eetmanier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sndr_vdb

eetmanier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 22:52

Hallo =)

Ik geef m'n arabier 's morgens altijd brokken, zo'n mengeling. Maar hij laat een deel van die gele cornflakesachtige stukjes meestal liggen .. Is er eventueel een manier om hem aan te leren dat hij alles moet opeten of gewoon accepteren?
In de stal laten staan tot het op is heb ik meestal geen tijd voor ..

Groetjes!

stoer

Re: eetmanier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:53

Misschien kun je eens een andere mengeling proberen ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:42

die gele stukjes zijn misschien niet lekker?
probeer dan dus ander voer

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:51

X
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 09-09-24 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:22

Ik zou me niet zo druk maken om het niet opeten van de 'cornflakes', want zo bar veel toegevoegde voedingswaarde hebben die niet voor je paard.
Er is veel geld te verdienen in paardenland en daar maakt de industrie dankbaar gebruik van door mensen vanalles wijs te maken over paardenvoer en wat je paard zogenaamd nodig heeft. De werkelijkheid ligt daar (helaas) vaak ver vandaan.
Als je echt wilt weten hoe het zit zal je iemand moeten zoeken die het welzijn van paarden boven zijn of haar eigen beurs stelt. Ron Hofman (www.bio-ron.com) is zo iemand. Ik heb menig paard fysiek en mentaal op zien bloeien door zijn adviezen en producten. Ik zou zeggen als je er mee in je maag blijft zitten zou ik hem gewoon vrijblijvend eens een mailtje sturen met je vragen omtrend voeding voor je paardje. Hij zal je in veel gevallen een helder antwoord op kunnen geven waar je veel aan hebt.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:24

pallavi schreef:
Ik zou me niet zo druk maken om het niet opeten van de 'cornflakes', want zo bar veel toegevoegde voedingswaarde hebben die niet voor je paard.
Er is veel geld te verdienen in paardenland en daar maakt de industrie dankbaar gebruik van door mensen vanalles wijs te maken over paardenvoer en wat je paard zogenaamd nodig heeft. De werkelijkheid ligt daar (helaas) vaak ver vandaan.
Als je echt wilt weten hoe het zit zal je iemand moeten zoeken die het welzijn van paarden boven zijn of haar eigen beurs stelt. Ron Hofman (http://www.bio-ron.com) is zo iemand. Ik heb menig paard fysiek en mentaal op zien bloeien door zijn adviezen en producten. Ik zou zeggen als je er mee in je maag blijft zitten zou ik hem gewoon vrijblijvend eens een mailtje sturen met je vragen omtrend voeding voor je paardje. Hij zal je in veel gevallen een helder antwoord op kunnen geven waar je veel aan hebt.

Maar het is niet dat ik denk van oh hij krijgt niet genoeg voedingswaarde van het een of het andere, het ligt meer bij iets stoms. Als hij klaar is met eten en die stukjes blijven in z'n bak liggen laat ik meestal z'n stal open overdag zodat ze binnen en buiten kunnen. Maar ik heb ook nog een pony en als dan de stal van de arabier open is gaat zij al het overgebleven voer opeten en dat is niet echt wat ik wil .. Meestal haal ik het voer uit z'n bak zodat de bak dan toch nog leeg is, maar ik zou dit liefst niet altijd willen doen ..

Maar wat dan wel gebeurt: Ik had de stal van de arabier vanmorgen vandaag dicht gelaten. Er lag natuurlijk nog vanalles in z'n bak. En toen ik vanavond naar achter ging zag ik wel dat alles op is, dus hij eet het wel op als hij wat honger heeft. Ik was dan aan het denken om minder te geven zodat hij het dan misschien wel opeet, maar ik zou het liefst toch meer geven..

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:59

Dat is een hele verhelderende reactie :) Nu begrijp ik veel beter je invalshoek. Mijn eerdere feedback kan je denk ik als een tip gebruiken die je misschien ooit van pas kan komen.
Wat betreft je situatie, tja... Is het echt een probleem als de pony het opeet? Vanwege gezondheid ofzo? Ik zie het probleem waar je nu precies tegenaanloopt nog niet helemaal denk ik.
Het komt op mij over alsof je paardjes gewoon vanuit hun eigen behoefte aan voedsel met elkaar uitwisselen. Net als bij mensen; als ik mijn olijven niet lust mag mijn moeder ze altijd van mijn bord pikken ;)

Maar misschien moet je nog even wat meer achtergrondinfo geven zodat je ook echt een advies kan krijgen waar je een stap mee verder komt, want daar ligt wel je behoefte, anders plaats je hier geen oproep, toch?

