer. Ik kan ze trouwens wel gewoon naast elkaar hebben staan met hooi eten, alleen tijdens het voeren van de brokken zelf worden ze nogal narrig.
Zou dit nog op te lossen zijn? vondt het zelf nogal een eng gezicht en het nieuwe paard is van een pensionklantje van mij, dus wil liever niet dat mijn paard hem door de draden heen jaagt of dat er iets anders gebeurd.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben of gehad hebben en hebben jullie tips voor mij.

deflin

Re: paard accepteert ander paard niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 15:14

niemand die een tip heeft? net waren ze elkaar ook alweer aan het uitdagen via de draden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:34

En als je ze alleen voor de brokjes even apart zet?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:35

dat gaat niet werken, ze lopen bij mij 24/7 buiten, ze weten precies wanneer het etenstijd is,kom ik eraan lopen dan gaat het loos. Het is niet tijdens het eten van de brokken zelf, net voor het etenstijd is gaat er een feestje los

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:53

Is het niet mogelijk om ze ver uitelkaar eten te geven? Als het om de brokken gaat?

Ik weet niet hoe lang ze al bij elkaar staan, maar misschien moet je gewoon wachten tot dat ze niet beter weten? en er uiteindelijk mee ophouden.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:55

ze staan gewoon in iedereen box met eten, maar voor die tijd gaan ze ouwehoeren en net zolang tot hetpension paard bijna in de draden zit, maar die krijgt nu ook kuren en valt mijn paard dus inmiddels ook aan. Gezellige boel hiero :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:24

Geef je ze iedere dag rond hetzelfde tijdstip krachtvoer?

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:27

Kun je ze niet tijdelijk met een draadje ertussen apart laten lopen? Zodat ze wel aan elkaar kunnen wennen maar zich wellicht wat meer ontspannen voelen tijdens de aanlooptijd naar voedertijd??

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:40

Is een poosje geen krachtvoer geven een optie? Of een paar keer er heen lopen en geen voer geven? Op wisselende tijdstippen voeren? Het wordt natuurlijk op een gegeven moment ook een gewoonte.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 20:00

heb er momenteel een draad tussen zitten, maar kan elke dag draden spannen.
geen krachtvoer gevn is een optie, maar ben bang dat ze nog chagarijniger worde. op wisselende tijdstippen ga ik niet redden, zit met mijn werk. is het mogelijk dat de paarden elkaar gewoon echt niet kunnen luchten of zien?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:25

Ik voer er hier 5 tegelijk. Ze hebben allemaal hun eigen emmer (zo'n flexibele van de paardendrogist) en ik geef ze hun emmer naar rangorde. Dan sta ik er zelf tussen. Dat gaat hier prima.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:34

Wie van de paarden is de baas?

Of zijn ze redelijk gelijkwaardig? Het voeren hier op aan passen?

Hier flexibele emmers van de bas van der heijden. (action emmer kan ook, maar die zijn
minder stevig dan die van de bas).

Heb er hier 3 in een weiland..
1, vreetgrage dominante fjorden merrie
2, dominante ruin, die ook zijn eten graag zelf houdt en tergend langzaam eet en ook nog
eens het meeste krijgt.
3, onderdanig haflinger.

Hier is de routine simpel.

Men kome bij het weiland.. roepe.. kom..pony's kom..
Dan komen er 3 paarden aangestromd.

nummer 1, wil graag het eerst haar emmer, maar nummer 2 kan harder rennen.
Nummer 2 druk ik een emmer in zijn snuit.
Nummer 1 is er dan ook ongeveer en krijgt de andere emmer in haar snuit gedrukt.
Die neem ik met snuit in emmer mee, naar stukje verderop.

Is toevallig nummer 2, er eerder dan gaat het andersom.

Nummer 3, staat sneu toe te kijken, die krijgt geen brok, maar hoopt dat er na afloop nog wat
kruimels voor hem liggen.

nummer 1 eet het snelst, wil dan gaan stelen bij nummer 2, dat mag ze dus niet.

