paard maakt rare geluiden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karelien

paard maakt rare geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 21:53

Onze 4-jarige pony maakt altijd hele rare geluiden. Het lijkt op een soort gegil, een soort hinnik. Ze doet het met het hoofdstel af doen, afstijgen, plotselinge aanraking(bijv schouderklopje), als je haar op haar kop geeft, met opscheren als het apparaat haar raakt, als haar iets niet aanstaat en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat zou dit kunnen zijn? Als ze hengstig is is het nog veel erger. Is dit dan een typische merrietik. (heb verder alleen maar ruinen)

lrm

Re: paard maakt rare geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:13

heeft ze ook de neiging om dan te bijten? of is het puur het geluidje en blijft ze gewoon kijken hoe ze al deed?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:14

Een shetlander hengst op stal doet dit ook. Maar die doet het voornamelijk als een ander paard iets doet wat hem niet aanstaat.. ( Gaat ook gepaard met hoef schrapen of bijten ) .
Denk dus niet dat het echt typisch merrie is dan?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:17

Haha, ja dat gillen is een typische merrietik.

Mijn ruin gilt ook wel eens als hij lekker fris is en zin heeft om op een hindernis af te gaan.
Maar bij de merries is het toch een beetje anders. Vaak als je ze bijvoorbeeld op de buik aanraakt. Bij het hoofdstel afdoen en afstijgen ken ik het niet zo, meer bij aanrakingen of snuffelen aan een ander paard. Maar het is inderdaad vaak erger als ze hengstig zijn.
Misschien kunnen andere merrie-eigenaren er nog wat meer over vertellen.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:22

mijn merrie doet het ook wel is.
als ze bijvoorbeeld sjago is, en ze een beetje ruzie heeft met andere paarden.
dan gilt ze wel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:23

Welkom bij de dameswereld :o Het geluidje dat je hoort is inderdaad een merrietik, genaamd een gilletje. Als ze hengstig zijn komt het vaker voor, maar ook als ze met ander paard kennismaken, als ze het niet eens zijn met iets... Ik merk het toch vaak op als aantonen van niet akkoord zijn of ontevredenheid. maar mijn dames doen het dan ook alleen om hun niet akkoord zijn te tonen :+

Heb echter nog nooit gemerkt dat ze het doen als ik hoofdstel afdoe of als ik afstijg. Hier heb je het eerder als je tikje van de zweep geeft en het is niet naar mevrouw d'r zin, als je op d'r kop geeft en ze wil toch het laatste woord (ze luistert dan 99% van de tijd wel maarja, diva's hè) of uit dominantie naar ander paard toe.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:23

Mijn ruin (denkt dat hij nog hengst is) doet het ook wel eens, vooral als ik met hem bezig ben (lange lijnen etc) echt zo'n half gil/hinnik/piep gedoe iets, raar klein geluidje is het :P

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:26

ik vind het dus helemaal geen normale merrie trek hoor. wij hebben hier ruim 10 merries op stal staan en hebben geen rare geluidjes op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:31

Hangt misschien ook af van het karakter? De ene doet het meer dan de andere. In mijn geval is het de meest dominante van de 2 (algemeen dominant dingetje met heel eigen mening) die dat geluidje maakt, de andere nauwelijks.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 10:20

lrm schreef:
heeft ze ook de neiging om dan te bijten? of is het puur het geluidje en blijft ze gewoon kijken hoe ze al deed?

nee ze probeert niet te bijten ofzo verandert er verder niet van maakt alleen geluid.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 10:21

Varekaj schreef:
Hangt misschien ook af van het karakter? De ene doet het meer dan de andere. In mijn geval is het de meest dominante van de 2 (algemeen dominant dingetje met heel eigen mening) die dat geluidje maakt, de andere nauwelijks.

ja het is er wel eentje met een eigen willetje.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:26

Ahhhh het geluid van de hengstige merrie´s en hun gegil.

Ik heb die van mij nu nog niet echt horen gillen op stal of ergens anders wel wanneer ze buiten staat en met andere knollies staat te snuffelen ja dan gaat ze gillen.

Haar gedrag is ook wat veranderd en dat merk je dan ook gelijk.
Die van mij heb ook een aardig eigen willetje maar wel braaf in de omgang

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:30

ik heb ook zo'n wijf, :P staat altijd te gillen als hij word aangeraakt door andere paarden.

ik heb het zelfs op film:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 740608404#
en met spelen met een veulen doet hij het ook:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 973548912#

oude filmpjes hoor,dus niet zo'n goede kwaliteit.maar je kunt wel horen waar het om gaat

mijn pony is hengst geweest tot zijn 6e en heeft deze geluiden altijd al gemaakt, maar hij doet het dus alleen bij aanraking door andere paarden.
niet door mensen.
ik lig altijd helemaal in een deuk van het lachen dan, het klinkt ook echt gewoon veel te leuk :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:49

ellepel schreef:
ik heb ook zo'n wijf, :P staat altijd te gillen als hij word aangeraakt door andere paarden.

ik heb het zelfs op film:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 740608404#
en met spelen met een veulen doet hij het ook:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 973548912#

oude filmpjes hoor,dus niet zo'n goede kwaliteit.maar je kunt wel horen waar het om gaat

mijn pony is hengst geweest tot zijn 6e en heeft deze geluiden altijd al gemaakt, maar hij doet het dus alleen bij aanraking door andere paarden.
niet door mensen.
ik lig altijd helemaal in een deuk van het lachen dan, het klinkt ook echt gewoon veel te leuk :D

Haha super leuk filmpje, eigenlijk lijkt het wel een beetje op een varkengilletje :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:56

haha,mister piggy :P

Nynke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:48

Dat piepen hoor ik ook vaak genoeg, vaak ook weer bij de wat dominantere types, maar nooit echt kwaad bedoeld. Komt op mij meer over als plagen want weglopen bij elkaar doen ze dan ook niet.