Paard schudt met haar hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lizaa01

Paard schudt met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:59

Ik heb mijn paard een paar keer met haar hoofd zien schudden.
Ze is 30 oktober naar een nieuwe plaats verhuist. Die middag stond ze in de wei en zag ik het voor het eerst, net alsof ze boos was.
Ik heb het hierna nog een paar keer gezien, toevallig heb ik het gister gefilmd. Het lijkt hierop niet alsof ze boos is, maar ben gewoon benieuwd of iemand weet wat de reden hiervan zou kunnen zijn en of het eventueel erg is dat ze dit soms doet.
Ze doet het niet tijdens het rijden of wandelen etc.

Link naar het filmpje

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:01

tja het sneeuw geeft niet veel te doen en dan verzinnen ze soms wat anders. Normaal geeft weidegang het heel wat eetplezier en nu... heel wat minder.
Deed ze dit ook doen ze gewoon kon grazen? Hoe lang staat ze erop?

geef ze anders voldoende hooi in deweide (wel in meerdere hoopjes)

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:03

Ja de eerste keer dat ik het zag was er geen sneeuw, ik dacht dat ik het haar ook een keer in de stal heb zien doen maar dat weet ik niet 100% zeker meer.
Op het moment dat ik dit filmde was ze nog maar net buiten, ze heeft ook maar ongeveer 2 uur buiten gestaan en toen wilde ze weer naar binnen. Ze heeft wel moeite gedaan om te grazen. Normaal staan ze de hele dag in de wei en kunnen ze kiezen of ze naar binnen willen maar met de sneeuw vermaken ze zich niet lang vandaar dat ze gister niet lang buiten zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Lizaa01 op 18-12-10 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

rienne

Re: Paard schudt met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:12

mijn merrie doet het ook, als ze eten krijgt en als ze haar gekke 5 minuten krijgt...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:24

Mijn paard doet dit ook maar zij doet het ook aan de hand, ze doet dit meestal uit ongeduld of opwinding,
bij haar is het op z'n ergst als ze even haar energie kwijt moet en ze met alle paarden door de wei loopt te sjeesen ze doet dit dan ook heel erg, aan de hand bij haar kan ik niet helemaal uitvogelen waarom ze het doet.
En zo doet ze het ook als ze naar binnen gaan ze moet dan even wachten en ze wordt dan ongeduldig en doet het dan ook, heeft ze hiervoor wat rond gerent ofzo dat ze iets zag of gewoon wat frisjes was?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:26

ook hier een pony die dat doet.. maar ik heb het idee dat ze aan het communiceren is..
staat r nog een paard in een andere wei?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:30

Mijn paardje doet het ook als ze ongeduldig is:

Kan die sneeuw niet weg?
Opschieten met die schep biks!
Kom op, sneller naar binnen/buiten!

Er is wel iets van ongenoegen, maar beter een keer met een hoofd schudden dan gaan weven o.i.d.
Gewoon goed blijven kijken of het iets is wat je op kan lossen.

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:33

Dit doet onze Indy ook. Als ze bijv. wacht op haar voer, en heel ongeduldig is! Vaak komt er ook nog een hinnik bij kijken! En als ze bijv. s ochtends naar buiten gaan, even lekker rennen en dan schud ze ook vaak met haar hoofd. Als ze lekker opgewekt is. Ik denk niet dat het kwaad kan, tenzij ze het meerderen keren per dag doet op verschillende tijden (tijdens rijden, wandelen, wei, etc.) :)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:34

Mijn merrie dat dat ook uit joligheid! Bijv. als ze de wei in mag of als ze ongeduldig is.
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 18-12-10 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:35

Volgens mij is dit heel normaal paardengedrag. Gewoon mix van ongeduld, energie.
De die van mij doen het als ze s avonds op hun beurt moeten wachten bij het binnen zetten. Of als ze net in de wei zijn en "twijfelen" tussen rennen en grazen. Lijkt wel een beetje oversprong gedrag of: alsof ze even niet goed weten welke gedragsvariant voorrang moet krijgen

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:37

Mijn paardje doet dit ook en volgens mij doet ze dit uit frustratie. In het begin dat ze pas op de opfokstal stond zag ik het heel regelmatig.
Vorige week deed ze het nadat ik haar terecht gewezen had of je ziet het als de alfa merrie haar terechtwijst.

Ik kan me voorstellen dat je paard nog even tijd nodig heeft om te wennen. Het duurt immers een jaar voordat een paard
geheel gewend is.

Het doet me deugd van jou te horen dat ze het niet doet tijdens het rijden. Dat schept hoop voor de toekomst, ze is namelijk nog maar 18 maanden.

Ik hou je topic in ieder geval even in de gaten!

Grz Sabina

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 13:12

Bedankt voor jullie reacties!

Ze staat met 1 ander paard samen in de wei.
Net voordat ze dit deed heeft ze niet gerend of wat dan ook, ze heeft wel een tijdje een richting in staan kijken, wat ze zag weet ik niet, ik zag namelijk niets ghehe.
Zoals jullie zeggen kan het inderdaad zijn dat ze haar energie kwijt wilde en het door de sneeuw niet echt kon.

@ DiaBelle, de eerste keer dacht in inderdaad ook dat het uit boosheid of frustratie was omdat ze toen net aan was gekomen op haar nieuwe plekje, alleen tijdens dit filmpje kon ik dit verder niet bij d'r ontdekken. Misschien heeft ze inderdaad nog tijd nodig om te wennen, of baalde ze van de sneeuw, niet kunnen uiten van energie. Bedankt voor je reactie.
Ze is niet 18 maanden oud maar 8 jaar, of bedoelde je je eigen paard?!

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:14

Volgens mij wanneer een paard deze beweging met het hoofd maakt betekend het iets in de trant van, dit is niet wat ik wil, ik ben het hier niet mee eens.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:00

Lizaa01 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Ze staat met 1 ander paard samen in de wei.
Net voordat ze dit deed heeft ze niet gerend of wat dan ook, ze heeft wel een tijdje een richting in staan kijken, wat ze zag weet ik niet, ik zag namelijk niets ghehe.
Zoals jullie zeggen kan het inderdaad zijn dat ze haar energie kwijt wilde en het door de sneeuw niet echt kon.

@ DiaBelle, de eerste keer dacht in inderdaad ook dat het uit boosheid of frustratie was omdat ze toen net aan was gekomen op haar nieuwe plekje, alleen tijdens dit filmpje kon ik dit verder niet bij d'r ontdekken. Misschien heeft ze inderdaad nog tijd nodig om te wennen, of baalde ze van de sneeuw, niet kunnen uiten van energie. Bedankt voor je reactie.
Ze is niet 18 maanden oud maar 8 jaar, of bedoelde je je eigen paard?!

Ik bedoelde mijn eigen paardje en die is 18 maanden, maar zij doet het al vanaf veulen en zoals ik het kan bedenken, doet
ze het als ze gefrustreerd is.

Grz Sabina

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:36

Onze Maaike (mini appaloos ) van 20 jaar , doet dit ook, ze is altijd erg ongeduldig, als het hek niet snel genoeg open gaat, of het hooi in de ruif bijvullen , haar te lang duurt .
Ook kan ze de dramaqueen zijn in de boel op jutten , het lukt haar om de gehele groep aan de kletter te krijgen, en dan gooit ze ook zo met haar hoofd.

GR M