Paard bijt andere paarden extreem, muilkorf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Paard bijt andere paarden extreem, muilkorf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:30

Nav mijn ITP van vandaag:
[ITP] Haiko met zijn (inmiddels ex-) vriend in een laagje sneeuw!

Schoot me zo te binnen dat misschien een muilkorf iets zou zijn?

Het zit nl zo:
Haiko en Nestor deelden samen een wei gesplit in 2-en.
Dit ging redelijk maar Haiko was aardig agressief naar zijn buurman.
Haiko viel ook regelmatig andere buurpaarden aan wat resulteerde in kapotte draden, paarden met vreselijk grote bijtwonden.
Haiko staat dus altijd apart.

Haiko en Nestor staan ook sinds oktober naast elkaar op stal, ging eerst niet van harte maar later prima.
Haiko hinnikt zelfs als Nestor weggaat en weer komt.

Op een gegeven moment ging zo goed en probeerde ik de mannen samen wat uitliep op een drama, Haiko beet Nestor erg gemeen en stopte ook niet.
Nestor trapte wel terug maar Haiko bleef doorgaan.

Toen weer een poos gescheiden gehad en vorige week samen geprobeerd wat echt perfect ging!
Zelfs samen van een bultje hooi eten, gewoon super!

Helaas sinds een paar dagen begint Haiko weer... wat resulteerde in 2 kapotte dekens van Nestor.

Ik wil Haiko niet altijd alleen hebben lopen en vroeg me af of een muilkorf een optie zou zijn?
Wie heeft er ervaring mee?
Haiko zijn beten zijn nl. erg extreem.

Ben benieuwd naar reacties/ervaringen.
Haiko doet dit dus bij álle paarden.

kehdra

Re: Paard bijt andere paarden extreem, muilkorf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:37

Ik ben erg benieuwd naar hoe ze gehuisvest zijn, hoeveel en wat ze eten, en het karakter van Haiko (aan de hand).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:40

ik zou het gewoon proberen ,wel zou ik kijken voor zo'n muilkorf http://divoza.com/shop/a.visit/4d052724 ... a8c064067e want hier kan hij dan toch mee grazen en hooi eten.kan het ook zijn dat hij klop hengst is en dat er nog een bal in zijn buik zit en jij dit niet weet?omdat hij zo'n gedrag vertoont.succes

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:45

Maar is een muilkorf niet juist een laatste optie?
Als je het met een andere oplossing kan redden, kan je altijd nog aan een muilkorf, maar ik begrijp dat TS nog geen andere opties geprobeerd heeft.
Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen :j .

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:49

kehdra:

Alle paarden hebben zeer royale stukken weide.
Sommigen in wat grotere groepjes en sommige met z'n 2en, net wat de eigenaren zelf willen.
Voor ieder is in principe eigen (meerdere stukken) weiland beschikbaar.

Ze staan zolang het licht is buiten, verder op stal en krijgen 3-maal daags voordroog en brok (niet veel brok overigens).

http://www.elserveld.nl is de stalling.

Paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Haiko is een dominante ruin, ook onder het rijden kan hij best dominant zijn.
Zo kan ik bijv. niet met hem buitenrijden omdat hij er vaak vandoor gaat.
Hij is zeer sterk.
Dressuur gaat overigens steeds beter al let hij tijdens de les wel vaak op andere paarden en wil er naartoe.

Aan de hand laat ie zich wel goed meenemen en luistert verder wel goed.
Met 1 pony staat ie wel eens te halstertje trekken wat wel goed gaat, elk aan de kant van een draad.
Verder heeft ie inmiddels 4 paarden te pakken gehad waaronder 1 van mijzelf.
Eigenaren op stal staan er niet meer om te springen om Haiko bij hun paard in de weide.. en ik geef ze ook geen ongelijk :o

Haiko trapt niet overigens, het is puur jagen en dan bijten.
Hij steigert wel tegen de draad bij buren en zo issie er ook meerdere malen doorheen gegaan.. waarna er een dubbele draad geplaatst werd maar dan heeft ie geen direct contact meer met anderen.

In de omgang verder is het wel een superbraaf en lief paard, aan de longe luistert hij zeer goed, kan goed vaststaan etc.
Hij is wel sociaal maar gedraagt zich momenteel weer asociaal...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:53

keona: Op stal dacht ook iemand dat hij misschien nog een bal heeft zitten, aangezien hij zich bij merries ook nogal als een echte man gedraagt.
Hij brult niet, maar laat wel wat hangen.

