Shetlanderveulen bij herten of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xfleurloverx

Shetlanderveulen bij herten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 08:44

Hallo, Ik heb nog niet zoveel verstand van topics plaatsen dus ik hoop dat het goed staat.
Ik heb een vraagje ik krijg waarschijnlijk een shetlanderveulen die ik ga delen met een vriendin.
Zij heeft een stuk land waar herten op lopen, dus nu is mijn vraag of ons shetveulen erbij kan.
In z'n eentje. Zij heeft het eerste deel van der leven bij haar moeder, vader, kippen, geiten en kalkoenen gelopen.
En loopt nu bij haar moeder in het grote land.

Ik hoop op een antwoord.

groetjes Mirte

ps. Geen commentaar op het krijgen van een shetveulen maar op de vraag waar het hier overgaat.

DeSa

Re: Shetlanderveulen bij herten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 08:47

Nee, ook een shetlander heeft een ponymaatje nodig.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 09:08

ik sluit me aan bij DeSa de hertjes zijn het probleem niet maar hij heeft echt een vriendje nodig...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:41

Is net zoiets dat als we jou bij de apen op zouden laten groeien. Buiten het feit dat je je paard geen sociaal leven (LEKKER SPELEN!) geeft op deze manier zal hij ook problemen gaan krijgen met zijn gedrag, want dat is nu eenmaal iets wat hij van een ander paard zal moeten leren.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:37

Ik vermoed dat je shet wel bij de herten kan staan.
Zowel paarden als herten zijn prooi- en kudde dieren en hebben een vergelijkbaar sociaal leven.
Enkel als er een bok bij de kudde is denk ik dat je zal moeten opletten als het bronst tijd is, dan zijn bokken erg agressief en dominant.

In de buurt waar ons paard en andere paarden op hun weiden staat heeft er een tijd een jonge herten bok rondgezworven en die stond gewoon bij de paarden te grazen en mee rond te rennen.

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:39

Het is natuurlijk beter voor de pony zijn sociale ontwikkeling om bij zijn soortgenootjes te staan en mee te dollen.
Tevens loop je ook het risico dat hij de kudde herten altijd aan het opjagen gaat.
Maar als ik jou was zou ik hem gewoon bij een andere shet zetten, dat is ook eerlijker tegenover hem.
En als ik jou was, zou ik niet samen doen met een dier, eens komt er ruzie en dan moet de shetlander weg.
Verder heb je dan ook kans dat je vriendin hem houd omdat hij bij haar op het land staat dus als zij nu die ene eerst shet neemt en jij koopt zelf nog een veulentje kunnen ze bij elkaar opgroeien en komt er ook geen ruzie om één pony ;)

Alleen maar tips!

xfleurloverx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 17:14

Bedankt voor de reacties.
Het is goed gekomen de shet krijgt een vriendje.

groetjes Mirte

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:19

goed zo!! +:)+ dat zal het allerbeste zijn,
veel plezier

SmurfBlue4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:01

Ook in ben het eens met DeSa, maar ik zie eigelijk ook vaak genoeg een shetje alleen staan op een kinderboerderij omringt door allerlei beesten. En zoals er al staat, de shetlander is andere dieren gewent en als hij er echt geen probleem van maakt, kan je een poging wagen.. Het beste is om hem eerst op een eigen stukje van de wei te zetten, dat hij aan de herten kan wennen en dan kan je ook gelijk zien wat ze van elkaar vinden etc. ;)
***********************************************************************************************************
Misschien helpt mijn antwoord niet, maar misschien ook wel.. Ik ken deze hele zaak niet in RL dus ik geef ook maar wat random tips XD

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:05

Vind dat je ten alle tijde voor het paard zelf moet kiezen, en niet bijv. een shetveulentje of ander paard moet aanschaffen 'omdat je dat zelf zo graag wil' en voor je eigen plezier, maar hem zijn vriendje(s) onthoud; daar doe je de pony namelijk echt geen plezier mee.
Paarden horen niet alleen te staan, het zou imo verboden moeten worden. En nee, koeien/kippen/geiten/schapen/herten zijn géen vriendjes; daar zullen ze geen sociaal paardengedrag mee beoefenen.

Daarbij betreft het ook nog eens een veulentje; in gezelschap van een andere pony of meerdere pony's, liefst leeftijdsgenootjes zelfs, voeden ze elkaar ook een beetje op.

Maar ik zie dat jullie inmiddels hebben besloten om er een andere pony bij te zetten. Heel verstandig besluit, daar zul je je toekomstige pony echt een heel groot plezier mee doen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:45

ook zou ik er niet voor kiezen om 2 pony's te zetten bij een groep herten , die zijn nogal stres gevoelig , dus in dit geval vind ik het zielig voor de herten om er 2 pony's bij te zetten.
ook kunnen herten in geval van angst behoorlijk schade aanrichten met hun hoorn bij de shet.