wat voor kunstjes leren en hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xnina

wat voor kunstjes leren en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:45

hoioii,

ik heb een pony van 24. hij loopt nu al weer een klein halfjaartje kreupel. inmiddels mag ik wel weer met halster met hem stappen. alleen onderhand begin ik mij toch te vervelen dat ik maar anderhalf uur met hem bezig ben normaal was dat wel aaantal uur achterelkaar inclusief mesten, poetsen, knuffelen, rijden of longeren etc.

nu mest, poest ik hem en we knuffellen lekker. maar is er nog wat wat ik met hem kan in stap of gewoon op de poestplaats of in zijn stal?

ik zat al te denken om hem trucjes te leren.
is dit wel een goed idee?
wat voor trucjes denken jullie aan? en hoe?

het is verder een hele makkelijke pony laat echt alles toe.

xx

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:19

Binnen het western gebeuren bestaat er een wedstrijd discipline "Trail in hand, dit geeft veel uitdagingen voor paard en mens
Hierbij moet je met je pony, aan de hand, allerlei obstakels passeren : brug, poort, over en tussen balken, enz.
Je moet maar eens op internet zoeken naar "trail" of "trail in hand" en dan zie je welke obstakels je kan gebruiken om je pony bezig te houden.

Ismay1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:23

Ja kan atlijd.. tenminste ligt eraan wat voor trucjes. Ikzelf houd er niet van om paarden 'nare' dingen te leren zoals steigeren en bokken!

Ik heb mijn paard (toen ze ook een tijdje kreupel liep) dingetjes geleerd zoals op enkel stemcommando naar achter te lopen (enkele passen).. haar oor te geven (ik mocht nooit aan dr oor komen.. had ze trauma aan.. als ik nu 'oor' zeg buigt ze dr hoofdje naar me toe en mag ik hem vastpakken).

Dit heb ik gedaan met een (honden)-klikker.. paarden zijn er ook gevoelig voor (de een meer dan de ander dus je zult het moeten uitproberen).

Hoe te werk?
Eerst laten wennen aan de klikker. Klik een keer en geef direct een snoepje. (direct na elkaar!) Doe dit een aantal keer zodat ze weten wat het inhoudt!

Bedenk een commando (als voorbeeld mij 'oor').. Zeg dit commando en laat ze het uitvoeren. In mijn geval was het 'oor' en haar oor eventjes kort aantikken. Direct daarna een klik geven in combinatie met een snoepje.

Het opbouwen.. in plaats van aantikken wilde ik een 2 seconden aanraken.. dit werden er 5... dit werd vastpakken (kort).. dit werd langer vasthouden.. uiteindelijk vasthouden en aaien .. etc! Bedenk wel.. iedere keer een x met snoepje.

Als je paard er erg gevoelig voor is, zal hij/zij aan een klik genoeg ehbben (dat ziet hij/zij dan al als een ultime beloning), dit ligt natuurlijk aan je paard ;)

Ik heb nu al leuke (&handige!) dingen geleerd zoals 'terug', 'oor' , 'oog', 'been' (geen voetje om uit te krabben maar het beetje naar voren optillen).

Aurelie_x3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:34

Je kan misschien het leren buigen zowat ?
ik heb mijn verzorgpaard dat geleerd en hij kan het ook al een beetje en is ook al een ouder paardje .
Vroeger hebek mijn eigen paard zo leren zitten op comando maar is niet aangeraden op oudere leeftijd ook niet
Groetjes

kim345

Re: wat voor kunstjes leren en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:16

Ik ben nu bezig met me pony leren voetjes geven.
Je zegt dan voet! en dan til je een been op, dan geef je een stukje wortel en zet je hem weer neer.
Dat herhaal je dan een paar keer ( kan wel een maand duren hoor! Maar gewoon elke dag een keertje doen)
Heb ook wel eens een paard gezien die kusjes gaf en hoeden kon apporteren!

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:42

Aurelie_x3_ schreef:
ik heb mijn verzorgpaard dat geleerd en hij kan het ook al een beetje en is ook al een ouder paardje .
Vroeger hebek mijn eigen paard zo leren zitten op comando maar is niet aangeraden op oudere leeftijd ook niet
Groetjes

Buigen zou ik niet doen ;) zeker niet als die langdurig kreupel is.
Begin met een kleine oefening zoals hand aanraken, voer weigeren, je volgen als die los loopt en op de plaats blijven staan als je weg loopt.

romyr

Re: wat voor kunstjes leren en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:11

Ik zou hem de kleine trucjes leren kusje geven flamen iets oppakken ik zou hem absoluut niet laten buigen stijgeren want dat is alleen maar slecht voor zijn been en rug en ook omdat ie al een beetje op leeftijd is

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:14

Aurelie_x3_ schreef:
Groetjes

zeker niet buigen! met een kreupel paardje

Wat dacht je van ... achterwaarts op comando (dat je op een gegeven moment 5 m achter hem staat en dat ie dan zelfs achterwaarts gaat?) flemen , kusje geven , ja knikken , nee knikken , targetten/toucheren

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:56

Als ik voor men paard ga staan, ik buk me en ik zeg "Semper kusje" dan duwt hij zijn neus tegen mijn gezicht en beweegt met zijn lippen.
Ik heb dit met veél geduld en veél wortels aangeleerd door ja gewoon de wortel tegen mij te houden en ja ik kan het gewoon niet uitleggen, hoe je het aanleerd kan je best zelf bedenken.
Hij kent ook het trucje "hier" :P
Als ik hem bijvoorbeeld aan het einde van de piste zet en ik wandel naar het poortje en ik roep "Semper hier!" met een hoog stemmetje en een paar troetelnaampjes komt hij recht op me af gegallopeerd :+
Hij kan ook "ja" knikken & de spaanse pas kan hij ook (ook onder het zadel)
groetjes :)

sofjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:36

Ik mag mn paardje nooit kusjes geven, dan draait ie zijn hoofd weg. Hebben jullie een soort stappenplan dat ik het kan leren?

sofjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:37

Ik mag mn paardje nooit kusjes geven, dan draait ie zijn hoofd weg. Hebben jullie een soort stappenplan dat ik het kan leren?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:39

Paarden zijn ALTIJD om te kopen met wortels of iets anders dat hij/zij graag eet O:)
Probeer de wortel (of iets anders) bij je mond te houden en als je paard een rara beweging met zijn lippen maakt beloon je en zo doe je verder en verder.
Dan probeer je het een paar keer zonder.
Je moet zelf een beetje bedenken hoe je het juis gaat aanleren, maar vergeet niet dat het soms maanden kan duren :+

optimized

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:42

kim345 schreef:
Ik ben nu bezig met me pony leren voetjes geven.
Je zegt dan voet! en dan til je een been op, dan geef je een stukje wortel en zet je hem weer neer.
Dat herhaal je dan een paar keer ( kan wel een maand duren hoor! Maar gewoon elke dag een keertje doen)
Heb ook wel eens een paard gezien die kusjes gaf en hoeden kon apporteren!

mijn paard kon dat in een dag , hij snapte het direct :))x wel grappig