ik heb een dominant paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxlhorsy97

ik heb een dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:43

mijn trekpaard is erg dominant, heeft iemand soms enige tips?
Laatst bijgewerkt door xxlhorsy97 op 04-01-11 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:47

Sorry maar je rijdt een 5 jarig paard met stangbit?
Misschien is het een idee om professionele hulp te zoeken..?

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:48

Mijn paard was heeeel onzeker toen ik hm net had en brak alleen maar uit en ging beetje zijn eigengang! :| Ik ben parelli lessen gaan volgen en me paard zie ik met de week veranderen! Het helpt echt, miscchien is het ook wat voot jou paardje?

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:49

Jeaninee_Ier schreef:
Sorry maar je rijdt een 5 jarig paard met stangbit?
Misschien is het een idee om professionele hulp te zoeken..?

Hier ga ik ook helemaal in mee!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:49

xxlhorsy97 schreef:
hey

mijn paard heeft geen respect voor me, is alleen te houden met een stang-bit tijdens het rijden, en luistert alleen als het haar uitkomt.
ze is nog maar 5. met freestyle methode gaat het (bijna) niet, zodra we gaan los werken valt ze aan als ik dr wil corrigeren, aansporen enz.
ze wil gewoon de leider (baas) zijn.!!
daarmee valt gewoon niet mee bezig te kunne zijn ;(

kan iemand me helpen, tips zijn ook altijd welkom!

Dan word het hoog tijd om minder achter de PC te zitten...of het moet zijn dat je goede instructie zoekt!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:50

Hebbie geen respect? Sorry maar vols mij is dit een penny topic.

_MG

Re: mijn paard heb totaal geen respect!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:51

Misschien een instructrice zoeken?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:51

Ik zie dat je nog erg jong bent...
Niet dat dat alles zegt, maar een dominant paard zal niet snel iets aannemen van een erg jong persoon.
Consequent zijn is het sleutelwoord, en zoek ajb hulp van een professioneel iemand. ;)

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:01

ik lag vaker naast mijn paard dan dat ik er op zat toen ik hem net had.
ik heb hem uiteindelijk onder de man beleerd met een pelham omdat hij voor de kar goed liep en hij erg onrustig van (dubbel of enkel) gebroken bitjes werd.
nu is hij rustig en prima met welk bit dan ook te rijden (op het moment met een dubbelgebroken bit omdat dit het mildst is voor hem)
bij mij was het een kwestie van vallen en weer opstaan en nooit een rit slecht afsluiten (doorgaan totdat je er minimaal 5 minuten normaal op hebt gezeten, en dan pas uitstappen en afzadelen). Als het echt te erg wordt, put dr dan uit in de longeerkraal en ga er daarna opzitten, en vraag vooral niet te veel in het begin. Zo kun je langzaam aan opbouwen en vergeet ze vanzelf om te gaan vervelen.

Toen ik blue net had kon ik er niet normaal op blijven zitten (stijgeren bij het opstappen en als ik er eenmaal op zat was het in blinde galop, scherpe bochten trekken en bokken door de bak totdat ik er af lag)
uiteindelijk heeft het mij wat blauwe plekken en een wereldpaard opgeleverd.
Tuurlijk heeft hij wel eens zijn momentjes dat ie heel druk wordt en wil gaan bepalen wat we gaan doen en dan moet je weer even streng zijn. voor de rest is het een heel relaxed paard geworden waar ik iedereen op durf te zetten.

aerdenhout1

Re: ik heb een dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:03

Misschien toch niet je eigen onderschrift navolgen en zelf iets meer gaan denken?

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:07

aerdenhout1 schreef:
Misschien toch niet je eigen onderschrift navolgen en zelf iets meer gaan denken?

op het moment is het 2pk idd

edit: Ik vind het niet zo nodig om gelijk professionele hulp te gaan halen. Als je het dan op de manier doet die de professional je aanleert is er altijd wel een bokker die vindt dat je het helemaal verkeerd aanpakt.
Het is jouw paard en jij moet er mee rijden. Jullie moeten het met elkaar doen en niet met de paardenfluisteraar.
Dus ik zou zeggen, laat niet over je heen lopen en blijf volhouden.

P.S. een stang is zo gek nog niet om mee te beginnen. Het ligt een stuk stiller in de mond dan een gebroken bit, dat zorgt voor wat meer rust bij het paard.

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:57

aerdenhout1 schreef:
Dan word het hoog tijd om minder achter de PC te zitten...of het moet zijn dat je goede instructie zoekt!!!!!!!!!!!

weet je nog een leuke NH instructeur die heel lief, zachtaardig en allerbelangrijkst ZONDER hulpmiddelen een respectloze agressieve hengst even de baas voor me wil zijn?
lijkt me wel lache om te zien :D

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 09:00

mijn instructrice zei; gewoon volhouden. en met die gedachte ging het steeds beter.
ik heb een paar lessen van Emiel Voest, freestyle methode gevolgd. die dame zij dat ze zelden zon paard mee maakt
opgegeven moment begon ze wel te luistere naar haar.(die die doet haar werk al weet niet hoelang) maar ik moet er uiteindelijk gaan doen.
ben nu nog bezig met leren daarvan... maar dacht dat ik miss bij BOKT wat meer tips kon krijgen!

