Mag ik nog meer vragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovebinache

Mag ik nog meer vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 15:16

een lekker raar berichtje, weet niet of het hier goed staat, kan in drie verschillende onderdelen, ... nja
Beste bokkers,

Ik heb sinds twee jaar een eigen pony. Binache, een beetje een zware New-Forestmerrie, lekker koppig, een echte merrie en 1m45 hoog.
Ze is super in alle opzichten, maar het probleem ligt nu eerder bij mij.
Ze is nu 13 jaar en is altijd al, tot twee jaar geleden, manegepony geweest. Ze mocht gewoon doen wat ze wil, dus liep ze met haar hoofd in de lucht en met haar nek stijf. Wanneer je haar op de sprong aanstuurde liep ze ophet laatste moment de andere kant op. Je kon er absoluut niet mee springen.
Ook sloeg ze paarden die dicht in haar buurt durfde te komen en beet iedereen die haar op wilde zadelen. Ze stapte in telgang, draafde wel goed en crosste weg in galop.
Kortom; ik werd halsoverkop verliefd op haar, kon ik het helpen?

Nu heb ik ze twee jaar geleden gekocht en ben toen pas na een half jaar serieus beginnen rijden.
Nu, na anderhalf jaar trainen, springt ze gemakkelijk 1.10m in parcours, loopt ze netjes aan de teugel, wijken, schouderbinnenwaarts, achteruit gaan en eenvoudige wissels vormen ook compleet geen probleem meer. Ze loopt er met haar achterhand steeds meer onder, zit nu op ongeveer 40% op de voorhand en 60% achterhand (als je snapt wat ik bedoel, zo zeggen we het op stal). Ze heeft een nette dressuurgalop, heeft in die twee jaar geen been meer opgehoffen naar andere paarden of mensen en heb ik ze nog nooit weten bijten. Ze volgt me als een hondje overal naartoe en ik vindt haar helemaal geweldig.

Maar op de een of andere manier wil ik meer: vliegende wissels, appuyeren (zijn we nu al mee bezig), netjes op de achterhand, verzamelen in galop, uitgestrekte draf.
Ik wordt dan altijd een beetje geambeteerd wanneer het na twee weken trainen écht niet lukt en dan denk ik; ze heeft op twee jaar al zoveel bereikt, mag ik dan nog wel meer vragen van mijn paardje, is dat wel fair ten opzichte van haar? Zou ik niet gewoon hier stoppen, en dit perfectioneren, maar niet nog meer vragen qua oefeningen?

Wat denken jullie ?

petitparis

Re: Mag ik nog meer vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:22

ik denk dat je gerust ambitie mag hebben en meer oefeningen kan proberen aanleren, maar dat je voor alles de nodige rijd moet nemen. En bovenal naar je pony "luisteren" kan ze het fysiek en mentaal aan. Want als je pony gefrustreerd raakt in het dressuren, dan gaat de fun eraf voor jou en haar...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:41

Spieropbouw kost minimaal 6 weken, dus je 2 weken zijn wat kort om te zeggen dat het niet lukt.
Daarnaast heeft deze pony flink wat jaren een heel ander bewegingspatroon gehad dan jij nu de laatste 2 jaar van haar vraagt. Je kan dan niet verwachten dat binnen die tijd de pony op het niveau van een vanaf het begin zo getrained dier van die leeftijd loopt. Neem de tijd, breng variatie in je training (bv vrijheidsdressuur is leuk, en die oefeningen zijn ook goede voorbereiding op hogere dressuuroefeningen) en vraag niet teveel verschillende dingen tegelijk. Ga stap voor stap, dan blijft er wat nieuws om te doen als jullie de oefening beheersen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:45

lovebinache schreef:
[size=7]
Maar op de een of andere manier wil ik meer: vliegende wissels, appuyeren (zijn we nu al mee bezig), netjes op de achterhand, verzamelen in galop, uitgestrekte draf.
Ik wordt dan altijd een beetje geambeteerd wanneer het na twee weken trainen écht niet lukt

Ik mocht willen dat ik na 2 weken trainen met mijn paarden een correcte vliegende wissel of een correct appuyement neer kon zetten. Daar gaat echt veel meer tijd overheen.
Ik ben wel van mening dat ieder gezond paard deze onderdelen moet kunnen. De één leert het wat sneller en gemakkelijker dan de ander, en de één kan ze wat soepeler en flitsender dan de ander, maar ieder gezond paard kan het. Daarvoor is een goede dosis vertrouwen, doorzettingsvermogen en geduld nodig.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:42

Ik heb er nu meer dan 4 maanden over gedaan om met m'n paard aan de hand naar buiten te kunnen zonder meegesleurd te worden. Twee weken is wel erg kort om zo'n moelijke oefening te leren.

