gemene pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

gemene pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 13:13

Ik had een haflinger van 4.5 jaar. Die in het begin heel makkelijk te rijden was. naar een paar keer op haar gereden te hebben, begon ze erg gemeen te worden. Ze wilde niet normaal doorlopen was alleen maar de hele tijd aan het bokken en steigeren. en begon net zo'n rodeo paard te worden. Ze deed haar hoofd tussen haar benen en dan tegelijkertijd bokken waardoor het erg moeilijk was om te blijven zitten. als je een buitenrit maakte en je ging van een rustige draf naar een rustige galop dan ging ze er ineens heel hard vandoor en kon je haar bijna niet stoppen.
Hoe kan ik zorgen dat dit ophoud? ik heb al les met haar gehad maar ook dat lukte niet. uiteindelijk hebben we haar weer aan haar vorige eigenaar verkocht, maar nu wil ik eigenlijk wel weten. ofdat iemand een goede oplossing weet om dit op te lossen?

Groetjes Chantal <3

giglene

Re: gemene pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:16

ik weet niet zeker of het helpt maar bij mij op de manege helpt het wel, gewoon strenger aanpakken
ik hoop dat je er wat aan hebt

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 13:18

giglene schreef:
ik weet niet zeker of het helpt maar bij mij op de manege helpt het wel, gewoon strenger aanpakken
ik hoop dat je er wat aan hebt

we hebben hem heel streng aangepakt. ik ben er normaal niet zo voor om met sporen en 2 zwepen te rijden. maar dat heb ik toch maar gedaan en zelfs dan luistert hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:22

Gemene pony's bestaan niet.
Laat je pony goed medisch onderzoeken (DA, TA, osteopaat) en laat een zadelmaker naar het zadel kijken.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:25

chaanttaall schreef:
Ik had een haflinger van 4.5 jaar. Die in het begin heel makkelijk te rijden was. naar een paar keer op haar gereden te hebben, begon ze erg gemeen te worden. Ze wilde niet normaal doorlopen was alleen maar de hele tijd aan het bokken en steigeren. en begon net zo'n rodeo paard te worden. Ze deed haar hoofd tussen haar benen en dan tegelijkertijd bokken waardoor het erg moeilijk was om te blijven zitten. als je een buitenrit maakte en je ging van een rustige draf naar een rustige galop dan ging ze er ineens heel hard vandoor en kon je haar bijna niet stoppen.
Hoe kan ik zorgen dat dit ophoud? ik heb al les met haar gehad maar ook dat lukte niet. uiteindelijk hebben we haar weer aan haar vorige eigenaar verkocht, maar nu wil ik eigenlijk wel weten. ofdat iemand een goede oplossing weet om dit op te lossen?
Groetjes Chantal <3

Wat heb je daar aan dan? Ga eens nadenken waarom ze dit wel bij jou deed en niet bij de vorige eigenaar ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:26

Chantal, gebruikte je voor deze pony en de nieuwe pony in je andere topic hetzelfde zadel?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 13:27

JoviBan schreef:
Laat je pony goed medisch onderzoeken (DA, TA, osteopaat) en laat een zadelmaker naar het zadel kijken.

hij is al bij de osteopaat geweest en ook al bij andere medische onderzoeken. hier kwam niks uit. Het zadel hebben we helemaal speciaal op maat laten maken. en daarna zijn we er nog mee naar een zadelmaker geweest zodat we zeker wisten dat alles goed was. Dus ik denk niet dat het hieraan ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:28

chaanttaall, hoe lang is dat geleden?

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:29

JoviBan schreef:

Hier ben ik het mee eens!!

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 13:29

Lins_Vetra schreef:
chaanttaall schreef:
Groetjes Chantal <3

Wat heb je daar aan dan? Ga eens nadenken waarom ze dit wel bij jou deed en niet bij de vorige eigenaar ;)

we hebben haar van een handelaar en daar is ze (zeggen ze) door een proffesionele ruiter ingeren (ik weet natuurlijk ook niet wat hier van waar is). maar bij die handelaar hebben ze dus niet op haar gereden. toen wij kwamen kijken naar haar, heb ik wel op haar gereden en daar was ze heel lief en was er niks aan de hand. dus dat snap ik ook niet helemaal

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 13:30

dianaw33 schreef:
Chantal, gebruikte je voor deze pony en de nieuwe pony in je andere topic hetzelfde zadel?

ja hier gebruikten we andere zadels voor. want die van de haflinger paste niet op die van de new forest.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:30

Linda8309 schreef:
JoviBan schreef:

Hier ben ik het mee eens!!

