Bijtend paard, gedrag verbeteren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IeniemienieH

Bijtend paard, gedrag verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 00:53

Ik heb een rijpony (ruin) in de manege en ik rij er 1x in de week op.
Nou is het zo dat niemand erop wilt rijden en niemand durft het want hij bijt bij elke gelegenheid.
Tijdens het rijden is het wel een hele lieve pony.

Nou kwam ik erachter dat hij altijd voor de kar heeft gelopen en (waarschijnlijk) ook nog is mishandelt.
Ik wil heel graag een goeie band met deze pony,
maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen..
Hebben jullie ideeën??

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:04

Ik ben bang dat dat niet echt mogelijk is met een manege paardje, hij ziet zo veel mensen op een dag dat het bijtgedrag moeilijk af is te leren. Als hij inderdaad is mishandeld zal je dit er moeilijk uitkrijgen als er niet maar 1 eigenaar is en word het moeilijk een vertrouwensband te krijgen.

IeniemienieH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 01:07

Het ziet wel heel veel mensen ja, maar er wordt misschien maar 3x per week op gereden, niet normaal. Ik wil voor hem wel vaker gaan.. maar hoevaak in de week moet ik hem dan zien? En hoe herkent hij mij of krijg ik een''band'' ?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 03:46

Zou je misschien de mogelijkheid hebben hem te leasen?
Nouja er is niet echt een regel voor hoe vaak je langs moet komen om een band te krijgen. Ga een beetje op je gevoel af. Misschien is het een idee dit rustig op te bouwen door steeds iets vaker te gaan? Let dan vooral goed op of je verandering in zijn gedrag ziet, eerst 1 keer per week de week er na 2 keer enz.
Het bijten is lastig te zeggen hoe je dit prescies af kunt leren. Zou je misschien een keer een filmpje kunnen maken? Dan hebben we een beetje een idee van hoe heftig hij wil bijten en misschien zelfs een beetje waarom. Probeer uit te vinden wanneer en waarom hij bijt, wanneer doet hij dat wel en niet en maar er een lijstje van. bijv:
Halster aandoen: happen
Aansingelen: bijten
Hoevenuitkrabben: bijten
Let wel goed op je eigen veiligheid, als het beestje echt mishandeld is kunnen ze soms onvoorspelbaar zijn uit angst.

MightyJoe

Re: Bijtend paard, gedrag verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:09

En houd er ook rekening mee, een pony op een manege die bijt en niet vaak gebruikt word, blijf niet lang denk ik..

giglene

Re: Bijtend paard, gedrag verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:34

als het een manegepony is moet je aan de eigenaar vragen of je met hem aan het halster mag lopen door het bos of zo, heb ik is gedaan op mijn manege en het werkte, ik kreeg echt een band met hem hellaas is hij nu weg. en hou hem zo vast dat hij je niet kan bijten en als hij je denkt dat het kan ga dan eens met hem rennen dat hij zijn energie kwijt kan en je meer gaat vertrouwen, en als je dat hebt gedaan kun je evt nog met hem gaan longeren, als dat mag.