Mijn pony, een hengst van 1,5, staat op een pensionstal en staat daar samen met zn beste vriendje in een uitloopstal. Overdag gaan ze lekker met nog een pony op t land, en 's middags haal ik of de eigenaresse van Biscuit zn vriendje ze weer binnen. ''s Ochtends worden ze dus buitengezet door de stalmedewerksters.
Nu is het probleem dus dat Bis kennelijk ontzettend vervelend is met buitenzetten... Zó vervelend, dat ik vandaag via de eigenaresse van de andere pony een bericht kreeg dat als Bis morgen weer zo vervelend is, de medewerksters hem binnen laten staan. Ik had het al vaker viavia gehoord, maar ondanks mijn vragen kon niemand me vertellen wát hij nou deed dat ie zo lastig is. Ik begreep vandaag dat ie vanmorgen tegen de medewerkster heeft opgesteigerd en haar zowat heeft geplet. Alle begrip dus van mijn kant dat als ie morgen weer zo vervelend is, ze hem binnen laat staan.
Hij is bij mij enorm braaf, hoewel ik de laatste tijd heel goed ben gaan letten op 'wangedrag' met binnenhalen. Ik denk; als ik hem dan maar kan 'drillen' zal ie hopelijk wat braver zijn... Ik neem vaak zat mensen mee naar stal (vriendinnen ed, waaronder ook die 0,0 ervaring met paarden hebben. Een van hen vroeg me op een gegeven moment wanneer zo'n hoefsmid dan de hoeven aan het paard zet. En nee, ze bedoelde niet de ijzers, ze dacht dat paarden geboren worden zonder hoeven en dat die er later aan gezet worden
Even om de paardenervaring van die mensen duidelijk te maken) en laat ze dan Bis een stuk vasthouden, uit t land halen enz enz. Juist omdat ik hem van veulen af heb en wil dat hij bij een ander ook braaf is. En dat ís ie. Gisteren nog had ik mn nichtje van 13 mee, en liet haar Bis vasthouden bij t wandelen in de binnenbak. Ik ging een beetje plagen door ineens stil te staan, langs m te lopen de andere kant op enz. Hij bleef dan wel even verward staan, maar gedroeg zich verder echt voorbeeldig. Geen enkele keer trekken aan t halstertouw of klieren of wat dan ook. Ik snap dus écht niet waar t nou mis gaat
Hij heeft bij mij wel is een halve poging tot een steiger gedaan, maar dat heb ik onmiddellijk afgestraft. Hij weet ook dat het niet mag. Is nu natuurlijk wel in een nieuwe fase waarin hij weer een beetje gaat uitproberen, maar hij krijgt echt flink op zn sodemieter als ie probeert te steigeren en op een heel enkele keer na, doet ie t ook echt niet. Als Mirjam ze van t land haalt is ie ook wat vervelend, maar dat uit zich vooral in trekken en duwen.. Meer irritant dan wat anders. Wel begreep ik dat hij vooral moeilijk is met het in en uit de stal zetten. Hij wil dan kennelijk niet
Ook weer zoiets waar ik (en dus alle vriendinnen die ik ooit mee heb genomen) nooit problemen mee heb gehad.. Als ik langs zn stal loop en daarna ff wat ga pakken alvorens hem eruit te halen staat hij juist ontzettend te dringen met zn hoofd en hals zo ver mogelijk uit de stal, alsof ie er op pure wilskracht uit probeert te komen
Met in de stal zetten gedraagt hij zich inmiddels ook keurig, wacht netjes voor t open hekje tot ik hem vraag binnen te komen en eenmaal in de stal wacht hij weer heel netjes tot ik zn halster heb afgedaan. Ik hoop echt dat jullie een idee hebben hoe ik dit kan oplossen.. Poown moet natuurlijk wel gewoon naar buiten kunnen zonder daarbij mensen te verwonden... Ik heb niet de indruk dat hij eenkennig is, al is hij natuurlijk wel heel erg op mij gefocust, maar das best logisch.
T is een lang verhaal geworden, maar wil de situatie goed duidelijk maken zodat het voor jullie duidelijk is..
Dus wie kent dit probleem en weet hoe ik het kan oplossen??
Bij voorbaat zeer grote dank, in het bijzonder namens Bis die natuurlijk graag de hele dag buiten wil spelen!