Stress

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:21

Ik heb een 15 jarige arabier (Anouar). Hij is altijd al stressgevoelig geweest en was altijd een behoorlijke binnevetter. Echter, de laatste tijd neemt het steeds extremere vormen aan. Het is niet constant, maar met periodes. Hij is ontzettend gevoelig voor veranderingen, ik probeer de dagelijkse dingen altijd hetzelfde en in dezelfde volgorde uit te voeren, maar alsnog gebeuren er blijkbaar dingen die hem stress bezorgen. Vaak kan ik niets bedenken waar het van komt en het is ook zomaar weer verdwenen, dan staat hij weer de hele dag rustig hooi te eten.

Hij staat samen met mijn andere arabier (Jewel), die is 6 en, op wat speelzigheid na, heel relaxt. Maar Anouar staat duidelijk hoger in rang, dus Jewel krijgt vanzelf ook de zenuwe van hem.
Ze staan dag en nacht buiten en hebben continu hooi tot hun beschikking. Hij krijgt een halve schep Pavo Energie Control per dag. De wei grenst wel aan het dorp en er is dus veel te zien vanuit de wei.

De laatste dagen is het weer heel erg. Hij loopt de hele dag heen en weer langs het hek, er is al een heel pad uitgesleten. Hij gunt zichzelf geen tijd om te eten en is weer heel veel afgevallen. Hij moet ook met alles het eerste zijn, hij moet als eerste eten en als eerst het halster om om naar de andere wei te gaan. Als je dat niet doet raakt hij helemaal in de stress.

Ik begin me wel een beetje zorgen te maken, hij wordt mager en Jewel raakt ook helemaal geirriteerd door zijn gedrag.

Mede door zijn stressgevoeligheid rij ik geen wedstrijden meer met hem, maar juist nu we dat niet meer doen lijkt de stress steeds meer tot uiting te komen. Ik rij nog wel een beetje met hem en hij krijgt voldoende aandacht, maar echt trainen doen we niet meer (sinds 1,5 jaar)

Zou het daar mee te maken kunnen hebben? Of komt het omdat ze maar met z'n tweeën zijn en Jewel duidelijk minder dominant is? Mist hij misschien een echte leider? Zou het met z'n voeding te maken hebben?

Wie kan ons helpen?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:21

Volgens mij kun je twee dingen doen, 1. je gaat een paar daagjes precies kijken waar hij zich nu zo over opwindt, misschien is het wel iets heel specifieks waar je iets aan kunt veranderen of hem ander aan kunt laten wennen. 2. je kunt hem weer meer gaan rijden om te kijken of hij daardoor wat minder energie in de wei overhoudt. Volgens mij is het wel een beetje rastypisch dat ze slecht zonder werk kunnen, die van mij barst al na een weekje niksdoen uit zijn vel, wordt dan een steigerende wilde hengst ipv een braaf ruintje :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 02:16

Volgens mij is het een super leergierig paard en wil hij dolgraag werken en loopt hij nu een beetje tegen de 'muren' op omdat hij niet echt iets kan doen.
Een beetje fysieke arbeid zal hem denk ik mentaal gezien geen kwaad doen, ook al staat hij 24/7 buiten. Hij moet gewoon zijn slim ei kwijtkunnen :)

Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-23 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

marnique2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:22

Weet je wat ook goed werkt, magnesium poeder, is voor stress gevoelinge paarden, is verder niet schadelijk, overschot plast hij weer uit maar het helpt wel.

Ik koop het bij de paardendrogist van biomag, lees evt daar maar even wat het precies doet. Staat bij kopje stress gevoelige paarden

Groeten Pauline

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:25

Robin_S schreef:
Volgens mij is het een super leergierig paard en wil hij dolgraag werken en loopt hij nu een beetje tegen de 'muren' op omdat hij niet echt iets kan doen.
Een beetje fysieke arbeid zal hem denk ik mentaal gezien geen kwaad doen, ook al staat hij 24/7 buiten. Hij moet gewoon zijn slim ei kwijtkunnen :)

Ook kan je hem misschien wat rustgevende kruiden bijgeven (zoals Valeriaan), dat kan nooit kwaad.

Succes ermee!

Ik denk inderdaad ook dat hij mentaal wat meer uitgedaagd moet worden...
Maar hoe je dat moet doen? Geen flauw idee, ik denk veel afwisselen?

daffie1986

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:27

Hier wordt al sinds de 29ste massaal vuurwerk afgestoken, misschien ook bij jullie? En misschien mist hij toch wel de intesiefe endurance trainingen, je kunt proberen om de training weer op te pakken en te kijken hoe die daar op reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:05

Bungarus schreef:
Robin_S schreef:

Ook kan je hem misschien wat rustgevende kruiden bijgeven (zoals Valeriaan), dat kan nooit kwaad.

Succes ermee!

Ik denk inderdaad ook dat hij mentaal wat meer uitgedaagd moet worden...
Maar hoe je dat moet doen? Geen flauw idee, ik denk veel afwisselen?

Ja dat denk ik ook, veel afwisselen. Misschien kan TS gewoon weer de oude training oppakken...? En hem af en toe eens z'n loop laten in het bos?
Wat misschien ook leuk zou zijn, is een kleine shetter erbij zetten. Dan krijgt Jewel ook wat meer rust ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:39

Hoe gaat het nu met Anouar? Weet je al waar het aan ligt/lag?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:16

Ben ook wel benieuwd!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:06

Hij is weer aardig tot rust en weer een beetje terug in het oude ritme. Maar voor hoelang weet ik niet.

Ik ben hem wel weer wat meer aan het trainen, naar aanleiding van jullie tips. Hij vindt het weer geweldig om mee te gaan, dus misschien was hij nog wel helemaal niet toe aan pensioen, maar wel toe aan een lange vakantie.

Het vuurwerk had er ongetwijfeld ook mee te maken. Maar zo zijn er heel veel dingen die hem onrustig maken en ik kan hem moeilijk van de buitenwereld afsluiten.
Ik hoop dat ik hem met de trainingen wat meer z'n ei kwijt kan laten raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:31

Dat is goed nieuws!

En ik denk ook niet dat hij al aan pensioen toe is, 15 is zo'n slechte leeftijd nog niet :)

Veel succes verder nog!