Is ze dominant of gewoon chacrijnig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Is ze dominant of gewoon chacrijnig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 10:19

Hallo!

Ik heb een stel leuke verzorgShetten, eentje is heel dominant. Ze staan op een kinderboerderij. De dominant(Zorro) jaagt altijd de andere van het eten wat bezoekers meebrengen weg. Ze is ook echt de baas. Nu kan ze ook zo tegen mij doen. Meestal is ze heel lief en te vertrouwen, maar af en toe wordt ze heel boos. Als ik bijvoorbeeld de schuilstal binnenkom om wat te halen en ze staat op wat hooi te knabbelen. Kan ze echt boos doen als ik haar een aaitje wil geven. Ook had ik haar een keer vast gemaakt en ging ik de borstelspullen halen(er is nog een andere verzorgster die vlakbij stond). Kom ik aanlopen, springt ze ineens met oren in haar nek op me af. Ik deinsde natuurlijk achteruit maar ik heb haar meteen terug geknepen in de neus(lees: 'terug bijten'). Toen toonde ze pas haar respect, eventjes. Ik had dit tegen de eigenaar gezegd, van hem moest ik haar dan gewoon een flinke klap geven.

Kortom: Ze is heel lief en zo, maar ook heel dominant, wat kan ik doen om te zorgen dat ze niet meer zo tegen mij uitvalt?

Alvast bedankt

P.S. : ik zie haar 1x per week, en er zijn ook tussendoor andere meisjes, dus ik weet niet hoe die haar behandelen en doen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:41

Ze is volgens mij vooral dominant aangezien ze naar je toe springt.

Alvorens je ze een klap of een beet geeft moet ja altijd verwittigen, paarden onder hun doen dat ook. Bijvoorbeeld, je verheft wat je stem en zegt een duidelijke NEE ! Als ze dan voortdoet kun je ze een tik geven. Daarna gaat ze al heel snel begrijpen wat NEE wilt zeggen en zul je geen tik meer moeten geven. De bedoeling is dat je ernartoe werkt om enkel met je stem je paard/pony te beheersen.
Naar een mep overgaan is de gemakkelijkse oplossing, soms de enige bij paarden, maar dit doen op een doordachte manier en daarbij je paard iets bijbrengen vergt veel meer moeite. Paarden zijn sterken, wij moeten slimmer zijn hé :D

Sassol

Re: Is ze dominant of gewoon chacrijnig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:48

Het paard is aan het eten, dan wil ze helemaal niet geaaid worden. Ze mag uiteraard niet naar jou uithalen, weglopen was de goeie keus geweest, mits ze jou als leider ziet. Toen ze op je afvloog zei jouw lichaamstaal dat je lager stond, want je zette een stap terug. Maar daarna beet je haar, niet duidelijk.

Jouw lichaamstaal en acties spreken elkaar dus tegen. Zorg dus dat je lichaamstaal klopt met wat je doet en ze zal je sneller als leider accepteren.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:38

Sassol schreef:
Het paard is aan het eten, dan wil ze helemaal niet geaaid worden. Ze mag uiteraard niet naar jou uithalen, weglopen was de goeie keus geweest, mits ze jou als leider ziet. Toen ze op je afvloog zei jouw lichaamstaal dat je lager stond, want je zette een stap terug. Maar daarna beet je haar, niet duidelijk.

Jouw lichaamstaal en acties spreken elkaar dus tegen. Zorg dus dat je lichaamstaal klopt met wat je doet en ze zal je sneller als leider accepteren.

Grotendeels ben ik het met je eens.
Echter moeten mijn paarden het niet wagen om mij 'aan te vallen' wanneer ze staan te eten en ik in de buurt kom.
IK ben baas dus ZIJ wijken. Dus wanneer IK ze wil aaien, ook als ze aan het eten zijn, dan hebben ze dat maar te accepteren. Ik moet er niet aan denken dat ik ze hooi gegeven heb en nog even wat bij wil voeren dat ze dan in mn nek hangen.

