aandacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sndr_vdb

aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:40

Ik ga regelmatig eens een wandeling maken met m'n paard, dat hij af en toe wat anders ziet dan de wei.
Hij is braaf op straat, stopt wanneer ik stopt gaat, gaat langzaam wanneer ik langzaam ga enz .. Ben ik tevreden over.. =)
Maar wat ik dan weer wat vervelend vind is dat als ik op een veldje ga om beetje met hem te oefenen, heeft hij vooral aandacht voor de omgeving, allemaal spannend natuurlijk. Daar begrijp ik hem ook in en hij mag wat rondkijken in het begin maar hij blijft ook rondkijken terwijl er weinig beweging is moet k zeggen .. Als ik me omdraai naar een andere kant volgt hij me ook wel, maar bijft rondkijken .. Ik zou gwn willen dat hij ietsje meer aandacht voor me zou hebben ..

Kan ik hier iets aan doen?

Dilan1993

Re: aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:14

Wat voor ene paard is het? En hoe oud is ie en komt ie veel in nieuwe omgevingen? Ik heb een arabier van 4, laat gecastreerd en weinig op stap geweest buiten. Die is echt héél alert op de omgeving buiten, al let ie wel al meer op mij dan in het begin. Heb veel grondwerk gedaan. Niet alleen aan de longe, ook in de longeerring zonder lijn. Of wat Parelli oefeningen aan een touw van 4 meter. Zo leert je paard dat jij ook interessant bent en gaat ie beter opletten wat jij van 'm wil vragen.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:27

Dilan1993 schreef:
Wat voor ene paard is het? En hoe oud is ie en komt ie veel in nieuwe omgevingen? Ik heb een arabier van 4, laat gecastreerd en weinig op stap geweest buiten. Die is echt héél alert op de omgeving buiten, al let ie wel al meer op mij dan in het begin. Heb veel grondwerk gedaan. Niet alleen aan de longe, ook in de longeerring zonder lijn. Of wat Parelli oefeningen aan een touw van 4 meter. Zo leert je paard dat jij ook interessant bent en gaat ie beter opletten wat jij van 'm wil vragen.

Ja ik heb ook een arabier, 6 jaar. Ruin.
Ik kom meestal in bekende omgevingen maar dat was een veldje en daar zijn ze beginnen te bouwen hoewel het nu stil ligt en aan een andere kant ligt een stuk bos .. Het is ook wel waar dat arabieren alerter zijn ..
In de wei doe ik ook wel regelematig oefeningen met hem, maar daar is ie altijd braaf en rustig, omdat hij de wei natuurlijk al helemaal kent, is niet veel spannends. Op straat daarentegen is het allemaal veel leuker om te zien.

aeolusnr1

Re: aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:09

Gewoon het werk interessanter maken, hem goed bezig houden, geef hem gewoon geen tijd om rond te kijken.
Een paard gebruikt de vrijheid die hij krijgt, onthoud dus dat laatste woord "krijgt" het is dus jij die daar moet voor zorgen, je kan er dus niet gewoon van uitgaan dat je paard zelf meer inspanning zal gaan doen om steeds oplettend te zijn, nee jij moet daar voor zorgen.