Paard en pony zijn onafscheidelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

festilavano

Paard en pony zijn onafscheidelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:33

Lavano, mijn (verzorg)paard waar ik binnenkort ook wedstrijden mee ga rijden staat samen met een kleinere pony, een kleine welsh (ricky) gestald achter het huis van de eigenaren. Deze twee zijn zo ontzettend gehecht aan elkaar dat het soms behoorlijke hinderingen met zich meebrengt als ik Lavano uit de wei haal of met hem wil gaan rijden, Lavano loopt slecht mee aan de hand omdat hij terugtrekt naar Ricky en met rijden raakt hij vaak in paniek als Ricky niet goed in zicht is. Zelfstandig naar buiten gaan kan niet, Lavano draait dan aan het eind van de straat dan gewoon om en je brengt er niets tegenin, want hij gaat gewoon op zijn achterbenen staan of begint te bokken, ook Ricky staat in zijn stal in tussentijd continue te hinniken en panisch te doen. Met een ander paard of pony voorop met buitenrit is het nog wel te doen, maar ook dan wijkt hij niets af van het andere paard en moet hij absoluut daarbij blijven, ik denk dat hij alleen gewoon heel onzeker is en echt een maatje nodig heeft. Straks als we wedstrijden gaan rijden weet ik niet hoe dit zal lopen, want ook op nieuwe plekken waar hij nog nooit is geweest is hij altijd ontzettend bang en is er altijd wel een hoek o.i.d in de bak of wei waar hij niet langs doet, als hij dan op dezelfde plek een paar keer is geweest gaat het meestal beter. Als iemand ervaring heeft met dit soort situaties of weet wat te doen, laat graag van je horen want dat kan ik ontzettend goed gebruiken! Alvast bedankt!

Elles

Re: Paard en pony zijn onafscheidelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:48

Dit is geen rijtechnisch probleem en hoort dus niet op RT-P ;)
Ik heb het verplaatst naar OPG. Kijk even rustig rond op bokt, voor bijna ieder onderdeel/onderwerp is wel een apart subforum waar je je vragen kwijt kunt.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:22

Ik heb wel eens jonge paardjes verzorgd die al vanaf de opfok samen stonden en dat ging inderdaad ook vaak met veel herrie en gedoe. Ik had toen gelukkig alle tijd om ermee aan de slag te gaan, dus nam er dan gewoon eentje mee om hem uit zicht van de ander even te gaan borstelen en dan na een paar minuutjes weer terug naar zijn vriendje te brengen. Dit heb ik iedere keer langzaam opgebouwd naar langer borstelen, daarna borstelen en een wandelingetje. Uiteindelijk kon ik er uren mee wegblijven en werd er alleen even gehinnikt bij het weggaan en terugkomen. Als hij leert dat hij altijd terugkomt vind hij het vast minder eng.

Alleen is dit wel een manier die veel tijd kost en is jouw paard waarschijnlijk wat ouder, dus misschien heeft iemand anders een beter plan voor je.

Doen ze het andersom trouwens ook? Als Ricky weggaat dat Lavano dan de tent afbreekt?

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:03

als 2 paarden een vriendschap hebben gesloten kunnen ze verlatings angst krijgen als een van beide weggehaald worden en een aanvankelijk lichte bezorgdheid kan omslaan naar een sirieus probleem. je moet rustig de routine veranderen door afentoe oefeneingen te doen

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:46

Oef ik ken het probleem!
Mijn pony en de pony van mijn zus zijn ook aan elkaar gehecht maar niet zo extreem! Misschien toch vaker proberen weg te gaan? Gewoon steeds verder en veel belonen? Ook met iemand extra erbij proberen die mee loopt en de andere pony rustig houd? Anders zou ik het echt niet weten :(:)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:50

Zo kende ik er ook twee.
We moesten de ene altijd opsluiten in de stal. Hij werd altijd helemaal gek. Kwam dus eigenlijk ook bijna nooit voor dat we ze uit elkaar haalde.
Het enige wat je misschien kunt doen is ze steeds een beetje bij elkaar vandaan halen. Net zoals een merrie met veulen. Succes!