Erg nerveuze merrie, maar alleen in de 'winter' ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Proudje

Erg nerveuze merrie, maar alleen in de 'winter' ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:19

Ik ben al jaren een 'stille' bokt meelezer, maar nu is het dan toch zover gekomen dat ik tips en hints ga vragen aan mijn boktgenoten. :Y)

De situatie:
Ik ben al jaren de trotse eigenaresse van een inmiddels 14 jarige merrie en ben ( over het algemeen) erg blij met mijn topper <3 . We rijden vooral dressuurmatig, met af en toe een wedstrijdje en wanneer mogelijk een bosritje. Ik zorg voor zoveel mogelijk afwisseling in de training en ze staat in principe alle dagen van het jaar overdag buiten en heeft op stal een buitenluik en mogelijkheid tot contact met de buren.

Het probleem:
Sinds vorige winter is ze 's winters erg nerveus en kijkerig en schiet dan ook bij het rijden weg om het minste of geringste. Zomers doet ze dit niet of in ieder geval veel minder en kan ik bv gerust alleen op buitenrit. Vooral 'het bankje' in de bak is een enorm monster, helemaal als daar dekens/ jassen of iets anders angstaanjagends op ligt. Ik rijd haar dan ook 's winters met slof, waar ik geen groot fan van ben en ik zou dan ook liever zonder rijden....

Ik heb al met heel wat 'problemen' te maken gehad in mijn paardenliefhebbers leventje, maar ik heb gewoon geen verklaring voor haar gedrag. :n

Ze wordt regelmatig gecheckt door osteopaat, zadelmaker, tandarts ed en ik denk dan ook niet dat het een lichamelijk probleem is.
Dingen als temperatuur, licht-donkerverschillen, vrij-veel werk, meer-minder voer lijkt het ook niet aan te liggen omdat een verandering erin geen verandering in gedrag geeft.
Ik heb nu een emmer naf relax besteld en me er maar bij neergelgd dat ze in de winter 'nou eenmaal zo is'. Maar ergens zit het me niet lekker en wil ik het graag verklaren en oplossen.

Wie o wie herkend dit of heeft de gouden tip...

nynke55

Re: Erg nerveuze merrie, maar alleen in de 'winter' ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:55

Kan het zijn dat ze s'winters haar energie niet goed kwijt kan? Mijn paard ziet ook overal beren op de weg als ze fris is. Vooral nu de paddock bevroren is en er nog dikke sneeuwbulten liggen, kan ze haar energie gewoon niet genoeg kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:08

nynke55 schreef:
Kan het zijn dat ze s'winters haar energie niet goed kwijt kan? Mijn paard ziet ook overal beren op de weg als ze fris is. Vooral nu de paddock bevroren is en er nog dikke sneeuwbulten liggen, kan ze haar energie gewoon niet genoeg kwijt.

Inderdaad, in de winter zijn ze frisser en veel alerter, en daardoor vaak dus ook wat 'schrikkeriger'. Denk niet dat je er meer achter moet zoeken.
Ik zou dus vooral lekker rijden en het ook zien als een uitdaging: elke keer als jullie samen een 'schrikje' overwinnen draagt dat weer bij tot jullie band!

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:10

Zou er zelf geen slof aanhangen. Lekker naar voren rijden en aan 't werk zetten.
Vooral als het erg koud is het stappen overslaan en lekker warm rijden. Als je dat eng vind zou je voor het rijden kunnen longeren of los gooien dan zijn ze de ergste gekkigheid kwijt. Zelf vind ik kou wel fijn, dan zijn de paarden lekker fris en voorwaarts.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:14

Dank voor jullie antwoorden. :-)
Op zich zoek ik er ook niet heel veel achter maar weer ontspannen rond kunnen rijden zou ook fijn zijn ;-).

Het rare is dat dit al begon in oktober, toen de grond dus nog niet bevroren was en ze dus lekker kon spetteren buiten.. En ook nu nu de grond weer zachter is blijft ze spoken.
Ze is van zichzelf een erg voorwaarts paard en voorwaarts rijden is dan ook geen enkel probleem. :D
De slof hangt er puur aan voor de controle en met de slof kan ik nog een beetje eraan rijden, zonder continu op te hoeven lossen zeg maar. Bang ben ik absoluut niet, maar ik rijd graag voor de ontspanning en dat gaat er een beetje af zo..

Longeren van te voren maakt geen verschil, raar maar waar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:40

wat voor voer krijgt(merk en hoeveel) je dier en hoeveel uren komt het daadwerkelijk dagelijks buiten?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:36

Heel veel paarden zijn nou eenmaal wat frisser swinters, ik ken eerlijk maar weinig paarden die even rustig in de zomer zijn als in de winter...

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 15:31

@ ellepel:
Ze krijgt 2 kg onderhoudsbrok van horsefood met wat pulp en lijnzaad per dag, verder een flinke berg kuil natuurlijk verdeeld over meer porties. Ze staat afhankelijk van het weer van 8 tot een uur of 15 buiten en komt dan vaak 's avonds ( naast het rijden) ook nog buiten.
Ik heb al gevarieerd met hoeveelheid voer en vorig jaar hebben we magnesium geprobeerd.

@ millanka
Ik rijd al jaren paard en heb meerdere paarden gehad en tuurlijk zijn ze frisser 's winters. Maar dit verschil is zo groot, van een nuchter voorwaarts paard veranderd ze in een grote stressbal die al op de spuitplaats staat te mesten van de stress, ik heb dit nog nooit bij een eerder paard gehad of bij een ander paard gezien...
Het rare is ook dat de eerste winter dat ik haar had er niets aan de hand was...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:08

Zo extreem is inderdaad wel wat anders! Let dan niet op wat ik zei ;) excuses

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:13

ligt gewoon aan het koude weer denk k ;)

ik sta met m'n eigen paard op een manege. De manegepaardjes zijn in de zomer allemaal hartstikke braaf en mak. Maar nu doen zelfs de braafste nog wel eens vreemd. Gaat vanzelf over als het warmer wordt.

Over m'n eigen paard maar niet te spreken :o Meneer de arabier is nu echt een tutje, alles is eng, het moet allemaal snel en stilstaan, wat was dat ook alweer?? :')

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:58

Ben je zelf misschien veranderd, minder relaxed? Als ik het zo lees moet je heel erg aan de ontspanning werken. Ik rijd regelmatig van die stress types en dan probeer ik dmv mijn zit terug te rijden. Belangrijk is dat je zelf heeeel ontspannen bent. Ook gebruik ik mijn stem om ze rustig te krijgen, hooooo braaf. Als ze ontspannen even een aai over de hals.

En als je paard weg schiet en je bent in de bak laat maar even lopen en trek niet gelijk aan de teugels.
Vaak zie je dat als een paard schrikt de ruiter heel erg aan de teugels trekt. Gevolg paard schrikt voelt pijn en de angst wordt bevestigd.

Verder blijf ik er bij dat als je ze aan het werk hebt ze minder schrikken want daar hebben ze dan geen tijd voor. Ik weet niet of je les hebt, anders zou ik dat eens doen.

Tja en hoe het komt dat het paard zoooo veranderd in de winter en dat vorig jaar niet had??? Vaak ligt de oorzaak niet bij 't paard maar bij de ruiter. Niks persoonlijks natuurlijk...... Succes!!!!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:40

proudje.
je zegt dat je al wat geprobeerd hebt met de hoeveelheid voer.
,maar voor je bij een paard merkt dat het reageerd op teveel voer, dan ben je echt wel 4 weken verder.
heb je wel zo'n lange periode gedaan?

de eerste winter dat je haar had, wat was er toen anders?
kreeg ze ander voer. sommige paarden worden van kuil ook heel erg druk he, de maag kan er soms niet tegen en als ze last van de maag hebben kunnen ze heel schrikkerig worden.
stond ze toen in dezelfde stal als nu?
bepaalde geluiden kunnen paarden ook neveus maken.
er kan zoveel zijn wat winters ze druk kan maken.

tekort aan ruwvoer ook, als paarden hongerig zijn dan kunnen ze ook heel vervelend worden.
probeer zoveel mogelijk na te gaan

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:54

Dat zou exact mijn verhaal kunnen zijn. Hier een arabier x new-forest ruin van 15 jaar met hetzelfde probleem. In de zomer durf ik er de kleinste kindjes opzetten, maar tijdens de winter .... dan heb ik een halve hengst lopen. Het werd zelfs zo erg dat ik er schrik van kreeg.
Ik ben sinds vorige winter pavo nerv-control beginnen geven. Ik start in oktober en geef dit tot maart/april. Tijdens de zomer heeft hij het niet nodig. Bij de mijne werkt dit allesinds heel goed. Natuurlijk is hij nog steeds niet even relax als in de zomer, maar wel handelbaar :-)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:29

Hoe lang heb je het magnesium gevoerd? En van welk merk? Mijn paard krijgt nu magnesium, eigenlijk meer voor zijn spieren, maar ik merk dat hij echt stukken rustiger is. Tevens rijd ik hem met een orenmutsje op, op die manier let hij veel meer op mij en veel minder op de omgeving. Magnesium is van de groene os, hoeven ze ook maar een klein beetje (5 gram) van te hebben per dag.

