Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En het veulen inderdaad niet vòòr je laten lopen..
janflicka schreef:Simpelweg geduld hebben en een lange adem![]()
Toen ik mijn shetlander merrietje kreeg met ruim 5 maanden,kende ze nog niet eens een halstertje.
Maar na een paar keer om en afdoen(oke in het begin wel even gewoon in dr lurven pakken en omdoen zonder omwegen en even laten zitten).
Had ze vrij snel door,dat het halstertje wat leuks betekende..meestal naar het landje of ze kreeg iets lekkers!
Het meelopen was snel aangeleerd hoor....
Je moet alleen 1 ding onthouden,ga niet sjorren,trekken....dan geven ze weerstand en blijven juist staan,of raken zelfs in paniek,en dan is meelopen helemaal niet leuk meer voor ze!
Je kan een paar dingen doen....gaan lopen en tegelijk een hand op de billen leggen,meestal lopen ze dan ook wel door met wat druk erop.
Met zn twee gaan lopen,eentje erachter om wat druk te geven,als het beestje niet wil doorlopen.
Er is ook een methode met een touwtje achter de kont langs.
Maar ik heb het vrij simpel gehouden.....wilde ze niet lopen,dan hield ik het halstertouw gespannen(niet trekken,sjorren of rukken,gewoon de spanning erop houden en afwachten!).
Ze deed dan vanzelf een stap naar voren op een gegeven moment,en dan uitbundig prijzen!(braaf,goedzo meisje!).
Eenmaal wat stappen gedaan(ik had een koppige...kreeg ze iets lekkers of mocht even grazen).
Ze liep binnen 4 dagen al zonder haperen mee,want wist precies dat druk op het halster betekende dat ze door moest lopen.
Maar het kost wat geduld en tijd even![]()
Vervolgens moest ik haar zelfs gaan afremmen,want ze stond al klaar voor dr halstertje omdoen en wilde mij voorbij lopen!