Moeilijk van het erf af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bungarus

Moeilijk van het erf af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 20:50

Ik weet niet of het hier goed staat,
maar ik heb een probleempje. Als ik met mijn paard van het erf af wil, zowel aan de hand als onder het zadel, wil ze niet. Ze blijft stilstaan, probeert de eerste paar meters om te draaien(nadat ik haar dat niet toesta, doet ze het niet meer maar blijft ze wel nog om de drie passen stilstaan).
Eerder deed ze dit niet, maar sinds ze in een andere stal staat(wel op hetzelfde pension) naast een andere pony, doet ze dit. Na wat gehannes met die pony, beetje ruzie e.d. (allebei merries :Y) ) zijn ze nu maatjes. Ze staan ook naast elkaar op de wei.

Nu vind ik dit helemaal niet erg. Ik vind het wel fijn voor haar dat ze nu een vriendje heeft. Maar ik heb het idee dat ze hierom ook het erf niet meer af wil. De andere pony was ook uit de wei ontsnapt toen ik met die van mij van het erf ging. Die is gelukkig op tijd gevangen, maar ik wil echt niet dat er met 1 van twee wat gebeurt.

Vandaag wou ik dus een eindje gaan wandelen en vertoonde ze bovenstaand gedrag. Nadat ze na een hele tijd van stilstaan en een paar passen vooruit moeilijk ging doen(hoofd omhoog gooien etc.) vond ik het te gevaarlijk worden, ik was bang dat ze zich los zou rukken en ervandoor gaan. Nadat ik haar nog 5 passen wel goed vooruit heb gekregen, ben ik omgedraaid en teruggegaan. Needless to say deed ze op de terugweg normaal. Ik wil haar niet op zo'n manier van me laten winnen, anders blijft ze het doen, maar was echt bang dat ze zich zou losrukken.

Is hier iets aan te doen? Ik vind het echt vervelend en wil dit gedrag niet. Verder loopt ze thuis goed mee, ze heeft een prima opvoeding gehad. Ze doet het echt alleen van het erf af.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:41

Waarschijnlijk heb je het goed aangevoeld en wil je paard niet bij haar vriendje weg. Dit kun je wel langzaam gaan opbouwen. Steeds direct proberen mee te nemen zonder dat het andere paard erbij is zal elke keer meer verzet bij je paard gaan oproepen. Waar je mee kunt beginnen is samen weggaan, en dan bijvoorbeeld steeds verder uitelkaar( wel nog in het zicht) gaan en weer bij elkaar komen. Als je paard rustig blijft terwijl het andere paard wat verder weg gaat beloon je dit meteen met iets lekkers, het moet wel de moeite waard zijn om bij dat leuke vriendje weg te gaan voor haar, jij moet leuker worden dan dat andere paard. Als dit goed gaat kun je een volgende keer steeds verder van elkaar weggaan, totdat de paarden elkaar uiteindelijk niet meer zien. Hierna kun je de tijd dat ze uit elkaar zijn verder uit gaan bouwen. Belangrijk is wel dat je goed gedrag blijft belonen en dat je goed kijkt dat je paard niet in de stress schiet, dan moet je weer even een stapje terug doen en stoppen voordat ze gestrest raakt.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:44

Ben ook heel benieuwd naar een oplossing. Ik heb een ruin en een merrie. De merrie kan ik zonder problemen meenemen, maar de ruin wil altijd terug naar de merrie en gaat vreselijk lopen klieren als hij alleen mee moet.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:53

Een echte oplossing is er nooit, een paard is nu eenmaal een kuddedier, en dat betekent dat er veel exemplaren zullen zijn die het niet zo goed alleen doen, dat hoort gewoon bij deze diersoort. Je kun veel doen door het heel leuk te maken om met je mee te gaan en veel te oefenen, maar er zullen voor veel paarden altijd momenten blijven dat het moeilijk voor ze is om zonder steun van een soortgenoot te zijn

Bungarus

Re: Moeilijk van het erf af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 18:30

ok bedankt voor de tips. Zodra het minder glad wordt(het is echt geen doen nu) ga ik met iemand anders wandelen. Met het paard in kwestie wordt dat niet wat denk ik, de eigenaren ervan zijn nogal overbezorgd en durven niet naar buiten.

henkluijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:37

een zweepje meenemen als je ernaast loopt helpt ook well en na 1 klein tikje weet i het wel

als ik op mijn pony van het erv avrij gaat ze expres het hek inlopen en tegen prikkeldraad aanlopen
zodat ik mijn been weg moet halen ivm sneeen en wonden
die anders op mijn been komen

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:51

Citaat:
ok bedankt voor de tips. Zodra het minder glad wordt(het is echt geen doen nu) ga ik met iemand anders wandelen. Met het paard in kwestie wordt dat niet wat denk ik, de eigenaren ervan zijn nogal overbezorgd en durven niet naar buiten.