Mocht je nou echt merken dan je pony gefrustreerd of opgewonden raakt, dan zou ik nog even wachten met de moeilijkere oefeningen en genieten van wat je nu allemaal hebt bereikt, want dat is niet niks ;)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:51

Zolang je paard het leuk blijft vinden en niet gefrustreerd raakt kan je best doorgaan lijkt me, als je inderdaad rekening mee houdt dat het soms gewoon tijd kost. Het kan ook wel eens helpen om af en toe een pauze in te lassen als je zelf gefrustreerd raakt, even wat anders gaan doen wat goed gaat en waar je lol in hebt, en dan met frisse moed verder. Soms valt het kwartje dan ineens sneller dan wanneer je aan 1 stuk stug door blijft gaan.

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 21:17

Het is ook niet dat ik na twee weken een oefening klaar wil hebben.
Maar als ik geen enkele vooruitgang zie in het werk, dan wel. en dan bedoel echt niets, hé...
En zij geraakt niet gefrustreerd, dat ben ik alleen.
Zij vindt alles wel leuk, zolang het maar uitdagend is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:25

Geef het nog wat tijd :)

Misschien was ze tot hiertoe heel snel weg met nieuwe oefeningen e.d., maar nu zal ze het wat moeilijker gaan vinden en dat vraagt dus ook meer tijd.
Pikt ze het op termijn nog steeds niet op, dan heeft ze misschien haar eigen hoogste niveau bereikt en dan is ze 'volleerd' voor haar normen.

Misschien ligt jouw ambitie hoger dan wat zij je kan bieden?

Goed dat je je afvraagt wat eerlijk is voor haar, het antwoord zal zich zeker nog uitwijzen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:50

Heb je het paard ook al eens vakantie gegeven? Dat wil ook wonderen doen, voor zowel jou als je paard. Even lekker 2 weekjes buiten wandelen, beetje poetsen en gewoon bij elkaar zijn.

Rij je ook wel eens buiten? Daar zijn ze vaak wat frisser en die energie kun je weer goed gebruiken voor eventuele nieuwe oefeningen (zoals de verzamelde galop en uitgestrekte draf). En die later pas weer in de bak toepassen.

Dus lekker vakantie en wat meer afwisselen. Zit ze wel helemaal los in haar lichaam? Het kan ook zijn dat er toch nog iets vast zit van de tijd bij de manege, dan zijn moeilijkere oefeningen natuurlijk ook lastig. Keertje osteopaat langs laten komen?

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:08

Ik zou gewoon rustig aan doen, ik zeg gewoon alles op z`n tijd. En dan komt het vast allemaal goed. Ik denk dat je wel nu meer van je paard mag gaan vragen, dus waar je al mee bezig bent nu zeg maar. Maar als hij het vandaag niet doet, zou ik overmorgen weer is rustig aan gaan proberen. Maar verder kun je er wel gewoon meer van vragen denk ik.

xtara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:13

zolang je paard het leuk blijft vinden kan je denk ik gewoon doorgaan. Maar wel rustig aan.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:58

Ik denk dat je best nog wel meer van haar mag vragen, maar je moet niet verwachten dat je het haar allemaal in 2 weken hebt aangeleerd. Geduld hebben is ook een kunst namelijk.

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:48

Plezier hebben lijkt me het belangrijkste, dan volgt de rest waarschijnlijk wel. Misschien heeft ze even haar 'verzadigingspunt' wat betreft vooruitgang bereikt en heeft ze de tijd nodig om dat even allemaal door te nemen. Zolang zij het leuk en spannend vind zou ik zeggen: zeker niet opgeven!