als ik ga rijden dan word het andere paard in ze stal gek !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphnijntje

als ik ga rijden dan word het andere paard in ze stal gek !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 18:57

Ik heb een probleempje ;
Bij mijn paard zijn 4 stallen 2 daarvan zijn gevuld 1 met mijn paard en 1 met een ander jong paard .
Maar asl ik wil gaan rijden dan gaat dat paard steigeren en bokken en trappen en hinneken in ze stal.
Dat hoor ik dan al in de bak .
Ik durf dan ook niet te gaan rijden want ik ben bang dat hij los breekt of gewond raakt !
Ik doe al zijn luik dicht en geef hem een plak hooi .
Tips ?
Wat kan ik doen ?,heel erg graag een reactie !!

Sjolvir

Re: als ik ga rijden dan word het andere paard in ze stal gek !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:59

Keer overleggen met de eigenaar? Van dat andere paard?

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:01

En wat kan die er aan doen ? (dat andere paard gaat snel weg )
En die eigenaar komt nooit want het paard staat er alleeen als gezelschap voor mijn paard zodat mijn paard niet alleen staat.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:02

ik lees even mee want mijn paard wordt ook helemaal para als ik met mn shetje wegga, het is niet zo erg als bij jou, maar als er wat tegen te doen is graag.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:02

Blijft dat paard dat doen of wordt het rustig als je echt weg bent. Vaak zie je nl. dat ze die onrust tonen als je net weg gaat of terugkomt.

Ik doe in het begin altijd even een paar minuten weg, kom dan weer terug en bouw dit in een week op.
Normaal gaat dat goed maar je hebt natuurlijk paarden die er echt slecht kunnen.

Ook kan je ze 1 voor 1 naar de wei brengen. dat ze leert dat ze even alleen is.

x_eva_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:03

Je hebt waarschijnlijk geen paddock of wei naast de bak waar je hem even in kan zetten?
Hij zal het toch ook moeten leren...
Misschien met de andere eigenaresse bespreken dat zij eerst haar paardje rijdt, zodat hij wat moe is al hij dan weer op stal komt. Kan jij daarna gaan rijden.
Waarschijnlijk is dit niet altijd mogelijk maar miss handig om hem eraan te laten wennen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:03

ik heb hetzelfde probleempje wat ik dan doe is als ik wegga ze ff wat eten geven. al is het een paar handjes brok op die manier zijn ze afgeleid en kan jij weg. zodra het op is gaan ze rustig aan het hooi beginnen en blijven ze rutig staan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:06

Op zich niet raar dat dat paard onrustig wordt als zijn vriendje weg gaat.
Vandaar dat ik zei overleggen met eigenaar, aangezien hij dan met een beschadigd paard kan zitten.
(wat uiteraard vooral sneu is voor het paard)
Paardje kent het alleen staan blijkbaar niet, moet ie nog leren.
Paard waar jij op rijdt is van jou?
Aangezien het nogal raar zou zijn als je je eigen paard niet kan rijden, omdat iemand anders
zijn paard daar niet tegen kan.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:08

Jaa inderdaad dat is nogal raar maar zo is het wel .

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:13

Bij mij heeft negeren geholpen, rustig gaan rijden als je zeker weet dat de ander zich niet kan verwonden in de stal.
Ze merken vanzelf dat je weer terugkomt.
Maar bouw he op de ene dag 5 minuten en de volgende dag 10 enzzzz

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:14

Zoiets kost veel tijd en geduld...kijk of je het andere paard even wat kan laten "werken" losgooien in de bak oid zodat de zakcentjes eruit zijn.
Dan evt op stal met een plukje hooi en zorg dat er iemand op stal is die hem in de gaten houd zodat hij niet over deuren klimt.

De tijd dat jij met je paardje wegblijft moet je opbouwen,eerst 5 minuutjes...10...enz.Er gaat best wat tijd overheen maar het lukt wel.Wij doen dat al vrij snel met jonge paarden zodat ze de routine leren.Soms is het fijner om ze in een paddock of weide te doen maar soms liever in een box met bovendeur.
Met mijn eigen paard is het ook gelukt,was kampioen deurenklimmer.Nu staat hij lekker in de wei en kijkt uit wanneer ik met zijn maatje terugkom.Even een bulderende hinnik als hij ons aan hoort komen maar dat was het dan ook.
Tijd en geduld is echt belangrijk,met mijn ene paard heeft het zeker 5 jaar geduurd :+ verschrikkelijke verlatings angs maar nu geen enkel probleem.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:17

zou natuurlijk het makkelijkste zijn als je hem in een wei/paddock naast de bak kan zetten tijdens het rijden, maar hij zal het idd toch moeten leren... misschien kun je er ook een beetje mee oefenen, zegmaar jou paard uit de stal halen, en als het andere paard rustig blijft je paard weer terugzetten en dit steeds verder uitbreiden?
succes!
edit: jullie waren me voor :o
Laatst bijgewerkt door beestenfreak op 29-12-10 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:18

