Staken tijdens het meelopen ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frisko

Staken tijdens het meelopen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 16:25

Ik heb een pony van 1,5 jaar waar we regelmatig (1à2X/week ong 5min) mee gaan wandelen.
Alles gaat heel goed, maar soms wil ze ergens niet langs en dan gaat ze staken ... Wat ik ook probeer, ik krijg haar er niet langs ... (geduldig wachten, los touw ...). Ik ben helaas moeten terugkeren...
Kan iemand ons tips geven hoe we het de volgende keer best aanpakken ?
Laatst bijgewerkt door Frisko op 25-12-10 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Re: Staken tijdens het meelopen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:25

Omdraaien en achteruit lopend erlangs?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 16:28

Dat hebben we al geprobeerd, en dat lukt, maar ik heb niet altijd iemand bij me om te helpen...

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:36

Wat bij onze veulens (trekpaarden) helpt is ze uit je ruimte drijven. De aandacht enorm trekken, dan zijn ze maar even iets angstig voor jou, zo krijg je ze er wel langs. Zo hebben wij op latere leeftijd ook nooit geknoei met het ergens niet langs durven. En als ze er eenmaal langs zijn dan beloon je ze gewoon heel uitgebreid, werkt hier altijd :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:39

Misschien in de bak gaan oefenen met rare voorwerpen zoals een zeil op de grond, stoelen, plu en dat soort dingen?
Het paard ziet jou duidelijk nog niet als de leider, anders gaan ze blind achter je aan.
Maar daar is wel aan te werken natuurlijk.
Vooral niet al te lang gaan wandelen met je nog erg jonge paard.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 16:41

@ kim : Het is een shetje :) . Hoe doe je dat dan in praktijk, met je armen gaan zwaaien, je groot maken zoals bij grondwerk ?

Ze ziet me idd nog niet als leider, ik heb haar nog maar 2 weken, en voorheen had ze geen echt contact met mensen, ik ben dus al heel tevreden met wat we in die 2 weken bereikt hebben, behalve dan het stoppen ... Maar misschien vraag ik toch wat teveel van haar, gaat ze daarom staken ? (Geduld is een schone deugd :D )

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:44

Ja ah moeilijk uitleggen. Je maakt zegmaar een soort driehoek, en dan laat je m van je af draaien, dus langs het enge voorwerp. Je neemt de aandacht van het enge ding, over op je zelf. Wacht tot het paard op jou let, en begin dan met wegdrijven. Dan heb je ze er zo langs, is onze ervaring in ieder geval.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:45

Kun je niet samen met nog iemand gaan? Het liefst nog met een paard wat meer gezien heeft en lekker op z'n gemak is buiten. Van zulke paarden leren de jonkies heel snel dat het buiten niet eng hoeft te zijn maar juist leuk.
Verder een kwestei van 'gewoon doen', en oefenen. Wat hierboven genoemd wordt door Aerdenhout wil ik ook zeker aanraden.:)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 16:51

Ja klinkt heel leuk, maar nu misschien wel nog te vroeg om zulke dingen te gaan doen, nu wil ik me vooral richten op vertrouwen en netjes met mij meelopen. Ik wil vooral niets forceren en we hebben alle tijd. Ze is nog jong hé.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:53

Yoika schreef:
Ja klinkt heel leuk, maar nu misschien wel nog te vroeg om zulke dingen te gaan doen, nu wil ik me vooral richten op vertrouwen en netjes met mij meelopen. Ik wil vooral niets forceren en we hebben alle tijd. Ze is nog jong hé.

Je doet in principe precies het zelfde met het paardje. Je loopt buiten met haar, laat haar kennismaken met allemaal nieuwe dingen.. In een bak mei een zeiltje en dergelijke is hetzelfde alleen in een vertrouwde omgeving. Je laat haar kennismaken met nieuwe voorwerpen en laat haar wat rondstappen, ik zie het probleem niet zo.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 16:56

Idd, misschien wel, veilig thuis nieuwe dingen leren kennen. Moet lukken zeker ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:15

Yoika schreef:
@ kim : Het is een shetje :) . Hoe doe je dat dan in praktijk, met je armen gaan zwaaien, je groot maken zoals bij grondwerk ?

Ze ziet me idd nog niet als leider, ik heb haar nog maar 2 weken, en voorheen had ze geen echt contact met mensen, ik ben dus al heel tevreden met wat we in die 2 weken bereikt hebben, behalve dan het stoppen ... Maar misschien vraag ik toch wat teveel van haar, gaat ze daarom staken ? (Geduld is een schone deugd :D )

Ja...in 2 weken kan je inderdaad nog weinig verlangen!
Maar dat gaat vast komen denk ik! Jullie moeten ook nog even aan elkaar wennen natuurlijk.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:19

Yoika, probeer altijd met zijn tweeën te gaan wandelen en dan bedoel ik niet iemand anders met nog een paard erbij, maar een extra begeleider. Die kan er dan achter gaan lopen als je pony staakt en ervoor zorgen dat het voorwaarts opgelost wordt. Pas als het met zijn tweeën goed lukt en je eigenlijk de hulp niet meer nodig hebt, kan je het alleen gaan doen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:28