Laten we eens met elkaar brainstormen wat er precies aan de hand is en hoe we dat kunnen oplossen.
Dat noemen we dan maar even het 'cornflakes-vraagstuk' ;)
Kom maar met de info zou ik zeggen :)

DubDubDub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 02:15

sommige paarden worden het beu om steeds het zelfde te eten ..
mijn pony at eerst ook altyd zijn cornflakes (die mais dus) altijd op omdat hij dat bij kreeg om te verdikken, na een tijde was hij het beu en at hij zijn gewonne mengeling er tussen uit en liet hij de mais liggen .. dan met zemelen geprobeert , at hij goed , na een half jaartje liet hij dat ook weer liggen .. vraag me niet hoe een paard zo handig is om mengeling apart op te eten als je het mengt met mais of zemelen! :+ gewoon ander eten proberen ! :)

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 14:07

pallavi schreef:
Dat is een hele verhelderende reactie :) Nu begrijp ik veel beter je invalshoek. Mijn eerdere feedback kan je denk ik als een tip gebruiken die je misschien ooit van pas kan komen.
Wat betreft je situatie, tja... Is het echt een probleem als de pony het opeet? Vanwege gezondheid ofzo? Ik zie het probleem waar je nu precies tegenaanloopt nog niet helemaal denk ik.
Het komt op mij over alsof je paardjes gewoon vanuit hun eigen behoefte aan voedsel met elkaar uitwisselen. Net als bij mensen; als ik mijn olijven niet lust mag mijn moeder ze altijd van mijn bord pikken ;)

Maar misschien moet je nog even wat meer achtergrondinfo geven zodat je ook echt een advies kan krijgen waar je een stap mee verder komt, want daar ligt wel je behoefte, anders plaats je hier geen oproep, toch?

Laten we eens met elkaar brainstormen wat er precies aan de hand is en hoe we dat kunnen oplossen.
Dat noemen we dan maar even het 'cornflakes-vraagstuk' ;)
Kom maar met de info zou ik zeggen :)

Ik zal eens beginnen =)
Ofja eigenlijk is er niet veel te zeggen. Het is vooral vervelend dat de pony het opeet ja, vooral omdat ze anders weer te dik wordt. En bij ons thuis is het niet van 'eten uitwisselen' maar meer pony tegen arabier: "Opzij, geef me u eten". Dus ook als hij nog rustig aan het eten is en z'n staldeur is open komt de pony na haar maaltijd( natuurlijk veel minder) al aangecrost om hem weg te jagen en de arabier doet daar niks tegen want de pony is de baas in huis ..

En ik denk als ik bij de volgende bestelling voer misschien beter voer vraag met vooral minder van die 'cornflakes'. Dus eigenlijk alleen biks. Want die vind hij wel lekker en kan hij wel wat sneller dik van worden denk ik. Maar zijn ze zoiets niet sneller beu? Alleen maar hetzelfde .. Of bestaat er ook voer met vooral biks en beetje cornflakes.. ?
Maar het duurt nog wel even eer ik nog een bestelling doe. 2-3 maanden.

Ik denk dat je nu wel beter begrijpt wat ik bedoel =)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:33

Ik neem aan dat er niet per dag een kilo cornflakes blijft liggen waardoor de pony dik wordt, dus ook daar zou ik me niet al te druk om maken... Ik denk ook dat vooral wij (mensen) de kruidenmueslies erg lekker vinden ruiken en een paard vindt het qua smaak ook vast lekker, maar brokken worden vaak ook prima gewaardeerd door de paarden ;)

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:12

Nu begrijp ik inderdaad beter waar je tegenaan loopt. Uit je verhaal maak ik op dat de pony liever niet verder moet aankomen en de arabier juist weer wel. Dat is altijd wat ingewikkelder als je paarden samen hebt staan.
Toch blijf ik wel bij mijn eerste tip. Als je je arabier biologische brokken geeft krijgt hij in verhouding meer voedingsstoffen binnen en hoef je waarschijnlijk wat minder te voeren, zodat hij het ook sneller opheeft en je daar minder lang op hoeft te wachten.
Maar net als bij mensen is het wel belangrijk dat de darmflora goed is. Je bent namelijk niet wat je eet, maar wat je opneemt. Voor paarden is dat niet anders. Het is duur voeren als de darmflora van je paard niet goed is.