Heb wel contact gehad met vorige eigenaren maar naar mijn weten zijn er 2 ballen verwijderd, maar zal eens een pb sturen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:58

Is hij ook agressief tegen merries of alleen tegen andere ruinen?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:01

Merries bespringt hij heeft de stalhouder mij verteld, helemaal als ze hengstig zijn dus heb onze pony merrie er niet meer bij in durven zetten.
Van de week stond ie ook met zijn geval eruit bij een merrie te snuffelen, maar zat een draad tussen.
Naast hem in stal staat ook een oude merrie, op stal gaat het prima.

Hij kon het met een oude friese merrie van het zomer wel zeer goed vinden, daar deed hij totaal niks bij. (had ie zwaar respect voor) maar helaas staat deze er niet meer en met een jong ruintje.

Zijn gedrag is in het najaar wat begonnen, sinds de stalperiode.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:04

oke ,ja je weet het nooit als je zelf niet bij de casteratie geweest bent.maar is hij dan niet sociaal tegen een merrie anders kun je hem daar samen mee zetten.en ik zou wel uit proberen te zoeken of hij misschien nog een bal in de buik heeft messchien kun je bij een paard ook gemische castereren maar dat weet ik niet misschien eens overleggen met de da.want ken ook ruinen die dit gedrag vertonen maar dan enkel als merrie;s hengstig zijn.onze pony hengst jaagde ook zo achter onze jaarling aan want ja natuur he hij wilt die jonge hengst verdrijven uit de kudden,nu is de pony gecastereerd in de kliniek was een klophengst,maar nu een maand later doet hij dit nog steeds bij de jaarling.ik weet ook niet of dit zal veranderen.tegen de merrie's is hij super braaf.misschien is jou paard laat gecastereerd dat is ook een mogelijkheid
Neskolay schreef:
keona: Op stal dacht ook iemand dat hij misschien nog een bal heeft zitten, aangezien hij zich bij merries ook nogal als een echte man gedraagt.
Hij brult niet, maar laat wel wat hangen.

Heb wel contact gehad met vorige eigenaren maar naar mijn weten zijn er 2 ballen verwijderd, maar zal eens een pb sturen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:08

Haiko is in januari 2009 gecastreerd als ik het goed heb, hij is dus wel lang hengst geweest, hij is van 2005.
Heb al een pb gestuurd hoe zijn gedrag als hengst zijnde was en of er 2 ballen weggehaald zijn of ze dit weet.

Merries bespringt hij als ze hengstig zijn. (als ze niet hengstig zijn weet ik niet... heb 2x merrie er bij in geprobeerd, pony. en die werden spontaan hengstig, dus schoot niet echt op en stalhouder zei dat hij ze dan niet met rust laat... )

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:09

Het kan zeker geen kwaad om bloedonderzoek te doen naar de hoeveelheid hormonen die hij in zijn bloed heeft. Heel veel sterkte want dit is een lastig probleem als je niet de juiste accomodatie hebt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:13

Waarom?
Waarom is hij als hij is.
Ik heb zeer goede ervaring met bach remedies. Heb een pony die andere sloeg en bleef slaan, ze dreef ze in het nauw en dan slaan. Heb er bezems op stuk geslagen om haar te doen stoppen.
Bij het eerste flesje bach was ze al zo inmens verandert en inmiddels staat ze in een gemengde groep, voed veulens op, etc. Uiteraard staat ze nog altijd hoog in rang en bijt of schopt wel eens maar nu met grens en alleen om een ander op te voeden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:13

als ik het zo hoor denk ik dat meneer toch nog hengst zal zijn.maar even overleggen met da zo dat je het zeker weet.erg vervelend voor je maar dan weet je in ieder geval waar zijn gedrag van komt
Neskolay schreef:
Haiko is in januari 2009 gecastreerd als ik het goed heb, hij is dus wel lang hengst geweest, hij is van 2005.
Heb al een pb gestuurd hoe zijn gedrag als hengst zijnde was en of er 2 ballen weggehaald zijn of ze dit weet.

Merries bespringt hij als ze hengstig zijn. (als ze niet hengstig zijn weet ik niet... heb 2x merrie er bij in geprobeerd, pony. en die werden spontaan hengstig, dus schoot niet echt op en stalhouder zei dat hij ze dan niet met rust laat... )

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:14

Sette: In principe heb ik een super accomodatie betreffende mijn paarden alleen is Haiko nog best jong en zou ik hem graag niet zijn hele leven alleen staan.
Ook met oog op stel dat ik eens plek voor mezelf heb voor de paarden, dan moet ik ze altijd apart houden.

En als het em nou aan Nestor ligt dat ie daar niet mee kan en wil (dan heb ik geen andere keus dan Haiko alleen zetten), maar ging afgelopen week zo goed en nu is het zomaar weer mis.
Hij doet het dus ook bij anderen:
Afbeelding

+ erbij komt dat Haiko alleen maar heen en weer gaat rennen als hij apart staat....

