Veulen leren meelopen aan halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Veulen leren meelopen aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 16:58

Hallo,

Ik verzorg een mooi Shetlanderveulen, een leuk, maar eigenwijs hengstje, een echte doordrammer. Hij is aan het halster gewend. We zijn al wel bezig met leren meelopen, ik zie hem eens per week, hij is nu 6 maanden en soms loopt hij netjes mee, maar staat hij of stil, of hij gaat in draf en hij dribbelt nog al. Vanwege zijn leeftijd is hij minder gehecht aan zijn moeder, die wel altijd meeloopt en wie hij nog wel nodig heeft. Heeft iemand tips om deze eigenwijze hengst te leren luisteren?

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:19

gewoon vaak herhalen niet te lang 5 tot 10 minuten is echt al genoeg
en laat hem achter je lopen dan weet hij wie de baas is en weet jij ook waar je hem moet houden. als hij je dan wil in halen laat je hem een beetje schrikken

Kempkes

Re: Veulen leren meelopen aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:22

Ik heb mijn veulen vroeger zowel vast aan mijn merrie als los naast mijn merrie laten meelopen. En het kwartje viel eigenlijk toen heel snel. Zodra ze druk kreeg van haar moeder liep ze gewoon mee. En toen ben ik zonder mams gaan proberen soms ook wat druk geven, maar dan liep ze ook gewoon mee.

Misschien dat het niet bij alle veulens zo werkt, maar bij mij was het snel een succes. En hierdoor kon zij ook al als veulen snel vaststaan, zonder in paniek te raken.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:06

Zo vaak mogelijk herhalen en dan niet uren oefenen maar kleine stukjes.
Vooral geen getrek enzo gaan gebruiken want zo gaat die zich alleen maar verzetten.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:15

Zoals 4catootje5 al zegt, 5 - 10 minuten is al lang genoeg. ;) En het veulen inderdaad niet vòòr je laten lopen..
En misschien een klein zweepje bij de hand hebben om bij onbenullig protest oid het zweepje bij de achterhand te houden?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:45

Simpelweg geduld hebben en een lange adem ;)
Toen ik mijn shetlander merrietje kreeg met ruim 5 maanden,kende ze nog niet eens een halstertje.
Maar na een paar keer om en afdoen(oke in het begin wel even gewoon in dr lurven pakken en omdoen zonder omwegen en even laten zitten).
Had ze vrij snel door,dat het halstertje wat leuks betekende..meestal naar het landje of ze kreeg iets lekkers!
Het meelopen was snel aangeleerd hoor....
Je moet alleen 1 ding onthouden,ga niet sjorren,trekken....dan geven ze weerstand en blijven juist staan,of raken zelfs in paniek,en dan is meelopen helemaal niet leuk meer voor ze!
Je kan een paar dingen doen....gaan lopen en tegelijk een hand op de billen leggen,meestal lopen ze dan ook wel door met wat druk erop.
Met zn twee gaan lopen,eentje erachter om wat druk te geven,als het beestje niet wil doorlopen.
Er is ook een methode met een touwtje achter de kont langs.
Maar ik heb het vrij simpel gehouden.....wilde ze niet lopen,dan hield ik het halstertouw gespannen(niet trekken,sjorren of rukken,gewoon de spanning erop houden en afwachten!).
Ze deed dan vanzelf een stap naar voren op een gegeven moment,en dan uitbundig prijzen!(braaf,goedzo meisje!).
Eenmaal wat stappen gedaan(ik had een koppige...kreeg ze iets lekkers of mocht even grazen).
Ze liep binnen 4 dagen al zonder haperen mee,want wist precies dat druk op het halster betekende dat ze door moest lopen.
Maar het kost wat geduld en tijd even ;)
Vervolgens moest ik haar zelfs gaan afremmen,want ze stond al klaar voor dr halstertje omdoen en wilde mij voorbij lopen! :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 10:02

janflicka schreef:
Simpelweg geduld hebben en een lange adem ;)
Toen ik mijn shetlander merrietje kreeg met ruim 5 maanden,kende ze nog niet eens een halstertje.
Maar na een paar keer om en afdoen(oke in het begin wel even gewoon in dr lurven pakken en omdoen zonder omwegen en even laten zitten).
Had ze vrij snel door,dat het halstertje wat leuks betekende..meestal naar het landje of ze kreeg iets lekkers!
Het meelopen was snel aangeleerd hoor....
Je moet alleen 1 ding onthouden,ga niet sjorren,trekken....dan geven ze weerstand en blijven juist staan,of raken zelfs in paniek,en dan is meelopen helemaal niet leuk meer voor ze!
Je kan een paar dingen doen....gaan lopen en tegelijk een hand op de billen leggen,meestal lopen ze dan ook wel door met wat druk erop.
Met zn twee gaan lopen,eentje erachter om wat druk te geven,als het beestje niet wil doorlopen.
Er is ook een methode met een touwtje achter de kont langs.
Maar ik heb het vrij simpel gehouden.....wilde ze niet lopen,dan hield ik het halstertouw gespannen(niet trekken,sjorren of rukken,gewoon de spanning erop houden en afwachten!).
Ze deed dan vanzelf een stap naar voren op een gegeven moment,en dan uitbundig prijzen!(braaf,goedzo meisje!).
Eenmaal wat stappen gedaan(ik had een koppige...kreeg ze iets lekkers of mocht even grazen).
Ze liep binnen 4 dagen al zonder haperen mee,want wist precies dat druk op het halster betekende dat ze door moest lopen.
Maar het kost wat geduld en tijd even ;)
Vervolgens moest ik haar zelfs gaan afremmen,want ze stond al klaar voor dr halstertje omdoen en wilde mij voorbij lopen! :+

Zoiets doe ik ook al ja touw in de hand, duwen tegen z'n kont en mama erbij. Soms loopt hij netjes mee, beloon ik hem natuurlijk uitbundig. En soms gaat hij draven, dan loop ik weer terug naar het hek en begin opnieuw.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:09

lees het boek 'de training van het jonge paard' van Richard Maxwell eens. Staan hele goeie tips in voor de opvoeding van veulens :j

angelmootjuhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:43

gewoon geduld hebben ;) en niet te lang 5 a 10 is genoeg mijn veulen loopt nu al rustig mee op de weg kwestie van geduld hebben en rustig blijven ;)