Wat voeding zoals muesli betreft. Granen gaan oxideren zodra ze gebroken worden, waardoor de voedingswaarde zakt. Als je je paard een mix van granen wilt geven is ongebroken graan het beste. Daar moet je paard ook beter op kauwen en dat is beter voor het gebit!
Bix bevat vaak een bindmiddel en andere stoffen die niet goed zijn voor je paard. Wanneer je je paardje voer geeft zonder belastende toevoegingen erin zal je dat snel terugzien in zijn gezondheid.
Het is ook helemaal afhankelijk van de intensiteit van je training hoeveel krachtvoer je paard nodig heeft. Als de kwaliteit van je ruwvoer (hooi+stro) en je gras goed is hoef je helemaal niet zoveel bij te voeren, dat is echt een fabeltje wat de industrie ons wijs maakt om meer poen te verdienen.

Ik zou dus gaan voor een kwalitatief betere brok (liefst biologisch), zodat je minder hoeft te voeren en je paardje het al op heeft voordat de pony zich ermee komt bemoeien.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 14:49

pallavi schreef:
Nu begrijp ik inderdaad beter waar je tegenaan loopt. Uit je verhaal maak ik op dat de pony liever niet verder moet aankomen en de arabier juist weer wel. Dat is altijd wat ingewikkelder als je paarden samen hebt staan.
Toch blijf ik wel bij mijn eerste tip. Als je je arabier biologische brokken geeft krijgt hij in verhouding meer voedingsstoffen binnen en hoef je waarschijnlijk wat minder te voeren, zodat hij het ook sneller opheeft en je daar minder lang op hoeft te wachten.
Maar net als bij mensen is het wel belangrijk dat de darmflora goed is. Je bent namelijk niet wat je eet, maar wat je opneemt. Voor paarden is dat niet anders. Het is duur voeren als de darmflora van je paard niet goed is.

Wat voeding zoals muesli betreft. Granen gaan oxideren zodra ze gebroken worden, waardoor de voedingswaarde zakt. Als je je paard een mix van granen wilt geven is ongebroken graan het beste. Daar moet je paard ook beter op kauwen en dat is beter voor het gebit!
Bix bevat vaak een bindmiddel en andere stoffen die niet goed zijn voor je paard. Wanneer je je paardje voer geeft zonder belastende toevoegingen erin zal je dat snel terugzien in zijn gezondheid.
Het is ook helemaal afhankelijk van de intensiteit van je training hoeveel krachtvoer je paard nodig heeft. Als de kwaliteit van je ruwvoer (hooi+stro) en je gras goed is hoef je helemaal niet zoveel bij te voeren, dat is echt een fabeltje wat de industrie ons wijs maakt om meer poen te verdienen.

Ik zou dus gaan voor een kwalitatief betere brok (liefst biologisch), zodat je minder hoeft te voeren en je paardje het al op heeft voordat de pony zich ermee komt bemoeien.

Oke, Ik wil dat wel eens gerust proberen. Het zou fijn zijn als hij sneller klaar is en het gezonder is =)

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:17

Zoals ik al zei heeft Bio-Ron (Ron Hofman) hele goeie brokken. Zijn producten zijn ook doorgemeten door holistisch veearts Erik Laarakker en komen daar heel goed uit (de meeste andere brokken en muesli's niet). Je hebt dan de gewone brok, de plus-brok of de 'muesli' dat is een mix van een brokje met gemengde ongebroken granen. Op zijn site staan de verschillende verkooppunten in Nederland. Je kan hem dus ook even vrijblijvend bellen om te vragen wat jouw paardje nodig zou hebben aan brok/muesli gezien de achtergrond van zijn bezigheden. Dan kan hij even met je meedenken en advies geven welke brok het beste voor hem zou zijn. Zou ik gewoon even doen, dan kan je daarna altijd nog besluiten om wel of niet de brokken van Ron te proberen.
Ik zou dan ook even kijken of je de Bokashi kan proberen. Dat zijn gefermenteerde granen met micro-organismen erin die op de darmflora en het immuunsysteem van je paard werken waardoor hij meer voedingsstoffen op kan nemen uit zijn brokjes. In tegenstelling tot veel pebiotische producten die in de maag al afgebroken worden komt Bokashi wel in de darmen.
Maar dat is natuurlijk helemaal aan jou. Ben gewoon maar even met je mee aan het denken.
Lijkt me dat je voor nu in ieder geval iets hebt wat je kan gaan proberen :)
Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:51

