2,5 jarige te veel energie, weet er geen raad mee.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

2,5 jarige te veel energie, weet er geen raad mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 10:50

Mijn 2,5 jarige wordt in mei 3 en staat dag en nacht buiten in een groep.
krijgt onbeperkt hooi en half kilo pavo grow per dag.

nu is de weide behoorlijk nat en de padock ( bij ons een stuk weiland wat stuk is gelopen) waar ze lopen is ook wel wat nat en kunnen ze gewoon doen wat ze willen hier staat dus geen gras meer op. Nu mogen ze van mij overdag een tijd in een andere wei waar nog wel gras staan, alleen gaat hij zo aan het rennen bokken dat het gewoon niet normaal meer en gevaarlijk word.
Hij blijft ook echt door gaan en probeerd de andere paarden ook aan te moedigen. Tot dat hij zijknat is.

Het lijkt wel of hij energie te veel heeft. Maar weet niet wat ik er mee moet. Ik wil hem nog niet gaan longeren, ben hier geen voorstander van voor jonge paarden. Dacht aan hartlopen met hem zeg maar. Daar leert hij ook van kwa netjes naast me lopen. Alleen moet ik eerst zelf gaan conditie opbouwen.

hebben jullie verder nog ideeen of tips?

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:54

hoi,
ik zou hem wat minder pavo geven mss komt het daar door ?
groetjes en succes

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:55

Gewoon wandelen of als je durft fietsen..
Dan kunnen ze ook hun emotionele energie kwijt.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:58

Als je geen voorstander bent van longeren zou ik ook met hem gaan wandelen en af en toe een stukje rennen. (Fietsen ben ik dan weer geen voorstander van) Op deze manier ziet hij ook wat van de omgeving, ziet hij andere dingen als voor hem gwn/normaal en dat kost hem denk ik ook wel wat energie.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:59

Fietsen met een jonkie die nog niets gewend is én energie teveel heeft lijkt me dus echt levensgevaarlijk.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:19

heb een erg goeie band met hem maar zou hem nog niet zo op vertrouwen dat ik met hem ga fietsen. Het blijft een jong dier.

Maar toch denk ik dat hij die halfe kilo brok wel nodig heeft per dag voor zijn groei

Peelie

Re: 2,5 jarige te veel energie, weet er geen raad mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:25

mijn 2,5 jarige krijgt geen brok. Hij staat op alleen kuil Hier doet hij het prima op. Af en toe krijgt hij een beetje brokken (met het vd'en bijv.). Het is een NRPS met heeeeel veel arabies bloed. Hij kan dus ook behoorlijk druk zijn.
Maar juist door te vd'en of een stukje met hem door de bak heen rennen en spelen kan hij prima zijn ei kwijt. Van de zomer ga ik wandelen met hem, aangezien hij nog niks gewent is verder. Nu met dat weer en constand die gladheid ga ik er liever niet op uit. Ik vind dat een beetje vragen om problemen (zie: veel wind, regen, wapperende bomen, auto's die te hard rijden enz enz enz...)

Maar hij teert er goed op en groeit als kool. Hij is niet idioot druk en loopt verder gewoon lekker buiten overdag :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:28

Mijn dier is ook gewoon door fijn door gegroeid zonder t geven van krachtvoer hoor.
Krachtvoer is ook meer een energiegever dan een dikmaker.
Zolang je maar een flinke lading kuil/hooi geeft krijgt ie niks tekort.
Het schiet ook niet op als jij maar brok blijft voeren en hij t er vervolgens weer hard uitrent. Zou s proberen hoe het gaat als je hem van t brok afhaalt :)

Phillipa

Speelt dit al langer of is dit zo sinds een week o.i.d?

Misschien is het zo dat hij gewoon meer grip heeft in dat weiland en dan gelijk even z'n energie eruit kan rennen? Is de afgelopen tijd best wel glad etc. geweest, als hun vaste weiland/paddock een (gladde) blubber is dan kan ik me voorstellen dat hij daar geen sprintje in kan trekken, waar hij misschien wel behoefte aan heeft. En dan spaart alles zich op tot één moment en dan BOEM moet het er even uit.

Eventueel zou je het krachtvoer ook kunnen minderen / weglaten, bevat misschien ook wel teveel suikers waar hij nu niks mee kan.

