Hoe omgaan met dominante/agressieve ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Individual

Hoe omgaan met dominante/agressieve ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 02:09

Sinds september ben ik eigenaar van d'or, een anglo arabier van 12 jaar.
Toen d'or bij mij kwam was hij erg mager maar braaf en gehoorzaam.
We hebben hem toen lekker gevoerd en overdag kon hij lekker op
wei grazen. Nu is hij weer lekker op gewicht en fit maar begint zijn
gedrag ernstig te veranderen. Eerst toonde hij wat dominantie door
je zomaar opzij te duwen, en naar je te happen. Een kleine correctie
hielp toen goed (lees, op kwade toon nee zeggen, eventueel klopje
tegen de neus) 3 weken escalleerde zijn gedrag plots in hoge maten.
Hij heeft een staljongen gebeten en als ze hem uit de wei wilde
halen kwam hij van grote afstand al, steigerend en met zijn voorpoten
maaiend op je af, opnieuw en opnieuw.

Ik had gelukkig al een afspraak met een osteopaat die kwam omdat
Hij schudde met zijn hoofd van het moment dat hij een halster omkreeg,
je aan zijn oren kwam, etc... Hij is volledig onderzocht en gekraakt.
Sinds heeft hij niet meer gesteigerd ( dit heeft maar een week geduurd)
maar hij hap nog steeds en toont soms erg dominant gedrag.
We rijden momenteel niet door het weer, en daarvoor hebben we
nooit echt veel gereden maar vooralbezig geweest met grond-
werk en longeren.

Nu vraag ik me af of dit gedrag voorkomt omdat hij zich weer beter in
zijn vel voelt en hij zichzelf weer kan zijn, of door iets anders. En hoe
moet ik er nu mee omgaan, ik ben niet bang om hem een tik te geven
met de zweep, zeker niet als hij agressie toont tegenover andere mensen.
Belonen met snoep bij goed gedrag gaat ook niet, dat resulteert in
bedelen, weer soms tot het agresieve toe.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:54

Zijn gedrag is veranderd omdat jullie hem, onbewust, de ruimte hebben gegeven om zich als "leider" te profileren met het bijhorende gdrag.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en op dit ogenblik is hij leider over jullie.
Jullie moeten hen opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hen dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hen moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hen en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paarden in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Ik zou je aanraden hulp te zoeken en wil je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:08

- tik op de neus, : vind ik geen goed idee, paard kan er kop schuw van worden
- steigeren : véél afwisseling doen zodat het paard hem kan consentreren op het gene wat jij vraagt
en tonen wie er de baas is..
- het bijten : als hij bijt moet jij even bijten in z'n oor ( klinkt raar maar het werkt :D )
* spreek uit eigen ervaring, ik hoop dat je hier iets aan hebt. ;)

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:15

Ik zou hem eens op zijn plaats zetten als hij het doet als je met hem aan het stappen bent ofzo, is laten zien wie de baas is.. Niet op een aggresieve manier, maar gewoon even laten zie wie het voor het zeggen heeft.
Het kan misschien ook liegen aan het feit dat hij nu lekker veel voer heeft en zicht lekker in zijn vel voelt, dat hij dat ervoor niet kon laten zien omdat hij geen 'reserves' had..
X

Dilan1993

Re: Hoe omgaan met dominante/agressieve ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:12

misschien kun je je verdiepen in methodes als Parelli, Hempfling of TTeam. Hierin leer je veel over paarden gedrag, opvoeding en keiderschap over je paard.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:59

Hoeveel voer je hem nu? Als je niets doet heeft een volbloed ook niets nodig, behalve goed hooi en / of kuil en gras. Alles wat je er extra instopt komt eruit in enorm veel overtollige energie. Mijn brave volbloed verandert ook in een steigerende hengst als ie niets te doen heeft. Dat is direct weer over als je hem aan het werk zet. Probeer hem in elk geval iets te laten doen: wandelen, grondwerk, clickeren, je kunt altijd wel iets verzinnen om ze bezig te houden ondanks het slechte weer,toch?

anneiskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:00

ehh, ik heb misschien wel een ideetje, maar geen idee of het werkt ofzo.

Ik weet neit of je een Join-up kent, dat kun je altijd proberen....
Alleen is het beter als dat door een expert ofzo gebeurd.
Dat ben ik absoluut niet, maar heb ook wel is een join-up gedaan.

Misschien is hij wel een beetje te verwend geweest;)

En z'n oren aanraken.. is dat geen trauma?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:06

Join up is zeker niet iets wat je zomaar moet gaan doen, eerst in verdiepen.
Tik op de neus worden ze niet kopschuw van.

Inderdaad wat eerder is gezegd, dit paard heeft misschien gewoon voor zichzelf de leiding aangenomen.
Een paard heeft áltijd een leider nodig, anders pakt hij zelf de leiding. Het kan door het voer dat hij pittig wordt.
Zelf heb ik hier een merrie staan, een grote lompe merrie. Maar, na heel duidelijke regels gesteld te hebben: nee is nee, ga je nog door krijg je een mep, gedraagt ze zich voorbeeldig. Maar, ik moet consequent op blijven letten. Laat ik één steekje vallen, probeert ze direct weer over me heen te komen. Niet erg, maar wel iets om te weten.

Dus, als je ergens mee begint, houd het consequent aan. Stijgeren, dreigen, happen, schoppen, dat alles is gewoon not-done. Afstraffen die hap, dat hij het maar uit zijn koppie laat :)
En inderdaad, het paard bezig houden. Grondwerk is hier een hele goede voor, wijken voor druk etc. Gewoon leren om zich netjes naar je te gedragen. Het moet gewoon voor beide partijen duidelijk zijn hoe de rangorde is denk ik :j

Anoniem

Re: Hoe omgaan met dominante/agressieve ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:07

Mijn ruin is ook behoorlijk dominant. Jammer is, dat hij er zo schattig uitziet met zn lieve oogjes en 1.45 maar het kan echt een etterbak zijn.
Constant hetzelfde blijven benaderen en grenzen blijven aangeven is belangrijk bij hem.
Altijd.
Hij mag me nooit voorbij lopen,mag niet aan het touw trekken,niet stuiteren, niet happen,niet dreigen,hij moet luisteren naar me.
Geef hem een vinger, en hij neemt vriendelijk kijkend je hele hand als het kan...