Dominant paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 01:31

Ik verzorg een paard wat redelijk dominant is.
Met wandelen de hele tijd de schouder tegen je aanduwen, zelf bepalen waar ze heen wil (wat ik absoluut niet laat gebeuren) en gras eten wanneer het er is. Ze is ook ontzettend sterk, ga ook liever niet wandelen zonder hengstenketting omdat ze me dan zo'n beetje de schouder uit de kom trekt.
Als ik met haar een buitenritje wil maken, is het helemaal een drama. Heel nerveus, omhoog komen en achteruit lopen. Ik heb ook besloten om dit sowieso niet meer te doen voordat het hele dominantie-probleem is opgelost.

Bij de eigenaars is ze af en toe ook lastig, maar af en toe geven ze haar ook haar zin. Bijv. met wandelen laten ze haar langs de weg grazen terwijl ze eigenlijk gewoon door willen lopen. Of met een buitenritje haar toch maar even laten gaan omdat ze redelijk dribbelig is. Dit laat ik niet toe, omdat ze naar mij moet luisteren en maar niet alles zelf mag bepalen. Ook voor een deel veiligheid.

Ik heb het wel eens proberen op te lossen met grondwerk, maar het paard reageert er gewoon niet op.
Het enige wat enigszins uitkomst biedt, is een flinke klap/trap. Tuurlijk zou ik dit graag anders willen, maar op het moment zie ik echt geen andere uitweg. Dit spelletje is al ongeveer 1½ tot 2 jaar aan de gang en ik ben het echt moe aan het worden.
Heeft er iemand tips?

Yinthee
Amadeus <3

Re: Dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:52

Grondwerk is de sleutel tot succes, echt waar. Alleen moet je het wel op de goede manier toepassen.
Je zegt dat je dit al geprobeerd hebt zonder succes, maar dan denk ik toch dat je ergens iets verkeerd hebt gedaan. Welke grondwerk oefeningen heb je met haar gedaan?
Geweld is trouwens NOOIT de oplossing, dus je paard een flinke trap geven, hoe erg ze het bloed soms ook onder je nagels vandaan weer te halen, maakt het NIKS beter, echt niet.

Dat ze met rijden "onmogelijk" is, is begrijpelijk, als je op de grond al niet eens fatsoenlijk contact met haar kunt krijgen. Stap er dus voorlopig gewoon niet op en ga eerst met haar aan de slag op de grond.
Zoals ik dit lees is dit puur een 'respect' probleem, dat ontbreekt in jullie relatie en dat moet je dus eerst zien te krijgen, van BEIDE kanten.

Zorg daarbij wel dat je met de eigenaars op 1 duidelijke lijn komt, ga desnoods samen met hun een keer aan de slag, want het is wel belangrijk dat niet iedereen haar anders behandeld.
Allemaal moeten jullie kalm blijven, uitstralen dat jij de baas bent, consequent zijn, maar wél eerlijk blijven.
Kwaad worden heeft geen zin, slaan/schoppen óók niet en gillen zal ze ook niet begrijpen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:07

Yinthee schreef:
Grondwerk is de sleutel tot succes, echt waar. Alleen moet je het wel op de goede manier toepassen.
Je zegt dat je dit al geprobeerd hebt zonder succes, maar dan denk ik toch dat je ergens iets verkeerd hebt gedaan. Welke grondwerk oefeningen heb je met haar gedaan?
Geweld is trouwens NOOIT de oplossing, dus je paard een flinke trap geven, hoe erg ze het bloed soms ook onder je nagels vandaan weer te halen, maakt het NIKS beter, echt niet.

Dat ze met rijden "onmogelijk" is, is begrijpelijk, als je op de grond al niet eens fatsoenlijk contact met haar kunt krijgen. Stap er dus voorlopig gewoon niet op en ga eerst met haar aan de slag op de grond.
Zoals ik dit lees is dit puur een 'respect' probleem, dat ontbreekt in jullie relatie en dat moet je dus eerst zien te krijgen, van BEIDE kanten.

Zorg daarbij wel dat je met de eigenaars op 1 duidelijke lijn komt, ga desnoods samen met hun een keer aan de slag, want het is wel belangrijk dat niet iedereen haar anders behandeld.
Allemaal moeten jullie kalm blijven, uitstralen dat jij de baas bent, consequent zijn, maar wél eerlijk blijven.
Kwaad worden heeft geen zin, slaan/schoppen óók niet en gillen zal ze ook niet begrijpen.

SLuit ik me helemaal bij aan!
word ziek van die mensen die direct sporen en zweep erbij pakken omdat ze direct hun ''macht'' positie willen laten zien.
Is er in de buurt niet iemand die je kan helpen ?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 02:24

Elin_ schreef:
word ziek van die mensen die direct sporen en zweep erbij pakken omdat ze direct hun ''macht'' positie willen laten zien.

