delerium schreef:als je schrijft dat hij je niet eens ziet staan is het denk ik zaak om daarmee te beginnen. Weet niet, maar mn paard heeft 23 upd om zijn maantjes te kammen, grasjes te tellen, woezels te zien, met zijn vriendjes te spelen, te eten en te etteren naar hartelust. Maar als ik er ben is het minste wat ik van hem verwacht (eis) dat hij mij met respect behandelt. Slaan/trappen/bijten/over me heen walsen? Geen haar op m'n hoofd...
Op het moment dat hij steigert ben je eigenlijk gewoon te laat. Daarvóór moet zijn aandacht al bij jou zijn. Kleine opdrachten, positieve beloningen, constante communicatie. 3 stapjes voor, 1 terug, stapjes voor, pasje draf, overgang ho-draf, draf-ho, plotselinge wendingen, hou gewoon zijn aandacht erbij.
Steigert hij alsnog; dan ga ik (en dat zullen sommigen met me oneens zijn) een seconde of 15 compleet uit m'n stekker. Schreeuwen, een schop, wilde bewegingen, en ACHTERUIT moet-ie. Na die 15 seconden; klaar, punt, basta.
zo heb ik ooit een emmer gegooit naar mijn jaarlingetje. Gewoon omdat ze al buiten bereik was om haar een tik te geven. En had een emmer in mijn hand. Die smeet ik gewoon naar d'r toe. Had ik eigenlijk ook niet zo goed over nagedacht en deed het maar gewoon.... ze heeft me echt een tijdje van een afstandje overrompeld staan toekijken. Dus het heeft wel gewerkt.