Ik hou hem niet meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Ik hou hem niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 18:14

Vele van jullie zullen me wel kennen als de bokker wier zo vaak topics plaatst met haar 'bruine banaan' die op dat moment bitloos gereden wordt. Ikzelf had dan ook niet verwacht dat ik hier om hulp moest roepen. Het kwam dan wel geleidelijk aan en achteraf zie ik dat ik veel eerder in had moeten grijpen, maar gebeurd is gebeurd, daar is niets meer aan te doen. Ik zoek nu mensen die er verstand van hebben en bereid zijn om me te helpen.

In totaal heeft hij me vijf keer raak geschopt. Hoewel het geen zeer deed, was het ook geen spelbok. Hij haalde altijd uit naar me. Naast die vijf keer raak schoppen heeft hij ook behoorlijk wat pogingen gedaan tot. Tot mijn opluchting waren die mis. Ik had er ook nooit last van en zag het probleem er niet echt van in. Het was enkel als ik wandelde of naast hem stond, nooit heeft hij gemeen gebokt onder het zadel. Vandaag was ik van plan om in het weiland te rijden. Ik wist dat hij hier over het algemeen iets drukker is dan normaal maar met mijn 10 jaar ervaring dacht ik dat het niet zoveel kwaad kon. Ik heb wel voor hetere vuren gestaan. Helaas liep dit heel anders af. Toen ik afstapte om een hindernisje op te zetten begon het. Vijf boksalvo's liet hij zien, bij eentje viel hij hij bijna. Tot vijf keer toe heb ik hem gepakt waarna ik heb weer los moest laten. Bij ong. de zesde liep het iets anders af. Ik wilde weer weglopen van de hindernis - met hem vast - toen ik hem vanuit mijn ooghoek omhoog zag komen. Hij draaide zich op zijn achterhoeven naar mij toe en maaide met zijn voorhoeven door de lucht. Voor één moment stond hij letterlijk verticaal, waarna hij weer oplaag kwam, al maaiend. Bij deze beweging schoot ik naar achteren, net op tijd. Op de plek waar ik 2 seconde geleden mijn hoofd had, vloog nu een hoef door de lucht. Ik ben me kapot geschrokken maar ben net zolang doorgegaan tot hij rustig naast me liep, in totaal drie passen. Daar heb ik het mee afgesloten. Ik ben op zijn rug gesprongen en terug naar huis gereden. Ik ben ongelofelijk geschrokken van deze gebeurtenis, dus ik hoop dat er mensen zijn die me hierbij willen helpen. Ik zou een proffecioneel iemand kunnen inschakelen, maar helaas heb ik niet veel geld.

Een aantal dingen:
- Alle bokken waren gericht, af en toe rende hij weg.
- Als hij weg rende keerde hij zich altijd weer naar mij waarna hij roerloos bleef staan tot ik hem weer pakte en probeerde mee te nemen.
- Hij doet het nooit als ik rij.
- Het haranchement is in orde.
- Voor het rijden was hij compleet ontspannen, alle dagen ervoor heb ik gereden.
- Hij staat 24/7 buiten.
- Hij is niet geschoren.
- Ik heb hem nooit leren steigeren.
- Het was hier vandaag niet winderig of regenachtig.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust als dat je helpt om tot conclusie's te komen. Ik hoop op hulp.

Liefs,
Leonie

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:25

Mmm, dat klinkt als een paard dat grenzen zoekt en ze blijkbaar nog niet echt heeft gevonden. As ik je verhaal zo lees lijkt het alsof hij niet vindt dat jij de leider bent en zoals je een en ander beschrijft kan ik me daar iets bij voorstellen. Ik zou het bijv. NOOIT van mijn paard accepteren dat hij alleen al een poging doet om naar me te schoppen, laat staan dat hij me raakt. Mijn advies, starten met grondwerk. Vanaf de grond er aan werken dat hij jou weer als leider gaat zien. En niet alleen tijdens het grondwerk consequent zijn, maar al vanaf het moment dat je hem uit de wei haalt totdat hij er weer terug ingaat. Verder slecht gedrag proberen te negeren en goed gedrag belonen. Mocht het je alleen niet lukken dan zou ik toch iemand zoeken die je kan helpen. Veiligheid voor alles. Succes!