@TS; Om respect te krijgen van deze pony moet je respect verdienen. Wat Sassol al zegt, je geeft tegenstrijdige signalen af, dat snapt de pony niet. Zoals je je verhaal beschrijft is jullie verstandsverhouding nog niet duidelijk, jij komt in haar persoonlijke ruimte en dat pikt ze niet! Enige oplossing, consequent zijn en eerlijk. Geef signalen die met elkaar kloppen en begin niet met het einddoel maar werk met kleine stappen. Begin met wat grondwerk alvorens meteen het probleem in stal aan te pakken. Geeft ze dit gedrag alleen als ze staat te eten of ook wanneer ze in de wei staat?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:57

Emm_ schreef:
Sassol schreef:

Echter moeten mijn paarden het niet wagen om mij 'aan te vallen' wanneer ze staan te eten en ik in de buurt kom.
IK ben baas dus ZIJ wijken. Dus wanneer IK ze wil aaien, ook als ze aan het eten zijn, dan hebben ze dat maar te accepteren. Ik moet er niet aan denken dat ik ze hooi gegeven heb en nog even wat bij wil voeren dat ze dan in mn nek hangen.

@TS; Om respect te krijgen van deze pony moet je respect verdienen. Wat Sassol al zegt, je geeft tegenstrijdige signalen af, dat snapt de pony niet. Zoals je je verhaal beschrijft is jullie verstandsverhouding nog niet duidelijk, jij komt in haar persoonlijke ruimte en dat pikt ze niet! Enige oplossing, consequent zijn en eerlijk. Geef signalen die met elkaar kloppen en begin niet met het einddoel maar werk met kleine stappen. Begin met wat grondwerk alvorens meteen het probleem in stal aan te pakken. Geeft ze dit gedrag alleen als ze staat te eten of ook wanneer ze in de wei staat?

Dat is dus precies wat ik zei Emm;) De goeie keus (van het paard dus) is om weg te lopen. Maar aangezien het paard haar niet als leider ziet, koos het paard ervoor HAAR uit haar ruimte weg te jagen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 22:15

Emm_ schreef:
Sassol schreef:

Ze staan het hele jaar in de wei ;)
Maar ze geeft het gedrag alleen aan als ze eet, ja. Verder is ze heel lief en loopt wel netjes mee. Maar het is echt zo'n merrie die in het wild de kudde zou leiden.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:42

Sassol schreef:
Emm_ schreef:

Dat is dus precies wat ik zei Emm;) De goeie keus (van het paard dus) is om weg te lopen. Maar aangezien het paard haar niet als leider ziet, koos het paard ervoor HAAR uit haar ruimte weg te jagen.

Haha sorry :) Ik heb jou 'weglopen was de goeie keuze geweest' gelezen als dat dat voor TS de goede keuze was :)
Maar dan zijn we het met elkaar eens :D

@ TS; het maakt niet uit of ze heel het jaar in de wei staan of niet maar ze hoort naar de leider geen 'voerneid' te vertonen. Dit is een teken dat ZIJ de leider is en ze jou niet als leider ziet.
Geef jij ze ook eten of wordt dat gedaan? En hoeveel andere zijn er die met het beestje bezig zijn? Dit kan namelijk ook allemaal meespelen. Ik zou haar voortaan anders benaderen en er toch eens mee aan het werk gaan, dat kan een hoop schelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:51

Zeker pony's van de kinderboerderij krijgen soms wat te weinig rust.
Pony heeft duidelijk last van voernijd. Lijkt mij vertandig om die tijdens het eten lekker met rust te laten.

Dat een pony me aan valt moet niet gebeuren, das een kwestie van lichaamstaal zoals al is aangegeven.
Een klap geven, vind ik ten dele een oplossing.Soms kan het prima helpen en is het met 1 x duidelijk , máár als de rest van de lichaamstaal niet klopt, zal een klap juist frustratie opwekken en zal het gedrag van de pony verslechteren....
Dus imo geef de pony gewoon z'n rust tijdens het eten én ga wat boeken lezen over lichaamstaal.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 12:45

superwoman schreef:
Zeker pony's van de kinderboerderij krijgen soms wat te weinig rust.
Pony heeft duidelijk last van voernijd. Lijkt mij vertandig om die tijdens het eten lekker met rust te laten.

Dat een pony me aan valt moet niet gebeuren, das een kwestie van lichaamstaal zoals al is aangegeven.
Een klap geven, vind ik ten dele een oplossing.Soms kan het prima helpen en is het met 1 x duidelijk , máár als de rest van de lichaamstaal niet klopt, zal een klap juist frustratie opwekken en zal het gedrag van de pony verslechteren....
Dus imo geef de pony gewoon z'n rust tijdens het eten én ga wat boeken lezen over lichaamstaal.

