paard bij zijn maatje weghalen???? I NEED HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Herve

paard bij zijn maatje weghalen???? I NEED HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 08:57

hallo,

ik heb een pony van 7 jaar. hij staat bij mijn opa, en hij is altijd samen met zijn super maatje; bart.
dat is een shetlander van ook 7 jaar. maar het probleem is dat als wij ze uit elkaar halen dan gaat herve (zo heeft ie dus)
heel hard hinniken en langs de omheining rennen. ze zijn dus onafschijdelijk.
maar herve gaat verhuizen. dus ik ben bang dat als ik hem zomaar bij bart weghaal dat hij helemaal depri wordt.
hij krijgt bij zijn nieuwe stal wel weer een nieuw vriendje (ook een shet) maar hoe kan ik hier het beste mee omgaan????

groetjes ongerust baasje van herve

Quinc

Re: paard bij zijn maatje weghalen???? I NEED HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:03

Je moet het gewoon doen, en proberen en kijken wat er dan gebeurd. Mischien worden ze na een tijdje wel rustiger, of je opa moet een ander gezelschaps paardje kopen voor Bart.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:49

Hou je ander paarde een beetje gezelschap met een ander dier waarmee hij goed om kan gaan. Of ga zelf vaker heen en een beetje spelen (als hij dat wil). Alsof jij zijn maatje bent.
Een ander dier, zoals ik zei, kan misschien ook helpen. Waar heeft hij een goede band mee naast Herve?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:09

Als je daarvoor nog genoeg tijd hebt zou ik het samenzijn proberen af te bouwen, dus ze regelmatig een poosje bij elkaar vandaan halen en dat steeds langer maken. Zodat ze allebei kunnen wennen aan alleen staan en alleen dingen doen. Misschien helpt dat.

Anders zou een nieuw maatje toch een goed oplossing zijn als dat mogelijk is.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:04

heel erg bedankt voor de reacties die jullie hebben gegeven!! iemand nog meer tips??

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:31

Dat onafscheidelijk zijn valt in praktijk erg mee is mijn ervaring; als hij eenmaal op een andere plek staat in een andere omgeveing past hij zich vast snel aan. De achterblijver heeft er iets langer last van; die blijft immers op zijn oude plekje zonder vriendje. Maar ook dat is na een dag of 2 gewend en in orde.....

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:54

okee, nog een vraagje. mijn pony herve die had last van schuren, maar de laatste tijd is dat minder. zou dat kunnen trugkomen als hij niet meer bij zijn vriendje staat?

Pient

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:56

Vind persoonlijk niet dat je een pony alleen moet laten staan. Het zijn tenslotte kuddedieren. Dus een nieuw maatje voor de achterblijver zou fijn zijn!

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:17

neuhh ik zal hem er mooi bij laten staan..
ik heb ook een pownie die bij de moeder staat onafschijdelijk!!! :(:) :(:)
mijn oom heeft ook 2 paardjes Borno en Biorna, Biorna is overleden aan een hartstilstand.....
Borno heeft 3 weken stilgestaan.. :(:)

mikado98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:23

Zet ze eerst eens een dagje weg bij elkaar en steeds langer.
Dan wennen ze er wel aan ;)

succes !!!

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:37

Ik heb mijn paardje bij zijn vriendin/vrouw weg gehaald :+ of nouja.. die merrie ging verhuizen :+
Heb niks aan hem gemerkt.. dat is het gekke..terwijl ze altijd .. echt altijd samen waren .. net een getrouwd stelletje en zij was zijn alles :+

drikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:51

Ik denk dat je hem eerst een beetje bij mekaar weg moet houden en dan dat rustig aan opbouwen en dan kan die wel weg! ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:53

maar komt de pony van je opa dan wel weer met een vriendje te staan?

marminoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:53

Hoe lang hebben ze nog samen?
Anders opbouwen. Beginnen met 5 minuutjes en zo uitbouwen, maar ik ben bang dat je daar geen tijd meer voor hebt?

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:03

Bij mij waren er ook 2 onafscheidelijk, in een groep van 4 paarden zag je hun altijd samen. Als de een uit het land werd gehaald rende de ander zich helemaal in het zweet.
Nu moest 1 van de andere 2 tijdelijk naar een andere stal en is uiteindelijk 1 van de 2 onafscheidelijke paarden, meegegaan.
Er gebeurde niks ! Zowel die ene die weg was gegaan merkte je niks aan, en de ander die achterbleef ging ook door alsof er niks aan de hand was. Terwijl ik altijd al zoiets had van "ojee, stel dat ze ooit gescheiden worden".
Nu is die ene weer teruggekomen (andere paardje is helaas overleden) en ze moesten eerst weer even wennen aan elkaar. Zelfs schoppen naar elkaar, ze zijn zo'n 5 weken uit elkaar geweest.
En nu weer de twee dikste maatjes :+:

Ik zou wel weer zorgen voor een nieuw maatje voor de achterblijver, ook een pony, geen ander dier, is toch nooit hetzelfde.
Nog mooier zou zijn als je een nieuw maatje er nu al bij zou kunnen zetten, nog even met je andere paardje erbij, als die dan weggaat, zijn die andere twee al aan elkaar gewend.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:31

het is niet zo dat we morgen gaan verhuizen of zo... misschien over een half jaartje.
heel erg bedankt voor alle tips. het paardje van mijn opa krijgt (uiteindelijk) ook een nieuw vriendje. maar dat kan nog wel even duren. ik had zelf gedacht om ze allebij in een andere wei te zetten zodat ze er wel aan kunnen wennen dat ze niet samen zijn. en uiteindelijk hun 'nieuwe' maatje bij hun in de wei. wat vinden jullie hier van?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:45

Dat is een goed begin, af en toe apart gaan zetten, en ook dan eentje weghalen en er wat mee doen zodat de ander alleen achter blijft (wel opbouwen qua tijd natuurlijk, anders krijg je panieksituaties).