Levenslessen van je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Levenslessen van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 23:44

Wie heeft er nog mooie verhalen over dit onderwerp?
Wat heb jij mogen leren van je paard?

Mijn paard heeft mij al een paar keer flink op mijn plek gezet, dus ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die zoiets hebben meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 28-12-10 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 4voeter veranderd in paard, en spelling verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:53

Zelf positief in het leven staan en er zelf echt zin in hebben (anders doet hij niks :+ het is geen robot).

Eigenlijk is gewoon de hele omgang met hem 1 levensles. Het is een héél dominante pony, die héél sterk in z'n hoeven staat, die z'n mens echt niet nodig heeft en als hij vindt dat iets niet de moeite waard is doet hij het ook gewoon niet. Het is heel moeilijk om uit te leggen, maar het is zo geweldig om hem bezig te zien en ermee om te gaan. Als je met hem iets bereikt heb je ook echt iets bereikt!

Het mooiste voorbeeld is wel dat hij gekend stond als de pony die je niet kon longeren (ging ook niet, heb het geprobeerd, hij stond stil en daar stond je dan) en nu, na x aantal tijd, loopt hij op commando los in alle gangen in de weide (terwijl hij leeft om te eten en helemaal niet graag werkt). Maar voordat ik daar was heb ik wel aan mezelf moeten werken, en toen ging het :)

Betere pony kan je niet hebben ;)
Al kan ik me wel heel levendig voorstellen dat hij niet voor iedereen geschikt is :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:53

Mijn getraumatiseerde Merens heeft me veel over mezelf geleerd. Een paard wat niet op 10 meter te benaderen was toen ik hem kocht. Het heeft heel veel geduld en liefde gekost, maar ook teleurstellingen en veel vragen, om hem terug naar een min of meer normaal paard te verzorgen. Meer dan eens heeft hij mij een flinke spiegel voor gehouden. Helaas heb ik hem moeten verkopen vanwege geldgebrek maar ik ben blij om te weten dat hij het nu goed maakt en ik weet dat ik veel van hem geleerd heb wat ik in mijn omgang met toekomstige paarden mee zal nemen, maar ook in mijn overige leven, want Ben's lessen gingen niet alleen maar over omgang met paarden.
't Hele verhaal is te lezen in zijn blog (link in m'n profiel).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:56

Mijn vorige verzorgpony die me heeft geleerd dat je ontspanning (en dus nagefelijkheid) niet afdwingt, maar moet verdienen. :)

Was een heel gevoelige merrie, verkeerd bereden (toen ik erop ging vluchtte ze voor de hand/beenhulpen...) en ontzettend gespannen. Ging knoerthard de bak door, met een giraffehals, volledig op de voorhand en zelfs op sommige momenten ook onregelmatig door de spanning...

Heb van alles geprobeerd, van zagen tot stilzetten, van harde ophouding tot teugel losgooien, harde en zachte hand... Ben er niet trots op wat ik allemaal heb geprobeerd, maar zij heeft mij geleerd dat hoe harder ik was en hoeveel ik mijn best deed (om nagefelijk te krijgen) hoe harder zij de bak door sjeeste.

Uiteindelijk van frustratie helemaal omgeslagen en nagefelijkheid maar gelaten voor wat het was en eerst aan ontspanning (van haar) en mijn eigen houding gewerkt en warempel, in notime liep zij ontspannen, verzameld de bak door. Nagefelijkheid kwam daarna vanzelf.... Dit in tegenstelling tot het op de voorhand vallen, racend, onregelmatig de bak door sjeesend, niet langzamer te krijgen zoals het daarvoor ging...

Zij was ook de inspiratie voor dit topic: [RT-D] De juiste nageeflijkheid....

Edit:

En ze heeft me weer vertrouwen op paarden gegeven. Ben daarvoor vaak van paarden afgevallen bij een handelaar en stapte sindsdien alleen maar gespannen op paarden. Door haar is een groot deel van die angst volledig weg, nu alleen nog gezonde spanning.

Ben in het begin zovaak met een slecht gevoel op haar gestapt, bang datik er af zou liggen (omdat ze in die tijd ook al zo gespannen was), maar heeft nooit een verkeerde stap met mij erop gemaakt. Net alsof ze wist dat ik bang was en het als haar verantwoording zag om mij te beschermen :+: Zelfs op buitenritten, langs enge dingen (bv een traktor waar ze jaren terug een ongeluk mee heeft gehad) ging ze wat harder maar er nooit vandoor of een sprong weg.

