Boeken over het gedrag van paarden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla__

Boeken over het gedrag van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:00

Hoi,

Ik ben opzoek naar goede, leerzame en interessante boeken die gaan over het gedrag van paarden. Dit omdat ik mij hier meer in wil verdiepen en ik het erg leuk vind om hierover te lezen. Ik opzoeken naar boeken die nieuw maximaal € 40,- kosten.

Als dit hier niet hoort, graag verplaatsen s.v.p.

Groetjes,
Priscilla

Urko

Re: Boeken over het gedrag van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:01

alexandra kurland
Montt roberts

zijn allemaal interresante schrijvers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:02

"Als fluisteren niet helpt" van André Geeroms, zeer interessant boek en wordt ook sterk aangeraden door Anky.

prijs rond de € 25 dacht ik

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:03

De Natuur van het Paard
door Dr Marthe Kiley Worthington

Citaat:
Het boek "The Behaviour of Horses in Relation to Management and Training", geschreven door Dr. Marthe Kiley Worthington, is eindelijk vertaald naar het Nederlands (mei 2009). Dr. Marthe Kiley Worthington is een etholoog en fervent paardenliefhebber. Bij haar staat de wetenschap in dienst van haar dierenliefde. Ze is vurig pleitbezorger voor een betere omgang met paarden en legt met dit boek de vinger op verschillende zere plekken. Haar manier van schrijven is niet betuttelend of dwingend, ze geeft je stof tot nadenken en praktische tips voor nuttige verbeteringen voor de omgang, training en huisvesting van je paard.

De schrijfster is een wetenschapper, ze heeft erg veel gestudeerd en onderzocht. Haar boek is hierdoor geen vage brei van een (altijd subjectieve) mening maar het is zoveel mogelijk op wetenschappelijke feiten berust. Ondanks dit feit is het boek beslist geen droge kost, noch is het moeilijk te begrijpen omdat ze geen vakjargon heeft gebruikt maar er juist voor heeft gekozen om het boek voor een breed publiek gemakkelijk leesbaar te houden. Dit heeft ze bewust gedaan omdat ze met haar boek beoogt de wereld van het paard gunstig te veranderen en het gros van de paardenhouders is nou eenmaal geen wetenschapper.

Het boek geeft je inzicht in het wezen paard, waarom is dit dier zoals hij is, hoe werken de hersenen, hoe leert hij, wat heeft hij nodig, enzovoorts. Wij vinden dit boek een aanrader voor iedereen die zijn paarden graag op een zo goed mogelijke manier wil begrijpen, houden en trainen. Het is zeer informatief voor de beginnende paardenhouder maar ook veel mensen die zich al jaren bezighouden met paarden kunnen er veel van opsteken.

Het boek is vertaald door Wilma Wedman. Het is een mooi gebonden hardcover van 203 pagina's met 73 illustraties en tabellen.

http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/mkboek.htm

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:04

'Gedrag van het paard' van Daniel Mills en nog iemand is een vrij technisch boek, maar ik vond het wel intressant. Gaat ook over leergedrag, evolutie...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:05

Citaat:
Als dit hier niet hoort, graag verplaatsen s.v.p.

Als je een mod een pb stuurt (Bv. die op dat moment online is), dan heb je zo antwoord, waar je het beste kunt plaatsen. ;)

Zoek je informatie rondom natuurlijk gedrag of meer rondom trainingsprincipes?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:06

"Een paard is een paard" van Mark Rashid.
Is ook erg leuk geschreven, vind ik

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:53

Bedankt allemaal ik ga is kijken welke boeken me wat lijken!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:17

PP --> OPG

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:26

Ga eens kijken op de site www.thinklikeahorse.org. Het is wel volledig in het engels en je moet opletten er staan een aantal filmpjes op "to do" en "not to do", maak dus het onderscheid.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:42

Ik heb een aantal jaar geleden het boek 'denken als een paard' gekregen, erg leuk en makkelijk leesbaar. in t boek wordt de belevingswereld van het paard uit gelegd en toegelicht met illustraties.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:06

Laatst bijgewerkt door xxmariska97 op 04-01-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:09

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:20

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:24

Cassidy schreef:
xxmariska97 schreef:

Dit is fictie, zou ik niet adviseren.

Je kunt heel veel opsteken over paardengedrag uit het boek van Pat Parelli, Natural-Horse-Man Ship.

maar ik heb er wel heel veel van geleerd ben nu veel "wijzer" geworden in paardengebied!! :D :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:04

Toch jammer dat bijv. in Heartland boekjes, oa. de Join Up wordt geadviseerd als de methode om een betere band met je paard te krijgen. Want dat is het niet. Dus: stukje verkeerde voorlichting.
Dus als jij denkt dat je door het lezen van die boekjes wijzer bent geworden op paardengebied, mag ik daar dan mijn vraagtekens bijzetten?

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:14

Cassidy schreef:
Toch jammer dat bijv. in Heartland boekjes, oa. de Join Up wordt geadviseerd als de methode om een betere band met je paard te krijgen. Want dat is het niet. Dus: stukje verkeerde voorlichting.
Dus als jij denkt dat je door het lezen van die boekjes wijzer bent geworden op paardengebied, mag ik daar dan mijn vraagtekens bijzetten?

je mag het van mij doen!! :+
Maar het is wel waar!!
ik ben er wijzer van geworden en mijn zus ook die heeft ook de hele serie gelezen!!
en ik ben er nu opnieuw aan begonnen.. :(:)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:57

Renza schreef:
De aard van het paard van Stephan Budiansky http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html kan alleen zo snel niet vinden of je hem nog nieuw ergens kan kopen, anders zou je evt op marktpaats ofzo kunnen kijken

Ik heb dit boek zelf ook en ik vond 'm interessant :j

Ik ben het wel met Cassidy eens dat boeken met fictieve verhalen wellicht niet de juiste informatie geven. Natuurlijk kun je die boeken lezen als je het leuk vindt en misschien kan je er wat van leren, maar vergeet niet dat de verhalen dus niet de bedoeling hebben om informatief/educatief te zijn. Dus kijk kritisch naar de informatie die je daar eventueel uit haalt ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:52

Gedrag en training - Linda Tellington-Jones
Natuurlijk paardrijden - Klaus Ferdinand Hempfling (en alle andere boeken van hem)
Alles van Monty Roberts
Natural Horsemanship - Pat Parelli
De taining van het jonge paard - Richard Maxwell
Uw paard beter begrijpen en opvoeden - DR Barabara Schöning (geloof ik)

Heartland zou ik niet aanraden, dit zijn leesboekjes, waarin uiteindelijk alle paarden genezen door Join Up, de werkelijkheid is heeeel anders ;)
Wat Cassidy al zegt, ben je daar echt wijzer van geworden? Ik niet eigenlijk. Ja, ik las over T-touch en Join up, maar ben me toch echt meer gaan verdiepen in die technieken, voor ik ze uitvoerde.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:40

Een praktisch boek van Monty is mijn trainingsmethoden in woord en beeld.
Toevallig weet ik dat Annemarie van der Toorn dit najaar ook met een boek komt voor volwassenen met praktische tips en oplossingen voor problemen in paardenomgang. Ik ben heel benieuwd!

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:51

monty roberts ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. ook het boek wat caroline020 noemt vind ik soms niet van zachtaardige trainingsmethoden getuigen.
boeken waar ik wat aan heb gehad:
boeken van mark rashid, in het bijzonder paarden liegen nooit
boeken van emiel voest
klaus hempfling
linda kohanov (moet je wat mee hebben, kan zweverig zijn soms)
linda tellington jones
chris irwin

succes!