Angst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nonxballard

Angst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 04:15

Ik heb al wat meer topics geopend over mijn pasgekochte pony,
O.a. stalproblemen die nu gelukkig over zijn! *Bedankt voor de tips*
Alleen, er is een probleem bijgekomen, wat niet aan hem ligt.
De lessen gingen goed, ik reed met 'm en we gingen alleen maar vooruit, totdat hij 'weg begon te schieten', Dus of ergens van schrok, of zonder reden? Weg galoppeerde waardoor ik half óf helemaal van hem viel.
Hij deed dit vaker, met het gevolg dat ik nu zo goed als niet meer op hem durf te rijden.
Dan zijn er mensen om me heen die zeggen, ach, kom op, stel je niet aan, hup erop en rijden maar, maar zo makkelijk gaat dat niet meer voor mijn gevoel.
Ik ga sowieso privélessen nemen weer om het vertrouwen op te bouwen met hem, en geef hem nu dan z'n beweging door middel van de stapmolen, en longeren (als het niet bevroren is)
Ik wil samen met hem kunnen genieten, en niet bang hoeven te zijn.
Misschien tips hoe ik dit kan aanpakken, en eventueel het 'wegschieten' af zou kunnen leren.

Alvast bedankt!

Tilmar

Re: Angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 08:48

Dat je pony wegschiet komt omdat hij geen vertrouwen heeft. Hij denkt dat er gevaar is en wil wegrennen, dat doen paarden. Aan jou dus om om hem te overtuigen dat er niks is en dat hij gewoon door moet lopen.
Ik lees dat je ook problemen op stal had, dat gaat gelukkig beter? Ook daarbij is het van belang dat jij de baas bent en dat je pony erop vertrouwt dat als jij er bent dat dan alles goed is.
Hoe je dit voor elkaar krijgt is moeilijk zo even uit te leggen, het makkelijkste is om les te nemen van iemand die veel ervaring heeft.
Boos worden op de pony zal in ieder geval niet helpen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:14

Dat een paard schrikt en dan even wegschiet valt volgens mij niet echt af te leren. Wat je wel kunt leren is dit voelen aankomen en het meteen in goeie banen te leiden (leiderschap dus). Ik zou ook aan je houding werken, want als jij er afvalt na een snelle beweging, zit je niet goed in je zadel en waarschijnlijk te gespannen. Hoe meer ontspannen je erop zit, hoe beter je met alle bewegingen mee kunt gaan.

Ik rij zonder zadel, dus voel het al aankomen voordat ze het doet. Maar ook ik ben wel eens te laat en dan moet je toch goed zitten zonder zadel!

Als je privéles neemt zou ik dus gaan werken aan het VOELEN van het paard en hierin mee kunnen bewegen. Geen idee hoe je dit door het zadel heen moet voelen maar dat kan je instructrice je vast wel vertellen;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:39

Dat je pony aan het schrikken is is inderdaad normaal maar kun je wel beperken. Hoe lang heb je hem precies op deze plek staan? Een paard heeft gewoon tijd nodig om te wennen, en die tijd kun je hem geven door het rijden even op een laag pitje te zetten en samen alles aan de hand te gaan verkennen. Ga lekker wandelen, grondwerk met hem doen en later werk aan de lange teugel, zo kunnen jullie aan elkaar wennen en went hij aan zijn omgeving op een rustige manier. En: BELONEN ALS IE HET GOED EN RUSTIG DOET dat is het allerbelangrijkste. Hij moet het gewoon leuk gaan vinden om iets met jou te gaan doen.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:58

Ik heb enorm veel gehad aan de cursussen Eenheid tussen mens en paard 1+2. Ik heb ook angst en begrijp wat je bedoelt.
De cursussen heb ik gevolgd bij Petra Vlasblom en dit heeft mij veel nieuwe inzichten verschaft.

Door de basis te verbeteren met de tips die de anderen al gaven, kun je de verhouding met je paardje stukken verbeteren en
de band opnieuw opbouwen.

Grz sabina

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:01

Lastig voor je! Been there and done that, dus ik weet hoe het voelt.

Jij bent onzeker bang geworden, paard pikt dit op, weet niet meer waar hij aan toe is, en zo versterken jullie elkaar. Een heel vervelend probleem.
Ik had mijn paard 3 weken en durfde er echt niet meer op. Zo ben ik over mijn angst gekomen:
Lessen en begeleiding aan de longe. Ook aan de longe de spannende hoeken in de bak opzoeken. Ik had echt van seconde tot seconde begeleiding onder het zadel. Ze vertelde me de lichaamstaal van mijn paard, legde me uit waarom ik bepaalde dingen voelde, gaf me de regels hoe ik wel en niet moest reageren als mijn paard schrok etc.etc. Deze vrouw heeft mij helemaal het vertrouwen in mijn paard teruggegeven. Het was voor mij heel belangrijk om te horen hoe tegengestelde signalen ik aan mijn paard gaf. Hierdoor raakte mijn paard in de eerste paar weken ook echt het vertrouwen in mij kwijt. Doordat ik te horen kreeg wat mijn aandeel hier in was, kon ik mezelf veranderen en dat is echt ten gunste van het paard én mij geweest.