Geen rijtechnisch probleem, verplaatst van RT-P naar OPG.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 03:33

kan het shetje al vaststaan?? misschien een rare opmerking. maar kan het niet komen van het feit dat hij/zij gewoon nog niet geleerd heeft na te geven op de druk achter de oren van het halster en van het gevoel dat het geeft als daar iemand aanzit?? onze merrie liep ook ( 2 jaar groen uit het land gekocht nooie een halster van dichtbij gezien laat staan omgehad) zo mee toen ze eenmaal vertrouwen had. maar als er dan spanning op het touw kwam om wat voor reden dan ook dan ging ze achterwaarts en helemaal stressen om onder die rare druk uit te komen. nadat we haar hadden leren vaststaan ( in combinatie met een koeien halsband ivm halswervels etc.) accepteerde ze dit ineens wel heel gewoon en was er niks meer aan de hand. het kwam bij haar door een combinatie van omstandigheden , je loopt, ze ziet iets spannends. verder nog niks aan de hand. tot ik haar even met wat druk op het touw duidelijk wou maken dat ik graag wilde dat ze doorliep. toen ging ze echt staken,trekken, hangen. misschien dat het in jou situatie net zo is

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 08:42

Dit is een 'probleem' waar veel mensen tegenaan lopen in de training van hun jonge paard.
Dat is niet raar, want een paard gaat van nature tegen druk in, zeker tegen fysieke druk en een jong paard moet dit nog leren.
Hoe je als eigenaar hier op reageert, bepaalt grotendeels de reactie van het paard.

Wat belangrijk is; blijf zelf rustig en doe net alsof je gek bent, houdt druk op het touw, voer de druk eventueel steeds iets op en wanneer het paard naar voren komt, ontspan je meteen. Op deze manier wordt het paard voor het juiste gedrag beloond. Eventueel beloon je dan extra met je stem.

Misschien duurt het een kwartier, maar je zult zien dat het de keren erna steeds sneller gaat.

Bij mij in een les heeft het eigenlijk op de juiste manier, nog nooit langer als 5 minuten geduurt voordat het mee wou lopen.

Ik ga er overigens vanuit dat in deze situatie het paard niet door een smal steegje langs een groot gevaarte moet ;)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 17:28

Bedankt voor de tips, hiermee kunnen we zeker verder mee aan de slag.

Vaststaan hebben we nog niet geprobeerd, maar komt zeker op het programma te staan en dat met die blijvende druk en druk loslaten bij pos gedrag ook. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:48

Nog een tip die wel eens wil helpen:
Met twee personen gaan wandelen. Als je paardje ergens niet langs durft, dan gaat de tweede persoon bij het enge object staan. Doordat deze persoon tussen het object en het paard staat, durft het paard er vaak wel langs.
En inderdaad een ander braaf paard erbij wil ook wel eens helpen.

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:42

het is belangrijk dat het paard vertrouwen in je heeft, maar het is ook belangrijk dat het paard naar je leert luisteren en respect voor je heeft. als het niet verder wil lopen, toch erlangs forceren en daarna belonen. geen aandacht geven voor negatief gedrag, dat werkt averechts.

Shirleyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:09

mss moet je eens proberen om af te stappen, en haar naar het voorwerp te leiden, en gewoon laten kijken en ruiken,
mijn paard wou ook een keer ergens niet door, maar toen we het haar toonden zag ze dat er niks mis is,
nu loopt ze er voorbij alsof er nooit iets gebeurt is
x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:25

Onze shetlanderhengst probeert dit ook soms. In het begin probeerde ik ook alles (van zweepje tot ander paard erbij), maar niets hielp.. tot ik op een dag gewoon op het simpele idee kwam om zoveel druk op het touw te zetten als ik maar kon, en hij echt niet anders meer kon dan vooruit springen en gewoon weer meelopen :+

Misschien niet de meest professionele aanpak, maar het hielp wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:38

De beste oplossing is idd om druk te zetten op het touw, en pas los te laten als hij een pas op je afzet.
Het beste gebruik je daarvoor een touwhalster (let op, een touwhalster is een werkhalster, niet mee losgooien, niet mee vastzetten). Een touwhalster werkt wat scherper in dan een gewoon halster.
Op het moment dat je paardje op de rem gaat, en je gaat recht voor hem staan om te trekken, en je hebt een gewoon stalhalster, dan kan hij zijn hele gewicht tegen je gebruiken. Als je een in een hoek van 90 graden gaat staan en druk houdt op het halstertouw, en je gebruikt een touwhalster dat toch wat scherper is, kan hij eigenlijk niet anders dan zijn voeten bewegen, omdat hij anders zijn evenwicht verliest. De druk van het touwhalster is ook onaangenaam.
Op het moment dat hij zijn voeten beweegt, heb jij gewonnen.

En verder kun je ook grondwerk meenemen. Kijk even naar dit filmpje....

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-01-11 01:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:40

Het beste is idd om te werken met druk. Zij staat stil, jij blijft rustig wachten maar geeft druk op het touw (naar je toe trekkend). Deze druk blijft aanhouden totdat zij 1 stapje naar voren zet. Al is het een minuscuul stapje van een paar cm, gelijk de druk weghalen en flink belonen.

Wat doe je nu, zij denkt: nee ik wil niet meer. Jij geeft druk, wat vervelend en irritant is. Paard gaat aan het denken, hoe kom ik hier onder uit en zet een stap naar voren. Jij laat los en haalt de druk weg en paard leert zo hoe de druk weg te krijgen.