In begin ging dit ook wat rommelig, maar op een gegeven moment weten ze duvels goed,
wat de bedoeling is, en aangezien ik nummer 4.. nog steeds opperchef ben..
Hebben ze wel te luisteren.
Kan nu weg lopen terwijl ze eten, echter met het risico dat nummer 2 niet alles op eet (echte treuzel)
en nummer 1 de fjord zich klem gaat eten en moddervet wordt.
Dus ik hang in de buurt van het weiland rond.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 20:48

in het begin was pension paard onderdanig dus toen ging het wel goed, alleen krijgt pensionpaard nu kuren en nu denken ze een gelijke te zijn. Pension is nog al lomp en die kan ik dus ook niet aan de kant krijgen.
Omdat ze nu niet meer samen staan krijgt die van mij ( staat samen met shet) eerst eten en dan krijgt pensionpaard wat, die is ook zeer ongeduldig en blijft net zolang schrapen totdat hij wat krijgt ( heb ik er gelukkig al een groot gedeelte uit) moet overigens wel maken dat ik dan het eten in zijn bak gooi anders lig ik op de grond

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:52

Oef, lekkere lomperd zo te horen..
Lastig hoor, moet zeggen ik heb de eerste week ook wat problemen gehad, maar toen ze 1 x
doorhadden hoe het werkte was het over.

(die fjord van mij rent ook als ze haar eten niet op tijd krijgt dwars door je heen hoor,
hier dus als ze aan komen stormen opletten wie het eerst is, emmer op de grond zetten
dan gaat paard in de ankers, anders zit hij bij je op schoot.)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 20:56

haha, ook zo'n lekkerding dus. ja dit is echt een bijhoorlijke lomperd.

ik zit er meer mee dat ze elkaar echt momenteel aanvallen, vanmiddag was het overigens zonder dat ik eten kwam brengen en was al een tijd bij de stallen bezig en ineens vanuit het niets dagen ze elkaar uit via de draden. weet niet zo goed wat ik er mee moet :(
bij mijn ouders waren er ook duidelijk plaatsen, had ik 3 paarden incl mijn eigen die nu bij mijn huis staat en nooit geen problemen gehad en nu :(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:57

Lastig hoor als ze vinden dat ze redelijk gelijk zijn.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 20:58

idd, is het weleens voorgekomen bij iemand dat de paarden absoluut niet met elkaar overweg konden ondanks dat je alles hebt geprobeerd en dat je dan toch een keer moet zeggen zoek maar een nieuwe stal?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:06

Wij hebben hier ook 2 paardenruinen die denken dat ze gelijk zijn....... Hebben elkaar ongeveer levend gevild toen ze samen op 1 wei kwamen t staan. Mijn paard was totaal de kluts kwijt en begon alles en iedereen om zich heen aan te vallen. Maar vooral die ruin.
In de stal konden we de paarden splitsen- allebei in een ander gebouw. In de wei staat er een draadje tussen en steet die van mij alleen. Over de draad heeft hij wel contact met zijn rivaal, met de andere paarden kan hij weer heel redelijk overweg en met eten staan ze veilig apart.
Ik wil niet dat mijn paard schade aan anderen toebrengt, daarom maar een draadje ertussen. Hij lijkt er geen last van te hebben.

Bij die dominante ruin was het inderdaad zo dat zij een andere stal moest zoeken voor haar paard, hij had daar ook al paarden aangevallen. Maar uiteindelijk hebben wij het bij ons toch zo kunnen oplossen.

Hangt er ookvanaf hoe ver je wil gaan met het zoeken naar een andere oplossing. Omdat mijn paard gevaarlijk werd naar anderen, beb ik me heel coulant opgesteld, en mijn paard in een minder mooie stal laten zetten. Maar wel lekker rustig voor hem. En ja, dan op het land maar een draadje ertussen....

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:11

Misschien de brok even voeren als je ze appart heb staan.
Als het voor de rest goed gaat.
Mijn merrie doet precies het zelfde.
Dus als er iemand bij haar op de wei staat ( niet alles kan bij haar op de wei hoor, ze is op en top een alfha merrie) mag je niet krachtvoer geven in de wei, meestal halen ze hun paard er even uit.
En na het eten kan die dan gewoon weer terug.
Met kuil/hooi gaat het goed zolang je meerdere voerplekken heb