Maar die eigenaren durven vast wel op het erf te lopen, daar kun je ook al een hoop trainen met uit het zicht gaan en weer terugkomen hoor. En uiteindelijk kun jij dan zo ver weg gaan dat je van het erf af gaat, terwijl het andere paard gewoon op het erf blijft

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:57

Is het maatje toevallig de leider van de 2? En bij SulJinty: is de merrie toevallig de leider?

Het is namelijk ook een gebrek aan vertrouwen bij jou. Als het paard genoeg steun aan jou zou hebben, zou hij ook meegaan met jou. Dit paard voelt zich echter niet veilig genoeg zonder z'n maatje (leider?) erbij.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:49

Bungarus schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat,
maar ik heb een probleempje. Als ik met mijn paard van het erf af wil, zowel aan de hand als onder het zadel, wil ze niet. Ze blijft stilstaan, probeert de eerste paar meters om te draaien(nadat ik haar dat niet toesta, doet ze het niet meer maar blijft ze wel nog om de drie passen stilstaan).
Eerder deed ze dit niet, maar sinds ze in een andere stal staat(wel op hetzelfde pension) naast een andere pony, doet ze dit. Na wat gehannes met die pony, beetje ruzie e.d. (allebei merries :Y) ) zijn ze nu maatjes. Ze staan ook naast elkaar op de wei.

Nu vind ik dit helemaal niet erg. Ik vind het wel fijn voor haar dat ze nu een vriendje heeft. Maar ik heb het idee dat ze hierom ook het erf niet meer af wil. De andere pony was ook uit de wei ontsnapt toen ik met die van mij van het erf ging. Die is gelukkig op tijd gevangen, maar ik wil echt niet dat er met 1 van twee wat gebeurt.

Vandaag wou ik dus een eindje gaan wandelen en vertoonde ze bovenstaand gedrag. Nadat ze na een hele tijd van stilstaan en een paar passen vooruit moeilijk ging doen(hoofd omhoog gooien etc.) vond ik het te gevaarlijk worden, ik was bang dat ze zich los zou rukken en ervandoor gaan. Nadat ik haar nog 5 passen wel goed vooruit heb gekregen, ben ik omgedraaid en teruggegaan. Needless to say deed ze op de terugweg normaal. Ik wil haar niet op zo'n manier van me laten winnen, anders blijft ze het doen, maar was echt bang dat ze zich zou losrukken.

Is hier iets aan te doen? Ik vind het echt vervelend en wil dit gedrag niet. Verder loopt ze thuis goed mee, ze heeft een prima opvoeding gehad. Ze doet het echt alleen van het erf af.

staat het paard, bij meerdere paarden in? ik heb dit ook gehad, toen heb ik het paard uit de groep gehaald, een maandje, (dus alleen naar buien doen) en daarna was het over.
BTW respect is ook heel belangrijk :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:03

Ik heb een hekel aan paarden die dit soort onopgevoed gedrag vertonen en erg respectloos zijn naar de leider toe. Bij mij hoeven ze dit niet te doen. Probeer je paard een beetje ''om'' te trekken. ALs dit niet werkt gebruik ik m'n voet. ;) Dan weten ze het heel snel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:20

Henkjan schreef:
Ik heb een hekel aan paarden die dit soort onopgevoed gedrag vertonen en erg respectloos zijn naar de leider toe. Bij mij hoeven ze dit niet te doen. Probeer je paard een beetje ''om'' te trekken. ALs dit niet werkt gebruik ik m'n voet. ;) Dan weten ze het heel snel.

Respectloos of gebrek aan vertrouwen? Overigens geloof ik niet heel erg in paarden die respectloos zijn naar hun leiders, dan zijn het toch geen leiders of geen goeie.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:23

Respectloos. Ze hoeven maar 1 misschien 2 uurtjes per dag maar wat doen wat wij vragen. De rest van de dag kan hij z'n gang gaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:25

Henkjan schreef:
Respectloos. Ze hoeven maar 1 misschien 2 uurtjes per dag maar wat doen wat wij vragen. De rest van de dag kan hij z'n gang gaan.

Beetje menselijke redenering, het zijn paarden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:33

Ja en daarom hebben ze te doen wat ik zeg. Als het mensen waren was dat niet zo :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:34

Henkjan schreef:
Ja en daarom hebben ze te doen wat ik zeg. Als het mensen waren was dat niet zo :)

De meeste paarden begrijpen menselijke redeneringen niet. Daarom moet je laten blijken dat jij een leider bent, dat ben je niet automatisch door een paard te kopen en maar 2u per dag iets te vragen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:35

Nee, dat ligt aan de opvoeding. En als ze die niet hebben dan krijgen ze die wel :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:38

Henkjan schreef:
Nee, dat ligt aan de opvoeding. En als ze die niet hebben dan krijgen ze die wel :)

Van jou misschien ja;) En dat laat je neem ik aan dan overal in blijken. Om TS dus aan te raden het paard dan maar met de voet te bewerken, lijkt me dus niet zo verstandig. Mijn merrie zou dat iig niet pikken van een leider die ze niet vertrouwd (en dus nog niet volledig als leider accepteert) of iemand die zich voor de rest niet als een leider gedraagt. Die zou die persoon vriendelijk haar 'voet' laten zien;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:41