"dan word het hoog tijd om minder achter de PC te zitten... of het moet zijn dat je goede instructie zoekt!!!!!"

lekker dan! dat helpt zeg! en van de "PENNY" vink ook al zo geweldig, daar kan ik wat mee zeg!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:54

Meisje, je kan dit toch echt niet op lossen via bokt.
Als het al niet lukt met een instructrice naast je, hoe wil je dan dat wij je gaan helpen?
Bij mij zou hij toch echt een slag voor zijn je weet wel krijgen als hij geen respect voor me zou hebben.
Zeker zo'n kolos als een trekpaard moet ontzag voor je hebben.
Maar je wil hem niet op zijn plek zetten door een keer hard op te treden.Het moet allemaal zachtjes en lief begrijp ik.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:37

Onze merrie is ook 5 jaar en heeft een heel dominant karakter maar we hebben geleerd om haar op te voeden zodat ze ons als haar kudde leiders erkent en naar ons luistert.
Dit opvoeden hebben we van onze trainers geleerd, mijn eerste advies is dan ook om iemand te zoeken die voldoende kennis en kunde heeft om je te helpen met dit opvoeden.

Wat je zelf kan doen is je verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden, zo kan je begrijpen waarom ze iets doen of zo reageren.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en op dit ogenblik is hij leider over jullie.
Bijkomend probleem kan zijn dat je paard in zijn puberteit zit, zoals jongeren.
Hij denkt dat hij alles beter weet en dat hij iedereen moet testen om te kijken hoe ver hij kan gaan, dit is een extra factor die je moet overwinnen.
Jullie moeten hen opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte". De volgende stappen kunnen je hierbij helpen.

1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hen moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hen en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paarden zijn en zolang dat je je paarden hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paarden in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist gedrag.
Ik wil je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Ik ben bijna zeker dat er een aantal negatieve reacties komen op mijn advies maar wees gerust, wat ik vertel werkt, als het goed gedaan wordt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:41

Wat doet je paard dan allemaal? Dominant kan uiten in verschillende vormen ;)
Al denk ik persoonlijk dat je wel wat jong bent om een dominant paard aan te kunnen. Ik zou iemand zoeken die goed weet waar ie mee bezig is. Liefst iemand in de buurt, zodat je ook later nog eens om hulp kunt vragen als je vast zit.

anneiskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:13

Hey!

Misschien is een join-upje een idee?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:21

Hemel...daar is ie weer...de JU!!

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:45

Dilan1993 schreef:
Al denk ik persoonlijk dat je wel wat jong bent om een dominant paard aan te kunnen. Ik zou iemand zoeken die goed weet waar ie mee bezig is. Liefst iemand in de buurt, zodat je ook later nog eens om hulp kunt vragen als je vast zit.

ze ziet me soms gewoon nie staan en doet dan wat ze zelf wil,
maakt leeftijd wat uit?, met haar kracht kan ze zelfs een volwassene omgooien.
of bedoel je qua kennis, daar geef ik je gelijk in, maar daar ben ik op dit moment volop in leer.:)

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:03

Onze (inmiddels verkochte) ijslander ruin was ook onder het zadel erg dominant, hij liet zich nooit vangen en als iemand er eenmaal opzat ging hij rennen,
wij zijn toen gestopt met rijden, en hebben hem eerst een paar weken rust gegeven, en daarna begonnen met longeren, heel veel longeren.
na ongeveer 1 a 2 maanden hebben we (na een longeersessie) het zadel er weer eens opgegooid.
het was nog steeds een energie bom, maar hij was veel onderdaniger geworden. we hebben hem naderhand iedere keer voor het rijden gelongeerd dat heeft een tijdje geholpen.
maar binnen een jaar was het weer hetzelfde, dus hebben we toen proffecionele hulp gezocht. daar hebben we veel aan gehad maar we hebben hem uiteindelijk toch verkocht aan een (ijslander)wedstrijdruiter, die er nu mee over de baan rijd.

is het eigenlijk wel ooit goed gegaan met rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:07

xxlhorsy97 schreef:
mijn instructrice zei; gewoon volhouden. en met die gedachte ging het steeds beter.
ik heb een paar lessen van Emiel Voest, freestyle methode gevolgd. die dame zij dat ze zelden zon paard mee maakt
opgegeven moment begon ze wel te luistere naar haar.(die die doet haar werk al weet niet hoelang) maar ik moet er uiteindelijk gaan doen.
ben nu nog bezig met leren daarvan... maar dacht dat ik miss bij BOKT wat meer tips kon krijgen!

"dan word het hoog tijd om minder achter de PC te zitten... of het moet zijn dat je goede instructie zoekt!!!!!"

lekker dan! dat helpt zeg! en van de "PENNY" vink ook al zo geweldig, daar kan ik wat mee zeg!

emiel is een man.....??

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:07

Ik vraag mij af of een dominant trekpaard geschikt is voor een meisje van veertien? Dat is niet onaardig bedoeld hoor, maar je moet wel aan je eigen veiligheid denken.

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:30

Sammyoo schreef:
Ik vraag mij af of een dominant trekpaard geschikt is voor een meisje van veertien? Dat is niet onaardig bedoeld hoor, maar je moet wel aan je eigen veiligheid denken.

Inderdaad, als je zelf al aangeeft dat je er niet de baas over kan blijven, is het misschien niet zo´n geschikt paard voor jou.
misschien is het paard dan ook beter op zijn plek bij iemand die er de baas over kan zijn.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:44

xxlhorsy97 schreef:
Dilan1993 schreef:

ze ziet me soms gewoon nie staan en doet dan wat ze zelf wil,
maakt leeftijd wat uit?, met haar kracht kan ze zelfs een volwassene omgooien.
of bedoel je qua kennis, daar geef ik je gelijk in, maar daar ben ik op dit moment volop in leer.:)

qua kennis en qua hele houding. Paarden zien jou zeg maar als veulen, en willen dus de baas over je blijven. Voor iemand van jouw leeftijd is het dus veel moeilijker om boven een paard te staan, zeker als het paard nog dominant is ook.

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:16

VivaLaVida schreef:
xxlhorsy97 schreef:

emiel is een man.....??

haha, nee zijn methode. en die vrouw gebruikt die methode.