Er is dus niemand ik ben er meestal alleen .
En hij is nog jong en ik kan hem niet alleen meenemen.
Wat kan ik aan mijn gevoel doen ?
Ik ben dan bang dat hij zich bezeert als hij in zijn stal staat of met zijn hoef tussen de tralies doorkomt :P
En ook dat hij losbreekt en de weg oprent ofzo ...
Eigenlijk best raar dta ik me zo zorgen maak tog ?
Ik heb niet veel tijd om het hem te leren want dat paard gaat heel snel weer weg :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:21

Vind het niet raar dat jij je zorgen maakt hoor,dat noemen ze verantwoording nemen ;)

Kun je niet iemand ritselen die,vooral in de beginfase, die kleine even in de gaten houd?De eigenaar van het paard zelf misschien?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:22

RT-P >> OPG

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:25

In het begin werden mijn paarden ook gek, dochter en moeder, maar ik ben gewoon doorgegaan, zorg er wel voor dat ze meestal toch wel iemand aan de overkant staat ofzo, en anders in de paddock dicht bij de bak, maar soms staat ze ook gewoon eventjes een kwartiertje alleen, heeft er nu geen last meer, van...
maar zorg er wel voor dat er wat te eten is, of iets waar ze naar kan kijken (buiten)...
Bij mij ging het toen wel over. ;)

Lijkt mij zelf niet zo handig als je het bovenste luik dicht doet, dan ziet ze niks meer van buiten, lijkt mij dat ze zich dan toch wel wat minder alleen voelt:)

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:27

het zijn tralies daar kan ze door heen rijden :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:27

CrossHorse schreef:
Lijkt mij zelf niet zo handig als je het bovenste luik dicht doet, dan ziet ze niks meer van buiten, lijkt mij dat ze zich dan toch wel wat minder alleen voelt:)

Paard wat over de boxdeur klimt is ook geen pretje :+

Maar als het paard weer snel weggaat...misschien moet je het dan "uitzitten" en wachten totdat hij weg is :\

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:28

nee hoor is niet raar,zou natuurlijk niet leuk zijn als je terug komt en het andere paard heeft een wond oid.
inderdaad wat hierboven al is genoemt,langszaam opbouwen met steeds iets langer weggaan.Kost jou wel wat meer tijd en gedult,maar blijkbaar kun je nu ook niet lekker rijden...
Is er bij de stal misschien een stuk gras dat je daar gaat grazen met je paard,zodat het andere paard je nog wel kan zien ?
Dan kun je dat doen en dan steeds even uit zijn zicht verdwijnen en weer terug komen en dat langszaam opbouwen?

misschien eens met de andere eigenaar overleggen dat jullie misschien tegelijk kunnen komen zodat hij ook wat met zijn paard gaat doen of bij zijn paard blijft als afleiding?

Geef hem ipv hooi ook wat brokken of wortelen,is meestal iets aantrekkelijker als hooi ;) en ga dan steeds langer weg,meestal worden ze dan steeds rustiger omdat ze weten dat het andere paard wel terug komt.

Hij heeft verlatingsangst en denkt nu nog dat zijn vriendje weggaat en nooit meer terug komt,hij moet dus leren dat het maar voor even is ;)

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:33

daphnijntje schreef:
het zijn tralies daar kan ze door heen rijden :P

bedolede kijken :P

marr_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:00

Mijn paarden hebben het ook heel sterk ik ga denk proberen om ze een voor een naar de wei te brengen!!

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:04

Dit had onze c pony in het begin ook heel erg. Dan stond ze recht op in de stal als ik met Max ging rijden en als het boven deurtje niet dicht zat dan lag ze met haar voorbenen over de staldeur heen.
Hier geen aandacht aan gegeven en na een paar keer werd het minder.
Nu is het zo dat ze helemaal nergens meer van op kijkt.

elsenashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:02

ik heb hetzelfde probleem, dat als ik uit de wei ga om te rijden, zijn weidemaatje de hele buurt bij elkaar "brult" totdat ik terug ben
oplossing die ik nu gelukkig heb, is dat ik hem even op een ander stuk zet in de buurt van andere paarden en dan is hij wat rustiger

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:09

rust is het toverwoord. Hier ook een stresskip als ik wegga alleen wel andersom. De jongste kan zo alleen blijven in de weide dan is er winig aan de hand maar neem ik haar mee en de oudere moet alleen blijven was het drama.

Ik vroeg mijn vader of iemand om op te letten waar zij hun niet zag. Werd ze rustig dan kwam ik weer terug (communiceren door de tele) en zo hebben we het uitgebouwd. Je hoort haar nu nog wel flink hinneken als ik net weg ben maar heb geen doornat paard meer staan en als ik echt weg ben is ze ook weer rustig.

Ik zou dus proberen met iemand erbij en vooral rustig blijven. ook van degene die op stal blijft om even op te letten (dat is misschien wat lastig plannen maar heb je later profijt van en jij zit rustig omdat je weet dat er oppas is)

Veel geluk ermee en geduld hebben ze wennen er wel aan.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:33

het probleem is al opgelost het paard is weg