Met de voet bewerken kan je op verschillende manieren opvatten. Ik geef ze 1 goede schop achter de kont. Snap dat niet iedereen kan inschatten wanneer dit wel en niet moet, maar bij mij werkt het wel. Iemand anders die deed dat ook, maar het hielp niet. Bij mij hielp het wel bij hetzelfde paard. Het ligt er ook aan hoe je het doet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:44

Als ze niet doorlopen laat ik de zweep duidelijk zien. Dan weet hij wel dat hij moet doorlopen, maar misschien ligt het bij jou wel aan de leefomgeving.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:44

Henkjan schreef:
Met de voet bewerken kan je op verschillende manieren opvatten. Ik geef ze 1 goede schop achter de kont. Snap dat niet iedereen kan inschatten wanneer dit wel en niet moet, maar bij mij werkt het wel. Iemand anders die deed dat ook, maar het hielp niet. Bij mij hielp het wel bij hetzelfde paard. Het ligt er ook aan hoe je het doet.

Had ik dat iig goed opgevat. (Dacht ook niet dat je het paard helemaal lens zou trappen hoor) Maar goed, dit wordt een topic binnen een topic zo;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:55

Vind ik wel meevallen. Hoe zou jij het oplossen?

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 19:38

dianaw33 schreef:
Maar die eigenaren durven vast wel op het erf te lopen, daar kun je ook al een hoop trainen met uit het zicht gaan en weer terugkomen hoor. En uiteindelijk kun jij dan zo ver weg gaan dat je van het erf af gaat, terwijl het andere paard gewoon op het erf blijft

Als ze op het erf zelf is heeft ze er geen last van. Als ik met Hera binnen ben en het andere paard staat nog buiten op de wei of ik ben in de bak en de andere is op de wei, doet ze nooit moeilijk. Terwijl ze dan dus ook uit het zicht is.

Sassol schreef:
Is het maatje toevallig de leider van de 2? En bij SulJinty: is de merrie toevallig de leider?

Het is namelijk ook een gebrek aan vertrouwen bij jou. Als het paard genoeg steun aan jou zou hebben, zou hij ook meegaan met jou. Dit paard voelt zich echter niet veilig genoeg zonder z'n maatje (leider?) erbij.

Nee volgens mij is de andere niet de leider. Ze staan ook niet bij elkaar, maar naast elkaar. Ze hebben bij ons op stal allemaal een eigen strookje, omdat ze mekaar anders in elkaar trappen }:0
Ik heb Hera ook nog niet zo heel lang, sinds april ofzo. En dat vertrouwen opbouwen gaat natuurlijk ook niet zomaar. Misschien moet ik het gewoon tijd geven :j

Respect heeft ze wel, dat is het probleem niet! Ik ben ook bezig met grondwerken, en haar vorige eigenaresse ook. Dat gaat heel erg goed, ze blijft netjes op afstand, loopt achteruit op een vingerwijzing en is gewoon "beschaafd" zeg maar.

Henkjan schreef:

Ik denk dat je het verkeerd opvat. Bij het omdraaien krijg ik haar zo weer de goede kant op, dus 'omtrekken' heeft geen zin. Ze blijft alleen zo vaak stilstaan dat het niet te doen is om een eind te gaan wandelen :')
Een paard een trap geven helpt in mijn opinie niet. Ja, het helpt als 'ie écht totaal uit z'n dak gaat en zo'n gevaarlijk gedrag vertoont dat je niet anders kunt! Maar mijn paard zou er niet beter van worden hoor. Het vertrouwen dat ik al heb is dan zo weg. Ligt ook aan het paard of zoiets helpt of niet. nee, een trap geven worden we allebei niet beter van.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:33

Henkjan schreef:
Vind ik wel meevallen. Hoe zou jij het oplossen?

haha, paarden zijn indd. net kinderen. als ze niet luisteren moet je ze aanpakken. en ze moeten respect hebben voor jou dat klopt.
luisteren niet = de straf bij ons dat ze uit de kudde gaan; )
en dan lopen ze een maand alleen en dan is het gedram over.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:51

Wow! Heftige straf Linda.
Je ontneemt hem al zijn gevoel van veiligheid, zijn vriendschappen en zekerheden die hij in het leven had. Ik hoop van ganze harte dat jouw nooit hetzelfde zal worden aangedaan.
Dat er nooit een GOD komt die je oppakt en ergens ver weg neer zet, afgesneden van familie en vrienden, omdat je niet respectvol was. Daarbij zal hij je vertellen waarom je daar neer gezet word, maar je zal hem niet begrijpen. Hij zal je uitleggen hoe lang je straf duurt maar je hebt geen notie van tijd. Je zal elke dag bang zijn.
Ik hoop van ganze harte dat jouw zo iets nooit hoeft te overkomen. Dat jouw GOD barmhartiger en begripvoller zal zijn in je leerproces en zodoende je respect zal winnen.