Bedankt voor de tip, er mag trouwens verder niemand de wei in. Toen ze vast stond was mijn lichaamstaal, voor zover ik weet, niet bedreigend. Ik let er altijd goed op verder. Maar ik zal kijken of ik in de bieb een boek kan vinden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 12:47

Sassol schreef:
Emm_ schreef:

Haha sorry :) Ik heb jou 'weglopen was de goeie keuze geweest' gelezen als dat dat voor TS de goede keuze was :)
Maar dan zijn we het met elkaar eens :D

@ TS; het maakt niet uit of ze heel het jaar in de wei staan of niet maar ze hoort naar de leider geen 'voerneid' te vertonen. Dit is een teken dat ZIJ de leider is en ze jou niet als leider ziet.
Geef jij ze ook eten of wordt dat gedaan? En hoeveel andere zijn er die met het beestje bezig zijn? Dit kan namelijk ook allemaal meespelen. Ik zou haar voortaan anders benaderen en er toch eens mee aan het werk gaan, dat kan een hoop schelen.[/quote]

Meestal heeft ze al eten als ik aankom, ik doe het een enkele keer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:05

EskeGirl schreef:
Bedankt voor de tip, er mag trouwens verder niemand de wei in. Toen ze vast stond was mijn lichaamstaal, voor zover ik weet, niet bedreigend. Ik let er altijd goed op verder. Maar ik zal kijken of ik in de bieb een boek kan vinden.

Gaat niet om bedreigende lichaamstaal, maar om leiderschaps-lichaamstaal (of juist het gebrek daaraan) .
Dan nog kan een pony anders reageren dan jij wilt, maar kun je het wel correct inschatten en oplossen.
succes!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 17:34

superwoman schreef:
EskeGirl schreef:

Gaat niet om bedreigende lichaamstaal, maar om leiderschaps-lichaamstaal (of juist het gebrek daaraan) .
Dan nog kan een pony anders reageren dan jij wilt, maar kun je het wel correct inschatten en oplossen.
succes!

Oké, dank je.
Ze is de leider van de 'kudde'(nog een Shet, haar veulen, een ezel en 2 geiten). Ik zal wat moeite moeten doen om daar overheen te komen....

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:42

Ik denk dat het indd dominantie is. Beetje merriegedrag kan ook.
Als zij altijd de leider is geweest zal ze bij jou ook gaan uitproberen. Wat het eten betreft, het kan zijn dat ze voernijd heeft.
Probeer je shet zo te benaderen dat ze zich niet aangevallen voelt, en mocht ze naar je uitvallen, probeer dan op een correcte manier duidelijk te maken dat jij boven haar staat. Dit kan lastig zijn.

Je zegt dat ze op een kinderboerderij staat. Nou is het zo dat daar natuurlijk veel kinderen op af komen die soms met de dieren zitten te porren en te plagen. Het zou ook goed kunnen dat ze daar een beetje chagrijnig van worden als ze wat opgejaagd zijn en uitgedaagd worden.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:46

Nog even een aanvulling.
Belonen is altijd beter als straffen. Sommige zijn genijgt snel klappen uit te delen e.d maar paarden zullen niet altijd begrijpen dat je straft omdat ze een overtreding hebben gemaakt. Ze zullen eerder denken dat jij een persoon bent die ze beter uit de weg kunnen gaan. Probeer dus te belonen als ze wel goed gedrag toont.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 18:35

Mienez schreef:
Nog even een aanvulling.
Belonen is altijd beter als straffen. Sommige zijn genijgt snel klappen uit te delen e.d maar paarden zullen niet altijd begrijpen dat je straft omdat ze een overtreding hebben gemaakt. Ze zullen eerder denken dat jij een persoon bent die ze beter uit de weg kunnen gaan. Probeer dus te belonen als ze wel goed gedrag toont.

Dat weet ik ;) . Ben ook meer van belonen dan straffen, op je vorige reactie: Bezoekers kunnen de wei van de pony's niet in, dus opgejaagd zal ze(denk ik) niet worden. Ik zie haar pas over een paar weken weer, omdat ze van 25 december tot 1 januari gesloten zijn -O- .
Nou ja, ik overleef het wel. Ik heb een mooi nieuw halster voor haar, en we kunnen vanaf 8 januari weer een heel nieuw jaar te gemoed :D

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:50

Dat is waar;-) Goeie instelling voor 2011

Succes ermee:-)