Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:De kleur van de vacht van een paard heeft daar helemaal niet mee te maken.
De manier van omgang met je paard des te meer.
Als jij bij het poetsen van je paard weerstand tegenkomt, door maaien, trappen, lelijke gezichten.
Dan ga je terug naar een punt waar je die weerstand niet tegenkomt. Waar het paard het lekker vindt.
Van daaruit ga je je zachtjes weer toetasten naar een punt waar je weerstand kreeg.
Krijg je weer weerstand, ga je terug naar een plek waar hij het wel lekker vindt.
De methode heet `advance and retreat`
Als je dit konsekwent doet, zul je zien dat het gaandeweg steeds beter wordt.
Maar het vermijden van de roskam zou ik niet doen.
Want nu laat je de roskam liggen, en morgen de zweep, en overmorgen iets anders.
De weerstand die je krijgt is pure dominantie.
En daar kun je, en daar moet je aan werken.

) maar ik mag wel gewoon haar achterhand poetsen
Yanouuu schreef:Ik sluit me bij Cassidy aan.
Toen ik die van mij net had mocht ik haar achterhand niet poetsen, dan ging ze of trappen (niet richting mij, maar ze dreigde dus wel) of ze ging gewoon met haar achterhand draaien zodat ik vast zat tussen haar en de muur. En daar zijn we, natuurlijk, aan gaan werken omdat ik dat gewoon echt niet vond kunnen en nu laat ze misschien nog wel merken dat ze het liever niet heeft (dan kijkt ze me zo aan van: 'pfff nou oke dan maar') maar ik mag wel gewoon haar achterhand poetsen