Pony moet en zal zelf touwtje vasthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Pony moet en zal zelf touwtje vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:59

Iets heel aparts, best grappigs, maar stiekem wordt t ook best wel vervelend..

Laatste tijd wandel ik veel met mn 1,5-jarige hengst in de binnenbak, je moet toch wat met deze weersomstandigheden... De laatste paar dagen moet en zal hij elke keer zn halstertouw vasthouden. Hij doet vooral erg zn best om de musketonhaak te pakken, en gaat er af en toe ook een beetje op sabbelen/mee spelen, verdwijnt dan een heel eind touw in zn mond :') Overigens heb ik écht niet het idee dat hij t doet met de intentie het op te eten. Hij heeft gisteren zo echt een paar rondjes door de bak gelopen, zo trots als een aap met zn touwtje in zn klep :+

Maaar.... Het kost m nogal wat moeite om zn touwtje te pakken te krijgen, en dat gehap naar zn touw onder het lopen is natuurlijk heeuuul moeilijk als je 1,5 en heel stoer bent... En zo is t van de zomer ook wel is misgegaan, miste poown zn touwtje, maar mijn been was iets moeilijker te missen :') Hij zit op t moment al in een fase dat het happen er erg in zit, en het moge duidelijk zijn dat ik flink aan het corrigeren ben om dat er dus (weer) uit te krijgen.

Nu heb ik dus 2 vragen:
- wat veroorzaakt dit gedrag? Speelsigheid? Verveling? (hij doet t ook wel is met buiten wandelen overigens, maar veel minder heftig dan nu met de toch wat saaie rondjes binnenbak) Plaatsvervangend materiaal dat hij toch érgens in bijt, maar t niet mijn lijf is? (hij weet namelijk donders goed dat bijten niet mag, trekt ook vaak heel heftig zn hoofd al terug voor ie me geraakt heeft, alsof ie de tik al gehad heeft :+ )

- wat doe ik eraan? Laat ik t maar gewoon gaan en kan het eigenlijk geen kwaad? Of moet ik dit gedrag corrigeren? Het maakt mij echt niet zo heel veel uit dat ie zelf zn touwtje vast wil houden, hij loopt namelijk extra braaf mee als ie m vast heeft... Maar zoals ik al zei, in the process wil ie t touwtje nog wel is missen en als een van mijn ledematen dan dichterbij is, wordt t een vervelend verhaal.. Daarbij weet ik ook niet of dit een fase is, of dat ik straks met een pony zit die eeuwig en altijd zelf zn touwtje vast wil houden..

Dus wie heeft hier ervaring mee? :)

ikke_draver

Re: Pony moet en zal zelf touwtje vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:07

Ik heb dat probleem ook maar dan met mijn bijna 2 jarige pony ( welshXhackneyXNewforrest)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:09

Het klinkt misschien heel gek maar wij hebben een hengst gehad op stal met precies hetzelfde. De oorzaak van dit was dat hij te vroeg afgespeend was. Het dier wou overal op zuigen, ook aan mensenhanden. Hij probeerde het ook altijd met het touw.

Ik zeg niet dat het bij jou paard ook het geval is maar het kan er mee te maken hebben :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:13

Hij is van begin mei (2009) en hij is in oktober afgespeend (ook 2009 natuurlijk).. Dat lijkt me niet te vroeg toch? Overigens likt ie vooral aan mensenhanden, en nog leuker is om in mensenhoofden te bijten :+ Maar behalve dat touwtje sabbelt ie nergens op..

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:14

In principe niet veel te vroeg nee maar wie weet.. merk het bij mn veulen ook. Die is ook al 3maanden afgespeend maar soms probeert ze het nog bij andere paarden of voorwerpen.

Nogmaals, het hoeft geen oorzaak te zijn. Het is enkel een eigen ervaring :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:18

Ik neem gewoon alles mee wat me wordt aangedragen en ga dan kijken of er iets bij is wat t zou kunnen zijn :)

Ik heb hem bij een bekende fokker met veeeeel ervaring vandaan, dus kan me niet echt voorstellen dat t te vroeg is geweest hoor :)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:18

Nee kan ook heel goed dat het de oorzaak niet is maar toen ik je verhaal las dacht ik, goh wat herkenbaar!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:19

Hahah ok :) Je weet t nooit.. Poown is best laat met een hoop dingen dus miss had het voor hem wel beter geweest om langer bij mams te blijven... :)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:22

Wie weet :) In ieder geval succes en hopelijk kun je met alle adviezen wat dingen oplossen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:24

Ik weet heeeel weinig van gebit ed, maar kan het zijn dat hij aan het wisselen is?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:21

Is het niet gewoon verveling? Ik had een paard die met een scheef hoofd ging lopen aan een halster. Zonder halster of bij het rijden liep hij wel recht. Misschien moet je hem even bezig houden. Stoppen, achteruit, rondje, even draven... Zo blijft hij attent op jou en denkt hij niet meer aan het touwtje.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:56