Zijn beten zijn zo extreem gemeen, dat er meteen tot bloedens toe gebeten worden en dekens als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:15

lailapri: Zou je me wat meer kunnen vertellen over bach remedies? (pb evt?) heb daar totaal geen ervaring mee.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:22

lastig probleem hoor. idd zou een muilkorf een oplossing kunnen zijn voor de andere paarden. ik denk alleen dat Haico daardoor misschien nog meer gefrustreerd zal raken. Misschien kun je die Bach remedie eens proberen.

bij ons op stal staat ook een bijter, maar dat is al een oudere ruin. Er kan maanden niets gebeuren, dan is alles goed, maar als er een paard een keer een moment van zwakte vertoond dan is die meteen de pispaal en gaat hij door met bijten tot bloedens toe. Op dit moment staat die ruin nu samen met een zeer dominante merrie die ook niet in de groep past. tot nu toe gaat dit goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:24

Of een muilkorf gaat helpen hangt er vanaf of hij niet iets anders verzint als hij geen paardenvel meer tussen de tanden kan krijgen. Het bijten is gevaarlijk (met geluk alleen voor de dekens), maar als hij gericht gaat slaan en niet meer stopt kan de schade wel eens permanent zijn.

Als het met een (dominante) merrie wel goed gaat zou ik eens mee die richting op zoeken. Liefst een stalgenoot, maar anders kan je overwegen om op zoek te gaan naar een goede shetmerrie die hem wel op het goede pad kan houden.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:24

Ik herken het gedrag, maar dan van mijn hengst.. Ik zou inderdaad zoals eerder geopperd is een bloedonderzoek laten doen.

Is zijn gedrag naar Nestor niet omgeslagen, omdat er nu dichter in de buurt van hun wei merries staan?
Of is er in de omgeving van de stal/wei iets veranderd aan paarden/samenstelling van kudde?

Ik denk dat als je hem een muilkorf om doet, hij misschien wel heel erg gefrustreerd raakt (omdat hij niet kan bijten) en dan wat anders gaat verzinnen..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:25

Hij klinkt niet als onzeker.
Het is mij opgevallen, dat veel bijters vaak onzeker zijn, ondanks dat je dat op t eerste gezicht niet zou zeggen.
Een bloedonderzoek lijkt me ook geen raar idee.

Je schrijft dat hij aan de hand dominant is, wat gebeurd er wanneer je hem corrigeert op gedrag?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:29

'Paard moeilijk in de omgang met andere paarden,' is een vergelijbaar topic (heb ik zelf opgestart)Misschien dat je daar een tip vindt?). Mijn verhaal is in grote lijnen hetzelfde. Ik krijg veel tips en reacties, maar een bezem stukslaan op een hoofd is wel de meest radeloze die ik gelezen heb.
Ik heb nooit nagedacht over de alternatieve geneeswijzen. Ik heb wel iets gehoord van chemische castratie, maar dat kan maar tijdelijk, heb ik gelezen.
Ik ga mezelf toch meer verdiepen in de alternatieven en blijf beide topics volgen.

Ik snap zelf ook wel dat een muilkorf niet optimaal is, en het helpt niet tegen trappen en aanvallen.
aar wel tegen de gevolgen daarvan. Dus kan het een tijdelijke noodoplossing zijn.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:31

Dank jullie voor het meedenken.
Het is idd een zeer vervelend probleem, meneer wil niet alleen staan maar sloopt al zijn weidemaatjes en buren :\

Ga misschien gewoon de muilkorf eens proberen, kan het altijd afhalen als ie er gefrustreerd door raakt.
Hopelijk leert ie er gedoseerd door spelen en dat zijn maatjes niet tot bloedens toe gebeten hoeven worden, het is ook niet altijd kwaad bedoeld heb ik het idee, Nestor weet nl. al te goed dat Haiko de baas is en ze konden vorige week zo goed worden samen.

En ga me eens verdiepen in bach remedie.

Van de week zijn de paarden wel even in een ander stukje komen te staan ivm de vorst, dit ging echter perfect ook al liepen er constant paarden langs.
Ze begonnen gister (nadat ze er al sowieso al 4 dagen hebben gestaan) in het "vorsstukje" te etteren zei de stalhouder en staan weer in hun eigen wei sinds vandaag, hij dacht dat ze dan weer meer ruimte zouden hebben maar nu lagen dus 2 dekens aan diggelen (gelukkig de dekens maar en geen kapot vel bij Nestor)
Staan een shetmerrie en IJslander merrie naast hun wat wel heel goed gaat.

Ik ga eens zoeken naar dat topic jamiroquai.

kehdra: Aan de hand is hij niet dominant verder (sorry als ik dat verkeerd getypt heb) en luister naar mij wel erg goed, met rijden kan ie zich wel eens dominant opstellen tegenover andere paarden, dat ie er naar toe wil en bij passeren zich groot gaat maken.