Het voelde voor mij ook net alsof ze mij als veulen zag (het was een merrie, als dat nog niet was opgevallen :+ ), ze heeft me met veel angsten geholpen en me een hoop geleerd. Voelde net alsof zij mij alles leerde en mij de goede richting steeds instuurde. Echt een heel bijzonder paard.
Laatst bijgewerkt door Juangi op 27-12-10 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:00

Doorzetten, dingen op verschillende manieren willen bekijken (dus ook naar jezelf kijken, niet altijd met je vinger naar een ander wijzen), geduld hebben, assertief wezen, ik merkte ook dat toen ik echt down was en gewoon ging uithuilen bij paardlief dat ze echt in mn binnenzak meewilde en dat gaf echt wel troost, dus emoties kunnen uiten, en heel belangrijk vind ik; niet opgeven, er is altijd iemand die je ergens mee kan helpen! Die laatste is wel heel erg op toepassing van ons, had het vorig jaar gehad met paardlief omdat alles misging, alle hoop opgegeven, heb iemand gevonden die ik echt geweldig vind en ze heeft ons enorm geholpen. Ik wil mijn geweldige paard niet meer kwijt _/-\o_

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:44

Met rust bereik je zoveel meer dan met geweld.

Carpe Diem (Pluk de dag) Paarden leven bij de dag. Ze maken zich geen zorgen over de toekomst en denken niet terug aan het verleden. Het zorgen maken over de toekomst is iets wat ik echt los moet laten.
Iig: ik doe een poging daartoe, maar het wil nog niet echt lukken :P

Wat ik heel bijzonder vind aan paarden: iedere dag ga ik er met een ander gevoel heen, maar ik kom er altijd met hetzelfde gevoel weer vandaan: vrolijk en intens tevreden! Zelfs als we met het rijden of andere dingen oefenen een dip hebben, kan ik niet boos, geïrriteerd of gefrustreerd blijven met paarden in de buurt. Er is altijd wel iets, een snuffel aan je wang, een zachte neus tegen je hand...en je smelt. <3

Sabinee__

Re: Levenslessen van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:46

What you give is what you get .. :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:49

1.Geduld
2. Geduld
3. Geduld
4. Geduld
5. Geduld
6. Geduld

Ja ik was niet zo'n geduldig typeje toen ik mijn paardje kreeg en daar was ze niet van gedient!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:18

Dit vat voor mij alles samen:

Citaat:
Als je nerveus van me wordt, laat me je dan leren dat er écht kabouters in het bos zitten en dat we echt moeten gaan.

Als je vlug geïrriteerd van me wordt, laat me je dan leren hoe je een uur op de wei kan rondstappen zonder dat ze je kunnen vangen.

Als je bijziend van me wordt, laat me je dan leren waar ik me precies in de 40 hectare wei verstopt hebt.

Als je te vlug reageert, laat me je dan leren dat planteneters véél harder kunnen schoppen dan alleseters.

Als je boos op me bent, laat me je dan leren dat ik liever op mijn achterste benen sta dan op de rechterhand te galopperen vandaag, daarom.

Als je ongerust bent, hou je dan bezig met mijn lusteloosheid en mijn huidproblemen.

Als je je superieur voelt, laat me je dan leren dat je eigenlijk maar gewoon de hulp bent.

Als je alleen met jezelf bezig bent, laat me je dan leren dat je je aandacht erbij moet houden. Ik had immers al eerder gezegd dat er kabouters in het bos zijn.

Als je arrogant bent, laat me je dan leren wat 1pk daadwerkelijk kan inhouden als hij geïnspireerd raakt.

Als je denkt dat je er financieel goed voor staat, laat me je dan leren wat dierenartskosten inhouden.

Als je moe bent, denk er dan aan dat ik graag mijn stal uitgemest heb.

Als je graag wil leren, blijf dan in mijn buurt, ik leer het je allemaal vanzelf.

En als je eenzaam bent, laat me dan je maatje zijn.
Ik weet niet wie het geschreven heeft, maar het is zó waar.......

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:34

De hele omgang is een levensles, als je niet met hem omgaat zoals het hoort, dan begint hij te staken en word hij écht vervelend. Maar als je gewoon normaal en met respect met hem omgaat heeft hij dit (meestal :+) ook voor jou. En is het gewoon een goudenpaard. Er is een keer een verzorgster geweest die heel streng voor hem was, hem snel een tik gaf en boos werd om niks. Die heeft hij er mooi een paar keer afgeklettert, en met buitenrijden bij haar ging hij ook steigeren en heel vervelend doen. Terwijl ik met hem zonder zadel aan een los teugeltje naar buiten ga. Zolang je tegen hem rechtvaardig bent, is hij dat ook tegen jou en dat vind ik een hele goede instelling :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:38

Ik heb van veel paarden en pony's kunnen leren (en leer natuurlijk nog steeds), niet alleen als het gaat om paardrijden en de omgang met paarden. Ik heb o.a. geleerd om door te zetten, ook als het even wat minder gaat.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:41

Van mijn vorige paard heb ik pas echt leren rijden :), die deed niets voor niks en elk klein ding wat in zijn ogen niet kon strafte hij flink hard af.. Erg vaak er naast gelegen, gehuild maar uiteindelijk een veel
betere ruiter geworden en twee handen op 1 buik met dit dier. ( ehm 1 hoef en een hand dan)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:42

Liefde geven zonder iets terug te vragen.