Veel paarden weten wel wat ze nodig hebben, misschien zijn die gele dingen niet goed voor hem.
Ik vind het verhaal boven mij wel een goed verhaal en kan me daar wel bij aansluiten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:34

Mijn paard was ook zo'n uitzoeker.. of er nou knoflook brokjes, snippers of teentjes ingingen, hij
liet ze ALTIJD liggen (achteraf blijkt dat knoflook helemaal niet goed is voor een paard en dat ze
er zelfs een vergiftiging van kunnen krijgen als ze tevaak knoflook krijgen) maar oke.

Ook als muesli + bix in zijn bak lag at hij eerst de muesli op en daarna de bix. En soms als het
kuilgras wat scherp rook of er zat wat schimmel in dan hadden alle paarden het op en lag het
er bij mij nog in maar was wel al het schone stro uit mijn stal verdwenen. En gaf ik hem een
andere pluk kuilgras stond hij er direct aan te knagen. (het was een eet-monster)

Misschien hecht je paard er geen waarde aan of vind hij het gewoon niet lekker, zolang het niet
nat is kun je het gewoon laten liggen, tenzij er echt een berg in ligt ofzo. Hij eet het vanzelf
wel een keertje op.. ik zou me er niet te druk om maken.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:53

svdijk86 schreef:
Mijn paard was ook zo'n uitzoeker.. of er nou knoflook brokjes, snippers of teentjes ingingen, hij
liet ze ALTIJD liggen (achteraf blijkt dat knoflook helemaal niet goed is voor een paard en dat ze
er zelfs een vergiftiging van kunnen krijgen als ze tevaak knoflook krijgen) maar oke.

Ook als muesli + bix in zijn bak lag at hij eerst de muesli op en daarna de bix. En soms als het
kuilgras wat scherp rook of er zat wat schimmel in dan hadden alle paarden het op en lag het
er bij mij nog in maar was wel al het schone stro uit mijn stal verdwenen. En gaf ik hem een
andere pluk kuilgras stond hij er direct aan te knagen. (het was een eet-monster)

Misschien hecht je paard er geen waarde aan of vind hij het gewoon niet lekker, zolang het niet
nat is kun je het gewoon laten liggen, tenzij er echt een berg in ligt ofzo. Hij eet het vanzelf
wel een keertje op.. ik zou me er niet te druk om maken.

Ja ik denk ook dat hij het niet zo lekker vind en als ik 's avonds ze weer eten ga geven is z'n bak ook wel meestal leeg dus gedurende dag eet hij het wel op.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:06

pallavi schreef:
Zoals ik al zei heeft Bio-Ron (Ron Hofman) hele goeie brokken. Zijn producten zijn ook doorgemeten door holistisch veearts Erik Laarakker en komen daar heel goed uit (de meeste andere brokken en muesli's niet). Je hebt dan de gewone brok, de plus-brok of de 'muesli' dat is een mix van een brokje met gemengde ongebroken granen. Op zijn site staan de verschillende verkooppunten in Nederland. Je kan hem dus ook even vrijblijvend bellen om te vragen wat jouw paardje nodig zou hebben aan brok/muesli gezien de achtergrond van zijn bezigheden. Dan kan hij even met je meedenken en advies geven welke brok het beste voor hem zou zijn. Zou ik gewoon even doen, dan kan je daarna altijd nog besluiten om wel of niet de brokken van Ron te proberen.
Ik zou dan ook even kijken of je de Bokashi kan proberen. Dat zijn gefermenteerde granen met micro-organismen erin die op de darmflora en het immuunsysteem van je paard werken waardoor hij meer voedingsstoffen op kan nemen uit zijn brokjes. In tegenstelling tot veel pebiotische producten die in de maag al afgebroken worden komt Bokashi wel in de darmen.
Maar dat is natuurlijk helemaal aan jou. Ben gewoon maar even met je mee aan het denken.
Lijkt me dat je voor nu in ieder geval iets hebt wat je kan gaan proberen :)
Succes!

Wat is het verschil tussen die brokken en de bokashi, want er is toch een serieus verschil in de prijs? En waarom denk je dat bokashi voor mij geschikt zou zijn?