Horsedream_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:31

hoi, nu ik jou verhaal hier lees moet ik even terug aan het mijne denken,ik heb
twee verzorg-shetten één daar van stond elke dag te steigeren en te bijten, iedere dag is dit terug een gevecht tussen ons, nu heb ik ook iedere keer weer achter een oplossing gezocht en gevonden of te minste de situasie onder controle gekregen en dit is ook verbeterd..

- je kan eventueel grondwerk en vrijheiddressuur gaan proberen, daarbij doet hij
het gene wat jij vraagt en moet hij hem daarop consentreren op de oefening in plaats
van op jou..

m'n 2de shet is ook een stamper en bokt enorm .. dit is door koppigheid als ik hem uit de wei wil halen,
voor de rest is het een engeltje , heb dit ook kunnen verbeten door veel afwisseling!

* vooral zeer véél geduld hebben en niet opgeven succes! (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:12

casperzot schreef:
In totaal heeft hij me vijf keer raak geschopt. Hoewel het geen zeer deed, was het ook geen spelbok. Hij haalde altijd uit naar me. Naast die vijf keer raak schoppen heeft hij ook behoorlijk wat pogingen gedaan tot. Tot mijn opluchting waren die mis.

En hier gaat het al fout. De eerste keer dat hij een poging deed om jou een trap te verkopen had je hem zelf een gigantische trap moeten verkopen, doe je dat niet: zie eigen verhaal.

Rest van het verhaal valt eigenlijk in schaduw van hoe scheef de verhouding is tussen jou en je paard. Eerst dit rechtzetten, grote kans dat de rest van ook veul makkelijker gaat.

stoer

Re: Ik hou hem niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:18

Ik zou toch proberen wat geld opzij te zetten voor proffesionele hulp... Grondwerken doe je niet even zomaar met een paard wat al gericht naar je bokt, steigerd en trapt.. Als je hem poetst hoe reageerd hij dan? En als je bij hem in de stal komt?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:18

ik schrik hier van,

dit gedrag mag je niet accepteren!
je moet hem corrigeren en duidelijk maken dat jij de baas bent en niet je paard :Y)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:20

Ik volg Asyaa, je hebt veel te lang gewacht. Succes met het heropvoeden :)
Grondwerk kan idd helpen, maar wees niet te lief voor hem. Hij is het ook niet voor jou

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:27

Bedankt allemaal, ook fijn dat het geduldig geformuleerd wordt. Ricky is verder heel braaf. Ik kan het zonder problemen overal aanraken. Maar als hij iets fout doet, weet hij het ook meteen. Ik schop hem nooit echt hard, sla hem ook nooit tot pijn toe. Dat vind ik gewoon zo moeilijk, het klinkt zo fout. Ik ga dan ook tot die grens, niet verder. Hij krijgt af en toe wel een schop(je), maar verder durf ik ook niet te gaan. We hebben samen al zoveel meegemaakt dat het lastig is om écht boos te worden.

Verder zijn we allebei heel koppig en houden we van een persoonlijke ruimte om ons heen.
Laatst bijgewerkt door Leonyr op 11-12-10 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:27

Blijkbaar niet als ie je probeert te trappen en dat hem al 5 keer is gelukt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:29

Ik denk dat je hier inderdaad hulp bij nodig hebt want dit ga je niet alleen op kunnen lossen. Je hebt de kleine signalen van hem te lang genegeerd/geaccepteerd waardoor hij zich nu hoog boven je verheven voelt. Om dit gedrag te corrigeren heb je de hulp nodig van iemand die zijn lichaamstaal goed kan lezen... Straffen wanneer het moet maar ook de leiding overnemen en natuurlijk belonen als het goed gaat.
Ga dit niet alleen proberen op te lossen want dat is vragen om ongelukken..