Bloedonderzoek zal ik eens aan denken, waarop zou dan getest moeten worden?

ElpharoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:36

Hoi hoi, er zijn al wat opties genoemd, maar wat soms een hele simpele oplossing kan zijn is een lijn (stroomdraad ofzo) midden in de wei zetten waar ze links en rechts langs/omheen kunnen. Om de één of andere reden gaan twee paarden, waarvan er eentje jagen, dan vaak wel samen dan. Op de vorige stal hebben we het ook met de paddock (stonden 10 paarden in) gedaan, voor de zekerheid...en dat beviel ook erg goed. Ik heb het weer van anderen geleerd...

Sommige ruinen zijn nu eenmaal dominant (zeker met relatief late castratie)...andere optie zou kunnen zijn om hem es te laten doormeten (als je daar in gelooft) door Erik Laarakker. Je weet nooit of zij iets met die oversture hormonen kunnen :) Kan me goed voorstellen dat het frustrerend is voor jou en anderen. Zoals het nu is denk ik dat het land voor hem niet groot genoeg is en dat er niet genoeg paarden in staan...dan is elke keer dezelfde de l*l zeg maar. En met meer paarden is de kans dat er een dominant kreng van een merrie tussen zit ook groter...Overigens zegt het dekken niets over klophengst zijn hoor, er zijn genoeg ruinen die dekken.

Succes ermee in elk geval. Benieuwd wat er uit je eigen onderzoekje komt qua klophengst zijn

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:38

Bij bloedonderzoek zou je eens kunnen laten kijken naar hormonale nivo's

Sorry ik heb niet goed gelezen, je schreef dat hij onder het zadel wel dominant wil doen.
Kan je hem gewoon makkelijk opzij zetten? Loopt hij je wel eens omver?

Wordt hij wel eens door andere paarden op z'n plek gezet? Is het ruwvoer onbeperkt?
Veel vragen, maar het kan door zoveel dingen komen.
Ik ben erg benieuwd of het nou komt door dominantie, onzekerheid, hormonen, of gewoon lompe speelsigheid, of heel wat anders....

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:43

Dank je Elpharo.
Idd heb ik al wat bruikbare tips gekregen hier, top!

Ik heb Haiko in weides gehad van heel erg groot tot vrij klein, gedrag blijft hetzelfde.
Is alleen wel toegenomen sinds het najaar, de stalperiode.

Erik Laarakker heb ik al eens een hele goede ervaring mee gehad, dus geloof daar zeker wel in.
Het zou idd wel goed een hormoonprobleem kunnen zijn omdat veel merries wel hengstig zijn deze periode (bij ons op stal iig).

Hij heeft al eens dwars door de draad heen kennis gemaakt met 2 dominanste paarden van stal maar alsnog is Haiko de baas en hij blijft maar doorgaan.
Als de ander aftaait gaat Haiko er gerust nog weer heen om te plagen.

Nestor heeft em ook veel rake klappen verkocht maar hij stopt gewoon niet.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:44

Neskolay schreef:
Van de week zijn de paarden wel even in een ander stukje komen te staan ivm de vorst, dit ging echter perfect ook al liepen er constant paarden langs.
Ze begonnen gister (nadat ze er al sowieso al 4 dagen hebben gestaan) in het "vorsstukje" te etteren zei de stalhouder en staan weer in hun eigen wei sinds vandaag, hij dacht dat ze dan weer meer ruimte zouden hebben maar nu lagen dus 2 dekens aan diggelen (gelukkig de dekens maar en geen kapot vel bij Nestor)
Staan een shetmerrie en IJslander merrie naast hun wat wel heel goed gaat.

Bloedonderzoek zal ik eens aan denken, waarop zou dan getest moeten worden?

Testen op testosteron, eventueel stresshormonen.

Het kan zijn dat hij nog steeds bezig is te wennen aan zijn stal/wei, hoe lang heb je Haiko nu? Mijn hengst heeft er een dik jaar over gedaan om zich thuis te voelen en te ontspannen. Misschien heeft Haiko ook last van verhuis-/nieuwigheid-stress en uit zich dat in bijten. Dat verklaart alleen niet direct dat ze na 4 dagen raar beginnen te doen en biedt tevens weinig oplossingen. Misschien is zo'n Bach remedie dan toch wel wat, maar ik heb er geen ervaring mee. Mijn hengst staat al die tijd dus wel alleen en kan alleen snuffelcontact maken met andere paarden.

Het draadje dat hierboven genoemd wordt, heb ik ook geprobeerd, maar dat hielp helaas niet. Mijn paard bleef jagen.