Geloof me, dit paardje heeft alle kans gehad om haar goede gedrag te tonen zonder dat ik mijn 'macht' positie wil laten zien. Ik vind dat je zoiets ook niet kunt zeggen zonder dat je het gezien hebt.

Ik denk dat het idd wel belangrijk is om op 1 lijn te komen met de eigenaars, zal daar ook zeker aan gaan werken. Consequent ben ik ook zeker, maar als ze braaf is beloon ik haar ook. Een trap is ook echt alleen als ze nergens op reageert, meestal zeg ik eerst met een strengere toon iets als ze niet luistert. Het lijkt gewoon alsof het haar allemaal niks uitmaakt, totaal ongevoelig en vrolijk verdergaan met haar zaken.

De eigenaars hebben een freestylecursus gevolgd van Emiel Voest, Parelli heb ik ook nog geprobeerd. Verder ben ik me nu aan het verdiepen in de methode van Chris Irwin.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:37

het is altijd heel makkelijk om te oordelen over iets zonder het in het echt te hebben gezien.
om iemand via de pc te kunnen helpen is gewoon erg lastig omdat je de uitleg in de OP toch op je eigen manier op vat.

maar 1 ding is zeker: als jij en de eigenaar niet even consequent zijn, en dezelfde regels erop na houden is het niet zo makkelijk om regels aan te leren.

zelf ben ik geen grondwerk goeroe, en ben van: beter 1x heel duidelijk tegen je paard zeggen dat iets niet is toegestaan, dan het 100x zachtjes vertellen.
dus beter 1x een goede schop onder zijn kont dat hij het goed snapt, dan dat je 100x keer met een aai over zijn billen het meld.

mijn overtuiging is dat als je 1x goed duidelijk bent geweest je dit daarna eigenlijk nooit meer zo hoeft te herhalen.

en hoe hard moet je zijn? zo hard als nodig is!!
dit is voor ene paard een tik met de hand, en bij de ander een flinke schop onder zijn kont.

maar nogmaals, dit werkt alleen wanneer je op een lijn staat met de eigenaren, ander heeft het totaal geen zin.

heel veel succes met het vinden van een oplossing!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:17

Emiel Voest ben ik niet zo'n fan van. Met de methode van Chris Irwin ben ik niet bekend. Ik ben zelf ook een Parelli-aanhanger.

Maar als het paard met aan de hand lopen al de hele tijd in je ruimte komt, denk ik dat je lichaamstaal niet klopt en je timing te laat is. Wat voor halster gebruik je? Een gewoon halster loopt een paard zo doorheen en geeft ook niet zo goed signalen door. Ik gebruik zelf een touwhalster en leadrope, stuk effectiever en duidelijker dan een gewoon halster en halstertouw.

Mijn paard is de leider in de kudde, dit betekend voor mij en mijn bijrijdster dat wij extra goed moeten zijn in de 'spelletjes' die paarden spelen om leiderschap te bepalen.

Ik vind Parelli erg duidelijk in opbouw en handig voor als je begint met NH. Het grondwerk is ook duidelijk opgebouwd in 7 verschillende spelletjes, lukt spel 1 nog niet, dan hoef je met 2 niet te beginnen. Lukt 2 nog niet dan 3 ook niet etc.

Waar richt Chris Irwin zich op?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 15:37

Met wandelen heb ik altijd gewoon een halster met hengstenketting eraan, omdat ze ontzettend sterk is als ze een hap gras wil nemen (ohja misschien een klein detail, het is een redelijk grove tinker :P) en ik dan meegesleurd word. Een touwhalster ga ik een keer proberen, kijken of ze daar beter mee reageert.

Ik heb een keer een clinic gezien van Chris Irwin bij de NH dag een paar jaar geleden. Wat ik eruit heb begrepen, is dat het vooral gaat om de lichaamstaal van jou naar je paard toe. Verder geen dingen zoals fases of levels, gewoon simpele lichaamstaal. Heb ook en DVD gekocht ervan, maar heb nog geen tijd gehad om hem te kijken :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:47

Je moet wel opletten als je een touwhalster gebruikt. Deze werkt veel scherper in, en moet je dus niet 'gewoon' gebruiken. Overigens moet je het paard hier ook niet mee in de wei laten lopen of onbeheerd vast laten staan, daar dit halster niet breekt.

Jouw paard heeft niet geleerd om te wijken voor druk, leer je hem dit principe niet, zal je ook aan een touwhalster weinig hebben.

Ik denk dat Parelli een hele goeie voor jullie is, fase 1 is altijd lichaamstaal, luistert het paard hier echter niet naar, heb jij nog fase 2 en 3, en fase 4 bied geen andere uitkomst dan luisteren. (Dit moet je dus soms op het paard aan passen)
Ook heb je Horsenalitys, als je weet onder welke karaktergroep jouw paard valt, weet je ook waar je hem mee kunt motiveren en met wat voor oefeningen je het beste kunt beginnen. Je leert ook het wezen paard begrijpen.