Mijn eerste pony kwam bij een handelaar vandaan en was nou niet bepaald een lieverdje. Ik was nog maar een klein meisje van 12 en het heeft me bloed, zweet en tranen gekost om tot hier te komen.
Toen ik het allemaal niet meer zag zitten en boos op haar was etc heeft ze me flink op mn nummer gezet.
Van haar heb ik de mooiste les in mijn leven geleerd: geef iemand liefde zonder er iets voor terug te vragen. op een dag geeft diegene echt wel liefde terug.

en natuurlijk nog veel meer mooie dingen, maar dit is toch wel een van de mooiste :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:04

Wat mijn paard me tot hier toe vooral heeft geleerd is dat het zinloos is om een masker op te zetten; je bent wie je bent en van daaruit begint alles :j

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:09

Ik heb vooral geleerd om echt te rijden. Niet zomaar wat aanprutsen, maar echt aan het werk om de ontspanning voor elkaar te krijgen. Eerst het motortje draaiende en dan pas gas terugnemen als je begrijpt wat ik bedoel. Daarnaast heeft ze me geleerd dat het niet erg is als iets even niet lukt, aandacht verleggen naar iets anders en later opnieuw proberen :)
Oh ja ook nog creatief denken om een oplossing te vinden voor het probleem waar ik tegenaanloop en leren anticiperen op welke truc ze vandaag weer voor me in petto heeft :D
En van al dat gebok heb ik wel een stevige zit gekregen :P Ze krijgt me er niet zomaar af :P

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:10

van verdriet tot geluk tot vooral opletten en een deel verantwoordingsgevoel.
Ze leren je een berg en soms maak je wel eens een foutje maar ze vergeven je bijna alles.

Maar wat ze me het meest hebben gegeven is rust vooral de oude dame was hoe meer ik stress had des te rustiger. Dan ging ze echt niet harder dan stap wat kan je ze dan vervloeken maar naarmate de tijd bvoorderd leer je tot rust komen.

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:36

Mijn paard heeft en is me vooral aan het leren dat je niet alles van tevoren kunt plannen en dan verwachten dat het ook zo loopt. Ik als controlefreak heb me heel wat keren de neus gestoten met Star. #)
Ze leert me om te leven in het nu en te kijken naar wat je voor je hebt en dan te werken met wat er nu gebeurt, in plaats van al een plaatje in je hoofd te hebben en dan proberen de situatie daar naar aan te passen.
Iemand vertelde me eens de zin die ik in mijn onderschrift heb, en dit is zó waar gebleken. Star is iedere keer absoluut NIET wat ik me er van tevoren van voorgesteld had: ik wilde een lief, ongecompliceerd buitenrijdpaard waar ik een diepe vertrouwensband mee zou krijgen. Zo vaak dat ik teleurgesteld, boos en verdrietig thuis kwam als ik bij haar was geweest... Zo vaak van mijn omgeving moeten horen dat ik "dat kl... paard toch weg moest doen", daar wordt je ook niet vrolijk van.
En dan bedacht ik me dat ik nog nooit voor problemen ben weggelopen en dat er ergens toch een oplossing moest zijn. Dus verder zoeken (in de paardenboeken - NHS en regulier -) en adem halen en maar weer opnieuw proberen. Leren om te willen wat je krijgt...
En áls het dan eens fijn en goed gaat, dan voel ik me zó rijk! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:42

Oh ja, dat heb ik met die van mij ook :j
In het begin ging ik er nog wel eens naartoe met het idee van "ik wil dat en dat en dat vandaag gaan doen", dat heb ik wel afgeleerd :+ Nu nemen we alles zoals het komt, en komt het niet dan komt het misschien de volgende dag wel :Y)

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:24

Mijn pony heeft mij geduld aangeleerd. Voordat ik hem kreeg en reed, was ik niet bepaald geduldig. Alles moest zo snel mogelijk gebeuren. Hij heeft mij een paar keer mooi op mijn plek gezet, wat ik hem heel dankbaar ben!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:34

Yamcha schreef:
Dit vat voor mij alles samen:

Citaat:
Als je nerveus van me wordt, laat me je dan leren dat er écht kabouters in het bos zitten en dat we echt moeten gaan.

