Leiderschap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:51

Hallo,

Ik heb ondertussen enige ervaring met de omgang met jonge pony's en het beleren ervan,
maar nu heb ik te maken met een inmiddels al 5 jarige onbeleerde engelse volbloed die toch wel dominant aangelegd is. Heeft iemand tips hoe ik op een goede paardvriendelijke manier toch de overhand krijg over haar? Ik wil namelijk niet beginnen met inrijden voordat er wederzijds respect is.

Alvast bedankt! :)

kehdra

Re: Leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:04

Leierschap creeer je door consequentie in welke vorm dan ook.

Als je niet weet hoe je het aan moet pakken vind ik het verstandig om wat grondwerklessen te nrmen.
Parrelli kan een goede hulp zijn :j

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:48

Ik ga met Kehdra mee...

Bij mijn ruin (11 jaar hengst geweest) merk ik dat dominantie idd voor een groot deel zit in consequent zit :j
Het begint bij net dat ene stapje extra, net even wat later doen wat ik vraag via niet (direct) opzij gaan als ik dat vraag naar gewoon sch*ijt hebben aan wat ik zeg.
Ik weet nu dat als ik al bij dat eerste stapje extra duidelijk ben in wie er de baas is en dat hij moet luisteren, hij niet verder gaat en wel braaf naar mij blijft luisteren.

Daarnaast is grondwerk voor mij idd een manier om mijn leiderschap te verduidelijken en te bevestigen.

Succes ermee!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 22:50

Bedankt! Ja ik ben al wel begonnen met grondwerk, en in principe is ze aan de longe al wel goed gehoorzaam op de stemhulpen,
alleen net als wat zodiacje zegt, het is net dat ene stapje extra die ze zet en afwachten als ik wil dat ze opzij ga totdat ik echt werkelijk op actie over ga, terwijl ze dit op stem hoort te doen.

SmurfBlue4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:55

Ja zoals er al staat, grondwerk is een goede marnier :o Ik heb toevallig nog een boek liggen over grondwerk en dan praat ik over een basiscursus. Er staan ook goede tips in over zorgen dat het paard niet met zijn hoofd voor jou schouder uitkomt enzo ;) Nou wel een aanrader en hij was in de aanbieding :o

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:56

dan moet je haar dus meteen corrigeren en opnieuw beginnen. Dat is concreet zijn. Gewoon corrigeren en herhalen tot ze wel luisterd en als ze het dan 1 keer goed doet belonen en stoppen.