Je schrijft dat jullie beiden van je persoonlijke ruimte houden maar hij respecteert die van jou totaal niet....
Dat hij voor de rest wel lief is naar je toe is makkelijk te verklaren.. Vanuit zijn oogpunt bekeken hoeft hij je maar even "te corrigeren" en je weet je plek weer. ;) . Dan "luister" je weer naar hem en kan hij weer lief doen want je luistert....De verhoudingen tussen jullie zijn zoek..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:46

Zweepje meenemen in de hand. Haalt hij gericht uit? Dan haal jij ook uit

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:50

unicorn_kiss schreef:
Zweepje meenemen in de hand. Haalt hij gericht uit? Dan haal jij ook uit

dat zou ik waarschijnlijk ook doen, of hij krijgt een fikse trap terug, of hij heeft n goeie mep te pakken, en dan absoluut niet flauwtjes.....dan zal ie zich wel bedenken alvorens hij nog eens iets uit wil halen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:52

Ik zou er maar niet meer zelf aan beginnen. Als de TS vaardig genoeg was om deze pony op te voeden, dan was het nu allemaal niet zo uit de hand gelopen. Haal er (op z'n minst een paar keer) een verstandig iemand met verstand van paarden bij, die je precies kan uitleggen hoe je op welk moment moet reageren. Daar heb je meer aan dan reacties op bokt die zeggen dat je 'm een flinke klap / schop / tik moet geven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:57

Dit is niet iets wat je zomaar even in een middag recht gaat zetten vrees ik. Jouw paard heeft nulkommanul respect voor je en je hebt een kundig iemand naast je nodig die jou laat zien hoe je je paard op zijn plaats zet. Want timing is in deze heel belangrijk, evenals jouw houding tov je paard. Ik heb nooit eerder posten van jou gelezen dus ik weet niet of jij je paard thuis hebt staan of in pension?

Eerst en vooral waar je nu mee kunt beginnen: onthou dat wanneer je je paard uit de stal wil halen, je paard naar jou toe hoort te draaien en niet andersom. Het is een ding waar veel mensen niet bij nadenken en wanneer de verhoudingen verder oke zijn en het paard geen misbruik maakt van situaties niet iets om je druk om te maken, maar veel mensen lopen zonder nadenken de stal in waar hun paard met z'n achterste naar de deur staat en gaan 'm pakken om om te draaien om er vervolgens iets mee te gaan doen. FOUT!
Je paard hoort zich, wanneer jij de stal nadert en hem roept, om te draaien naar jou toe zodat je 'm rustig een halster of weet ik veel wat om kunt doen en dan meeneemt naar buiten.

Zelfde geldt wanneer je je paard uit de wei haalt. Nooit er achteraan gaan hobbelen, paard heeft gewoon naar jou toe te komen.
Zo niet, dan jaag je 'm weg als ie wel een keer genegen is om pas op zijn tijd te komen.

Wat je nu kunt doen met je paard is hem aan het halster of hoofdstel met daar een halstertouw of longeerlijn of net wat je wil rond gaan lopen. Hij hoort een gepaste afstand te houden en zijn neus komt zo'n beetje ter hoogte van je schouder. Hij mag daar niet voorbij. Iedere keer dat ie een centimeter probeert erbij te smokkelen, zet je 'm terug. Keer op keer op keer op keer. Niet de ene keer niet en de andere keer wel, nee, keer op keer. Consequent heet dat. Op het moment dat jij stopt, moet hij ook stoppen. Geef commando HO erbij. Loopt ie gewoon door, dan zet je 'm terug en stil want ho is ho. Dramt ie de volgende keer weer door, dan snok je maar een keer goed (touw of longeerlijn door de linkerbitring heen en onder de kin door vastklikken aan de rechterbitring). Want ho is HO! Ook dit heel consequent oefenen en ik weet zeker dat ie binnen 5 minuten snapt wat ho is.
Op het moment dat je je omdraait richting hem en je geeft het commando TERUG, dan moet hij terug gaan. Als het goed is, zal hij dat ook doen aangezien jij je naar hem omdraait. Anders zet je hem terug door je vingers in de groeven van zijn hals vlak boven de aanzet van zijn borst te drukken en tegelijkertijd het commando TERUG te geven. Bij alles CONSEQUENT herhalen. Net zo lang tot hij snapt wat de bedoeling is.

Het makkelijkste is dit te doen met iemand met flink wat ervaring. Die kan jou dit voordoen bij jouw paard. Het zijn zomaar een paar basishandelingen maar die moeten er zo ingebakken zitten dat jij en je paard er niet meer bij na hoeven denken. Vandaaruit kun je eens verder gaan werken. Ik denk dat dit voor nu wel voldoende voer is en je moet ergens beginnen.

