Shetlander Bijt en Stijgert wat nu?!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KRFEMA

Shetlander Bijt en Stijgert wat nu?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 12:56

even korte uitleg :

Ik verzorg al twee jaar een shetlander hengst, doe al een hele tijd VD met hem,
daardoor is het steigeren al veel minder geworden, maar nu steigert hij nog altijd en bijten kan hij ook niet laten..
als ik met hem ga wandelen gaat ie ook lekker steigeren en is het alsof ik er niet eens sta!
( ook is hij van niks bang,hij schrikt van niks .. is dus van niks onder de indruk :? - ookal mag ik een een flinke
tik geven omdat zijn gedrag echt over dreven is! dan nog kijkt hij daar niet om en achter
2min doet hij juist het zelfde )

heeft er iemand tips?!
Alvast bedankt !

Phaedra_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:03

Hoi,
Wat je kunt proberen is: Als hij begint te stijgeren, je stem erg kwaad laten klinken. Zo zal hij het wel merken na een tijd. En als dit echt niet helpt moet je eens proberen door een tik te geven op de buik van de pony zodra hij staat. Want paarden hebben een erg gevoelige buik en zo zal die wel begrijpen dat het niet de bedoeling is om te liggen stijgeren terwijl je dit niet vraagt. ;D De tik kan je geven met een halstertouw of zweepje evt. een longeertouw maar dat is redelijk onhandig omdat het zo lang is hé.
Ik hoop dat dit een beetje zal helpen.
Grtjs x

DreamUp

Re: Shetlander Bijt en Stijgert wat nu?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:07

Ik zou hem zeker geen tik tegen zijn buik geven als hij staat, de kans is groot dat die dan alleen maar hoger gaat.
Voor het bijten klinkt heel raar dat weet ik, maar in de oor terug bijten heeft hier altijd heel goed geholpen.
Klinkt heel zielig voor sommige mensen alleen ik had hier ook een bijterige pony, van alles geprobeert, met stem straffen, een tik geven niks had effect, 1 keer terug gebeten in der oor (niet eens hard of doorbijten ofzo!) en toen was het gelijk over. :)

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:08

Heb ook al bij andere reactie gelezen een een tik op de bost te geven.
zal zeker jou raad opvolgen! - probleem is ook, als hij steigert dat hij naar mij komt wanneer ik afstand neem.. hij is even groot als hij op z'n achter benen staat.. maar zal dit zeker proberen, bedankt!

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:22

- voor het steigeren, een tik tegen de borst?
Het bijten heb ik nog gehoord dat dit helpt, maar vond dit echt grappig ..
of dit zou helpen heb ik nooit geprobeerd, misschien toch maar eens proberen!
( wie weet dat hij het nu door heeft dat dit niet de bedoeling is om zomaar
even lekker te gaan bijten! ) :P

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:34

als je schrijft dat hij je niet eens ziet staan is het denk ik zaak om daarmee te beginnen. Weet niet, maar mn paard heeft 23 upd om zijn maantjes te kammen, grasjes te tellen, woezels te zien, met zijn vriendjes te spelen, te eten en te etteren naar hartelust. Maar als ik er ben is het minste wat ik van hem verwacht (eis) dat hij mij met respect behandelt. Slaan/trappen/bijten/over me heen walsen? Geen haar op m'n hoofd...
Op het moment dat hij steigert ben je eigenlijk gewoon te laat. Daarvóór moet zijn aandacht al bij jou zijn. Kleine opdrachten, positieve beloningen, constante communicatie. 3 stapjes voor, 1 terug, stapjes voor, pasje draf, overgang ho-draf, draf-ho, plotselinge wendingen, hou gewoon zijn aandacht erbij.
Steigert hij alsnog; dan ga ik (en dat zullen sommigen met me oneens zijn) een seconde of 15 compleet uit m'n stekker. Schreeuwen, een schop, wilde bewegingen, en ACHTERUIT moet-ie. Na die 15 seconden; klaar, punt, basta.

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 19:10

vandaag wat grondwerk gedaan, en hij was een engeltje, niet te geloven maar toch waar! :P
had wat hindernissen gedaan, waar hij over en tussen moest lopen, heeft niet gebeten en gesteigerd!
- bedankt voor al de tips! :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:14

delerium schreef:
als je schrijft dat hij je niet eens ziet staan is het denk ik zaak om daarmee te beginnen. Weet niet, maar mn paard heeft 23 upd om zijn maantjes te kammen, grasjes te tellen, woezels te zien, met zijn vriendjes te spelen, te eten en te etteren naar hartelust. Maar als ik er ben is het minste wat ik van hem verwacht (eis) dat hij mij met respect behandelt. Slaan/trappen/bijten/over me heen walsen? Geen haar op m'n hoofd...
Op het moment dat hij steigert ben je eigenlijk gewoon te laat. Daarvóór moet zijn aandacht al bij jou zijn. Kleine opdrachten, positieve beloningen, constante communicatie. 3 stapjes voor, 1 terug, stapjes voor, pasje draf, overgang ho-draf, draf-ho, plotselinge wendingen, hou gewoon zijn aandacht erbij.
Steigert hij alsnog; dan ga ik (en dat zullen sommigen met me oneens zijn) een seconde of 15 compleet uit m'n stekker. Schreeuwen, een schop, wilde bewegingen, en ACHTERUIT moet-ie. Na die 15 seconden; klaar, punt, basta.

zo heb ik ooit een emmer gegooit naar mijn jaarlingetje. Gewoon omdat ze al buiten bereik was om haar een tik te geven. En had een emmer in mijn hand. Die smeet ik gewoon naar d'r toe. Had ik eigenlijk ook niet zo goed over nagedacht en deed het maar gewoon.... ze heeft me echt een tijdje van een afstandje overrompeld staan toekijken. Dus het heeft wel gewerkt.

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 19:16

- heb nu al véél tip, dus veel afwisselingen maken en paardje bezig houden, bedankt allemaal (: