Paard heeft veel moeite met wennen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTamaarJamai

Paard heeft veel moeite met wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 11:59

Hoi Bokkers,

Ik heb een nu ruim 3 jaar een Haflinger die manege pony is geweest.
toen we bij de manege weg gingen naar de nieuwe stal was er opzich niks aan de hand,daar heeft hij 2 jaar gestaan en toen ben ik naar een andere stal gegaan waar hij meer buiten zou komen en aangezien het daar ook helemaal 3 x niks was moest ik dus weer gaan verhuizen(met tegenzin).
En nu sta ik dus sinds 4 maanden op mijn nieuwe stal.
Maar mijn pony heeft dus echt onwijs veel last van die verhuizing het gaat nu al iets beter maar hij heeft zoveel stres.
In zijn stal gaat het prima en voelt hij zich op zijn gemak maar zodra hij iets alleen moet doen bijv alleen in de paddock staan of alleen in de rijbak rijden dat gaat gewoon niet.
Nou was dit op de oude stal ook het geval en na 5 maanden kon ik wel gewoon dingen alleen met hem doen,maarja nu zit ik ook met de winter is hij drukker etc dus ik hoop/denk dat het van het voorjaar wel weer goed komt.
Maar nu doe ik dus heel rustig aan met hem ik doe of lekker buitenrijden met dan nog een ander paard erbij dit gaat allemaal prima en ik doe veel grondwerk met hem en longeren ,dubbele lijnen etc,en dit doe ik dan wel met hem alleen en dan gaat hij ook behoorlijk uit zijn dak.
Maar nu word ik er dus af en toe nogal moe van dat mensen het niet begrijpen en het lijkt dan wel of ik de enige ben met een paard die zoveel aanpassings problemen heeft ?
Herkent iemand dat hier ?

Eventuele tips zijn ook welkom ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:13

Mijn paard heeft er ook veel moeite mee gehad. Ze zijn een paar maanden geleden met zijn 2en verhuisd. Paarden kenden elkaar, hadden geen andere vriendjes die ze moesten missen, en ze waren al van ons dus ook daar geen verschil...zelfde voer, zelfde ritme, alleen andere locatie. Aan één paard heb ik nauwelijks gemerkt dat we verhuisd waren, vond het helemaal prima en gezellig. De andere is meer dan een maand echt van slag geweest, zat slecht in de vacht, viel behoorlijk af, ging helemaal over de zeik in de stal zodra ik het andere paard reed, was zelfs gespannen op wedstrijd ( is ie normaal nooit) kortom paard volledig uit zijn normale doen. De eerste maand was het heel erg, de tweede maand merkte ik nog regelmatig kleine dingetjes (bv wedstrijdspanning) en nu zijn we dik drie maanden verder en nu is het goed.

Gewoon lekker geduld hebben, maar ik raad je aan er wel gewoon wat mee te doen! Doe gewoon wat je eerst ook deed, laat alles zo normaal mogelijk lijken, dan went ie het snelste weer aan zijn nieuwe ritme en plekje.

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:25

Bedankt voor je reactie:)
Ik probeer dit idd ook zoveel mogelijk te doen op mijn oude stal reed ik ook 3 of 4 x per week buiten dit deed ik hier ook maarja nu is het natuurlijk lekker glad en glibberig dus gaat dit niet...
Nou was hij vandaag tijdens het logeren eindelijk wat rustiger dus ik hoop dat het zo blijft ! :)

AnnemiekvM

Re: Paard heeft veel moeite met wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:29

Vindt hij het ook vervelend om alleen in de paddock te staan? Misschien kan er een paard bij. En kunnen jullie de komende tijd ook samen wat gaan rijden. Dan heeft hij wat meer zekerheid. En dan weer stukjes alleen proberen. Zodat hij ook niet te veel aan een ander paard gaat 'hangen'.

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 10:33

Ja dat vind hij inderdaad vervelend,
zaterdag is hij 2 keer uitgebroken hij doet dan echt levensgevaarlijk en gaat tussen de draadjes door... hij bleef ook hangen met zijn achterbenen.
maar ik blijf wel volhouden dat ik hem af en toe even alleen zet.
En ik doe inderdaad ook met zn 2en rijden.
Fijn dat er mensen zijn die ook zo denken :)