Vergis je niet: je gaat misschien reageren met dat ie aan de hand verder wel braaf is maar let eens heel eerlijk op de positie van jouw lijf tov je paard als je hem bv naar de poetsplaats of wei brengt. Wedden dat ie met z'n hoofd voorbij jouw lichaam komt? Dit zijn hele kleine maar o zo essentiele dingen, onderschat het niet. Hiemee maak je al een goed begin van de nieuwe weg die jij met je paard in zal moeten slaan voordat er echte ernstige ongelukken gebeuren.

Dingen als schoppen van zijn kant moeten gelijk afgestraft worden. Niet met een schopje maar met een beuk tegen z'n flikker die hij niet en nooit meer vergeet! Je moet alleen wel METEEN reageren, als je te laat bent doe je meer kwaad dan goed en daar is die ervaren paardenmens nu zo belangrijk in, die kan je dat in real life uitleggen en laten zien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:58

Paar tips: Stuur hem maar veel weg, desnoods met een halster touw,net zo lang tot hij vanzelf naar je toe komt. Ipv dat hij staat te wachten op jou wacht jij op hem. Belangrijk is dat hij het laatste stapje naar jou toe zet en niet jij naar hem (altijd!). Voorlopig ook maar niet poetsen. Houd afstand en sta boven hem. Corrigeren door hem in de achteruit te zetten helpt ook, dan stel je jezelf boven hem. Als hij een poging doet om te schoppen sla dan met de zweep zo hard als je kan. Voorlopig zweep bij je hebben of halstertouw als je met hem bezig bent. Vind hem maar een tijd niet leuk en lief en ben afstandelijk. Doet hij braaf en onderwerpt hij zich dan heel kort belonen (niet te uitbundig). Braaf en een korte aai over zijn neus is genoeg, want het is normaal dat hij dat doet. Hulp zoeken lijkt me een goed advies. Succes ermee.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:01

Wat [pien_2010] hier boven zegt vind ik ook een goede!
Onthoud jij b ent de baas, dit gedrag is gewoon not done!

misschien ook profesionele hulp zoeken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:23

Ik zeg ook: wegbrengen.
Ik heb een aantal keren paarden met dergelijke verhalen erbij gehad en wanneer ik eigenaar/ruiter en paard samen zag liep het al veel eerder spaak dan bij de escalatie maar die kleinere subtielere tekens werden gemist of er werd niet adequaat op ingegrepen.
Laat er eerst eens iemand mee werken die hier sterk in is en die jou erna begeleidt om met dit dier om te gaan.
Als het niet (financieel) lukt of kan: verkoop hem, ruil hem in of geef hem weg of maakt niet uit, maar besef dat dit paard je morgen dood kan maken want hij aarzelt duidelijk niet om je kop van je romp te slaan en dan is het behoorlijk ver.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 20:34

Nogmaals zeer bedankt voor de tips. Ik heb al iemand een verzoek gestuurd. Ik kan hem helaas niet verkopen, dit ligt namelijk iets anders dan een verzorg of eigen pony. We hebben een contract met de officiele eigenaresse. Dit contract zegt dat we hem drie jaar betalen en verzorgen. Een soort van lease-pony. Omdat dit via een officieel contract is gegaan kunnen we het niet zomaar verbreken. Ik wacht het antwoord af van de persoon bij wie ik om hulp heb gevraagd.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:41

je zegt dat je hem op contract heb, dus heeft hij waarschijnlijk een eerdere/andere eigenaar..
misschien dat die het gedrag herkent en het ook adequaat kan oplossen.
zou zeker oppassen met even in het land rijden en dat soort dingen, als je met hem bezig bent zorg in ieder geval dat je niet alleen bent op stal.
verder zal je toch hulp nodig hebben denk ik..
succes

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 20:47

Luf_Midnight schreef:
je zegt dat je hem op contract heb, dus heeft hij waarschijnlijk een eerdere/andere eigenaar..
misschien dat die het gedrag herkent en het ook adequaat kan oplossen.
zou zeker oppassen met even in het land rijden en dat soort dingen, als je met hem bezig bent zorg in ieder geval dat je niet alleen bent op stal.
verder zal je toch hulp nodig hebben denk ik..
succes

Ik heb niets tegen zijn officiele eigenaresse, maar die krijgt het absoluut niet voor elkaar. Ze is op haar hoede en rijd hem één keer in de week een kort rondje, meestal enkel in stap. Ook zij heeft Ricky niet onder controle en heeft - Laten we het zo noemen - een andere denkwijze dan die van ons. Ricky staat bij ons huis in een ruime uitloop met paddock, iedere keer als ik naar hem toe ga ben ik eigenlijk alleen.