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:23

Hoi :)
Mijn merrie is hellemaal hetzelfde.
In de zomer is ze enorm rustig,maar in de winter is het een heel ander verhaal.Wat haar probleem ook is is dat ze haar hoofd naar boven houdt als ze wegloopt,en dan heb ik dus geen controle.Ik weet niet of jou paard dat ook doet,maar als dat zo is,kan je een martingale gebruiken.Sinds een paar dagen ben ik nu ook begonnen met een sisteem dat lijkt op een martingale,maar op het hoofd 'drukt' zodat ze haar hoofd naar beneden houdt.Het is een touw dat door het bit gaat,en dat naar een riem tussen de benen,die je dan weer aan de singel vastmaakt (hopelijk is die uitleg wat verstaanbaar).Je kan ermee rijden,en ook longeeren.Tijdens het longeeren werkt het enorm,tijdens het rijden zie ik minder resultaat,maar ik ben dan ook nog maar net bezig.Als je wilt kan ik je hiermee op de hoogte houden.
Voor de rest,afleiden.Veel stoppen,circels,draf,stap...Meestal zijn de paarden niet bang,maar spelen ze.Door ze afteleiden,vergeten ze hun 'spelletje' en concentreren ze zich meer.
Hopelijk heb je hier iets aan :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:09

Voorheen nooit je paard geschoren en nu wel?
Geen idee, maar ik zie dit ook terug bij de pony's van ons hoor.
We hebben nergens last van behalve in de winter, en sommigen hebben het juist in het voorjaar.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:10

Je kan proberen extra vitaminen en mineralen te geven,
slecht gedrag kan deels veroorzaakt worden door vitaminetekort.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:28

Haha Same here! Dingen als beweging en voer heb ik ook al mee geexpirimenteerd, zelfs Pavo Nervcontrol etc. Uiteindelijk conclusie: tis gewoon een merrie en heb gewoon 2 verschillende paarden. Een zomer en een winterpaard.. Wat me wel opvalt is dat hoe beter ze in haar vel zit hoe extremer het verschil. En opvallend vond ik dat ze tijdens de dracht extreem relaxed was in de winter..

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:39

TurningPoint schreef:
Hoi :)
Mijn merrie is hellemaal hetzelfde.
In de zomer is ze enorm rustig,maar in de winter is het een heel ander verhaal.Wat haar probleem ook is is dat ze haar hoofd naar boven houdt als ze wegloopt,en dan heb ik dus geen controle.Ik weet niet of jou paard dat ook doet,maar als dat zo is,kan je een martingale gebruiken.Sinds een paar dagen ben ik nu ook begonnen met een sisteem dat lijkt op een martingale,maar op het hoofd 'drukt' zodat ze haar hoofd naar beneden houdt.Het is een touw dat door het bit gaat,en dat naar een riem tussen de benen,die je dan weer aan de singel vastmaakt (hopelijk is die uitleg wat verstaanbaar).Je kan ermee rijden,en ook longeeren.Tijdens het longeeren werkt het enorm,tijdens het rijden zie ik minder resultaat,maar ik ben dan ook nog maar net bezig.Als je wilt kan ik je hiermee op de hoogte houden.
Voor de rest,afleiden.Veel stoppen,circels,draf,stap...Meestal zijn de paarden niet bang,maar spelen ze.Door ze afteleiden,vergeten ze hun 'spelletje' en concentreren ze zich meer.
Hopelijk heb je hier iets aan :)

Bedoel je een gogue ? Dat heb ik ook maar kan het nu niet gebruiken omdat mijn pony gaat steigeren enzo maar haar angst komt uit het verleden. Dus in de winter als ze zo heel hevig is dan spelen de angsten nog harder op haar in

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:48

dat hebben veel paarden in de winter, door de frissigheid
ergens anders kan het denk ik niet aan liggen, omdat e het in de zomer niet doet! ;)
en anders moet je eens kijken op ze niet paranormaal begaafd is :P grapje!
ik denk dat het gewoon frissigheid is!

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:41

een magnesium preparaat en afleiding bv wilgentakjes, speelbal