Misschien moet je even beter lezen.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 13:31

JoviBan schreef:
chaanttaall, hoe lang is dat geleden?

dat is ongeveer 4 maanden geleden.

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:32

chaanttaall schreef:
JoviBan schreef:

hij is al bij de osteopaat geweest en ook al bij andere medische onderzoeken. hier kwam niks uit. Het zadel hebben we helemaal speciaal op maat laten maken. en daarna zijn we er nog mee naar een zadelmaker geweest zodat we zeker wisten dat alles goed was. Dus ik denk niet dat het hieraan ligt?

ik ben het wel met JoviBan eens; volgens mij bestaan er inderdaad geen gemene paarden.....
maar als je dat allemaal al bekeken hebt.........
je hebt haar toch weer verkocht aan haar vorige eigenaar, gedraagt ze zich daar nog steeds zo???
ik heb ook een tijd geprobeerd om een redelijk wilde pony in te rijden, maar ben er uiteindelijk me gestopt, omdat het voor ons allebei niet meer leuk was......

succes!!!

XX

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:33

Het valt me op dat jij 14 bent en hele jonge onervaren paardjes rijdt. Die combinatie gaat vaak mis, omdat je op jouw leeftijd nog de ervaring mist om zo,n jong paard rustig verder te beleren, en al snel overvraagt. Dat je paarden dan protest gaan vertonen of niet doen wat jij wil kan er dus gewoon aan liggen dat ze jou niet begrijpen, je ze in de weg zit of zelfs pijn doet, of ze er gewoon nog niet aan toe zijn. Misschien is het slimmer om met een meer ervaren paard verder te gaan, of hele goede begeleiding te zoeken op regelmatige basis (dus niet te veel zelf te doen)?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 13:38

dianaw33 schreef:
Het valt me op dat jij 14 bent en hele jonge onervaren paardjes rijdt. Die combinatie gaat vaak mis, omdat je op jouw leeftijd nog de ervaring mist om zo,n jong paard rustig verder te beleren, en al snel overvraagt. Dat je paarden dan protest gaan vertonen of niet doen wat jij wil kan er dus gewoon aan liggen dat ze jou niet begrijpen, je ze in de weg zit of zelfs pijn doet, of ze er gewoon nog niet aan toe zijn. Misschien is het slimmer om met een meer ervaren paard verder te gaan, of hele goede begeleiding te zoeken op regelmatige basis (dus niet te veel zelf te doen)?

ik krijg in januari hele goede begeleiding dus tot die tijd zal ik niet meer zo heel veel rijden, behalve dressuur want dat gaat wel heel erg goed op mijn andere pony (amber) van mijn ander topic. dus dan zal ik het bij die instructeur in januari allemaal verder horen ;)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 13:40

ik ben het wel met JoviBan eens; volgens mij bestaan er inderdaad geen gemene paarden.....
maar als je dat allemaal al bekeken hebt.........
je hebt haar toch weer verkocht aan haar vorige eigenaar, gedraagt ze zich daar nog steeds zo???
ik heb ook een tijd geprobeerd om een redelijk wilde pony in te rijden, maar ben er uiteindelijk me gestopt, omdat het voor ons allebei niet meer leuk was......

succes!!!

XX[/quote]

ja, de vorige eigenaar heeft haar weer terug maar dat was een soort van handelaar. en ik had haar liever niet weer aan hem terugverkocht omdat ik ook niet goed weet wat hij met al die pony's doet. maar ik had haar ook niet aan iemand anders kunnen verkopen omdat ze zo onbetrouwbaar is en doet wat ze zelf wil. Daarom heb ik haar aan hem terugverkocht en meer heb ik er niet over gehoord. waarschijnlijk heeft hij haar alweer doorverkocht aan iemand anders....

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:18

Misschien kan je uitzoeken waar ze heen is gegaan, en daar een keer heen gaan ofzo........
Dan kan je kijken hoe ze zich gedraagt bij haar nieuwe eigenaar, kan je ook nog wat van leren..

