wisselend gedrag (vooral in de winter)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saffierr

wisselend gedrag (vooral in de winter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 15:22

Ik vroeg me af of jullie paard(en) misschien ook zo anders zijn in de winter dan in de zomer?

Mijn 14jarige merrie is namelijk echt echt vervelend in de winter. ik kan er met dit weer niks mee beginnen!
in de winter is ze druk, schrikkerig, vervelend, chagerijnig & ik moet vooral niet proberen te gaan rijden,
als ik al heelhuids bij de bak aan kom, laat ze me alle hoeken zien, en de terug weg gaat ze keihard er vandoor langs de weg.
terwijl in de zomer kan ik uren met haar door het bos rijden, is ze vrolijk en kan ik ook met haar wandelen..

weet iemand misschien hoe dit komt?
of heeft tips? ik heb alleen beschikking tot een buitenbak & niet veel tijd, dus in de winter kan ik sowieso niet veel rijden..
of kent iemand dit gedrag?

ik heb namelijk al in geen 2 maanden meer gereden! ;(

_Tara_

Re: wisselend gedrag (vooral in de winter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:24

Hoeveel uur staat ze in de zomer op de wei en hoeveel uur in de winter?

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 15:28

ze gaat altijd 's ochtends zodra het licht is naar buiten & als het donker wordt weer naar binnen.
dus ze staat idd in de winter langer op stal, maar ik kan me niet voorstellen
dat ze zich daarom zo anders gedraagt!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:29

Mijn paard is ook frisser in de winter, niet gemeen, maar wat jolig...

Wat je kan doen:
- Minder tot geen krachtvoer geven (supplement voor de vitamines)
- Onbeperkt drooghooi
- Zoveel mogelijk beweging (niet 24 uur op stal)
- Longeren voor het rijden gaan
- Eventueel 2x per dag aan het werk zetten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:35

Sommige paarden reageren daar toch wel heftig op, dat ze langer in de stal staan.

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 15:36

ja dat klopt, longeren voor het rijden doe ik, als ik heelhuids aankom idd altijd!
maar ze doet niks in het land, ze staat een beetje op rust, het is 1 grote modderbende,
en ze krijgt 2 handjes krachtvoer..
alleen ik heb niet veel tijd, ze staat niet bij me thuis!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:45

Misschien is het een optie iemand te zoeken die je paardje zo 4x in de week kan longeren of ermee wandelen...

zwenkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:45

de term pis merrie zegt een hoop

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:56

uhmz mijn paard staat 24/7 buiten. (wel met 2dekens hoor ;) )
Nu in de winter doet hij niks anders dan slopen van weipalen en draad! Het is een ruin maar snap ook nie hoe dat zou komen, hij is altijd wel eentje geweest die iets uithaald maar zo erg als nu is het nog nooit geweest, hoe kan ik dat trouwens verkomen?! een Jollybal vind hij niet echt intressant,...
Eten krijg hij ook genoeg maar hij poept erop en loopt erdoor heen?! ;(

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:22

Misschien helpen wilgentakken!
Dat vinden paarden erg lekker en helpt bij mij beter dan jollyballen!

dynara schreef:
Nu in de winter doet hij niks anders dan slopen van weipalen en draad! Het is een ruin maar snap ook nie hoe dat zou komen, hij is altijd wel eentje geweest die iets uithaald maar zo erg als nu is het nog nooit geweest, hoe kan ik dat trouwens verkomen?! een Jollybal vind hij niet echt intressant,...

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:24

ben bang dat hij daar ook geen genoegen mee heeft maar het valt altijd te proberen dankjee ;)

doei schreef:
Misschien helpen wilgentakken!
Dat vinden paarden erg lekker en helpt bij mij beter dan jollyballen!

dynara schreef:

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:33

Wilgentakken in de stal leggen bedoel je?
Waar haal je die vandaan dan? :P
(Me paard verveeld zich zo snel)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:25

Soms worden die wilgenbomen gesnoeid en dan kan je ze zo langs de weg meenemen.
Mijn paard is er echt helemaal dol op! Er zit ook een soort verdovende werking in, dus voor paarden die wisselen of pijn aan hun mond hebben is het ook lekker. Het helpt ook koorts verlagend.

Ik zie soms ook in topics staan dat mensen takken van fruitbomen etc. voeren.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:41

Dat gedrag komt me wel wat herkenbaar voor. De twee dames die ik verzorg zijn bij verschillende weersomstandigheden ook rustiger of juist 'lastiger'. De oudste wordt gruwelijk sjaggerijnig met regenachtig en modderig weer, de jongste is met kou en wisselend weer stuiteriger en daardoor ook schrikkeriger, alsof ze dan teveel energie heeft en dingen zoekt om daarvan te schrikken zodat ze effe kan rennen. Niet zo heftig als TS beschrijft maar wel duidelijk verschillend. Komt dan ook nog bij dat de jongste dan ook brutaler wordt en haar moeder gaat pesten die daardoor nog sjaggerijniger wordt. :=
Ze komen elke dag buiten, krijgen regelmatige afleiding en krachtvoer naar behoefte. Bij hen zit het 'm echt gewoon in het weer en daar is, afgezien van alles overdekken en er een tropisch paradijs van maken, weinig meer aan te doen dan wat bv doei schreef of gewoon accepteren dat ze in de winter niet leuk zijn (alhoewel die vreselijk sjaggerijnige kop van die ouwe wel erg amusant is om naar te kijken). Overigens ken ik een ruintje die precies zo was. Zomers lekker relaxed en in de winter een drukke, harige stuiterbal die van de meest domme dingen de boom in vloog.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:35

Het kan wel zijn dat je paard te weinig beweging heeft. Ze staat langer op stal dan anders en áls ze buiten staat, staat ze in de modder en beweegt dus nog niet uit zichzelf.

Mijn paard stond (heel tijdelijk) in een inloopstal met uitloop naar buiten. De uitloop was zo modderig dat de paarden er uit zichzelf niet meer bewogen. Ik kon niet meer met mijn paard het erf af wegens onhandelbaarheid :+. Nu is ze verhuisd en weer de rust zelve.

Overigens gedragen paarden zich wel drukker/schrikkeriger met koude en winderig weer, maar het verschil zou m.i. niet zó groot moeten zijn.