alle paarden tegen de jongste.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

alle paarden tegen de jongste.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 20:50

hallo,
ik heb sinds 5 jaar een merrie,bruin, erg lief dier, niet super dominant maar laat zich ook niet voor iedereen ondersneeuwen.
meestal staat ze beetje midden in de ladder zeg maar.
sinds bijna 2 jaar heb ik een 1,5 jarige schimmel gekocht, arme dier was niet echt veel meer gewend te veel binnen gestaan kwam op het eind der box helemaal niet meer uit.
daardoor denk ik dat ze het hele rangorde gedoe niet echt begrijpt.

vorig jaar ben ik verhuisd naar een andere stal waar ze met nog 3 andere (1 merrie en 2 ruinen) heerlijk op een enorm stuk land konden.
schimmeltje delfde het onderspit stond continue alleen aan de andere kant van het land, maar goed ze deden ook niet lelijk maar ja echt gezellig voor het jonge dier vond ik het niet.

vorige winter met ze 4e (3 merries 1 ruin) in de paddock ging best wel goed ze speelt nog wel eens met de ruin, en vind die ook wel redelijk aardig.

deze winter is het echter een ander verhaal, alle 3 gaan achter me schimmel aan bek open slaan opjagen, terwijl ze niet eens bij ze in de buurt komt ofzo
ze zoekt ze dus zelf niet op.
vanmiddag kwam ik ze binnen doen, en was ze nog samen met alleen mijn eigen merrie dus met ze 2tjes,
ik hoorde ze al rennen maar denk nou ja misschien ergens van geschrokken ofzo.

heb even staan kijken maar schimmel heeft alle hoeken van de bak gezien (het is dat ze ontzag heeft voor het draadje maar anders was ze ergens der uit gesprongen)
bruine slaat niet echt heel gericht maar blijft jagen, happen, benen optillen.

ik word hier inmiddels erg verdrietig van omdat ze dus blijft jagen ook al staat de schimmel aan de andere kant van de bak.
met de andere paarden heeft ze het niet.

echter heeft mijn bruine merrie dit met alle paarden die ik ook rijd/longeer/aandacht geef zeg maar.
hiervoor heb ik een merrie bij gereden maar daar had ze ook de pest aan terwijl ze daarvoor grote vriendinnen waren.

ik snap dat de bruine de baas is over de schimmel, ik begroet dus ook eerst de bruine en daarna de schimmel. als ik met de bruine sta zet ik de schimmel echt wel aan de kant zeg maar. dat ze dus gepaste afstand moet bewaren.
maar toch zo gauw ik even uit beeld ben is het raak.

nu is het zo dat ik in januari samen ga wonen en daarbij waarschijnlijk een ''eigén'' plek heb voor mijn paardjes.
maar zo is het voor de schimmel geen leven.
ik heb ook nog een shet merrie die ook nogal fel is op andere paarden/pony's (bruine merrie 1,60 is zelfs bang voor shetje van 1m)

ik begin me af te vragen of ik nou straks 3 paarden heb in 3 verschillende weilandjes.. dat is niet wat ik voor ogen had..

Tamadine

Re: alle paarden tegen de jongste.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:46

hey
wat een vervelende situatie zeg. Moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat te doen, maar hoop wel dat het goed gaat komen. Misschien een onderdanig paardje bij je Calis zetten en je shet bij Sier?
Liefz Mara

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:34

Je ziet vaak dat paarden die later toegevoegd worden aan een groep paarden die elkaar al langer kennen, moeite hebben erbij te horen. ze worden vaak niet geaccepteerd. het beste zou zijn het paard bij leeftijdsgenoten te zetten, maar als dat niet kan kun je proberen een maatje te zoeken. zet die twee paarden dan een tijd bij elkaar in de wei en naast elkaar op stal, zodat ze elkaar goed kennen. als je die twee dan bij de groep zet, zal het waarschijnlijk wel gaan. ze hebben steun aan elkaar en trekken samen op. Ook als je het paard bij leeftijdsgenoten zet, zal het een maatje nodig hebben om aan een bestaande groep toegevoegd te kunnen worden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:48

Ik heb dit probleem ook gehad. Ik had de baas van de groep en kocht er een veulentje bij. Die 'oude' joeg het arme veulen werkelijk alle hoeken in, over de watertonnen, beet hem en sloeg hem. Uit nood hebben ze een paar dagen naast elkaar op stal gestaan terwijl de rest buiten stond. Ze waren toen zo op elkaar aangewezen dat ze vriendjes zijn geworden. Na die paar dagen (nog geen week) nam de 'oude' het veulen onder zijn hoede. Hij beschermde het veulen tegen alles dat een bedreiging zou kunnen vormen en het werden de beste vrienden. Mocht je het echt niet meer weten dan is dat dus nog het proberen waard. De stallen bij mij waren overigens alleen door een hek van elkaar gescheiden. Ze konden er dus helemaal overheen met hals en hoofd.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 19:15

@ suprleintje ze zijn samen aan de nieuwe groep toegevoegd, ze konden elkaar en de andere paarden niet, ze hebben toen 2 dagen samen gestaan en zijn daarna bij de andere 3 in de groep gegaan, maar zo gauw mijn merrie de andere paarden zag heeft ze de schimmel links laten liggen.
als ze elke dag samen staan gaat het redelijk, als der dan weer een dagje die andere 2 bij staan is het weer hopeloos..
zelf denk ik (niet niet of het kan hoor) dat mijn oudere merrie onzeker is samen met me schimmel, ze is altijd vriendjes met een ranghogere nooit met eentje die onder der staat, de schimmel staat wel degelijk onder haar, dus of ze een beetje een leider dan mist?
iemand die hier ervaring mee heeft,

ik heb op het moment niet de mogelijkheid om der een ander paard bij te zoeken, en om nou 1 van me grote liefdes te moetten verkopen omdat ze niet lief doen vind ik toch wel erg ver gaan..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:59

De schimmel koppelen aan de hoogste in rang lijkt dus de oplossing.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:49

Bij mij was dit probleem er ook al.
Sneu voor Null!