Als je vlug geïrriteerd van me wordt, laat me je dan leren hoe je een uur op de wei kan rondstappen zonder dat ze je kunnen vangen.

Als je bijziend van me wordt, laat me je dan leren waar ik me precies in de 40 hectare wei verstopt hebt.

Als je te vlug reageert, laat me je dan leren dat planteneters véél harder kunnen schoppen dan alleseters.

Als je boos op me bent, laat me je dan leren dat ik liever op mijn achterste benen sta dan op de rechterhand te galopperen vandaag, daarom.

Als je ongerust bent, hou je dan bezig met mijn lusteloosheid en mijn huidproblemen.

Als je je superieur voelt, laat me je dan leren dat je eigenlijk maar gewoon de hulp bent.

Als je alleen met jezelf bezig bent, laat me je dan leren dat je je aandacht erbij moet houden. Ik had immers al eerder gezegd dat er kabouters in het bos zijn.

Als je arrogant bent, laat me je dan leren wat 1pk daadwerkelijk kan inhouden als hij geïnspireerd raakt.

Als je denkt dat je er financieel goed voor staat, laat me je dan leren wat dierenartskosten inhouden.

Als je moe bent, denk er dan aan dat ik graag mijn stal uitgemest heb.

Als je graag wil leren, blijf dan in mijn buurt, ik leer het je allemaal vanzelf.

En als je eenzaam bent, laat me dan je maatje zijn.
Ik weet niet wie het geschreven heeft, maar het is zó waar.......

Mijn pony's hebben me dit inderdaad allemaal geleerd _O- En paard maakt het een stukje erger waar mogelijk, geen aandacht erbij? Die deken gaat ons opeten hoor. Niet oplettend genoeg en dan boos worden omdat hij schrikt? Maak kennis met de grond...

traveler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:30

Mijn oude paard wat helaas niet meer leeft (ingeslapen op haar dertigste) heeft mij vooral geleerd dat je krijgt wat je verdient. Van een beginneling op paardengebied heeft ze me inzicht gegeven in het prachtige karakter wat een paard heeft. Ik heb echt bij haar moeten "verdienen"dat ze naar me ging luisteren en toen ze me accepteerde heeft ze me bijzondere momenten gegeven.
Zo hielp ze me in de wei wanneer ik de opstandige Welsh te pakken moest zien te krijgen; ze leidde hem naar me toe. Zelfs toen ze in een kudde jongere paarden stonden heeft ze me geholpen de anderen bij me vandaan te houden door ze netjes in een rij te plaatsen en ze pas te laten lopen toen ik veilig het hek uit was met de pony.
Wanneer ik anderen dit verhaal vertel, geloven ze me vaak niet, maar het was een prachtige ervaring en getuigd van de trouw van een paard wanneer je met respect met hem/haar omgaat.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:46

mijn merrie heeft me zoveel geleerd, echt teveel om op te noemen, ze heeft een ander mens van me gemaakt. ze weerspiegelt zo hoe ik me gedraag, hoe ik mij voel, ze is mijn pareltje en ik ben haar echt dankbaar voor alles wat ze me tot nu toe al geleerd heeft :)

rachel10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:03

Ik heb nog niet zolang een eigen paardje (een half jaar) en het is ook niet de makkelijkste. Ze is heel gevoellig en ze laat het je goed merken als je te gespannen bent, te veel vraagt, te snel iets wil en al dat soort dingen.
Ik ben vaak ook snel afgeleid (zo van, ooh kijk daar loopt een konijn in dat weiland of wat een mooie vogel zit er in die boom) en dan merk je gelijk dat haar concentratie ook gelijk weg is. Dat zegt m'n instructirice ook vaak. Je droomt vaak weg en dan zie je Ninke ook gelijk weg dromen.
En ik ben ook nogal ongeduldig en wil dingen soms te snel. Nou dan laat Ninke wel merken dat ik even rustig en geduldig moet zijn, anders krijg ik het echt niet van haar gedaan.
Ze weerspiegelen precies wat jij doet.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:56

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

angy0808

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:07

geduld doorzettingsvermogen en een goede houding.
ik heb vroeger een bijrijdpaard gehad genaamd ebony.
ze flikte me elke keer als ik in de galop met haar zat dat ze in een keer stopte dan raakte ik uit mijn evenwicht en zette zei een stapje achteruit zodat ik van haar afviel soms wel 4 tot 5 keer in een uur (tot huilends toe) haha nu vind ik het wel lachwekkend als ik eraan terug denk dit heeft alles om alles een dikke maand geduurd toen kon ze het rustig doen en bleef ik zitten uiteindelijk hebben we het helemaal uit haar gekregen en werd het rijden op haar zelfs nog een genot ;)