Daarnaast zou je ook zoals anderen inderdaad ook al voorstellen wat met hem kunnen gaan wandelen, aan enge dingen (verkeer, paraplu's etc) kunnen laten wennen om hem een beetje bezig te houden. Kijk wel uit dat je hem dan emotioneel ook nog niet teveel belast, blijft (in mijn ogen) nog gewoon een guppie ;)

corina21

mijn 2,5 jarige krijgt pulp en een beetje brok ook onbeperkt kuil en staat ook in een groep,hij laat zijn energie uit met mijn 2 andere ruinen,mischien kun je overstappen na pulp?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:31

pulp worden ze hardstikke dik van...
en het laatste wat je wil is je twenter te dik hebben.

Dat zou ik niet doen. Ik zou ook gewoon lekker minderen met de brokken en dan eens kijken wat hij doet. Zowizo, dat ze zichzelf een keer in het zweet rennen is echt niet erg. Dat is hun manier van conditie opbouwen.

Ook dat doet mijn 2e jarige ook wel eens uit zichzelf.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:36

hier had ik pas ook onze pony's op een stuk gezet dat niet blubberig was en waar ze meer grip hebben,en toen hebben ze ook even met zijn 2en gerend hoe gekken.onze veulens/jaarlingen/twenters krijgen ook niet perse brok je kunt onbeperkt ruwvoer aanbieden en er een weidekoek bij voeren voor mineralen/vitamines.succes maar zou me er niet te druk over maken.en wandelen kan nooit kwaad hier word dat al met de veulens gedaan.
Phillipa schreef:
Speelt dit al langer of is dit zo sinds een week o.i.d?

Misschien is het zo dat hij gewoon meer grip heeft in dat weiland en dan gelijk even z'n energie eruit kan rennen? Is de afgelopen tijd best wel glad etc. geweest, als hun vaste weiland/paddock een (gladde) blubber is dan kan ik me voorstellen dat hij daar geen sprintje in kan trekken, waar hij misschien wel behoefte aan heeft. En dan spaart alles zich op tot één moment en dan BOEM moet het er even uit.

Eventueel zou je het krachtvoer ook kunnen minderen / weglaten, bevat misschien ook wel teveel suikers waar hij nu niks mee kan.

Daarnaast zou je ook zoals anderen inderdaad ook al voorstellen wat met hem kunnen gaan wandelen, aan enge dingen (verkeer, paraplu's etc) kunnen laten wennen om hem een beetje bezig te houden. Kijk wel uit dat je hem dan emotioneel ook nog niet teveel belast, blijft (in mijn ogen) nog gewoon een guppie ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:39

Mijn 2 2 1/2 jarige merries zijn de laatste paar dagen ook flink uit hun plaat gegaan omdat ze meer dan een maand nauwelijks echt konden lopen. Dat hebben ze even ingehaald
Verder is het advies om er mee naast de fiets te gaan erg ondoordacht en zeer gevaarlijk en ligt het aan het soort paard of ze bijvoer moeten krijgen.
Mijn 2 KWPN merries krijgen 2 kg sportbrok naast wortels en kuil en overdag onbeperkt beweging, ze kunnen binnen als ze dat willen.

Verder vraag ik me af of het over een hengst gaat en zo ja in wat voor groep hij staat want dikke kans dat hij dan ook wil domineren en imponeren

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:46

Ik dacht er inderdaad ook al dat het kon komen omdat er eerst sneeuw en ijs lag en inderdaad de wei niet zijknat is maar meer een glade wei. maar in de andere wei zou hij inderdaad meer grip hebben en dus zijn ei kwijt kan. Hij krijgt al onbeperkt hooi en wandelen doen we ook steeds meer als het wei het toelaat. Inderdaad misschien een optie om de brok weg te gaan laten en alleen te geven als beloning.

Verder is hij wel redelijk verkeersmak en geeft er bijna niets om. dus inderdaad wat meer gaan wandelen en vd doen.

