Tandenknarsen tijdens poetsen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Tandenknarsen tijdens poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 00:08

Ik stond vanavond lekker paardlief te poetsen en hij begint uit het niets te tandenknarsen.
Wat kan de reden hiervan zijn? Is het een soort verveling of blijk van ontspanning?

Hij is laatst naar de tandarts geweest dus last van haken en dergelijke lijkt me haast onmogelijk, alhoewel hij nu wel weer aan de wissel is, zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Dit is voor het eerst dat hij het doet en tijdens rijden heb ik hem het niet horen doen!

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Tandenknarsen tijdens poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:16

het kan aan het wisselen liggen, de tandjes (doppen) staan los en kunnen vervelend zijn, mijn paardje doet het ook, maar vooral uit verveling, hij doet het al van bij het begin ik hem had, dus...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:15

Die van mij knarst ook met zijn tanden, als ie erg pist off is heeft ie van veulen af aan al gedaan. Het kan goed onvrede zijn.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:38

Het kan inderdaad onvrede zijn, maar het kan ook juist komen omdat ze het heel lekker vinden. Net als een konijn spint, knarst een konijn en misschien ook dus een paard.
Verveling zou ook kunnen, ik zou even goed naar de oren en ogen kijken, en kijken wat voor indruk die op je wekken. Verveling, agressie?

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:39

Tandenknarsen is zeker geen blijk van ontspanning, maar een uiting van groot ongenoegen. Als ie aan het wisselen is dan zou dat een oorzaak kunnen zijn (pijn).

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:54

Tandenknarsen is bijna altijd pijn.

animalphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:04

Dit is een verschijning van spanning , stress misschien heeft het paard ergens pijn waar jij poetst?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:10

Hmm, ik twijfel of het tandenknarsen altijd een teken van pijn is...

Mijn arabier knarst/klappert ALTIJD als ik naast zijn schoft of hard op zijn kont ros. Dit doet hij van veulen afaan en hij komt zelfs extra tegen je aanhangen. Als ik tegen zijn schouder met mijn gezicht naar zijn rug toe sta te rossen, dan knabbelt hij zachtjes terug op mijn schouder. Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat dit knarsen/klapperen en terug krabbelen geen teken van pijn maar juist van genieten is.

Gaat jouw paard ook knarsen als je de plek afdrukt met je hand?

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:22

Tandenknarsen is echt een teken van pijn! Let op welke plek hij dit doet, hier zit iets niet goed mis! Als hij dit nooit heb gedaan, wacht een paar dagen af of het minder word. Misschien heeft hij hele erge spierpijn!Anders zou ik hem na laten kijken door een ostheopaat. Ik lees van anderen die dit al hun leven lang doen, misschien is er nog steeds iets niet in orde, al eens je paard laten nakijken? Of als er niets is, is het misschien een gewenning geworden, en heb hij dit gedrag zichzelf aangeleerd!

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:25

Mijn merrie deed dit ook toen ik nog met m'n slechtpassende zadel reed.
Intussen heb ik een goedpassend zadel en is de osteopaat langs geweest en doet ze dit niet meer.

Bij die van mij was het dus een uiting van pijn!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:20

Sorry een wat late reactie van mij, inmiddels is het tandenknarsen weer over, hij heeft het alleen gedaan tijdens het wisselen van zijn tandjes, dus inderdaad een uiting van pijn denk, hij heeft het daarna niet meer gedaan, maar ik hou het goed in de gaten en anders haal ik er binnenkort een osteopaat bij, dat kan nooit kwaad.