Yngvar doet het nog (hij is 8). Het maakt niet uit wat voor touw of teugels hij aan zijn hoofd heeft, wat het ook is, hij heeft het bij voorkeur in zijn mond. Loopt dan net zo braaf en innig tevreden mee, dus het is geen probleem. :)

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:03

dat zijn gewoon wat jonge hengsten streken , inderdaad gewoon met andere dingen bezig houden (zoals nynke 55 aangeeft) en zo leert die ook gelijk goed te luisteren! ( dat is natuurlijk nooit verkeerd;))

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:06

Wat grappig om dit allemaal te lezen. Mijn ruin wil altijd met uitmesten zelf de vork beethouden.. Ook een jeugd-trauma?? :Y)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:13

Ik denk dat heel veel jonge paarden (en sommige oudere :P) dit doen - ook merrie's - , want als ik de jaarlingen en veulens op stal haal, proberen ze allemaal op het touwtje te kauwen. Vervelend onder het lopen en je krijgt allemaal vieze natte halstertouwen :P Meestal probeer ik het te voorkomen, door al een ruk aan het touw te geven als ze het proberen, of het touwtje simpel weg uit hun bereik te houden (boven hun mond :P ) ... Dit loop ook niet comfortabel. Als het ze is gelukt: meteen touw uit hun mond houden, en een ruk - iets erbij zeggen.

Over dat bijten: heel goed dat je probeert het af te leren, anders wordt het alleen maar erger. Hengsten moet je altijd in de gaten houden, ook als je ermee loopt... Niet opzij kijken maar echt letten op wat hij doet, want ze zijn snel hoor :P Eventueel op grotere afstand gaan lopen, de hengst die ik verzorg laat ik vaak gewoon lekker aan een lang lijntje, kan hij daar macho zijn... Succes :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:18

Je zegt in je post dat je met hem wandeld, waar staat hij de rest van de dag ? Op stal ?
Staat hij alleen op stal of met een leeftijd genootje ?
Het bijtgedrag zie je namelijk vaak bij hengsten onderling, als hij verder geen soortgenootje heeft om mee te spelen en zijn instinkt te onwikkelen is hij simpelweg op zoek naar een alternatief

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:18

ik zou dit wel afleren
als paardlief met een halve meter touw in zijn mond loopt, en plots ergens van schrikt, rent weg, touw komt ten einde, en ruk, het stuk touw in zen mond wordt met kracht door zijn mond getrokken.
kun je lelijke wonden en traumas van krijgen.
Lijkt met dat het sabbelen in de binnenpiste dan verveling is,
dus ofwel negeren en aan het werk zetten (halthouden, draaien, stukje draven, etc), ofwel afstraffen en aan het werk zetten.
zijn tandjes dienen om te eten en niet om te bijten,sabbelen etc, aan voorwerpen die van jouw zijn (dus jezelf, je handen/jas/touw, alles dat jij gebruikt is verboden terrein voor hem)

wat ik me wel afvraag: wat is het nu om met een anderhalf jarige rondjes in de binnenpiste te wandelen?
ik zou dan opteren om hem los te zetten in de piste en mss wat "opjagen" dat hij zen ei kwijt kan, of buiten te gaan wandelen, wordt hij verkeersmak van :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:19

Mijn ruin is inmiddels 11 en ik heb de hoop dat hij het ooit helemaal niet meer doet inmiddels opgegeven :Y) Het is bij hem het geval dat zijn vader en veel van zijn broers het ook doen, steeds met de mond ergens mee bezig zijn. Hij komt van een respectabele, bekende fokker op een grote stoeterij dus ik ben er vrij zeker van dat 't niet aan het afspenen ligt :Y) Er zijn nou eenmaal ruinen/hengsten die gewoon veel met hun mond bezig zijn: steeds iets vast willen houden. Afleiding kan helpen.

In het geval van mijn ros is het soms ook onzekerheid denk ik. Wanneer hij dan ergens zenuwachtig van wordt of juist spanning wil laten afvloeien heeft hij extra behoefte aan iets in z'n muiltje. Maar inderdaad ook verveling. Als ik 'm dan een klusje geef (een activiteit die hij nog maar pas kent, of idd even iets van stilstaan, weer attent maken) helpt dat ook.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:24

Ik zou het hem echt proberen af te leren. Mijn vorige paard deed dit ook, maar dat leidde wel eens tot vervelende situaties. Dan had hij het touw in zijn mond terwijl hij vast stond, wilde ergens naar kijken of schrok ergens van, trok het touw strak en kreeg daardoor zelf een klap in zijn mond. Resultaat: dikke paniek!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:37