Bedankt!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:48

Wees eens sterk! Hij heeft geen medelijden met jou, waarom zou jij dat dan wel voor hem moeten hebben?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:56

Hm, mijn paard heeft 1x gericht naar me getrapt met het longeren. Heb 'm zo op z'n donder gegeven dat ie niet nogmaals zoiets geprobeerd heeft. Je moet 'm gewoon z'n plaats wijzen. Geloof me, ik vind het echt erg als ik m'n paard zo op z'n donder moet geven, maar als het echt een gevaar gaat vormen voor mij, moet het wel :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:11

Het probleem is een beetje dat dat ingrijpen al moet gebeuren lang en breed voor een paard zoiets flikt. En TS zal moeten leren wanneer dit paard haar onrespectvol benadert en dat kan in hele kleine details zitten. Speel je daar al op in dan krijg je deze (levensgevaarlijke) flauwekul ook niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:43

Het is zeker niet leuk te horen, maar je hebt je paard dit eigenlijk zelf zo aangeleerd, uiteraard onbewust, je wist niet beter, en je bedoelde het zeker goed, daar ga ik toch vanuit, maar ik zou op dit moment dit probleem echt eens goed gaan aanpakken, en ik bedoel hier nu mee laat een profesioneel hier naar laten kijken, en doe zo met hem/haar mee, dan leer je al doende op welke dingen je echt moet letten, wat je kan doen en welke grenzen je moet stellen.
Dit gedrag is echt niet een geintje, nee dit is echt levensgevaarlijk, en geloof me het zal nog erger worden als je er niets gaat tegen doen.
Er werden al heel veel goede tips gegeven door vele reakties hierboven, maar het lijkt allemaal heel simpel als je het zo hoort zeggen, maar die dingen op een correcte manier ook uitvoeren das toch nog een heel ander verhaal.
zoek dus hulp.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:55

Ik lees tussen de regels door dat jij het moeilijk vind om streng te zijn voor je pony?
Dat is deels te begrijpen, maar je moet een paar dingen onthouden.

Een paard is een kuddedier, als het geen leiding krijgt zal het zelf leiding nemen. Een leider is duidelijk en consequent, de volger weet waar hij aan toe is en hoe ver hij kan gaan. Dat moet jij hem dus aangeven, nu is hij de leider, en dat is eeeehhh... niet echt handig. Een paar keer streng zijn is moeilijk, maar het resultaat is zeer positief, dat moet je niet vergeten.

Maar, als je iets doet, doe het dan goed. Want van half gebakken werk gaat het van kwaad tot erger. En dan mag je best echt hard zijn. Kijk maar eens hoe paarden onderling met elkaar om gaan, dat is ook niet bepaald zachtzinnig, maar daar kunnen ze best tegen.

Tot slot, je paard is zelf verantwoordelijk voor zijn gedrag. Als hij braaf is hoef jij niet hard voor hem te zijn. En dat zal hij snel genoeg door hebben. Niemand vind het leuk zijn paard op zn donder te geven, maar soms is dat nodig. Er zijn best een aantal mensen die respect hebben voor hoe ik met sommige, wat moeilijkere, paarden om ga. Maar het is heel simpel, is paard lief dan ben ik ook lief, maar wanneer het paard vervelend wordt ben ik echt een kreng, als hij niet luistert naar mijn waarschuwing kan hij het krijgen ook, dan heb ik echt geen medelijden met het dier meer. Mits het natuurlijk echt fout gedrag is en niet voort komt uit pijn of onervarenheid, dan kan ik ook heel geduldig blijven. (Maar ook veulens moeten soms even op hun plaats gezet worden hoor)

Ben wel benieuwd waar je woont? Is misschien wel handig om erbij te zetten voor als je hulp wil, op bokt zitten best mensen die je willen en misschien ook wel kunnen helpen :j