XX

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 15:46

Gietjepietje schreef:
Misschien kan je uitzoeken waar ze heen is gegaan, en daar een keer heen gaan ofzo........
Dan kan je kijken hoe ze zich gedraagt bij haar nieuwe eigenaar, kan je ook nog wat van leren..

XX

goed idee. maar de handelaar wil ons daar niks over vertellen. en wij hebben haar niet zo heel lang gehad dus heb er geen foto's van..
weet iemand dan misschien waar ze is heengegaan? ze heet Stacey en is een haflinger. het is niet zo'n brede haflinger maar meer het nieuwere soort (dus slanker) ze is ongeveer 1.56 m groot. De handelaar zit ergens in Overijssel. iemand informatie waar ze is heengegaan? stuur dan ff een berichtje of reageer op deze topic!

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:51

chaanttaall schreef:
we hebben hem heel streng aangepakt. ik ben er normaal niet zo voor om met sporen en 2 zwepen te rijden. maar dat heb ik toch maar gedaan en zelfs dan luistert hij niet.

Verwondert me niks dat die dan niet luistert, is gewoon een koppige poown die wist dat hij sterk genoeg was om zijn zin te krijgen. Als je daar dan zo op gaat rijden dan krijg je alleen maar meer protest en verknoei je gewoon de hele boel. Je had het rijtechnisch moeten aanpakken met een goede instructeur, en niet met dwang (want dat zijn 2 zwepen en sporen voor mij wel als je daarmee gaat werken om je zin te krijgen). Niet "wie niet horen wil moet voelen" toepassen, heeft niks uitgemaakt want dan deed je poown "oog om oog tand om tand".

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 16:08

Varekaj schreef:
chaanttaall schreef:

Verwondert me niks dat die dan niet luistert, is gewoon een koppige poown die wist dat hij sterk genoeg was om zijn zin te krijgen. Als je daar dan zo op gaat rijden dan krijg je alleen maar meer protest en verknoei je gewoon de hele boel. Je had het rijtechnisch moeten aanpakken met een goede instructeur, en niet met dwang (want dat zijn 2 zwepen en sporen voor mij wel als je daarmee gaat werken om je zin te krijgen). Niet "wie niet horen wil moet voelen" toepassen, heeft niks uitgemaakt want dan deed je poown "oog om oog tand om tand".

mijn instructrice had me aanbevolen om met 2 zwepen en sporen te rijden en ik heb haar raad opgevolgd...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:20

Zo'n instructrice zou ik niet naar luisteren. En ook maar eens op zoek gaan naar een andere.
Dat er zo omgegaan word met manegepony's kan ik nog ergens begrijpen, aangezien je amper een band kunt opbouwen met een dier dat door 30 mensen in de week gereden word, maar dat is toch niet hoe je een relatie met je eigen dier wilt hebben?!

Ga eens aan de hand met zo'n dier aan het werk, zorg eerst maar eens dat de pony accepteert dat jij de baas bent. Stoppen wanneer jij stopt, netjes bij of achter je schouder lopen, dat soort dingen. Zolang je met behulp van pijn je pony moet dwingen te gehoorzamen zullen jullie nooit een goed team worden.

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:27

Eerst een band opbouwen met een paard, grondwerk doen, en langzaam opbouwen, totdat je erop kan. Blijft een paard alsnog dat soort dingen doen is het ook wel handig hem helemaal te laten nakijken. En als dat allemaal goed is, een andere instructie.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:00

bedankt allemaal +:)+

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:31

julius_juut schreef:
Zo'n instructrice zou ik niet naar luisteren. En ook maar eens op zoek gaan naar een andere.
Dat er zo omgegaan word met manegepony's kan ik nog ergens begrijpen, aangezien je amper een band kunt opbouwen met een dier dat door 30 mensen in de week gereden word, maar dat is toch niet hoe je een relatie met je eigen dier wilt hebben?!

Ga eens aan de hand met zo'n dier aan het werk, zorg eerst maar eens dat de pony accepteert dat jij de baas bent. Stoppen wanneer jij stopt, netjes bij of achter je schouder lopen, dat soort dingen. Zolang je met behulp van pijn je pony moet dwingen te gehoorzamen zullen jullie nooit een goed team worden.

Wat is een manege pony minder dan een eigen pony?
Bij ons moet je niet proberen om met 2 zwepen EN sporen er op te gaan zitten.