Roxx schreef:
Ik zou het hem echt proberen af te leren. Mijn vorige paard deed dit ook, maar dat leidde wel eens tot vervelende situaties. Dan had hij het touw in zijn mond terwijl hij vast stond, wilde ergens naar kijken of schrok ergens van, trok het touw strak en kreeg daardoor zelf een klap in zijn mond. Resultaat: dikke paniek!

idd, zeker bij een wat gevoeliger paard kan dit leiden tot angst voor dingen in zijn mond, en zit er kans in dat je met bit rijden ed ook mag vergeten ...
En eerlijk is eerlijk, ook al wil je bitloos rijden, als het paard ooit verkocht moet worden wil er niemand een paard dat enkel zonder bit gereden kan worden...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 18:20

Toch afleren dus :)
Hij staat overdag buiten met 2 ruinen waarvan 1 zn beste vriendje is, daarmee staat ie 's nachts ook in een ruime stal met uitloop. Die is nu 3,5 en ze kunnen samen heerlijk spelen, grootste lol :D

Verder zijn er nieuwe regels op stal en mag je in de binnenbak, naast rijden, alleen écht wandelen. Mag m niet eens stilzetten.. Vind het wel belangrijk om af en toe te doen om hem te leren zich te gedragen ook al zijn er merries of rijdt een paard vlak langs hem. Verkeersmak (zeg maar gerust bomproof) is ie al dus daar hoef ik t niet om te laten :+ Ik vind t iig heel nuttige training voor hem om hem te leren zich onder alle omstandigheden te gedragen :) Maar als t ff kan ga ik gewoon in de paddock met m in de weer hoor, ga alleen in de bak als t zo ijzig koud is :) Ik vermoed zelf ook verveling maar wisselen oid zou natuurlijk ook goed kunnen.. Hij deed t vandaag ook weer bij uit t land halen en zo'n lang saai stuk is dat nou ook weer niet :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:50

amyz schreef:
Toch afleren dus :)
Hij staat overdag buiten met 2 ruinen waarvan 1 zn beste vriendje is, daarmee staat ie 's nachts ook in een ruime stal met uitloop. Die is nu 3,5 en ze kunnen samen heerlijk spelen, grootste lol :D

Verder zijn er nieuwe regels op stal en mag je in de binnenbak, naast rijden, alleen écht wandelen. Mag m niet eens stilzetten.. Vind het wel belangrijk om af en toe te doen om hem te leren zich te gedragen ook al zijn er merries of rijdt een paard vlak langs hem. Verkeersmak (zeg maar gerust bomproof) is ie al dus daar hoef ik t niet om te laten :+ Ik vind t iig heel nuttige training voor hem om hem te leren zich onder alle omstandigheden te gedragen :) Maar als t ff kan ga ik gewoon in de paddock met m in de weer hoor, ga alleen in de bak als t zo ijzig koud is :) Ik vermoed zelf ook verveling maar wisselen oid zou natuurlijk ook goed kunnen.. Hij deed t vandaag ook weer bij uit t land halen en zo'n lang saai stuk is dat nou ook weer niet :+

beweging en entertainment genoeg dus :D
als hij dagelijks buiten komt zie ik ook geen toegevoegde waarde in het los zetten in de binnenbak, dat was enkel voor als hij bv doot het weer langere tijd op stal staat,
ik zou het idd berispen iedere keer hij het doet, en iets meer afwisseling steken in het wandelen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 13:57

Hihi entertainment heeftie zeker en beweging komt ie niet te kort :D

Ik heb m nog wel is los in de buitenbak of paddock, maar das meer om gewoon samen een beetje aan te rommelen...

Maar hoe krijg ik afwisseling in het wandelen? Ik mag op het moment vrijwel niks in de binnenbak, dus beetje grondwerk ed wordt moeilijk.. Buiten wandelen vindt hij sowieso geweldig, oortjes gaan naar voren en hij stapt lekker vrolijk door :) het vastpakken van zn touwtje doet ie dan alleen als we over een dijkje lopen, en eerlijk is eerlijk, daar valt niet idioot veel te beleven.. Hij moet zich daar ook stukken beter gedragen (lees; hij mag niet slingeren ed) omdat het niet al te breed is en onwijs schuin afloopt naar beneden.. Dus daar kan ik me verveling ook nog voorstellen.. maar gisteren deed ie t ook op t ministukje vanuit t land naar stal, en das nou niet saai genoeg om je ernstig te vervelen volgens mij... :+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:59

Mijn ruin van 6 jaar doet dit nog steeds! Alles word naar binnen gesabbeld en of hij te vroeg is afgespeend... vermoed van wel, maar zeker kan ik het niet zegge.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:00

Afleren, kwestie van dominantie en hij probeert dus dominant te zijn over jou.
Het zal er vast leuk uitzien maar uiteindelijk heb je er niets meer dan ellende van.