agresief met poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie_tara

agresief met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 22:18

mijn verzorg pony tara een welsh van 1.27 is met poetsen best agresief.
als je bij haas hals poetst gaan haar oren al naar achteren en bij haar rug en buik gaat ze kleine stapjes zetten. en als je onder har buik gaat en achter haar flanken doet ze haar achter been omhoog best hoog en na 2 sec. doet ze hem naar naar buiten en met een boog naar haar buik. ik weet niet of ze te veel of te weinig srijgt dit is haar eten:

sochtens om 9 uur: naar buiten (een soort pleintje voor de stallen) 3 kwart hooiplak in een hooiruif.
om 1uur: naar het weiland en om als we gaan rijden op woensdag vrijdag en zaterdag om 3 uur eruit. en dinsdag en donderdag longeer ik haar dus dan gaat ze er om 4 uur uit. ze eten dan niet echt veel nu met de sneeuw die er op licht. ze gaat tussen half 5 en 5uur naar binnen. dan krijgt ze 2 handen biks(ze is niet anders gewend) en 1 plak hooi.

meschien heeft ze lichte koliek maar ze heeft dit al 2 weken
alvast bedankt :D

rockie

Re: agresief met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:29

dit is geen koliek. dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:33

Zal haar voor de zekerheid maar eens na laten kijken voor de dierenarts. Dan kun je al een hoop dingen uitsluiten en van uit daar kun je verder kijken waar dit gedrag vandaan komt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:35

Bij poetsen zou dit toch eigenlijk geen probleem mogen geven als ze ergens last van hebben?
In ieder geval, je zou er iemand naar kunnen laten kijken.
Ik heb hier een merrie die dat ook deed toen ik net met haar begin. Oren naar achteren, happen, lopen wiebelen, dreigen, noem het maar op. Ik heb ervoor gekozen om dit af te straffen. Als ze nu ook maar vies naar me kijkt hoef ik alleen maar uh! te zeggen, vingertje erbij op te tillen, en ze staat als een ezel. Punt is dat deze merrie blijft proberen en zich nooit zomaar zal overgeven, dus af en toe poets ik helemaal zonder problemen, andere keren doet probeert ze het weer :)

oogjelove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:12

er is bij ons op de manege ook een merrie met zulk gedrag.
Als ik haar wil poetsen doe ik een halster om en pak ik haar voorbeen die houd ik dan omhoog en ondertussen poets ik haar, dan laat ik al poetsend haar been rustig zakken en dan trapt ze niet meer.
Als ze dan weer wilt trappen til ik gewoon haar been weer op.
het gaat nu al een stuk beter

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:25

Je moet dus ontdekken waardoor dit gedrag komt, het is zeker iets dat je moet aanpakken en dus niet mag tolereren.
Maar hoe je dat moet aanpakken hangt af van waardoor het komt, het kan een uiting van dominantie zijn, maar het kan ook onwennigheid angst zijn, of niet begrijpen wat er bedoelt wordt, en alle redenen zijn juist, maar ze moeten wel op een verschillende manier aangepakt worden.
Bij dominantie; moet jij dus net iets meer dominant uit de hoek kunnen/durven komen.
Bij angst; moet je vooral aan het vertrouwen gaan werken, rust inbouwen, desensybiliseren.
En bij het niet begrijpen ; moet jij het dus voor het paard op een meer berijpelijke manier gaan aanbrengen, desnoods het zelfs opdelen in kleine stukjes en ze zo deeltje per deeltje gaan aanbrengen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:33

je kan proberen wat zachter te poetsen niet gehaasd maar goed opletrten wanneer ze dat doet, de buik vinden veel paarden niet leuk maar ze probeert je wat te vertellen en aan jou de taak om daar achter te komen wat precies.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:22

Mijn paard is ook geen fan van poetsen, is erg wiebelig maar niet gemeen oid. Buik en flanken poetsen kunnen paarden niet leuk vinden ik trek me er niet veel van aan tenzij het te erg wordt. Je zou kunnen overwegen om je pony een keer te laten masseren, dergelijk gedrag bij het poetsen kan door het masseren verminderen.