Wat je zit betreft: zitlessen. Het is heel belangrijk dat je je paard leert "uit te zitten" als ie gaat rennen.

Daarna kwam voor mij de moeilijkste stap bij het los rijden (dus zonder longe). Ik heb echt moeten leren om het wegren gedrag van mijn paard te negeren. Paard kletterde weg: ik moet het paard dan rustig terugnemen, en gewoon verder gaan alsof er niets aan de hand is. Géén aandacht aan besteden. (lastig hoor ;) ) Maar inmiddels heb ik dit aardig onder controle. Paard schrikt bijna nooit meer. En áls ie een keer vertrekt, kan ik binnen een seconde de knop omzetten en doen wat ik moet doen.

Ik zou je echt willen adviseren om hele goed begeleiding te zoeken. Daar valt het mee of daar staat het mee.
Succes!

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 17:25

Hij staat nog op dezelfde Manege als dat hij stond als Manegepaard, er is hier bij mij in de buurt nog geen plek.
En Gooya, dat lijkt me ook het beste.. Alleen het is erg moeilijk om over die angst heen te stappen.
En er is hier geen docent die met me aan de longe opnieuw wil beginnen...

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:32

Mijn pony heeft dit vroeger ook gedaan, in de tijd dat ik hem nog verzorgde. Het was echt het uitproberen van me. En dat zorgde ervoor dat ik ook amper nog durfde te rijden. Ik deed het wel, maar zat af te wachten tot ik zou vallen. Ik ben hem toen op een gegeven moment echt aan het werk gaan zetten, minstens 3 figuren rijden op een lange zijde, overgangen rijden, achterwaarts, wijken voor het been etc.. Bezig blijven! Misschien is het een idee om voor deze periode(met sneeuw zijn ze vaak wat lastiger) iemand anders erop te laten rijden? Succes!!

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:36

Jawel, dat kan opzich wel, alleen ik wil graag een band met hem opbouwen, dus iemand anders erop laten rijden lijkt me niet echt bevoordelijk daarvoor.
Ookal doe ik dat (wat ik niet durf) figuren rijden, krijgt hij alsnog de kans.
Ik durf me nog niet over de angst heen te zetten.

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:07

Nonxballard schreef:
Jawel, dat kan opzich wel, alleen ik wil graag een band met hem opbouwen, dus iemand anders erop laten rijden lijkt me niet echt bevoordelijk daarvoor.
Ookal doe ik dat (wat ik niet durf) figuren rijden, krijgt hij alsnog de kans.
Ik durf me nog niet over de angst heen te zetten.

Jij kan gewoon een band met je pony opbouwen hoor als er iemand anders oprijdt. Die van mij wordt ook regelmatig gereden door mijn verzorgster, en is nogsteeds helemaal blij en vrolijk alstie me ziet. (Nou heb ik geen angst meer voor hem). Wat bij mij altijd hielp, was dat als ik zag dat het bij een ander goed ging, ik het ook wel durfde.

Had een tijdje een gekke angst dat ik niet over een sprong durfde waar ik nog niemand anders overheen had zien gaan :+

Hoe reageert je pony op hindernisjes/balkjes/cavaletti's? Die van mij schrok dan namelijk nooit! Of met gekke dingetjes in de bak, zoals paraplu's, prullenbakken, balen stro en pionnen. Meestal vinden ze dit heel leuk om te doen, en als je pony dan niet meer schrikt, wordt jij waarschijnlijk ook een stuk zekerder!

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:12

Jaa, ze deden altijd springen en Gymkhana met hem (spelletjes) Dat vond 'ie super! Dus daar issie niet bang voor.
En ja, als iemand anders 'm rijd denk ik ook van, nou, da's hartstikke leuk, en dan wil ik het ook weer, maar als ik dan op hem zit is dat weer weg...

indiano11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:15

Vrijheidsdressuur.Leer hem je te volgen, naar je toekomen e.d.
Dat heeft de band met mijn paard enorm versterkt.
En het is ook goed te doen met dit weer. Succes

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:17

Nonxballard schreef:
Jaa, ze deden altijd springen en Gymkhana met hem (spelletjes) Dat vond 'ie super! Dus daar issie niet bang voor.
En ja, als iemand anders 'm rijd denk ik ook van, nou, da's hartstikke leuk, en dan wil ik het ook weer, maar als ik dan op hem zit is dat weer weg...

Waarom ga jij dan geen spelletjes met hem doen? Het maakt de band sterker, en de kans dat ie schrikt neemt waarschijnlijk aanzienlijk af, omdat hij het leuk gaat vinden. Waardoor jij er ontspannender op gaat zitten, en uiteindelijk ga je dit ook meenemen naar de dressuur.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 00:20

Jaa, ik heb nu iig, iemand die met hem gaat rijden, en dat ik elke 15 minuten daarna met hem ga rijden om het vertrouwen op te bouwen met hem. Ik vertrouw die persoon heel erg, en die heeft ook het beste met ons voor!
Alleen nu heeft hij te weinig beweging, ik zie al vervelings uiting bij hem, en dat baart me zorgen. Ik wil hem wel longeren; maar de bak is bevroren...
Ik maak me echt zorgen, wat kan ik doen met hem? Want rijden alleen durf ik nog echt niet aan.