Het is een ruin(in mei al weer een jaar). Hij is niet echt dominant van ik wil en zal de baas zijn, maar hij is wel een die iedereen aanmoedigd en poest om te gaan spelen beetje achter aan jagen. Dit doet hij vooral bij zijn moeder terweil hij daar een jaar bij weg is geweest. Dus soms denk ik kent hij haar nog. Maar verder totaal geen hengsten gedrag, eerder het gedrag van een mietje soms
Laatst bijgewerkt door SJANNE_DARK op 13-01-11 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:49

Door dat weer van eerder konden ze niet echt hun ei kwijt natuurlijk.. eindelijk weer even losgaan denkt ie vast. Wat minder brok zou ik ook aanraden, mijne krijgt 2x per dag een handje. Ik wandel en ren met mijn 2-jarige.. tijdens het wandelen af en toe een stukje draf ertussen, zo kan je jullie beide condities langzaam opbouwen, is er wat variatie en kan je meteen wat stemhulpen oefenen.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:51

suze_ schreef:
Door dat weer van eerder konden ze niet echt hun ei kwijt natuurlijk.. eindelijk weer even losgaan denkt ie vast. Wat minder brok zou ik ook aanraden, mijne krijgt 2x per dag een handje. Ik wandel en ren met mijn 2-jarige.. tijdens het wandelen af en toe een stukje draf ertussen, zo kan je jullie beide condities langzaam opbouwen, is er wat variatie en kan je meteen wat stemhulpen oefenen.

Dit ga ik zeker doen, hij leert maar beweegd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:54

dat doe ik idd ook al. Dan mijn twenter los in de bak, longeerzweep er bij als extra hulp. En dan zeg ik links en dan gaat mijn paard met zijn neus naar links toe staan. Zo kan ik hem ook aantsuuren in stap draf en gallop. alleen de overgang van draf naar stap is nog er moeilijk, en met behulp van de zweep ook was lastig te stoppen.
Maar het is wel een leuke manier. Als hij wat ouder is ga ik hem ook aal een lijntje zetten. Dan kent hij de comando's al, alleen dan aan een lijntje.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:59

lijtje wat bedoel je daar mee? longeerlijn? of dubbelelijn en er achter lopen of?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:03

longeerlijn ja :P

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:49

Peelie schreef:
pulp worden ze hardstikke dik van...
en het laatste wat je wil is je twenter te dik hebben.

Dat zou ik niet doen. Ik zou ook gewoon lekker minderen met de brokken en dan eens kijken wat hij doet. Zowizo, dat ze zichzelf een keer in het zweet rennen is echt niet erg. Dat is hun manier van conditie opbouwen.

Ook dat doet mijn 2e jarige ook wel eens uit zichzelf.

als mijn paarden te dik zijn vreet ik een bezem,
ik doe alleen maar dingen die goed zijn voor mijn paarden en te dik houd ik zeker niet van.
het was maar een goede bedoeling maargoed.

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:52

Iets minderen met de brokken, en hem verder gewoon zijn energie kwijt kunnen laten gaan. Als het weiland droog is en hij vertoond hetxelfde gedrag zou ik me pas zorgen maken

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:20

Gooi hem af en toe even los in de bak. Dan kan hij daar zijn energie eruit rennen.
En dan lekker wandellen met hem, dan krijgt hij zoveel indrukken te verwerken, dat ze vaak geestelijk wat moeier worden en dus vaak ook wat rustiger.
verder zou ik ook de biks wat minderen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:29

Circel schreef:
Fietsen met een jonkie die nog niets gewend is én energie teveel heeft lijkt me dus echt levensgevaarlijk.

Mee eens. Ook ik zou een beetje spelen met het voer, wellicht ook een ander type voer proberen. Wanneer je hem straks traint zul je ook zien dat je af en toe je voer iets bij moet stellen. Heeft hij een ander paard waar hij veel mee speelt? Of vinden die andere hem maar opdringerig.

Verder vind ik wel dat hij de leeftijd heeft om lekker stoer uit zijn plaat te gaan. Ruin of niet kennelijk is hij blij met zichzelf en wil dit graag even tonen. Kan me wel voorstellen dat je bang bent dat hij flink onderuit gaat. Hoop dat het minderen van de brok gaat helpen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:31

Mentaal uitdagen, dat klinkt suf, maar dat kost heel veel energie. probeer vrijheidsdressuur met hem te doen, breng hem in nieuwe omgevingen etc.

Longeren/rennen is lichamelijke inspanning, maar geestelijke inspanningen kosten een dier (en ook mens) uiteindelijk meer energie en het gaat ongewenst gedrag tegen

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:36

Idd, wat Colway zegt, uitdaging geven op andere vlakken!

Toen ik de eerste keer onder het zadel met mijn5jaar naar strand was geweest heb ik alleen maar gestapt, op zich een rit wat een eitje voor hem zou moeten zijn, maar door alle nieuwe indrukken was hij he-le-maal af! Hij lag na 5min al languit in de bak, uitpuffen.... :=

Succes!